توسعه نرم افزارهای مبتنی بر هوش مصنوعی، دریچههای روشنی را در افق رسانه گشوده و امکانات زیادی را فراهم آورده است. سیستم های هوش مصنوعی در شرکت هایی مانند Microsoft،IBM ،Google، اتوماتیک سازی فرآیندهای تکراری که پیشتر توسط نیروی انسانی انجام میشد را با تخصیص منابع و زمان کمتر، انجام می دهند. از این تکنولوژی می توانیم در امور روزمره یک شبکه تلویزیونی و حتی در برنامههای زنده مانند خبر استفاده کنیم. با این حال، مزایای هوش مصنوعی منحصر به تولید اطلاعات مستقیم از رسانه نیست. دقت، سرعت و میزان اطلاعات حاصل از ابزارهای هوش مصنوعی در بسیاری از شاخههای دیگر صنعت رسانه کاربردی است.
به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، برای آشنایی با چگونگی روند استفاده از این تکنولوژی در رسانه ملی، مهندس فرشید بهجت محمدی مدیرکل فناوری رسانههای نوین در معاونت توسعه و فناوری رسانه در این خصوص توضیحاتی ارائه کرده است که در ادامه می خوانید:
موضوع به کارگیری هوش مصنوعی در حوزه رسانه حدودا از سال 96 که اداره کل فناوری رسانههای نوین راه اندازی شد در ذیل مرکز فناوری فضای مجازی در معاونت توسعه و فناوری رسانه از همان ابتدا با توجه به ساختاری که ریاست مرکز پیشبینی کرده بود در دستور کار قرار گرفت و پروژه های متعددی با شناختی که آن زمان از کاربردهای هوش مصنوعی در یک سازمان رسانه ای مانند صدا و سیما وجود داشت پیگیری شد.
از فهرست حدود 35 پروژه ما تعدادی اولویت در همان سال 96 انتخاب و شروع به پیگیری کردیم که آر اف بی برای آنها تدوین شده و یک شناختی ایجاد شود تا این پروژه ها را با توان همکاران سازمانی بتوانیم توسعه و انجام دهیم.
در خصوص بعضی از پروژهها که هم اکنون به نتیجه رسیده و قابل استفاده شده است لازم می دانم توضیح بدهم که این پروژه های هوش مصنوعی در حوزه رسانه عمدتاً در دو دامنه تحلیل و دامنه تولید قرار می گیرد. دامنه تحلیل دارای بخش های مختلفی است. یک بخش خیلی مهم آن به فراداده هایی که در سالیان سال توسط نیروی انسانی برای محتوای سازمانی تولید نشده مربوط می شود مثل اینکه در یک برنامه زنده چه اشخاصی حضور دارند، در مورد چه مسائلی صحبت شده، چه صحنه هایی نمایش داده شده و موضوعات مختلفی که در آن تصاویر وجود دارد به چه صورت است. با توجه به کمبود فرادادهای که وجود دارد، امکان جستجو و پیدا کردن این محتواها را خیلی سخت و بعید میکند.
موضوع دیگر نیز بحث تحلیل است که به تحلیل دادههای کلان مثل تحلیل رسانه های اجتماعی یا تحلیل دادههایی که در وب در دسترس قرار می گیردباز میگردد که این تحلیل های تصویری، صوتی و متن، از مجموعه بسیار بزرگ و بخش های مختلفی شامل میشود لذا ما از سال 96 سعی کردیم با همفکری همکاران و رصد پروژههایی که در دنیا وجود دارد این پروژهها را عملی کنیم.
در بخش تولید این نکته وجود دارد که آیا هدفمان این است که یک کار رقابتی با نیروی انسانی انجام دهیم مثلاً نقش کارگردان، انیماتور یا بازیگر را حذف کنیم و به جای آنها هوش مصنوعی را جایگزین کنیم؟ نه... بالعکس، ابزارهای تولیدی به ما کمک میکنند که بیشترین توان و ذهنمان بر روی نیروی انسانی متمرکز شود تا با خلاقیت در داستاننویسی، تولید و ابزارهای فنی در حوزه تولید کمک حال باشند. به طور مثال پهپادهای تصویربرداری که بتوانند با بکارگیری هوش مصنوعی سوژه خود را تعقیب کنند. این توانایی در مسابقات ورزشی بسیار کاربردی است. یا اینکه در استودیو بر روی چهره افراد دوربین آموزش ببیند به محض اینکه فرد شروع به صحبت کرد یک کادر خیلی درستی را اطراف صورت آن شخص به عنوان تصویربردار انجام دهد و مثال هایی از این نوع در تولید موسیقی، صحنههای انیمیشن، نماهای مختلف فیلمها با کمک هوش مصنوعی نیز وجود دارد. این تکنولوژی در دنیا نیز تنوع مختلفی دارد مثلا برای شبیه سازی حرکات یک کوسه در یک فیلم سینمایی که دو سال پیش پخش شده، با استفاده از هوش مصنوعی و آموزش ها و تنظیمات لازم، حرکات دقیق انیمیشنی کوسه بر روی مدل سه بعدی آن پیاده شده و در نهایت حرکات خیلی طبیعی شد.
پروژه هایی که از سال 96 و 97 شروع شد و بحمدالله به نتیجه رسید در حال حاضر در شاخه تحلیل قرار دارد که از جمله آنها می توان به سامانه تحلیل خبری یا داشبورد خبری، سامانه تبدیل گفتار به متن عربی، سامانه تحلیل رسانههای اجتماعی که به نام سامانه حکیم مشهور است، اشاره کرد و همچنین سامانه تگ گذاری بر روی تصاویر که ورودی دادگان را فراهم میکند تا موقعیت ها، افراد، لوکیشنها و شرایط مختلف را بشناسیم و بتوانیم با هوش مصنوعی آموزش بدهیم که در تصویر بتواند اینها را برچسب گذاری کند.
یکی از ابتکارات ارزشمند رئیس مرکز فناوری فضای مجازی، استفاده از همکاران مراکز استانی بود تا بتوانیم با مشارکت آنها تهیه دادگانی مثل دادگان گفتار آذری، دادگان مربوط به تصاویر مکانهای تاریخی مختلف و مهم و همچنین برچسب گذاری متن را شروع کنیم.
پروژههایی که در حوزه تحلیل عنوان شد به مرور با قابلیت تحلیل و شناسایی تیم های بومی داخل کشور و در موضوع تولید محتوا با بهره گیری از هوش مصنوعی عملیاتی شده است و به زودی اطلاع رسانی خواهد شد.
لازم به ذکر است، همکاران می توانند برخی از سامانههای ذکر شده همچون داشبورد خبری، سامانه حکیم، سامانه برچسب گذاری تصاویر و متون، سامانه مترجم انگلیسی به فارسی و فارسی به انگلیسی و سامانه گفتار به متن عربی که کارکردشان قابل آزمون است را با مراجعه به سایت معاونت توسعه و فناوری رسانه (tech.irib.ir) در بخش هوشمند سازی ملاحظه کنند و بیازمایند.