امروز شنبه  ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳

باید ها و نباید های مبارزه با ویروس کرونا

مشاهده ۳۳۲
۱۳۹۸/۱۲/۱۱- ۱۵:۵۴

برنامه «مشاور» یکشنبه 11 اسفند، در گفتگو با دکتر آقازاده، متخصص بیماریهای عفونی و فلوشیپ نقص ایمنی، به موضوع ویروس کرونا اختصاص داشت.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، دکتر آقازاده، متخصص بیماریهای عفونی و فلوشیپ نقص ایمنی، درباره ویروس کرونا گفت: کرونا ویروس ها حدوداً تا 30 درصد علائم سرماخوردگی‌ها را می توانند پوشش دهند؛ به همین جهت گروه مهمی هستند که هر ساله می توانند قسمت مهمی از علائم سرماخوردگی را در جوامع نشان دهند.

این متخصص بیماریهای عفونی، اظهار کرد: هر فردی ممکن است این بیماری را داشته باشد؛ اما جای نگرانی نیست. تقریباً بین 80 تا 90 درصد موارد می توانند به راحتی و با استراحت و استفاده از مایعات گرم در منزل بهبود پیدا کنند و البته باید به این نکته توجه کرد که بیماری به اطرافیان منتقل نشود.

وی در تعریف قرنطینه خانگی بیان کرد: هدف از قرنطینه خانگی این است که از توقف و رفت و آمد بیمار در جامعه جلوگیری کنیم تا بروز مبتلایان نسل های دوم و سوم ناشی از این بیماری را کاهش دهیم. در طول مدت قرنطینه خانگی بهتر است از فعالیت در رسانه‌های اجتماعی، کتاب خواندن، نوشیدن چای و دیگر اوقات فراغت استفاده کنیم تا زمانی که این ویروس گسترش خود را از دست بدهد.

متخصص بیماریهای عفونی، تصریح کرد: فردی که قرنطینه شده حتماً باید در یک اتاق جداگانه و با تهویه مناسب زندگی کند. از مناطق مشترکی که در منزل است؛ مانند آشپزخانه‌ها و حمام حتماً اطمینان حاصل کنید تا از نظر تهویه مشکلی نداشته باشند. اگر شرایطی وجود ندارد که فرد مبتلا در یک اتاق جداگانه باشد، دیگر افراد باید فاصله خود را بیش از یک متر با فرد قرنطینه شده، حفظ کنند. محدودیت فعالیت فرد قرنطینه شده در محیط مشترک با دیگر افراد خانواده باید رعایت شود. نباید لوازمی مثل ملافه، مسواک، حوله، سرویس بهداشتی، کارد و چنگال با فرد قرنطینه شده به اشتراک گذاشته شود. در منزل باید تنها یک نفر سالم و فاقد بیماری را برای پرستاری از فرد قرنطینه شده انتخاب کنیم و آن پرستار هم باید قبل از ورود به اتاق ماسک بزند و بعد از خروج بهداشت دست ها را رعایت کند و با آب و صابون شستشو دهد.  

دکتر آقازاده، در پاسخ به این پرسش که چه افرادی لازم است در قرنطینه خانگی بمانند، اظهار کرد: طبق پروتکلی که در سازمان بهداشت جهانی و کشور ما تدوین شده است، معمولاً افرادی که در طی 2 هفته گذشته سابقه مسافرت یا اقامت در شهرهای آلوده را داشته اند و نیز افرادی که در طول این مدت با افراد مشکوک به این بیماری ارتباط نزدیک داشته اند، لازم است در قرنطینه خانگی بمانند.

برنامه مشاور، با اجرای محمودوند، هر روز ساعت 13 به مدت 45 دقیقه از شبکه رادیویی ورزش تقدیم شنوندگان می‌شود.

امتیاز شما