امروز چهارشنبه  ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
معاون مدیرکل نظارت بر فضای مجازی دادستانی کل کشور:
معاون مدیرکل نظارت بر فضای مجازی دادستانی کل کشور:

۵۰ نوع جرم سایبری در کشور اتفاق می‌افتد

مشاهده ۱۲۹
۱۴۰۲/۱۱/۰۷- ۱۰:۵۳
تعداد بازدید:129

معاون مدیرکل نظارت بر فضای مجازی دادستانی کل کشور گفت: با بیش از ۵۰ عنوان جرم سایبری در سراسر کشور رو به رو هستیم و مردم به صورت پرشمار گرفتار این نوع کلاهبرداری‌ها می‌شوند.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، مهدی امیری در برنامه گفتگوی اقتصادی از وجود دو نوع کلاهبرداری در فضای مجازی سخن گفت و افزود: در فضای فیزیکی کلاهبرداران بستری را برای تقلب و فریب اشخاص و برانگیختن حس طمع و رسیدن به منافع مهیا می‌کنند، در فضای مجازی هم وضع به همین منوال است که کلاهبرداری سنتی را شامل می‌شود.

امروزه شمار بالایی از افراد درگیر این نوع کلاهبرداری هستند که از طریق ابزارهای فضای مجازی اتفاق می‌افتد و با وعده به افراد، امید سود زیاد یا میلیاردر شدن را در آن‌ها می‌آفرینند.

معاون مدیرکل نظارت بر فضای مجازی دادستانی کل کشور نوع دیگر کلاهبرداری را سایبریِ صرف خواند و افزود: این کلاهبرداری ذیل جرایم یارانه‌ای است و عنصر فریب در آن دخالت ندارد بلکه از طریق دستکاری کردن یکسری داده و سامانه‌ها، حساب افراد هک شده و یا سیستم بانکداری الکترونیکی در تصاحب کلاهبرداران در می‌آید.

از این طریق منافع مالی نصیبِ مجرمان می‌شود و به موجب ماده ۷۴۱ قانون مجازات اسلامی‌به این نوع کلاهبرداری سایبری پرداخته و جرایم آن نیز مشخص شده است.

امیری در بخشی دیگر از سخنان خود در رادیو گفت‌وگو اظهار کرد: در دادستانی کل کشور دست به ریشه‌یابی درباره این نوع بزه زده‌ایم چراکه با بیش از ۵۰ عنوان جرم سایبری در سراسر کشور رو به رو هستیم و مردم به صورت پرشمار گرفتار این نوع کلاهبرداری‌ها می‌شوند.

بزرگ ترین دلیل نبود اطلاعات کافی و حس اعتماد عجیب و غریب به فضای مجازی است. در صورتی که برای خرید لوازم خانگی اطلاعات بسیار زیادی کسب می‌شود اما مردم در مواجهه با حوزه سایبری، به راحتی اعتماد کرده و گرفتار جرایم عجیب و غریب شده و گاه زندگی خود را از دست می‌دهند.

وی افزود: مردم در فضای مجازی باید ۱۰‌ها برابر نسبت به فضای حقیقی و فیزیکی دقت عمل داشته باشند چون خطرهای اینترنت بیشتر است. افراد در جامعه با مشاهده سردر بانک‌ها، به راحتی به آن اعتماد و مراجعه می‌کنند ولی برای همین موضوع ساده در فضای سایبر تا ۹۰ درصد احتمال جرم انگاری وجود دارد چراکه کلاهبرداران در کمتر از یک دقیقه آرم و لوگوی صفحات بانکی را جعل می‌کنند. این کار برای مجرمان زحمت و خرجی ندارد و به راحتی قابل شناسایی نیست. بسیاری دامنه‌ها رایگان است و سایت فیشینگ فیک بر روی یک قالب رایگان قرار می‌گیرد و به راحتی از مردم کلاهبرداری می‌کنند.

امیری لزوم آموزش این امور مهم از طریق رسانه را متذکر شد و افزود: اعتماد در فضای سایبری به شدت متزلزل تر از فضای فیزیکی است و مردم برای پرداخت پول باید مراقب باشند و اگر رمز یکبار مصرف دریافت می‌کنند، آن را نزد هیچ کس افشا نکنند.

حفاظت از امضای دیجیتال یکی از معضلاتی است که شمار بالایی از مردم را گرفتار کرده است چون هر شخص در فضای فیزیکی دارای یک امضا است که به راحتی پای هر برگه‌ای نقش نمی‌بندد. همین داده فردی، در فضای مجازی با عنوان امضای الکترونیک شناخته می‌شود و در حقیقت کد یکبار مصرفی است که برای هر شخص پیامک می‌شود.

معاون مدیرکل نظارت بر فضای مجازی دادستانی کل کشور اضافه کرد: در بسیاری موارد هر دو سوی یک پرونده بزه‌دیده هستند و امضای الکترونیکی خود را در دسترسی غیر مجاز قرار می‌دهند. در این موارد یک سوی پرونده رمز یا امضای دیجیتال خود را در فضای مجازی یا بستر ارتباطات اجتماعی افشا می‌کند که موجب دسترسی غیر مجاز شده و از طریق این فرد برای شمار بالایی از مردم پیامک کلاهبرداری ارسال می‌شود.

امتیاز شما