امروز شنبه  ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
هم‌کلام با علی بخشی‌زاده، معاون صدا
هم‌کلام با علی بخشی‌زاده، معاون صدا

دست پر رادیویی‌ها برای دو بهار نوروز و قرآن

مشاهده ۲۵۸
۱۴۰۳/۰۱/۰۴- ۱۱:۵۳
تعداد بازدید:258

معاون صدای رسانه ملی به‌مناسبت آغاز سال 1403 و تقارن آن با ماه مبارک رمضان از تولید و پخش برنامه‌هایی متنوع خبر داد که به‌واسطه طراحی و برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته برای این دو مناسبت تدارک دیده شده و مطابق با نیازهای معنوی و فرهنگی شنوندگان در گروه‌های مختلف است.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، وی همچنین درباره اهم فعالیت‌های معاونت صدا در سال 1402 صحبت کرده که در زیر می‌خوانید.  

 نگاهی به کارنامه معاونت صدا در سال 1402 از رشد تولیدات به لحاظ کمّی و کیفی خبر می‌دهد که یکی از اقدامات مهم طراحی و راه‌اندازی باشگاه صداهای مردمی در شبکه‌های مختلف رادیویی بوده تا تعامل رادیو با مخاطبانش افزایش یابد. چطور شد به چنین ایده‌ای رسیدید؟ و درباره دیگر اقدامات صورت گرفته در این معاونت بگویید.

هدف ما افزایش و جذب رضایت‌مندی مخاطبان و تحقق شعار برنامه‌ریزی و حرکت بر مدار برنامه‌های رادیوست. معرفی جهاد تبیین به‌عنوان مهم‌ترین موضوع در برنامه‌های رادیویی سال 1402 موردتوجه قرار گرفت. همچنین به‌منظور اجرای سند تحول، چابک‌سازی ساختارهای سازمانی شبکه‌های رادیویی و ستاد معاونت صورت گرفت.

 از دیگر اقدامات می‌توانم به تشکیل دبیرخانه ستاد تحول معاونت صدا و کارگروه‌های قرارگاهی چهارگانه جهاد تبیین آوردگاهی، قرارگاهی، آسایشگاهی و دانشگاهی در شبکه‌های رادیویی اشاره کنم. یکی دیگر از دستاوردهای معاونت صدا در سال 1402، طراحی و راه‌اندازی باشگاه‌های صدای مردمی در شبکه‌های مختلف ازجمله «باشگاه نور» (رادیو قرآن)، «ایرانیاران» (رادیوایران)، «پادکستر یاران جوان»، « نوجوان» و «طنزپردازان» (رادیو جوان)، «سلامت یاران همصدا» (رادیو سلامت)، «باشگاه فرهنگ» (رادیو سلامت)، «هم‌گفتار» (رادیو گفت‌وگو)، «ورزش‌یاران» (رادیو ورزش)، «مخاطب خاص» (رادیوهای پیام و آوا)، «معارف یاران» (رادیو معارف)، «هدهد» (رادیو صبا) و «نود و هشت به‌علاوه یک» (رادیو اقتصاد) بود.

 مسلماً همیشه مخاطب برای رسانه رادیو اولویت داشته و ما هم سعی کرده‌ایم در همین زمینه تعاملمان را با شنوندگان افزایش دهیم. راه‌اندازی سامانه مدیریت ایده‌های تحولی (سمات) بر مبنای استفاده از خرد جمعی برای دستیابی به اهداف سند تحول سازمان و به‌منظور فصل دوم‌سازی برنامه‌ها از پیشنهادها و ایده‌های خلاقانه تمام قشرهای جامعه اعم از همکاران داخل سازمان و مخاطبان سراسر کشور در تمام ابعاد تحولی رسانه ملی در دوره جدید با تأکید بر بعد عدالت‌گستری، در سه حوزه تحول در رویکرد، تحول در سازوکار و تحول در محتوا برای دسترسی عموم قرار گرفت.

 امسال معاونت صدا اولین جشنواره پادکست فارسی را برگزار کرد. این جشنواره با چه هدفی برپا شد؟

ازآنجاکه پادکست در دنیای امروز توانسته است طرفداران زیادی را جذب کند، رادیو جوان هم برنامه‌ای تحت عنوان باشگاه پادکسترهای جوان را برای حمایت از پادکست، پادکسترها و آشنا کردن جوانان با آن‌ها راه‌اندازی کرده ‌است. هدف شناخت بیش‌تر مخاطبان جوان با پادکست و پادکسترهای جوان است. برگزاری اولین جشنواره پادکست فارسی با دبیری و مدیریت رادیو جوان به‌منظور استعدادیابی و ارتقای مهارت‌های نوین برنامه‌سازی، برجسته‌سازی ظرفیت‌های رسانه‌های نوین در فرآیند امتداد پیام و افزایش اثربخشی و ماندگاری تولیدات صداپایه در فضای مجازی انجام شد.

 رادیو برای انتخابات هم حضور گسترده‌ای داشت و ما شاهد تحولاتی دراین‌باره بودیم. توضیحاتی درباره این بخش‌ها می‌دهید؟

 اقدام تحولی معاونت صدا در انتخابات با هدف هرچه بیش‌تر رقابتی کردن انتخابات و برای کمک به شناخت بهتر مردم از نامزدهای انتخابات صورت گرفت. شبکه ایران‌صدا به‌عنوان سکوی پایه رادیو برای انتخابات علاوه بر تولیدات محتوایی شامل برنامه‌سازی، تهیه پادکست‌های ویژه و کتاب‌های گویا، برای هر یک از نامزدهای انتخابات یک بخش و صفحه اختصاصی ایجاد کرد که ذیل این صفحه نامزدها بتوانند صداهای مربوط به معرفی و تبلیغات خودشان و حامیان را بارگذاری کنند.

تدارک ویژه و گسترده رادیو برای برگزاری انتخابات با راه‌اندازی رادیو مناسبتی «رادیوانتخاب - صدای مردم» از 23 بهمن تا 12 اسفند سال 1402 به‌عنوان سکوی ویژه و انتخاباتی معاونت صدای جمهوری اسلامی از دیگر اتفاقات مهم در معاونت بود.

راه‌اندازی کانال رادیویی اینترنتی ورزش بانوان به‌صورت 24 ساعته و رادیوهای مناسبتی همچون همدلی، جشنواره، کتاب، تبیین، محرم، اربعین، مقاومت، انقلاب و صدای مردم (انتخابات) از دیگر اقدامات بود.

 تعداد جشنواره‌های معاونت صدا امسال کم نبود و در حوزه‌های پاسداشت زبان فارسی، برنامه‌های طنز و ... هم جشنواره برگزار کردید. چطور شد معاونت صدا در این حوزه‌ها ورود پیدا کرد؟

برپایی جشنواره باعث می‌شود تا همکاران من در رادیو هم به آموخته‌هایشان افزوده شود و هم رقابت سالم شکل بگیرد. برگزاری دومین دوره جشنواره «آیین سخن» با توجه به اهمیت نگهبانی از زبان، خط و ادبیات فارسی در تیرماه به همین منظور برپا شد. برگزاری سومین دوره «جشنواره زیر چتر لبخند» با هدف رشد و اعتلای طنز در رادیو برپا شد. برگزاری همایش طلایه‌داران امربه‌معروف و نهی از منکر رادیو از دیگر اقدامات بود.

 مهم‌ترین ویژگی سومین دوره جشنواره ملی مستند رادیویی پژواک نسبت به دوره‌های قبل چیست؟

 مهم‌ترین ویژگی جشنواره، بلوغ آن است. جشنواره سوم ویژگی‌هایی ارزشمند دارد. نمایش توان رادیو در بازتاب دادن جریان زندگی که در دو بخش آثار ویژه مرتبط با طوفان الاقصی و حمله تروریستی در سالروز شهادت حاج قاسم به زائرانش خودنمایی کرد. تقسیم‌بندی موضوعی و اهدای هفت نشان در بخش اصلی هم یک ابتکار بود. توجه ویژه به سند تحول سازمان در طراحی فراخوان جشنواره هم یک مزیت برای جشنواره سوم به حساب می‌آید، دریافت بیش از ۷۰۰ اثر و رشد ۲۴ درصدی در آثار دریافتی هم یک ویژگی است.

 مهم‌ترین مأموریتی که برای سال آینده معاونت صدا تعریف کردید، چیست؟

راهبری و هدایت تولید، تأمین و پخش برنامه‌های رادیویی و کیفی‌سازی انتشار محتوای مناسب در امتداد پیام در فضای مجازی با تأکید بر تحقق ابعاد سه‌گانه سند تحول به‌‌ویژه در بعد محتوایی از مأموریت‌های مهمی است که ما دنبال خواهیم کرد. 

 اگر اجازه بدهید نگاهی به برنامه‌های نوروز سال 1403 بیفکنیم که با بهار قرآن تقارن دارد. برای این ایام چه برنامه‌ریزی‌هایی صورت گرفته ‌است؟

تقارن نوروز 1403 با ماه رمضان فرصتی است که باید با استفاده از مناسب‌ترین و بهترین عناصر فرهنگی موجود در کشور، بیش‌ازپیش به ترویج فرهنگ اسلامی- ایرانی پرداخته شود؛. یعنی برنامه‌ها هم رویکرد بهار نوروز را دارند و هم بهار قرآن را.

در این ایام برنامه‌هایی با رویکرد معنوی پخش می‌شوند که دراین‌باره می‌توان به پخش تلاوت‌های شاخص، سخنرانی علما و ... اشاره کرد. شبکه‌ها باید پیام نوروزی رهبر معظم انقلاب را به‌موقع و با دقت و تدبیر، تبیین و تشریح کنند.

 با تدوین سیاست‌ها و خط‌مشی‌ها، شیوه‌نامه‌ای‌ برای تولید و ساخت برنامه‌های نوروزی و رمضانی به شبکه‌های رادیویی ابلاغ شد، چون هدف ما رضایتمندی مخاطبان است. رادیو در نوروز و رمضان، مخاطبان زیادی همراه دارد که می‌توان به مسافران نوروزی‌ اشاره کرد که عزم سفر کرده‌اند و برای اطلاع از وضعیت هوا و راه‌ها به رسانه همراه نیاز دارند و تنها رادیوست که همیشه و همه‌جا یار و یاور مخاطبان است. درمجموع تقارن دو بهار زیبا در سال ۱۴۰۳ منجر به شکل‌گیری برنامه‌های رادیویی متناسب با هر دو مناسبت شده ‌است.

 برنامه‌های نوروز و رمضان رادیو با چه رویکردی روانه آنتن می‌شوند؟

 برنامه‌های ایام نوروز و رمضان هم رویکرد شادی‌آفرینی دارد و هم آگاهی‌بخشی و جنبه معنوی. ویژه‌برنامه‌هایی با این محوریت روانه آنتن شبکه‌های رادیویی خواهد شد. همکاران من در رادیو تلاش می‌کنند تا برنامه‌ها پاسخگوی نیازها و سلیقه‌های مردم در این ایام باشد. بخشی از برنامه‌ها به راهیان نور اختصاص دارد که گزارشگران شبکه‌های رادیویی در شبکه‌های عمومی و تخصصی به سراغ بازدیدکنندگان مناطق عملیاتی می‌روند و گزارش تهیه می‌کنند تا یادآور غیورمردانی باشند که سهم زیادی در امنیت کشور دارند.

 همچنین ما تلاش کرده‌ایم در برنامه‌های نوروزی امسال برای همه قشر‌ها برنامه‌سازی کنیم، از نوجوانان گرفته تا قشر بزرگسال و میانسال. پرداختن به آیین‌های کهن کشورمان بخشی دیگر از برنامه‌های نوروزی را شکل می‌دهد. سرزمینمان ایران، مملو از فرهنگی غنی است و هر چه رسانه دراین‌باره بگوید باز هم ناگفته‌های بسیاری برای مردم وجود دارد. به همین دلیل همکاران من در نوروز در قالب برنامه‌های این چنینی سعی می‌کنند سفری مجازی برای هم‌وطنانی شکل بدهند که امکان رفتن به سفر را ندارند. همچنین چون ماه رمضان زودتر از نوروز فرا می‌رسد همه شبکه‌ها حال و هوای رمضانی می‌گیرند.

برنامه‌های مختلفی در بخش‌های سحرگاهی، افطار و مناجات‌خوانی از قاب شبکه‌های رادیویی برای پخش در ایام رمضان تدارک دیده شده ‌است.

در کنار برنامه‌های این چنینی، برنامه‌های گفت‌وگومحور با مضامین نوروز و ماه رمضان هم خواهیم‌ داشت و درصددیم با دعوت از کارشناسان خبره، پرداخت به چنین مباحثی را داغ‌تر کنیم تا موردتوجه شنوندگان قرار بگیرد.

 از ساختارهای جدید برای برنامه‌سازی در نوروز و رمضان استفاده می‌شود؟

این روزها مخاطبان حوصله شنیدن برنامه‌های طولانی را ندارند. بنابراین برنامه‌سازان با بهره بردن از ساختارهای جدید باید برنامه‌هایی با ضرباهنگ مناسب همراه با بخش‌های متنوع تهیه و پخش کنند. همچنین بازار تولید و پخش مسابقه‌های شاد و معنوی در ایام نوروز و رمضان داغ خواهد بود. از دیگر موضوعاتی که ما به آن تأکید داریم و در برنامه‌های شبکه‌های رادیویی به آن پرداخته می‌شود، بحث سبک زندگی ایرانی- اسلامی و فرزندآوری و فرزندپروری است که رهبر معظم انقلاب هم همیشه به این موضوع تأکید کرده‌اند. رادیو تلاش می‌کند برای همدلی و ارتقای جامعه، سهم خودش را در این حوزه به بهترین شکل نشان دهد. تولید و پخش نمایش‌های رادیویی با حضور هنرمندان از دیگر بخش‌های برنامه‌های نوروزی است که طرفداران بسیاری دارد.

معاونت صدا تلاش دارد آسایشگاهی برای بهره‌مندی گوش و دل همگان از جلوه‌های زیبایی و هنر باشد. هدف ما در صدا، تقویت روند برنامه‌سازی در مسیر تحول در رسانه ملی است که یکی از اهداف در نظر گرفته‌ شده، بهره بردن از استعدادهای جوان در برنامه‌سازی است. 

 موضوعات برنامه‌های رمضانی که در ایام نوروز روانه آنتن می‌شوند، چگونه خواهد بود و چه محورهایی در اولویت قرار دارند؟

ماه مبارک رمضان به‌عنوان ضیافت الهی برای ملت ایران، فرصت جدیدی برای استغفار به درگاه ربوبیت است و ما در همه شبکه‌ها اقداماتی ویژه برای ماه مبارک رمضان انجام داده‌ایم، به‌ویژه در برنامه‌های سحرگاهی و افطار شبکه‌ها اتفاقاتی خوب خواهد افتاد. ما برنامه‌هایی با محوریت حق‌الناس، گذشت، بخشش و .‌.. خواهیم داشت و ضمن حضور چهره‌های معنوی به‌عنوان سخنران، برنامه‌هایی درباره احکام ویژه رمضان تولید و پخش می‌شود.  برنامه‌هایی را در باب استهلال و رؤیت ماه، شب‌های قدر و روز عید سعید فطر تدارک دیده‌ایم. شبکه‌های قرآن و معارف، ترتیل و تلاوت‌های شاخص را در این ایام پخش خواهند کرد. سخنرانی بزرگان هم از دیگر بخش‌های برنامه‌های رادیو در ایام نوروز و ماه رمضان خواهد ‌بود.

 

 

 

امتیاز شما