امروز پنج شنبه  ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
نگاهی به سریال«جایزه» در گفت‌وگو با علی حلوی، تهیه‌کننده و کارگردان سریال پرمخاطب شبکه استانی گیلان
نگاهی به سریال«جایزه» در گفت‌وگو با علی حلوی، تهیه‌کننده و کارگردان سریال پرمخاطب شبکه استانی گیلان

جایزه‌ای دیگر برای مخاطبان در راه است

مشاهده ۱۳۰
۱۴۰۳/۰۲/۰۲- ۱۰:۰۴
تعداد بازدید:130

فصل هفتم سریال«جایزه» تولید صداوسیمای گیلان از راه رسید؛ سریالی جذاب که تا به امروز مخاطبان بسیاری را با خود همراه کرده‌است. این سریال که کاری از علی حلوی است، با محور قرار دادن موضوعات مختلف جامعه در واقع تصویرگر قصه ما انسان‌ها در مسیر پر پیچ و خم زندگی است؛ قصه‌ای که با آن هم یک دل سیر می‌خندیم و هم درس می‌گیریم.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، در ادامه، گفت‌وگوی خبرنگار صداوسیما را با علی حلوی، نویسنده، تهیه‌کننده و کارگردان این سریال پرمخاطب شبکه استانی گیلان می‌خوانید؛ برنامه‌سازی که تاکنون موفق به کسب جوایز متعددی در جشنواره‌های مختلف شده‌ است.

لطفاً خودتان را معرفی کنید و کمی هم از آثار شاخصتان بگویید؟

علی حلوی، فارغ‌التحصیل رشته کارگردانی تلویزیون از دانشگاه صداوسیما و دانشجوی ترم آخر مقطع کارشناسی ارشد ادبیات نمایشی از دانشگاه آزاد هستم. پیش از سریال«جایزه» برنامه‌های دیگری از جمله تله‌فیلم، تله‌تئاتر و سریال‌های دیگری کار کرده‌ام. بیش از 12 سریال غیر از سریال«جایزه» را برای شبکه استانی و شبکه‌های سراسری کار کرده‌ام. «چای و زندگی» و «بام‌های مه‌آلود» از جمله آثاری است که برای شبکه‌های سراسری تولید شد. تله‌تئاترهای بسیاری نیز کار کرده‌ام که از شبکه‌های سراسری پخش شده‌است. مجموعه«جایزه» نیز جزو کارهای جدید بنده است که تاکنون تا فصل هفتم آن تقدیم بینندگان شبکه استانی شده‌است.

مهم‌ترین ویژگی و جذابیت«جایزه» در چیست؟

در خصوص علت تداوم و توفیق سریال می‌توانم به ایجاد فضای طنز و از سویی قالب نو گفت‌وگوها، خلق شخصیت‌ها، خلق موقعیت‌های مختلف و قصه‌هایی که برای مخاطبان خیلی جذاب است، اشاره کنم. این سبک از زندگی در گیلان برای مخاطب شناخته شده‌ است و فضای اغراق‌آمیز ندارد؛ دیالوگ‌ها همه از جنس زندگی است و در کنار این موارد موضوعات خاص مانند سفر به ترکیه عامل جذابیت بیش‌تر سریال شده‌است. موضوعات مطرح شده در سریال مانند بحث فرزندآوری، رقابت‌های انتخاباتی و شرایط و موقعیت‌هایی که شخصیت‌ها داشتند نیز بر جذابیت کار افزوده‌است.

با مسئله یا مشکل خاصی هم روبه‌رو بوده‌اید؟ به‌ویژه آنکه این بار هم کار به خارج از مرزهای کشور کشیده شد.

مشکل خاصی نبود. مشکل اصلی که هنرمندان همواره درگیر آن هستند بودجه است. کارهایی که پشتیبان دارد همه هزینه را او پرداخت می‌کند، اما در شهرستان‌ها پشتیبان‌ها بنیه مالی قوی ندارند تا بتوان کار بزرگی را پیش برد. هرچند که تاکنون ما را همراهی کرده‌اند. اگر بودجه بیش‌تری به دست ما برسد قطعاً کیفیت کار ما بهتر خواهدشد. در سفر به ترکیه نیز مشکل خاصی نبود یک گروه محدود چند نفره برده بودیم که بتوان کار کرد، چون در این زمینه قبلاً تجربه داشتیم. در «جایزه 3» به هندوستان رفته بودیم با مشکلاتی مواجه شده‌بودیم از جمله ضبط صدا در خیابان مشکل بود، اما این بار این مشکلات را نداشتیم و در خصوص لوکیشن کار و ضبط سریال در ترکیه همکاری بسیاری خوبی با ما شد.

بیش‌تر از چه هنرمندان و بازیگرانی بهره برده‌اید؟

در این فصل از فرج‌الله گل‌سفیدی، بازیگر گیلانی که در سطح ملی هم فعالیت دارد، استفاده کردیم که نقش دایی خانواده را ایفا می‌کند. البته ایشان در فصل ششم این سریال نیز حضور داشته‌اند. حضور ایشان بسیار مثبت بوده‌است. علاوه بر این همه بازیگران حاضر در سریال بومی استان هستند که این موضوع خود نشان از قابلیت‌ها و ظرفیت‌های خوب استان‌ها در حوزه برنامه‌سازی دارد.

تا به اینجای کار از کدام فصل«جایزه» رضایت بیش‌تری داشته‌اید و فکر می‌کنید که مخاطبان بیش‌تری را راضی کرده؟

از بین همه جایزه‌ها، از«جایزه» 5 و 7 رضایت بیش‌تری دارم،  چون بر طبق آمار هم«جایزه 5» موفق به کسب رضایت مخاطبان بیش‌تری شده‌بود. از«جایزه 7» هم که همین روزها روی آنتن می‌رود، راضی‌ام، زیرا با توجه به ویژگی‌هایی که دارد با جذب و رضایت حداکثری مخاطبان همراه خواهدبود. در واقع رضایت مخاطبان از یک برنامه به معنی توفیقی مهم برای آن برنامه و سازندگان آن به شمار می‌آید.

فکر می‌کنید تا چند فصل دیگر این سریال کشش داشته باشد؟

من فکر می‌کنم«جایزه» حداقل تا 12 فصل کشش دارد. اعضای خانواده ازدواج می‌کنند، بچه‌دار می‌شوند؛ اتفاقات مختلفی برای آن‌ها رخ می‌دهد و می‌توان از این وقایع قسمت‌های بعدی سریال را تولید کرد. ما سعی کرده‌ایم در این سریال اتفاقات را به‌روز کنیم، مسائل روز جامعه را مطرح کنیم، شخصیت‌های جدید اضافه کنیم و در هر قسمت چند نفر اضافه شده و جز چند مورد، موقعیت‌های مختلف تکراری نیست و این برای مخاطب جذابیت دارد.

چرا اسم این سریال، جایزه است؟

علت این بود که در قسمت اول سریال این خانواده در یک قرعه‌کشی برنده ماشین شاسی‌بلند می‌شوند و زندگی آن‌ها متحول می‌شود. در آن مقطع چنین جایزه‌ای، جایزه نفیسی محسوب می‌شد. البته الآن هم اگر کسی برنده ماشین شاسی‌بلند شود، جایزه خوبی محسوب می‌شود و این جایزه در خانواده‌ای کشاورز که یکباره با برنده شدن دچار تغییراتی اساسی در زندگی می‌شوند موجب شد نام آن را«جایزه» بگذاریم و چون این اسم در ذهن مخاطب جا افتاده و با آن ارتباط برقرار کرده، بقیه فصول نیز با همین نام ادامه یافت.

کار بعدی‌تان در چه خصوص است؟

هم‌اکنون طراحی قصه و پیش‌تولید سریال«جایزه 8» آغاز شده و از طرفی چند تله‌تئاتر تصویبی دارم که امیدوارم بتوانم آن‌ها را به سرانجام برسانم.

 در مجموع به نظر شما جامعه امروز نیازمند چه موضوعاتی در تلویزیون است؟

امروز تلویزیون نیازمند برنامه‌های مخاطب‌محور است که مدت کوتاهی است شاهد این اتفاق هستیم. این برنامه‌ها می‌توانند در گونه‌های مختلف تولید شود. مثلاً مسابقه، برنامه‌های گفت‌وگومحور و مهم‌تر از همه برنامه‌های نمایشی که جذابیت بیش‌تری برای مخاطب دارد. امیدوارم سازمان اهتمام کند و شاهد روند رو به افزایش تولید کارهای نمایشی باشیم.

 به نظر شما به صورت خاص جایگاه سریال‌های طنز چیست؟

در رسانه‌ها و تلویزیون‌های دنیا کارهای نمایشی اولویت ویژه‌ای دارند، چون میزان تأثیر آن‌ها به مراتب بیش‌تر است و اگر قصه و داستان اثر خوب باشد نه تنها در داخل کشور که در سایر کشورها هم قابل ارائه است. من هر دو قالب طنز و غیر طنز کار کرده‌ام؛ یک تله‌فیلم طنز با عنوان معجون جادویی داشتم که در شبکه‌های سراسری کار شد. کار اجتماعی و جدی هم داشتم. در این شرایط وقتی می‌توانیم با طنز بسیاری از انتقادات و مشکلات را مطرح کنیم چرا به سمت زبان گویای طنز نرویم. ما در تولید سریال«جایزه» با وجود اینکه بریز و بپاش بسیاری از سریال‌ها را نداشتیم و با بضاعت کم کار را تولید کردیم، نوع قصه و داستان باعث شد مخاطبی هم که تمایل چندانی به تماشای تلویزیون نداشت، جذب شود و طبق آمار و نظرسنجی‌های رسانه استانی بین ۱۰ تا ۱۲ درصد افزایش مخاطب داشته‌ایم.

در واقع با تولید این سریال - که از همین جا از مدیران، همکاران و هنرمندان عزیز استان نیز تشکر می‌کنم-  ما توانستیم بسیاری از انتقادها و مسائل را در قالب داستانی دلنشین مطرح کنیم. به طور کلی نحوه تبلیغات نامزدها، زد و خوردهای پشت‌پرده برخی نامزدها و تخلفاتی که برخی اعضای شورا دارند از جمله مسائلی بود که در این سریال مورد توجه و مورد نقد قرار گرفت. به نظر من وقتی می‌توان با طرح مسائل به شکل طنز انتقاد کرد و هم مخاطب را سرگرم کرد و هم فضایی شاد و مفرح فراهم کرد چرا به این سمت نرویم. این بسیار ارزشمند است که با وجود مشکلات بسیار، لبخند را بر لب مخاطب بنشانیم.

حرف و سخنی با مسئولان سازمان دارید؟

درخواستی از مدیران سازمان صداوسیما دارم، بارها گفتم هنرمندان شهرستان‌ها دیده نمی‌شوند یا کم‌تر دیده می‌شوند. من هر کاری که کرده‌ام مشارکتی بوده‌است. طرح‌ها معمولاً تصویب نمی‌شود، اما و اگرهای زیادی در روند کار هست، نظارت‌های بسیاری وجود دارد. بارها این مسئله را انتقال داده‌ایم، اما نتیجه‌ای نگرفته‌ایم. از مسئولان مربوطه درخواست دارم که بخشی از بودجه سریال‌هایی را که در تهران کار می‌شود و فقط چند نفر در حال تولید هستند به شهرستان‌ها اختصاص دهند و به برنامه‌سازان و هنرمندان شهرستان‌ها اعتماد کنند.

چندین سریال در گیلان در حال تولید است و افرادی آن سریال‌ها را در دست دارند که شناخت چندانی از جغرافیا، فرهنگ و آداب و رسوم گیلان ندارند، اما اگر همین کار به دست هنرمندان شهرستانی تولید شود قطعاً با هزینه کم‌تر و کیفیت بهتر تولید خواهدشد، چون به منطقه و جغرافیای خودش اشراف کامل دارد، اما متأسفانه گاهی مدیران سازمان که سیاست اصلی را ابلاغ می‌کنند و بودجه در دست آن‌هاست به این موضوع توجه ندارند. من معتقدم که نگاه سازمان به مراکز باید ویژه‌تر‌باشد.

 سریال«جایزه» که نویسنده، تهیه‌کننده و کارگردان آن علی حلوی است، این بار در 18 قسمت به دو موضوع فرزندآوری و کلاهبرداری می‌پردازد. در فصل هفتم این سریال ولی شکوفه‌سرایی (شخصیت اصلی قصه) با موضوع کلاهبرداری و عدم بارداری عروسش مواجه است از سویی همسر وی نیز ماه‌های پایانی بارداری خود را پشت سر می‌گذارد. در همین حین ولی شکوفه‌سرایی به دنبال شخص کلاهبردار به ترکیه می‌رود تا او را دستگیر کند، اما موفق نمی‌شود و برمی‌گردد و همچنان درگیر طلبکارانی است که به‌واسطه او به کلاهبردار پول داده‌اند. این سریال در روستای شهرستان بخش سنگر و اشمنان طالم شهرستان خمام تصویربرداری می‌شود. البته بخش‌هایی از«جایزه7» نیز با توجه به موضوع آن در کشور ترکیه تصویربرداری شده‌است. فصل ششم این سریال در 75 قسمت با موضوع انتخابات و مسائل اجتماعی روی آنتن رفت.

سریال«جایزه» با بازی هنرمندانی چون شیرین محسنی، سهیلا اخلاقی، صالح اصغری، محمد هندی، محمدرضا زارعی، رضا حقیقی، محمد سهیلی، فرج‌الله گل‌سفیدی، مونیک رفیعی‌مقدم، فرشید قربانپور، سیده مهسا نقیبی، سیده هما میرزینلچی، محمدتقی لون‌آمیز، هانیه هجرتی، فرزین نصیحتی، رضا صالحی و حسین رفعتی دیدنی است. از دیگر عوامل این سریال می‌توان به دستیار تهیه مونیک رفیعی‌مقدم و دستیار کارگردان، محمدرضا حسین‌زاده اشاره کرد. مدیر تصویربرداری نیز امیر نوربخش و صدابردار این سریال محمد سواری است. دستیاران صدا ابوالفضل محمدی و مرتضی خوشدل و دستیاران فنی نیز وحید صفرپور، عرفان قاسمی و حسین خورسند هستند. در ضمن دستیاران نویسنده، آذین بابایی، سپیده ایمانی و زهرا باقری هستند. کار تدوین هم با سید جعفر رحیمی‌مقدم بوده‌است. چهره‌پرداز اثر هم هدیه خادم و رضا پوردهقان و تصویربردار پشت‌صحنه و عکاس، عرفان قاسمی و بهشته نصراللهی است. در ضمن تدارکات نیز بر عهده سبحان هدایتی بوده‌است.

 

تصاویر

امتیاز شما