امروز جمعه  ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
کارشناسان رسانه از موفقیت معاونت برون‌مرزی در مقابله با شبهه‌ افکنی بیگانگان در روزهای کرونایی می‌گو
کارشناسان رسانه از موفقیت معاونت برون‌مرزی در مقابله با شبهه‌ افکنی بیگانگان در روزهای کرونایی می‌گو

در برابر ویروس منحوس رسانه‌ای

مشاهده ۶۳۳
۱۳۹۹/۰۱/۲۳- ۱۳:۴۹
تعداد بازدید:633

شیوع کرونا در ایران و کشورهای جهان، شبکه‌های معاند با نظام جمهوری اسلامی ‌را بر این داشت تا با طرح سوژه‌های ساختگی و اقدام های خصمانه خود، فضای کشور را ملتهب جلوه دهند؛ اما شبکه‌های برون مرزی صداوسیما با ورود بهنگام و سنجیده خود در این ماجرا، سعی کردند تا این توطئه‌ها را خنثی و واقعیت‌ها را به جهانیان عرضه کنند.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، این گزارش

به اظهارنظرهای برخی از شخصیت‌های رسانه‌ای و کارشناسان حوزه بین‌الملل در واکاوی عملکرد شبکه‌های برون‌مرزی رسانه ملی در روزهای شیوع کرونا در ایران و جهان مروری خواهد داشت:

مسعود اخوان فرد، کارشناس مسائل بین الملل و معاون سابق حقوقی و بین المللی سازمان انرژی اتمی

 «هر یک از شبکه‌های برون مرزی ما در شرایط جنگ رسانه ای فعلی، که با شیوع کرونا، حساسیت بیشتری یافته است، نقش یک لشکر مکانیزه در برخورد و مواجهه با دشمن را دارند. ما همان گونه که در مواجهه با فضای مجازی، بدون مرز عمل می‌کنیم، در این راستا نیز نیازمند رزمندگان بدون مرز هستیم، رزمندگانی چون گروه‌های جوان خلاق و آشنا به تاکتیک های به روز بین‌المللی در این عرصه که بتوانند جنگ نرم فضای مجازی و دشمن را خنثی کنند. شبکه‌های برون مرزی نقش به سزایی در این راستا دارند و باید هرچه می‌توانیم این امکان را گسترده کنیم».

 حسن عابدینی کارشناس و تحلیلگر مسائل بین الملل

 «اگرچه وجود این ویروس به عنوان یکی از اپیدمی‌ها، پدیده  تهدیدکننده جامعه جهانی است؛ اما رسانههای برون مرزی جمهوری اسلامی ایران می توانند با تبیین واقعیت‌هایی که در داخل کشور می‌گذرد، زمینه را برای اعتبار زدایی از رسانه‌های بیگانه و افشای ماهیت این رسانه‌ها در ضدیت با مردم ایران و حتی استفاده غیراخلاقی این رسانه‌ها از یک اپیدمی جهانی برای صدمه زدن به نظام جمهوری اسلامی فراهم کنند».

 یاسر سلیمانی، کارشناس و تحلیلگر رسانه در حوزه بین‌الملل

 «اتفاقی که شبکه‌های برون مرزی میتوانند رقم بزنند این است که فرهنگ مواجهه با بحران‌های اجتماعی و سراسری را که ما در مملکتمان داریم، نمایش دهند. سوژه‌های نابی را که این روزها شکل میگیرد، به عنوان یک فرصت در معرفی فرهنگ ایرانی- اسلامی در نظر داشته باشند. قطعا بر کسی پوشیده نیست که چقدر این فعالیت مهم است. یک اصل که در مواجهه با این بحران‌ها وجود دارد این است که مردم شروع به خبر خوانی‌های طولانی می‌کنند و هرچه قدر یک رسانه در ارائه اخبار و اطلاعات قویتر عمل کند، قطعا پر طرفدارتر خواهد بود».

 حنیف غفاری، روزنامه نگار، استاد دانشگاه و کارشناس مسائل بین الملل

 اقدام های شبکه‌های برون مرزی در انعکاس واقعیت های موجود از جمهوری اسلامی قابل ستایش است. این شبکه‌ها در انعکاس آمار و اخبار و همچنین شواهد و مستنداتی که درباره شیوع کرونا در بقیه کشورها وجود داشت، حرفه ای عمل کردند. ما شاهد بودیم که دقیقا اطلاعات و سخنان را به نقل از منابع دست اول و رسمی خود خارجی‌ها اعلام می‌کردند و نقش اطلاع رسانی سازنده داشتند؛ یعنی این گونه نبود که مانند رسانه‌های ضد انقلاب از یک مصدر ناآگاه علیه کشورهای دیگر جوسازی کنند».

 فواد ایزدی، عضو هیئت علمی ‌دانشگاه تهران و تحلیلگر حوزه بین الملل

 «نقش شبکه‌های برون مرزی صداوسیما در انعکاس ویژگی‌های بهداشتی و درمانی کشورمان در این مقطع زمانی بسیار اهمیت دارد. به نظرم شبکه‌های برون مرزی ما باید در این برهه از زمان، تبلیغاتی را که علیه ایران وجود دارد، درست رصد کنند و واقعیت‌های موجود را آنگونه که هست، به مخاطبانی که خارج از کشور هستند؛ ارائه دهند. همچنین، شبکه‌های برون مرزی کشورمان در عین جلوگیری از دروغ سازی، باید درباره ابعاد و چگونگی شیوع کرونا ویروس در ایران، با اتکا به توانمندی‌های داخلی، کنترل این ویروس را به نمایش بگذارند».

 پرفسور سعید خزایی، کارشناس روابط بین الملل

 «شبکه‌های برون مرزی ما در شفافسازی علل این حوادث و بسیاری از زمینه‌ها نقش تعیین کننده ای داشتهاند. این شبکه‌ها می‌توانند با بیان بسیاری از وقایع در دنیایی که جنگ رسانه ای در جریان است، زبان گویای واقعیات باشند. اگرچه شبکه‌های برون مرزی ما از نظر بودجه و امکانات، قابل مقایسه با آن شبکه‌ها نیستند؛ اما با رصد شبکه‌های معاند و داخلی و سنجشی که از مدیریت افکار عمومی‌به دست آمد، به جرئت می‌توان گفت که شبکه‌های برون مرزی ما هم از نظر پوشش اخبار و توانمندی‌هایی که دارند به مراتب بهتر از شبکه‌های بزرگ جهانی عمل کرده اند».

 سید محمد حسینی، استاد دانشگاه تهران و وزیر پیشین فرهنگ و ارشاد اسلامی

 «وظیفه شبکه‌های برون مرزی  است که تلاش‌های جهادگونه کادر درمان و همه نیروهای مردمی ‌را که در این روزها تلاش می‌کنند، به نمایش جهانی بگذارند، این نقاط قوت باید به مردم دنیا معرفی شود، واقعیت‌ها به عنوان یک تجربه موفق برای مردم دنیا به نمایش گذاشته شود، تغییر خط تولید بسیاری از کارخانه‌ها و در خدمت بهداشت و ایمنی مردم قرار گرفتن آن‌ها در دنیا کم نظیر است؛ همه این‌ها ظرفیت‌هایی است که شبکه‌های برون مرزی ما می‌توانند از آن استفاده کنند. خانم‌هایی که در منزل‌هایشان ماسک تولید می‌کنند تا به نیازمندان بدهند؛ این‌ها سوژه‌هایی هستند که می‌تواند برای بازتاب در شبکه‌های برون‌مرزی مورد استفاده قرار بگیرند».

 محمد سلیمانی، وزیر ارتباطات دولت نهم

 «اکنون وظیفه شبکه‌های برون مرزی صدا و سیما است تا در واکنش به اقدام‌های خصمانه رسانه‌های معاند وارد عمل شوند و با اطلاع رسانی سریع، به موقع و شفاف جهاد کنند؛ اطلاعات صحیح ارائه دهند و جلوی هجمه اطلاعات، اخبار و آماری نادرست را بگیرند.

 همچنین، وصل کردن اقدام های جهادگونه پزشکان و پرستاران به سربازانی که در هشت سال جنگ تحمیلی از وطن دفاع کردند؛ اقدام شایسته‌ای بود که این‌ها باید در شبکه‌های برون مرزی انعکاس یابد و مردم جهان با روحیه سلحشورانه ایرانیان آشنا شوند و این صحنه‌های زیبا را به رویت جهانیان برسانند».

 مسعود کوثری، عضو هیئت علمی‌دانشگاه تهران و پژوهشگر حوزه ارتباطات

 «شبکه‌های برون مرزی در ارائه تصویری درست از فضای حاکم بر جمهوری اسلامی‌به دنیا در شرایط دشوار شیوع ویروس کرونا نقش مهمی‌دارند. این شبکه‌ها باید جان مایه فعالیت‌های صورت گرفته در بیمارستان‌ها را منعکس و گزارش‌هایی متنوع از آن‌ها تهیه کنند و اکتفا به ارائه اخبار مربوط به بیانات دولتمردان و سیاسیون نکنند. همچنین باید اینفوگرافی‌هایی قوی در این روزها تولید کنند و میزان تخت‌ها و بیماران را در شهرهای مختلف به صورت بصری ارائه دهند تا درک بهتری از شرایط حاکم بر کشور ارائه شود».

امتیاز شما