امروز شنبه  ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۳

ذهن ایرانی، فاتح عملیات «وعده صادق»؛ پیروزی در دو میدان

مشاهده ۱۷۸
۱۴۰۳/۰۲/۰۹- ۱۰:۱۰

قدرت‌های استکباری، در گذشته پس‌از اقدامات نظامی و سیاسی می‌توانستند سلطه فرهنگی خودشان را در کشورها گسترش دهند؛ اما امروزه می‌کوشند با عملیات رسانه‌ای، منافع سیاسی نظامی‌شان را بر ما تحمیل کنند.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، تصور و ادراک ما از رویدادهای جهان به تصویری که از وسایل ارتباط جمعی منتقل می‌شود، بستگی دارد. شناخت ما از جهان پیرامون، حاصل‌جمع محتواهای رسانه‌ای است که دریافت می‌کنیم وکنش و واکنش ما نسبت به آن‌ها، متأثر از چیزی است که در رسانه‌ها دیده و شنیده‌ایم.

صهیونیست‌ها در چند دهه گذشته، با استیلای رسانه‌ای‌شان، هیمنه‌ای دروغین در افکار عمومی جهانیان ساخته بودند که شکست‌ناپذیر به نظر می‌رسید؛ اما در هفت ماه گذشته، ابتدا با طوفان الاقصی و سپس با وعده صادق، هیمنه پوشالی‌شان فروریخت.

در پروتکل دوازدهم صهیونیست آمده بود: «هیچ خبری بدون اینکه از ما عبور کند، به جامعه نمی‌رسد و این چیزی است که ما اکنون به آن دست یافته‌ایم. ما باید تمام مطبوعات را در قبضه داشته باشیم تا هروقت بخواهیم، احساسات مردم را درباره مسئله‌ای برانگیزانیم و جدل‌هایی را که در خدمت منافع ما باشد، به راه بیندازیم و بر اذهان سیطره پیدا کنیم.»

درجنگ رسانه‌ای، به‌جای افسران چندستاره، نویسندگان، خبرنگاران، تصویربرداران، تهیه‌کنندگان، مجریان و مدیران رسانه‌ها، جزو سربازان و افسران این جنگ به شمار می‌روند.

پروفسور مولانا معتقد است جنگ رسانه‌ای، جنگی است که بر صفحات روزنامه‌ها، میکروفون رادیوها، صفحات تلویزیون‌ها و عدسی دوربین‌ها جریان دارد و مردمی‌که زیر بمباران جنگ رسانه‌ای قرار دارند، حتی ممکن است خودشان هم از وجود جنگ سنگینی که بر فضای تنفسی آن‌ها سیطره دارد، بی‌اطلاع باشند.

سلطه صهیونیست بر رسانه‌ها، در چند دهه اخیر مانع از ارائه تصویر واقعی از فلسطین به جهانیان شده بود؛ اما رسانه‌های جبهه مقاومت با محوریت صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران توانستند این سلطه را در هم بشکنند؛ زیرا از قرآن آموخته بودند که «فمن اعتدی علیکم فاعتدوا علیه بمثل ما اعتدی علیکم»؛ چنانچه به شما تعدی شد، شما هم با همان شیوه مقابله‌به‌مثل کنید.

جبهه مقاومت در چند دهه گذشته، به‌موازات پیشرفت در حوزه سازمان‌دهی نیروها، تقویت توان نظامی و گسترش رصد اطلاعاتی، توانسته در زمینه جنگ رسانه‌ای نیز توان خودش را تقویت کند. نمونه موفق آن را می‌توان در عملیات طوفان الاقصی مشاهده کرد که نیروهای حماس با نصب دوربین بر روی لباس‌هایشان، تصاویر انکارناپذیری از آن موفقیت بزرگ را به جهان مخابره کردند و راه تکذیب را بر روی صهیونیست‌ها بستند.

جمهوری اسلامی هم در چند دهه اخیر در کنار پیشرفت‌های نظامی، تلاش کرده در حوزه جنگ رسانه‌ای نیز خودش را ارتقا دهد؛ چنانکه در پوشش رسانه‌ای عملیات وعده صادق، صداوسیما توانست روایت صحیح اول را در اختیار داشته باشد و پیام اقتدار و افتخار را منتشر کند که این موفقیت حاصل ورزیدگی، زمان‌شناسی و ابتکار همکاران رسانه‌ ملی و تشکیل فهم مشترک رسانه‌ای، بین صداوسیما با نهادهای نظامی و امنیتی بود.

نتیجه این همدلی و موفقیت را می‌توان در آرامش، اعتماد و افتخار مردم پس‌از عملیات وعده صادق و خنثی شدن تلاش دشمن برای ایجاد ترس در جامعه دید.

چند سال پیش، فریدمن گفته بود: «تا ذهن ایرانی شکست را نپذیرد، ایستادگی خواهد کرد؛ پس باید او را در ذهن و فکرش شکست داد.» امروز ذهن ایرانی به‌حق، خودش را فاتح عملیات وعده صادق می‌داند و این یعنی جمهوری اسلامی در جنگ رسانه‌ای دست برتر را دارد و جبهه استکبار علاوه‌بر شکست در عرصه نظامی، در جنگ رسانه‌ای نیز بازی را باخته‌است.

این موفقیت در گرو پیروی از رهنمودهای پیر فرزانه انقلاب به دست آمد؛ چنانکه در دیدار نیمه رمضان امسال، برای چندمین بار فرمودند:

«امروز در دنیا چالش‌ها و درگیری‌ها، چالش‌های رسانه‌ای است. بیش از آنچه موشک و پهپاد و هواپیما و ابزارهای جنگی و مانند این‌ها تأثیر بگذارند در عقب راندن دشمن، رسانه‌ها هستند که تأثیر می‌گذارند و دل‌ها را تحت‌تأثیر قرار می‌دهند، ذهن‌ها را تحت‌تأثیر قرار می‌دهند. جنگ، جنگ رسانه‌ای است. هر کس رسانه‌ قوی‌تر داشته باشد، در اهدافی که دارد -هر هدفی- موفّق‌تر خواهد بود.»

بهروز طالب نژاد، مشاور رئیس خبرگزاری صدا و سیما

 

امتیاز شما