امروز شنبه  ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
مصداقی از عدالت‌گستری در مسیر تبلیغات نامزدهای مجلس شورای اسلامی
مصداقی از عدالت‌گستری در مسیر تبلیغات نامزدهای مجلس شورای اسلامی

برگزاری گسترده‌ترین مناظره‌های انتخاباتی

مشاهده ۷۱۱
۱۴۰۲/۱۱/۲۹- ۱۰:۰۲
تعداد بازدید:711

تدارک و تحقق مناظره‌های انتخاباتی در گستره ملی که تعداد آن‌ها به بیش از هزار برنامه می‌رسد، کار بسیار دشواری است که با توجه به توان و ظرفیت بالای مدیران و کارکنان تلاشگر شبکه‌های استانی به‌خوبی در حال اجراست.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، حسن عابدینی، معاون امور استان‌ها، انتخابات را نماد جهاد تبیین دانست و گفت: یکی از مؤلفه‌ها و کار‌ویژه‌های رسانه ملی، تلاش برای افزایش مشارکت مردم است.

عابدینی با بیان اینکه انتخابات اسفند امسال بر روی سایر اقدامات معاونت امور استان‌ها و همچنین شبکه‌های استانی تأثیر بسزایی دارد، تصریح کرد: تا پایان انتخابات، همه مأموریت‌های این معاونت باید با هدف افزایش حضور مردم در انتخابات باشد. وی همچنین راه‌اندازی 200 کانال تبلیغات انتخاباتی در حوزه‌های انتخابیه استان‌ها را یک ابر طرح رسانه ملی دانست و افزود: هدف از این اقدام رسانه ملی، عمل به شعار عدالت‌گستری در مسیر تبلیغات انتخاباتی نامزدهای مجلس شورای اسلامی است.

معاون امور استان‌ها در تکمیل سخنانش گفت: هر یک از نامزدهای انتخابات در استان‌ها می‌توانند با تهیه یک برنامه 20 دقیقه‌ای انتخاباتی، به‌راحتی و با کم‌ترین هزینه خود را به مردم معرفی کنند. در صورتی که در گذشته مناظره‌های تلویزیونی فقط به نامزدهای ریاست جمهوری اختصاص داشته که تعداد آن‌ها نیز در هر دوره هیچ‌گاه از 10 مناظره بیش‌تر نبوده‌است.  عابدینی همچنین افزایش زمان پخش کانال‌های تبلیغاتی در استان‌ها از دو ساعت به 24 ساعت را از اقدامات بسیار مهم برشمرد و راه‌اندازی هر کانال تلویزیونی انتخاباتی 24 ساعته را مانند افتتاح یک شبکه استانی دانست.

به گفته معاون امور استان‌ها در این کانال‌ها علاوه بر برنامه 20 دقیقه‌ای نامزدها و نیز مناظرات انتخاباتی هر حوزه، موضوعات دیگری مانند سرود ملی با تصاویر محلی، خدمات انقلاب اسلامی در گذر زمان، مستند شهدای مجلس و ... نیز پخش می‌شود. عابدینی سخنانش را با اشاره به توان بالای همکاران صداوسیمای استان‌ها ادامه داد و گفت: تدارک و تحقق مناظره‌های انتخاباتی در گستره ملی که تعداد آن‌ها به بیش از هزار برنامه می‌رسد، کار بسیار دشواری است اما در توان و ظرفیت موجود مدیران و کارکنان تلاشگر شبکه‌های استانی است.

وی در این باره افزود: این همه تلاش مضاعف همکاران شبکه‌های استانی برای افزایش مشارکت مردم در حالی صورت می‌گیرد که برنامه‌های جاری آن‌ها از جمله ویژه‌برنامه‌های اعیاد شعبانیه، در کنار اَبَرطرح‌های در دست اقدام معاونت، مانند حضور ۱۰ ساعته شبکه‌های استانی در شبکه‌های سراسری به صورت روزانه از طریق استودیوی«ایران ما» متوقف نشده‌است.

ابراهیم شکوری، دبیر ستاد انتخابات معاونت امور استان‌ها هم گفت: آیین‌نامه مناظره‌های انتخاباتی نامزدهای مجلس شورای اسلامی، چهارچوب کلی ضبط برنامه‌ها را مشخص کرده، لذا دست مراکز باز است تا مناظره‌ها را در همین چارچوب و با لحاظ تنوع بصری ناشی از زیست‌بوم منطقه‌ای طراحی و اجرا کنند. به گفته شکوری، امکان تهیه گزارش و خبر از فعالیت‌های روزمره نامزدها در ایام مجاز تبلیغات و پخش در کانال‌های انتخاباتی هر حوزه انتخابیه و نیز شبکه‌های استانی با رعایت«عدالت رسانه‌ای» وجود دارد.

وی افزود: تبلیغات برای انتخابات مجلس خبرگان رهبری نیز باید با جدیت بیش‌تری پیگیری ‌شود و از 14 بهمن ضبط مصاحبه‌ها آغاز شده‌است. به گفته دبیر ستاد انتخابات معاونت امور استان‌ها، صفحه«انتخابات» در سکوی«تلوبیون» نیز فعال شده و نمونه کارهای استانی بارگذاری شده‌‌است که البته به نسبت تولیدات کنونی شبکه‌های استانی کم‌رنگ‌تر است و اداره کل فضای مجازی معاونت امور استان‌ها باید نسبت به تبلیغ بیش‌تر این امکان جدید برای معرفی نامزدهای انتخاباتی اقدام کند.

 مناظره‌های انتخاباتی در استان‌ها کلید زده شد

چندی است که ضبط مناظره‌‌های تبلیغاتی نامزدهای مجلس شورای اسلامی در شبکه‌های استانی آغاز شده‌ تا در زمان مقرر به روی آنتن بروند. بر این اساس حدود نیمی از شبکه‌های استانی پیشتاز بوده و نسبت به دعوت از نامزدها و حضور در لوکیشن‌ها و ضبط مناظره‌ها اقدام کرده‌اند که در ادامه به آن‌ها اشاره شده‌است.

در این میان استان کردستان با پنج حوزه انتخابیه و پنج کانال تبلیغاتی در حال ضبط مناظره‌ها و پخش برنامه‌های انتخاباتی است که تا ۲۳ بهمن‌ از حوزه‌های سنندج، دیواندره و کامیاران، حوزه مریوان و سروآباد دو برنامه مناظره‌ای و از حوزه قروه و دهگلان یک برنامه ضبط شده‌است.

در استان سمنان، این مناظره‌ها با حضور 36 نفر از نامزدهای ثبت‌نام کرده برای مناظره انتخاباتی، از چهار حوزه انتخابیه استان در 28 گروه شرکت‌کننده آغاز شده‌است.

 در استان آذربایجان شرقی از 13 حوزه انتخاباتی، تعداد 146 نفر از بین نامزدهای شرکت‌کننده در انتخابات مجلس شورای اسلامی‌برای شرکت در مناظره انتخاباتی اعلام آمادگی کرده‌اند. تا 23 بهمن تعداد شش مناظره ضبط شده و تعداد 23 نفر در این مناظره‌ها شرکت داشته‌اند.

چهارمحال و بختیاری هم با اعلام آمادگی 56 نفر برای شرکت در مناظره‌های انتخاباتی حال و هوای ویژه‌ای دارد. چهارمحال و بختیاری دارای چهار حوزه انتخابیه شامل حوزه اردل، فارسان، کیار و کوهرنگ، حوزه بروجن، حوزه شهرکرد، بن، سامان و فرخ‌شهر و حوزه لردگان، فلارد و خانمیرزا ست. تعداد گروه‌های مناظراتی در بلندای بام ایران 28 گروه است.

در استان لرستان جمعاً ۸۸ نفر نامزد برای مناظره‌های تلویزیونی ثبت‌نام کرده‌اند. این تعداد مربوط به هفت حوزه انتخابیه است که برای این حوزه‌ها نیز هفت کانال تلویزیونی راه‌اندازی شده‌است.

حال‌وهوای استان فارس هم با برخورداری از 15 حوزه انتخابیه در این روزها دیدنی است. 117 نفر از نامزدهای مجلس شورای اسلامی‌برای شرکت در مناظره‌های انتخاباتی صداوسیمای فارس ثبت‌نام کرده‌اند که تاکنون برنامه‌های پنج حوزه انتخابیه ضبط و آماده پخش شده‌است.

صداوسیمای کهگیلویه و بویراحمد هم ضبط برنامه مناظره‌ها را از 23 بهمن آغاز کرده‌است و تا 30 بهمن همه 21 مناظره سه حوزه انتخابیه استان را تکمیل خواهدکرد. در این مناظره‌ها 14 نامزد انتخاباتی حوزه بویراحمد، دنا و مارگون با هفت مناظره، 12 نامزد انتخاباتی حوزه گچساران و باشت در هفت مناظره و 15 نامزد انتخاباتی حوزه کهگیلویه، چرام، لنده و بهمئی هم در هفت مناظره به بیان دیدگاه‌های خود می‌پردازند و به سؤالات پاسخ می‌دهند.

بر اساس این گزارش، ضبط مناظره‌های انتخابات استان کرمان با حضور نامزدهای شرکت‌کننده از ۱۸ بهمن آغاز شده و تاکنون ۹۰ نفر برای مناظره‌های انتخاباتی از ۹ حوزه انتخابیه استان کرمان ثبت‌نام کرده‌اند. برای ۹ حوزه انتخابیه، ۱۰ گروه مناظره‌ای در نظر گرفته شده‌است که تا ۲۳ بهمن‌ ضبط پنج مناظره از پنج حوزه انتخابیه را شاهد بوده‌ایم.

در صداوسیمای اردبیل ۷۸ نفر برای شرکت در مناظره‌ها ثبت‌نام کرده‌اند که با توجه به اینکه 9 نفر از این تعداد تأیید صلاحیت نشده‌اند، تعداد ثبت‌نام کنندگان برای مناظره ۶۹ نفر است. اردبیل، نمین، نیر و سرعین«کانال ساوالان»، پارس‌آباد، بیله سوار و اصلاندوز«کانال آراز»، خلخال و کوثر«کانال آغ داغ»، گرمی و انگوت«کانال آران» و مشگین‌شهر«کانال آیقار» از حوزه‌های انتخابیه استان اردبیل است.

همچنین در استان خوزستان 126 نامزد برای 12 حوزه انتخاباتی و تعداد 12 کانال تلویزیونی برای 12 حوزه انتخاباتی در نظر گرفته شده‌است. تعداد گروه‌های مناظره‌ 12 مناظره برای 12 حوزه انتخابیه زیرمجموعه صداوسیمای استان خوزستان و تعداد نامزدها بر اساس نامزدهای ثبت‌نام‌کننده در سایت تبلیغات انتخابات سازمان بوده و از 2 تا 18 نفر متغیر است.

استان قزوین سه حوزه انتخابیه دارد که در این بین برای حوزه انتخابیه تاکستان هفت گروه یعنی هفت برنامه با هشت شرکت‌کننده، برای بویین‌زهرا و آوج سه برنامه مناظره و برای قزوین دو برنامه مناظره در نظر گرفته شده‌است. در حوزه انتخابیه قزوین هر مناظره 20 شرکت‌کننده دارد.

در صداوسیمای گیلان ۱۱۳ نامزد از حوزه‌های مختلف در مناظره‌ها شرکت دارند. در مجموع دو هزار و۸۲۵ دقیقه برنامه در این خصوص ضبط می‌شود. استان گیلان با ۱۱ حوزه انتخابیه اصلی، ۱۳ کرسی در مجلس شورای اسلامی را به خود اختصاص می‌دهد.

در صداوسیمای خراسان رضوی هم برای مشارکت در مناظره‌های انتخاباتی از 150 داوطلب ثبت‌نام شده و تاکنون 40 نفر در ضبط و تولید برنامه مناظره حوزه‌های انتخابیه خود شرکت کرده‌اند. در این بین کار ضبط مناظره‌ها‌ی انتخاباتی حوزه‌های«قوچان»، «خواف و رشتخوار»، «درگز»، «تربت‌جام، صالح‌آباد، باخرز و تایباد» و«گناباد و بجستان» به پایان رسیده‌است. استان خراسان رضوی 18 نماینده در مجلس شورای اسلامی خواهد داشت که از 12 حوزه انتخابیه استان برگزیده خواهند‌ شد. در مجموع نیز 13 مناظره تلویزیونی را برای پخش از 12 کانال انتخاباتی پخش خواهدکرد. حوزه انتخابیه مشهد و کلات با توجه به کثرت داوطلبان دارای دو برنامه مناظره تلویزیونی است.

صداوسیمای استان مرکزی هم با ثبت‌نام80 نفر از شش حوزه انتخابیه، شور و حال ویژه‌ای پیدا کرده‌ است.

ضبط مناظره‌‌های انتخاباتی خراسان جنوبی بر اساس چهار حوزه انتخابیه و در قالب چهار برنامه مناظره‌ای از 24 بهمن آغاز شد و تا 27 بهمن به پایان رسید. در این منظره‌ها در حدود 70 نفر از نامزدهای انتخاباتی مجلس شورای اسلامی از چهار حوزه«بیرجند، درمیان و خوسف»، «فردوس، طبس، سرایان و بشرویه»، «نهبندان و سربیشه» و«قاینات و زیرکوه» شرکت داشتند.

نماد‌های بومی و فرهنگی در لوکیشن مناظره‌ها

همکاران صداوسیمای استان‌ها برای ضبط این مناظره‌ها از لوکیشن و آرایه(دکور)های ویژه‌ای استفاده کرده‌اند که هریک به‌نوعی از زیبایی خاصی برخوردارند. برخی در نهایت سادگی پیام خود را به مخاطب می‌رسانند و حس آرامش به نامزدهای شرکت‌کننده در این مناظره‌ها می‌دهند. برخی نیز با استفاده از ویژگی‌های بومی و فرهنگی هر حوزه انتخاباتی، تصویر زیبایی را رقم می‌زنند؛ تصویری که گویای زیبایی‌های هر نقطه از کشورمان است. در این بین شبیه‌سازی آرایه برنامه‌های مناظره‌ای به سبک و سیاق مجلس شورای اسلامی هم جالب توجه است.

گویی نامزدهای انتخابات مجلس را می‌خواهد، متوجه وظیفه‌ خطیری کند که در صورت برگزیده‌شدن بر عهده خواهندداشت، به طوری‌ که نامزدها در ردیف اول صندلی‌های نمایندگان مجلس نشسته و شخص پاسخگو و مناظره‌کننده در تریبون جلو هیئت‌رئیسه مجلس ایستاده و توضیحات لازم را بیان می‌کند. استفاده ویژه از نمادهای آرایه برنامه با الهام از معماری سنتی خراسان در طاق ضربی‌های حرم مطهر رضوی و نمادهای اسلیمی و مذهبی و بهره‌گیری از رنگ فیروزه‌ای که نمادی مذهبی و از سنگ‌های ارزشمند خراسان است، نیز نشان از هنر و خلاقیت دیگری دارد. به طور کلی طراحی صحنه حرفه‌ای و توجه به هویت بصری با استفاده از گرافیک مناسب، فضای رقابتی سالمی را به منظور جانمایی شرکت‌کنندگان و همچنین پاسخگویی به سؤالات با توجه به اصل عدالت رسانه‌ای فراهم آورده‌است.

 

 

 

امتیاز شما