امروز شنبه  ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳

تولید مستند «جهاد زراعی» به همت دفتر نمایندگی رسانه ملی در بیروت

مشاهده ۶۲۴
۱۳۹۹/۰۹/۱۵- ۱۱:۰۸

به منظور تحقق منویات مقام معظم رهبری درخصوص اقتصاد مقاومتی و تدابیر رئیس سازمان صداو سیما مبنی بر فعالیت امور بین الملل در زمینه ترویج خودکفایی و اتکا به توان داخلی در تولید محصولات استراتژیک، دفتر نمایندگی رسانه ملی در بیروت مستند «جهاد زراعی» را تولید کرد.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، دفتر نمایندگی سازمان در بیروت با تولید مستند «جهاد زراعی» که به زودی روی آنتن سیما می رود، به اقدام جهادی حزب الله لبنان برای عدم وابستگی به محصولات کشاورزی خارجی می‌ پردازد.
این مستند به پتانسیل های بالقوه و بالفعل کشاورزی در لبنان اشاره دارد، ظرفیت هایی که به تاکید دبیرکل حزب الله لبنان برای خودکفایی در تولید محصولات غذایی، محور قرار دادن تولید داخلی برای عدم وابستگی به محصولات کشاورزی خارجی و تقویت بنیان اقتصادی لبنان ضروری است.
فرمان تاریخی امام خمینی (ره) در26 خرداد 1358 مبنی بر تشکیل جهاد سازندگی، نشان از اهمیت موضوع سازندگی و جهاد برای مبارزه با فقر، اقدام به محرومیت زدایی، توسعه و عمران روستاها و حرکت در جهت استقلال و خودکفایی اقتصادی به خصوص استقلال کشاورزی دارد.
ابلاغ پیام امام به روستاییان و اولویت دادن به روستاها به عنوان پایگاه‌های اساسی تولید و عدم وابستگی، موجب شد فقر و محرومیت به سرعت از چهره روستاهای کشور زدوده شود و از طریق بهبود وضع اقتصادی و اجتماعی روستاها، موجب حرکت کشور به سمت استقلال و خودکفایی شود. درسی که امروز لبنانی‌ ها از تفکر امام خمینی(ره) آموختند.
لبنان با حدود 100 میلیارد دلار بدهی خارجی یکی از مقروض ترین کشور های جهان است در حالیکه آمریکا با تحریم های ظالمانه سعی در تشدید بحران اقتصادی این کشور دارد. سید حسن نصر الله، دبیرکل حزب الله لبنان، با نگاهی راهبردی به این بخش در پویشی بزرگ که با اقبال عامه مردم مواجه شد جهاد زارعی را محور خودکفایی و رونق اقتصادی دانست و از همگان خواست برای تحقق دستاوردهای بزرگ کشاورزی در لبنان تلاش کنند. در حال حاضر بخش کشاورزی لبنان تنها با جذب 12 درصد نیروی کار، کم‌اهمیت‌ ترین بخش اقتصادی لبنان است و تنها 10 درصد از تولید ناخالص داخلی این کشور را شامل می‌ شود. در حالی که بیش از 80 درصد از مساحت 10452 کیلومتر مربعی این کشور مدیترانه ای با توجه به بارش های مناسب و خاک حاصلخیز قابلیت تبدیل شدن به قطب کشاورزی منطقه را دارد پویشی که سید حسن نصر الله آغاز کرد، صرفا سخنی سیاسی یا تبلیغاتی نبود، بلکه آغاز طرحی است که هدف آن فراهم آوردن مقدمات پایداری از طریق به راه انداختن برنامه‌ هایی برای چنین جهادی است.
سازمان جهاد سازندگی لبنان که تجربه ای طولانی در امور کشاورزی دارد یکی از سازمان‌ های مهم حزب الله است که در این طرح جهادی نقش قابل توجهی را ایفا کرده است.
فراخوان سید حسن نصر الله برای جهاد کشاورزی به سرعت در شهرها و شهرک های لبنان منتشر شد و شهروندان و همه کسانی که قطعه زمینی داشتند، از قصد خود برای آماده سازی یا واگذاری این زمین‌ ها به شهرداری برای آغاز کاشت در آن‌ها خبر دادند.
در مستند «جهاد زارعی» ضمن پرداختن به ظرفیت های بسیار بزرگ کشاورزی در لبنان، از عمق نگاه راهبردی دبیرکل حزب الله در توجه به خودکفایی در تولیدات کشاورزی به عنوان ستون اقتصاد پایدار در این کشور صحبت شده است که قطعا می تواند الگویی مناسب برای همه کشورهای محور مقاومت باشد.

امتیاز شما