امروز دوشنبه  ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
گفت و گو بامسعود کاویانی، مدیر رادیو محرم:
گفت و گو بامسعود کاویانی، مدیر رادیو محرم:

ترویج الگوی عزاداری صحیح

مشاهده ۱۸۷
۱۴۰۲/۰۵/۰۷- ۱۳:۵۹
تعداد بازدید:187

رادیو محرم همچون سال‌های گذشته برای شنونده‌های سراسر کشور با رویکرد ویژه‌ای از ابتدا تا پایان ماه محرم بر روی موج اف. ام ردیف ۹۵.۵ برای مخاطبان پخش می‌شود.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، این رادیو به صورت خاص حسینیه‌ای را به وسعت تمام ایران با بخش‌های مختلف و متنوع همراه با مداحی‌ها و سخنرانی‌های کوتاه و ایجاد شور حسینی، ایجاد می‌کند، به همین مناسبت با مسعود کاویانی، مدیر رادیو محرم و دانش آموخته سطح عالی حوزه و دکترای علوم سیاسی  و مدیر فعلی رادیو معارف، به گفت و گو نشستیم که در ذیل می خوانید:

 از زمان تاسیس رادیو معارف مدیریت این شبکه رادیویی را بر عهده دارید، بیشتر از خودتان می‌گوید؟

از پائیز سال 1376  یعنی حدود 18 ماه قبل از آغاز به کار رادیو معارف، زمانی که زمزمه‌های تاسیس رادیو معارف در جمع محدودی و در دفتری کوچک در شهر مقدس قم  در جریان بود، توفیق همراهی با این رسانه دینی نصیب بنده شد و به مثابه قطره ای کوچک به این جمع پیوستم. دوره‌های نویسندگی، دبیری خبر و تهیه کنندگی را گذراندم و در کنار عوامل برنامه ساز این رسانه دینی اقدام به ساخت برنامه کردم.

از آبان ماه سال 1397 مدیریت این شبکه رادیویی، این رسانه اهل بیتی را بر عهده دارم و امیدوارم بتوانیم با کمک و همکاری همکاران پرتلاش و زحمت کش این رادیو و حمایت های مسئولان و  علما و مراجع معظم تقلید و همچنین شنوندگان دائم و همیشگی این رادیو، قدمی در ترویج معارف دینی بردارم. پیش از این نیز از سال 1377 علاوه بر تهیه کنندگی و سردبیری، در بخش های متعددی از جمله مدیریت گروه برنامه ساز، مدیریت تولید و پخش و قائم مقام شبکه در خدمت این رسانه دینی بوده ام.

برای چندمین سال که مسئولیت رادیو فصلی یا رادیو محرم را بر عهده می‌گیرید؟

مسئولیت راه اندازی رادیو محرم از سال 1396 بر عهده همکاران  رادیو معارف نهاده شده است و امسال برای هفتمین سال پیاپی فعالیتش را همزمان با ماه محرم آغاز خواهیم کردو بنده افتخار دارم به عنوان یک خادم رسانه ای عهده دار این رادیوی وزین باشم.

مهم ترین مولفه و شاخصه رادیو مناسبتی رادیو محرم چیست؟

 رادیومحرم بر اساس یک نیاز قدیمی مردم عاشق و دلداده مکتب امام حسین علیه السلام  و توجه رسانه ملی به اجابت این نیاز و حق مردم شکل گرفته است. رادیو مناسبتی به مفهوم زمان مند بودن یک موضوع نیست. بلکه به مفهوم ضریب دادن رسانه ای به یک موضوع دارای اولویت در یک برهه زمانی خاص است. توجه به معارف اهل بیت خصوصا ترویج آموزه‌ها و ارزشهایی که حضرت سید الشهدا برای آنها قیام کرد در هر زمانی و در برنامه‌های مختلف ساری و جاری است. ولی با توجه به ویژگی ماه محرم که اوج این شور و شعور است؛ رادیو محرم وظیفه دارد با توجه به ماموریت تعریف شده، در راستای معرفت افزایی مکتب حسینی و رفتارسازی بر اساس این معارف روایت گری کند. 

مهم ترین وظیفه ای که بر عهده رادیو محرم است؟   

مهمترین وظیفه رادیو محرم ترویج الگوی عزاداری صحیح بر اساس منابع متقن و دقیق است . الگوی صحیحی که بارها از سوی مقام معظم رهبری(مدظله العالی) و مراجه معظم تقلید و سایر دلسوزان و دغدغه مندان این مکتب  مورد تاکید قرار گرفته است. متاسفانه در طول زمان و در سالهای متمادی در محتوا و ساختار عزاداری انحرافات و تحریفاتی شکل گرفته است. لذا در مقابل این انحراف  هم مردم متدین حق دارند از رسانه ای معتبر عزاداری صحیح و معارف دقیق را دریافت کنند و هم رسانه ملی به عنوان رسانه نظام اسلامی وظیفه دارد روایت گر  متقن و درست و مستند این واقعه عظیم و بی نظیر باشد، از این رو مهمترین وظیفه رادیو محرم ترویج الگوی صحیح عزاداری، توجه به عزاداری سنتی، و در یک جمله ارائه محتوای مستند و متقن در ساختار مطلوب است.

  محور اصلی در  رادیو محرم ترویج آموزه‌ها و ارزشهای دینی است، در این حوزه چه اقداماتی صورت گرفته است؟

محور اصلی در  رادیو محرم ترویج آموزه‌ها و ارزشهای دینی است، ارزشهایی که در لحظه به لحظه واقعه عظیم عاشورا موج می زند، ارزشهایی که در گفتمان اسلام ناب محمدی حول دال مرکزی توحید در جریان است و موجب غیریت سازی با سایر گفتمانهای دینی و غیر دینی شده است از محورهای این رادیو مناسبتی است. گاه این مفاهیم و ارزشها در برنامه‌های تخصصی و گفتگویی تبیین می‌شوند و گاه در قالب برنامه‌های نمایشی یا مستند و گاهی هم این جریان عظیم در قالب شعر و مداحی و مرثیه سرایی. وجه تمایز رادیو محرم همین قالب و ساختار ارائه است. به عبارتی اگر در رادیویی مانند رادیو معارف، آموزه‌ها و معارف حسینی اغلب در قالب برنامه‌های گفتگویی و مجله ای به مخاطب عرضه می‌شود، در رادیو محرم این آموزه‌ها در قالب مداحی و مرثیه سرایی و البته سخنرانی‌ها و برنامه‌های کوتاه حدود پنج دقیقه ای ارائه می‌شود.

 برای این مدتی که رادیو محرم روی آنتن چه برنامه‌هایی پیش بینی شده است؟  

 در این رادیو حدود ۷۰٪ به پخش مداحی و مرثیه و روضه خوانی و ۳۰٪ مابقی به برنامه‌های کوتاه و قطعات کوتاه سخنرانی اختصاص دارد. از آنجا که غم و ماتم عزای حسینی در جای جای این کشور و حتی سایر کشورها جریان دارد سعی داریم در پخش مراثی و عزاداری‌ها به این نکته ظریف توجه داشته باشیم و به پخش مداحی‌های خاص و مرکز نشین اکتفا نمی‌کنیم. لذا در رادیو محرم همه اقوام و شهرها با گویش ها و لهجه‌ها و زبان‌های مختلف مثل زبان اردو، انگلیسی، عربی و ترکی سهم دارند و تلاش وافر داریم که از این حیث عدالت رسانه ای را در حد وسع و با رعایت معیارها و قواعد رسانه ای رعایت کنیم.

در رادیو محرم به چه نکاتی بیشتر توجه دارید؟

  نکته ای که به عنوان محتوا مورد توجه است و به آن نظر داریم، مباحث معرفت افزا مانند فلسفه، مبانی و مقاصد و اهداف، درسها و عبرتهای عاشوراست. عاشورا در یک نصف روز رخ داد، اما چه شده که قرنهاست جریان دارد و مسلمانان و حتی پیروان سایر ادیان به آن عاشقانه احترام می‌گذارند، تبیین این واقعه و درسها و عبرت های آن در قالب بسته‌های کوتاه جزو برنامه‌های ما در رادیو محرم است. بنابراین در کنار افزایش شور حسینی حتما به شعور نیز توجه داریم چون معتقدیم این دو امر در کنار هم می‌تواند ادامه دهنده راه و فرهنگ عاشورا باشند.

برای حضور رادیو محرم در فضای مجازی، چگونه برنامه ریزی کردید؟

حضور قدرتمند در فضای مجازی یکی دیگر از دغدغه‌های جدی ماست. فضایی که هم طالب و خواستار خود را دارد؛ هم معمولا جولانگاه شبهات و پخش آثار بعضا غیر فاخر است. لذا ضروری است به موازات پخش در فضای حقیقی به این بخش هم توجه داشته باشیم. به روز رسانی کانال رادیو محرم و بارگذاری قطعات در کانال این رادیو، پخش 24 ساعته رادیو محرم از طریق برنامه کاربردی ایرانصدا و تولیدات خاص و مناسب انتشار در فضای مجازی جزو برنامه‌های همکاران بنده در فضای مجازی است.

سخن پایانی شما با  مخاطبان؟

  رادیو محرم متعلق به همه مردم دلداده و دلسوخته مکتب و مرام اباعبدالله الحسین علیه السلام است و ما خودمان را خادمان این حسینه ای می دانیم که به وسعت دلهای عاشق در جای جای این کره خاکی گسترده شده است. در این راه محتاج دعای خیر همه دلدادگان حسینی هستیم و امیدواریم که در لحظات خاصی که دلها برای عزیز زهرا دگرگون می‌شود ما را هم از دعای خیر محروم نسازند.

امتیاز شما