امروز شنبه  ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳

نتایج تاریخی و ماندگار «وعده صادق»

مشاهده ۱۷۴
۱۴۰۳/۰۲/۰۲- ۰۹:۲۲

سرانجام پس از سال‌ها حملات نظامی،امنیتی و سایبری رژیم صهیونیستی علیه منافع و دارایی‌های ایران در داخل و خارج از کشور، جمهوری اسلامی تصمیم گرفت درس عبرتی به صهیونیست ها بدهد.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، حمله گسترده پهپادی و موشکی ایران علیه رژیم صهیونیستی در ساعات پایانی شنبه 25 فروردین و ساعات آغازین صبح 26 فروردین 1403، به این رژیم و حامیان منطقه‌ای و فرا منطقه ای‌اش یادآور شد که «دوران صبر استراتژیک» ایران به پایان رسیده است و هر اقدام خصمانه آن‌ها علیه ملت ایران، اعم از دارایی‌ها یا اشخاص نظامی یا غیر نظامی ایرانی، بی‌پاسخ باقی نمی ماند، آن هم نه در کشورهای پیرامون فلسطین اشغالی که در عمق آن و بر سر پایگاه‌های نظامی آن.

تصمیمی‌که جمهوری اسلامی‌با وجود هشدارهای مکرر ایالات متحده به عنوان حامی اصلی جنگ افروزی‌های رژیم کودک‌کش اتخاذ کرد، معادلات سیاسی - امنیتی کل منطقه غرب آسیا و چه بسا سطح جهانی را تغییر داد. در تمام سال‌های پس‌از تأسیس رژیم صهیونیستی در سرزمین‌های متعلق به فلسطینیان، همواره تصویری از شکست ناپذیری و قدرت نظامی و اطلاعاتی این رژیم اشغالگر به جهانیان مخابره شده بود. البته در این سال ها، گروه‌های مختلف فلسطینی همواره ضربات سهمگینی به این تصویر وارد کرده بودند که آخرین آن، عملیات طوفان الاقصی در هفتم اکتبر سال گذشته میلادی بود.

با این حال، در 75 سال گذشته، هر بار که کشورهای عربی، آن هم نه به‌تنهایی، بلکه در ائتلافات جمعی با رژیم صهیونیستی رودررو شدند، بنا به دلایل متعدد، متحمل شکست شده بودند و به همین دلیل برخی از آنان، به جای پافشاری بر احقاق حق ملت فلسطین، راه سازش با این رژیم را در پیش گرفتند. از این رو، اقدام تنبیهی ایران به عنوان یک کشور و نه یک گروه مبارزاتی، پیام مهمی را به جهان مخابره کرد که نشان می‌داد ایران اراده و جسارت مقابله با تجاوزات و قانون‌شکنی صهیونیست ها را دارد و از خط و نشان کشیدن‌های متحدان این رژیم هراسی ندارد.

این رویکرد موجب شد بر خلاف انتظار برخی از حامیان رژیم صهیونیستی، دولت آمریکا به‌طور رسمی اعلام کند در اقدام تلافی جویانه احتمالی رژیم صهیونیستی علیه ایران، با تل آویو همراهی نخواهد کرد و فقط وظیفه دفاع از این رژیم را ادامه می‌دهد. به عبارت دیگر، آمریکا به رژیم صهیونیستی پیام داد که این رژیم در حمله به ایران تنها خواهد بود، آن‌هم در شرایطی که این رژیم بعداز گذشت بیش از شش ماه، هنوز نتوانسته است در برابر حماس در غزه به پیروزی دست یابد.

از سوی دیگر، پیامدهای اقدام تنبیهی ایران علیه رژیم صهیونیستی، فقط سیاسی امنیتی نبود و حاوی دستاوردهای شگرف نظامی و فناورانه نیز بوده است.

به عنوان مثال، در رسانه‌های بزرگ جهان از حمله ایران به عنوان بزرگ‌ترین حمله پهپادی جهان یاد می‌کنند که به همراه ده‌ها فروند موشک کروز زمین به زمین توانستند از سامانه چندلایه دفاعی رژیم صهیونیستی و متحدانش عبور کنند و اهداف تعیین شده را هدف قرار دهند. نکته مهم دیگر اینکه، در ساعات سرنوشت ساز شب 25 فروردین و صبح 26 فروردین، بخشی از توان پهپادی و موشکی ایران که به کار گرفته شده بود، نه فقط با توان دفاعی صهیونیست‌ها مواجهه کرد که در زورآزمایی با توان دفاعی آمریکا، فرانسه و انگلیس نیز موفق ظاهر شد. این سه کشور، اعضای اصلی سازمان ناتو را تشکیل می‌دهند که همگی به کمک رژیم صهیونیستی شتافته بودند.

با این حال، امکانات پیشرفته و مجهز آمریکا و شرکایش در منطقه غرب آسیا نتوانست حریم امنی را بر فراز آسمان فلسطین اشغالی ایجاد کند و صدها پهپاد و موشک ایرانی اهدافی را در سرزمین‌های اشغالی هدف قرار دادند. این موضوع نشان داد جمهوری اسلامی ایران با وجود شدیدترین تحریم‌های تاریخ معاصر، به چه توانمندی‌های شگرفی دست یافته است که می‌تواند یک عملیات ترکیبی و پیچیده‌ای را بیش از هزار کیلومتر دورتر از مرزهای خود و در یکی از حفاظت‌شده‌ترین حریم‌های هوایی جهان، با موفقیت انجام دهد. به هر حال، «عملیات وعده صادق» یکی از چند نقطه عطف مهم تاریخ صدساله منطقه غرب آسیا به شمار می‌آید که نتایج و پیامدهای شگرف آن تا سالیان متمادی ادامه خواهد داشت.

 امیرعلی ابوالفتح، مدیر خبر و تفسیر شبکه سحاب

امتیاز شما