امروز شنبه  ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳

HD سازی استودیوهای پخش اخبار

مشاهده ۵۵۴
۱۴۰۰/۰۵/۰۹- ۱۳:۵۶

HD سازی استودیوهای پخش اخبار در ساختمان شیشه ای صداوسیما با تلاش مهندسان و کارشناسان فنی رسانه ملی انجام شد.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، اداره کل فنی صدا و تصویر معاونت توسعه و فناوری رسانه به منظور انجام مراحل پروژه HDسازی شبکه‌های هدف و طبق برنامه ریزی‌های صورت گرفته پس از HD شدن شبکه‌های یک، دو و سه، پخش اخبار این شبکه‌ها را نیز در دستور کار خود قرار داد. مهندس حسن مداد، مدیرکل فنی صدا و تصویر در این خصوص گفت: در مرحله قبلی پخش خبر شبکه یک واقع در استودیو همکف ساختمان شیشه ای به فرمت HD ارتقاء و بخش های خبری شبکه یک نیز به مرور به این استودیو منتقل شد و دو رژی اصلی دیگر ساختمان شیشه ای در طبقه چهارم به منظور پوشش بخش های خبری دیگر شبکه‌ها از جمله شبکه دو و سه پس از مراحل طراحی و تامین تجهیزات لازم و با اولویت تبدیل یکی از رژی‌های طبقه چهارم به فرمت HD انجام و در چرخه قرار گرفت.

در همین خصوص می‌بایست زیر ساخت های مورد نیاز جهت تهیه، گردش و آماده سازی فایل (مدیا) فراهم می‌شد، به همین منظور تجهیزاتی مانند سرورها، سیستم های ذخیره سازی، تدوین و ست های پرتابل شامل به روز ترین دوربین‌ها با فرمت 4K به همراه متعلقات در اختیار حوزه فنی سیاسی قرار گرفت. همچنین به منظور ارتباطات نودال ساختمان شیشه ای و نودال مرکزی تجهیزات نودال نیز جایگزین و نوسازی شد.

گفتنی است، با اضافه شدن امکان واقعیت افزوده (AR) به این استودیوها ارتقاء ویدیووال این مجموعه امری اجتناب ناپذیر بود که با مساعدت ویژه معاون محترم توسعه و فناوری رسانه، 35 متر مربع ویدیووال بروز و با مشخصات فنی بالا در زمانی کوتاه تأمین و در دکور جدید این مجموعه نصب شد.

مهندس مهدی عرب احمدی، مدیر فنی پخش خبر در این باره گفت: از اسفندماه سال 99 کار HDسازی رژی یک آغاز شد و با یک تلاش ستودنی توسط همکاران اداره کل فنی صدا و تصویر و همچنین اداره کل فنی پخش، این پروژه مهم به سرانجام رسید. مهندس عرب احمدی افزود: در این خصوص میکسر تصویر و تجهیزات واسط تعویض و HD شد و همچنین مشکلات مربوط به اینترکام با بومی سازی و بروزرسانی تجهیزات برطرف و تجهیزاتی همچون پلی اوت ها و CG نیز HDسازی شد. وی گفت: همزمان با این پروژه از فروردین ماه سال جاری عملیات جمع آوری تجهیزات ویدئووال آغاز و همزمان برای نصب دکور جدید با تجهیزات جدید اقدام شد. در این استودیو از تجهیزاتی همچون ویدئووال و کرین برای استفاده در تکنولوژی AR استفاده شد که ویدئووال نصب شده از نوع LED با تکنولوژی بروز بوده است. برای نور استودیو نیز از پروژکتورهای LED استفاده شد که هم در مصرف برق و هم در پایین نگه داشتن دمای استودیو بسیار موثر بود.

همزمان با استودیوی رژی یک، رژی دو پخش اخبار سیما نیز اقدامات لازم برای نصب تجهیزات HD صورت گرفت. برای عملیاتی شدن این پروژه تقریبا بیشتر تجهیزات قبلی تعویض و جایگزین شد. از دیگر اقدامات صورت گرفته، HDسازی باکس صدا و تصویر بود که توسط این تجهیزات، دریافت و ضبط تصاویر خبری انجام می‌شود و همزمان با این پروژه، در خصوص بخشی از تجهیزات نودال پخش اخبار سیما برای دریافت و ارسال تصاویر نیز HDسازی‌های لازم صورت گرفت.

امتیاز شما