امروز جمعه  ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
دبیر ستاد انتخابات کشور تشریح کرد:
دبیر ستاد انتخابات کشور تشریح کرد:

چگونگی روند تبلیغات نامزدهای انتخاباتی

مشاهده ۱۵۳
۱۴۰۲/۱۰/۱۸- ۱۱:۴۳
تعداد بازدید:153

اسلامی در رادیو گفت‌وگو از روند تبلیغات نامزدهای نمایندگی مجلس و تخلفات آن سخن گفت.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، محسن اسلامی دبیر ستاد انتخابات کشور در مصاحبه با برنامه «صبح و گفتگو» رادیو گفت‌وگو اظهار کرد: قانون در حوزه جرائم، یک ستاد پیشگیری را در نظر گرفته که مسئولیت آن رصد و پایش فضای انتخاباتی در فرایندهای منتهی به‌روز رأی‌گیری است. این ستاد از ۹ ماه پیش از روز رأی‌گیری در قوه قضائیه فعال می‌شود و با همکاری با ستاد انتخابات، رصد شکل می‌گیرد.

وی اضافه کرد: در جایی که نیاز به تذکر باشد، فرماندار تذکر لازم را می‌دهد و اگر از تذکر خارج شود، یک گزارش مکتوب به نامزد داده می‌شود و اگر نیازمند معرفی به مراجع قضائی باشد تشخیص داده می‌شود و تنظیماتی متعارف فرایندها و تطبیق قوانین در دستور کار قرار می‌گیرد.

اسلامی تصریح کرد: تا زمانی که داوطلب تأیید صلاحیت نشده، انجام هر گونه تبلیغات مستقیم و غیرمستقیم مطابق قانون برای او جرم است و تخلف محسوب می‌شود. نامزد می‌تواند پس از تأیید صلاحیت بر اساس جدول زمانی تبلیغات خود را انجام دهد.

دبیر ستاد انتخابات کشور در رادیو گفت‌وگو خاطرنشان کرد: در شرایط فعلی هیئت نظارت استانی تأیید صلاحیت‌ها را اعلام و به نامزدها ابلاغ شده است. در مجموعه کل کشور حدود ۱۱ هزار و ۱۶ نفرد نامزد معرفی شده که به ازای هر کسی ۳۸ نفر نامزد معرفی شده است. نامزدها می‌توانند مقدمات ستاد انتخابات خود را مهیا کنند و در سامانه مالی انتخابات بارگذاری نماید تا هیئت‌های اجرایی از روند آن آگاه شوند. از سوم تا نهم اسفند نیز داوطلب می‌تواند تبلیغات مستقیم داشته باشد تا بر اساس قانون، تبلیغات انجام دهد.

وی همچنین گفت: بر اساس قانون تبلیغات می‌تواند مجاز یا غیرمجاز باشد. تبلیغات مجاز و غیرمجاز در عرصه حقیقی و مجازی شکل می‌گیرد و بر اساس دستورالعمل پیش می‌رود. در طی جلسات توجیهی با نامزدها، دستورالعمل‌ها به آنها ابلاغ می‌شود. خوشبختانه تا امروز تخلف مشهودی شکل نگرفته است.

اسلامی یادآور شد: بر اساس قانون هرگونه خریدوفروش مستقیم یا غیرمستقیم رأی و یا فعالیت و تبلیغات انتخاباتی مستقیم یا غیرمستقیم از طریق توزیع اقلام و لوازمی‌که برای دریافت‌کننده جنبه انتفاع داشته باشد و اعطای کمک‌های نقدی و غیرنقدی به اشخاص حقیقی و حقوقی از زمان ثبت‌نام در انتخابات ممنوع است. مجموعه‌های نظارتی، تخلفات را رصد می‌کنند و در صورت مشاهده خطا، تذکرات لازم را به نامزد می‌دهند و در صورت تکرار به مراجع قضائی ارجاع می‌شود. اما تاکنون شاهد تخلف مشهودی نبودیم.

تخریب‌ها و تخلفات به مولفه‌های اعتمادسازی ضربه می‌زند

دبیر ستاد انتخابات کشور با بیان اینکه تشخیص تخریب‌ها بر عهده هیئت‌های اجرایی و نظارتی است افزود: بر اساس بررسی‌ها و قانون، مسئولیت تخریب‌ها بر عهده نامزد قرار می‌گیرد که این مورد دقت کار را بالا می‌برد؛ لذا در قانون جدید آمده، ستاد انتخابات اصلی و فرعی وجود داریم و هر چیزی به‌غیراز آن در قانون جدید تعریف نشده است.

امتیاز شما