امروز سه شنبه  ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
نتایج نظرسنجی مرکز تحقیقات در خصوص میزان مخاطبان شبکه‌های مختلف در فصل پاییز:
نتایج نظرسنجی مرکز تحقیقات در خصوص میزان مخاطبان شبکه‌های مختلف در فصل پاییز:

شبکه های سه، آی فیلم و یک در صدر پربیننده‌ترین شبکه‌ها و شبکه خبر پرشتاب‌ترین در رشد مخاطب نسبت به پاییز ۹۷

مشاهده ۲۳۳۸
۱۳۹۸/۱۱/۱۴- ۱۹:۳۵
تعداد بازدید:2338

بر اساس نظرسنجی مرکز تحقیقات رسانه ملی در خصوص میزان مخاطبان شبکه‌های تلویزیونی مشخص شد ۷۶٫۳ درصد از مردم در فصل پاییز امسال بیننده حداقل یکی از برنامه‌های سیما بوده‌اند که در این میان شبکه‌های «سه» با ۶۰٫۵ درصد، «آی فیلم معاونت برون‌مرزی» با ۴۵٫۳ درصد و «یک» سیما با ۴۵٫۱ درصد مخاطب در صدر پربیننده‌ترین شبکه‌ها قرار گرفتند و شبکه خبر معاونت سیاسی هم با ۱۳٫۶ درصد رشد نسبت به پاییز سال قبل، در رأس شبکه‌های تلویزیونی ازنظر رشد مخاطب در بازه زمانی مشابه نسبت به پارسال قرار گرفته است؛ شبکه‌های «سه»، «آی فیلم» و «یک» ازنظر رشد مخاطب در یک سال گذشته در رتبه‌های دهم، دوم و هشتم قرار دارند.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، مقایسه آمار مخاطبان شبکه‌های سیما در پاییز ۹۸ با فصل خزان ۹۷ نشان می‌دهد بعد از شبکه خبر، شبکه‌های «آی فیلم» معاونت برون‌مرزی و «مستند» سیما هم با رشد ۹٫۷ درصدی در جایگاه دوم شبکه‌های تلویزیونی ازنظر رشد مخاطب در مقایسه با پاییز سال گذشته قرار گرفته‌اند.

شبکه‌های «پنج» و «سلامت» سیما هم با رشد ۹ درصدی در مقایسه با پاییز سال قبل به‌صورت مشترک در جایگاه سوم شبکه‌های تلویزیونی ازنظر رشد مخاطب قرارگرفته‌اند.

بر این اساس، شبکه «ورزش» با ۸٫۹ درصد، شبکه «نمایش» با ۷٫۳ درصد، شبکه «قرآن» با ۶٫۶ درصد، شبکه «چهار» با ۶٫۲ درصد، شبکه «یک» با ۶٫۱ درصد، شبکه «آموزش» با ۵٫۶ درصد، شبکه «سه» با ۴٫۳ درصد، شبکه «افق» با ۴٫۲ درصد، شبکه‌های «امید» و «شما» با ۳ درصد، شبکه «ایران کالا» با ۲٫۶ درصد، شبکه «نسیم» با ۰٫۴ درصد و شبکه «دو» با ۰٫۳ درصد رشد در رتبه‌های چهارم تا پانزدهم قرار دارند.

رتبه‌های شبکه‌های تلویزیونی از نظر میزان مخاطب در پاییز سال ۹۸ به شرح ذیل است که مقابل هر کدام میزان رشدشان نسبت به پاییز سال قبل قرار گرفته است:

در فصل پاییز، به طور میانگین بینندگان در هر شبانه‌روز، سه ساعت و ۱۶ دقیقه پای برنامه‌های سیما نشسته‌اند.

بر اساس این نظرسنجی، ۳۵.۲ درصد مخاطبان در پاسخ به این سوال که «اگر قرار باشد فقط یک شبکه را تماشا کنید، کدام شبکه را انتخاب می‌کنید؟» «شبکه سه» را انتخاب کرده‌اند و ۱۸.۱ درصد هم انتخاب‌شان در پاسخ به این پرسش «شبکه آی‌فیلم» بوده است.

این نظرسنجی نشان می‌دهد که بیشترین دلیل بینندگان برای تماشای برنامه‌های تلویزیون‌های داخلی در درجه اول سرگرمی و تفریح (با ۵۶.۶ درصد) و در درجه بعدی، کسب خبر و اطلاع (با ۳۳.۳ درصد) بوده است.

بر این مبنا، در میان انواع برنامه‌ها، سریال‌ها با ۶۱.۲ درصد و اخبار با ۵۵.۶ درصد، پربیننده‌ترین قالب‌های برنامه‌ای در تلویزیون هستند.

این نظرسنجی همچنین نشان می‌دهد در میان رسانه‌های موجود در کشور، تلویزیون با ۵۵.۷ درصد همچنان محبوب‌ترین رسانه برای مردم است. در رتبه‌های بعدی اینترنت (۱۶.۳ درصد)، شبکه‌های اجتماعی (۱۳ درصد)، ماهواره (۸.۶ درصد)، رادیو (۴.۹ درصد) و روزنامه و مجلات (۱.۵ درصد) قرار می‌گیرند.

 

مخاطبان شبکه‌های استانی – محلی سیما

نظرسنجی مرکز تحقیقات سازمان صداوسیما نشان می‌دهد در فصل پاییز، ۶۲.۵ درصد از هموطنان، برنامه‌های شبکه‌های استانی – محلی را تماشا کرده‌اند. در میان این شبکه‌ها، شبکه افلاک خرم‌آباد (۷۸.۳ درصد) صدرنشین است و پس از آن، شبکه استانی کردستان (۷۷.۸ درصد) و شبکه استانی اصفهان (۷۷.۵ درصد) دو مرکز برتر دیگر سیمای استان‌ها هستند.

میانگین مدت زمان تماشای برنامه‌های شبکه‌های استانی و محلی سیما در میان بینندگان یک ساعت و ۴۰ دقیقه بوده است. ۷۰.۳ درصد از بینندگان شبکه‌های استانی و محلی هم در حد خیلی زیاد و زیاد و ۲۷.۳ درصد در حد کم یا خیلی کم از این برنامه‌ها رضایت داشته‌اند. ۵۷.۱ درصد از مخاطبان هم بیننده اخبار شبکه‌های استانی و محلی سیما بوده‌اند.

شبکه استانی دنا یاسوج با کسب ۷۲.۱ درصد رضایت در میان دیگر مراکز، صدرنشین است و پس از آن، شبکه‌های استانی زنجان (۷۱.۵ درصد) و اصفهان (۷۰.۸ درصد) در رتبه‌های دوم و سوم قرار دارند.

 

اقبال به صدای استان‌ها

نظرسنجی مرکز تحقیقات نشان می‌دهد ۳۰.۵ درصد از مردم در شهرهای مختلف، شنونده برنامه‌های شبکه‌های استانی و محلی صدا بوده‌اند. در این میان، سنندج با ۴۶.۵ درصد، در صدر قرار دارد و گرگان (۴۱.۵ درصد) و یاسوج (۳۷.۷ درصد) دوم و سوم هستند.

مرکز تحقیقات صداوسیما، میانگین زمان گوش دادن به برنامه‌های شبکه‌های استانی و محلی صدا را هم یک ساعت و ۴۴ دقیقه برآورد و اعلام کرده که ۷۸.۵ درصد از شنوندگان، در حد خیلی زیاد یا زیاد از این رادیوها رضایت داشته‌اند.

در فصل پاییز ۱۹.۹ درصد از پاسخگویان شنونده اخبار شبکه‌های استانی و محلی بودند و در این میان هم، سنندج توانست با ۳۱.۵ درصد، به رتبه اول دست پیدا کند. یاسوج با ۲۷.۲ درصد و آبادان با ۲۶.۳ درصد دوم و سوم شدند.

رادیونما هم در فصل پاییز توانسته ۱۷.۷ درصد از مخاطبان را «بیننده» برنامه‌های خود کند.

ویدئوها

امتیاز شما