امروز جمعه  ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳

با حضور عوامل، معاونان سیما و حقوقی و نمایندگان مجلس صورت گرفت؛ قدردانی از سریال «افرا»

مشاهده ۴۴۱
۱۴۰۰/۰۶/۲۸- ۱۹:۲۰

معاونان سیما و امور حقوقی و مجلس سازمان صداو سیما در نشست «بررسی ابعاد زیست محیطی سریال افرا» حضور یافتند. در این نشست که امروز در سالن همایش‌های بین المللی صداوسیما برگزار شد، عوامل سریال «افرا»، نماینده مردم شهرستان‌های رودسر، املش و رئیس فراکسیون محیط زیست در مجلس شورای اسلامی نیز حضور داشتند.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، حمید شاه آبادی، معاون سیما در این نشست گفت: نمایندگان مجلس شورای اسلامی و مجموعه صداوسیما قدردان عوامل و بازیگران ارزشمند «سریال افرا» هستند و این اولین سریالی است که هنوز به پایان نرسیده، مورد تجلیل قرار می‌گیرد.

وی افزود: این سریال داستانی را روایت می‌کند که زندگی و تلاش محیط‌بانان و سختی‌هایشان را با یک درام جذاب به تصویر کشیده است.

شاه آبادی با تأکید بر ضرورت توجه بیشتر رسانه به حوزه محیط زیست و محیط‌بانان گفت: تنها رسانه است که می‌تواند با پژوهش و تحقیق و قصه‌های جذاب مردم را به محیط زیست و اهمیت آن پیوند بزند.

 

ارتقاء و ترویج حراست و حفاظت از محیط زیست

حسن گروسی، معاون حقوقی و امور مجلس رسانه ملی با اشاره به پیشنهاد فراکسیون محیط زیست و منابع طبیعی مجلس برای قدردانی و تشکر از عوامل «سریال افرا» گفت: خوشبختانه در این سال‌ها نمایندگان مجلس ارتباط خوبی با سریال مختلف ساخته شده در معاونت سیما برقرار کردند و با گپ‌وگفت‌هایی که داشتند در بهبود کیفی مضامین سریال‌ها نقش مؤثری داشتند.

گروسی افزود: مسئله محیط زیست و حفاظت از منابع طبیعی مسئله تجملاتی و درجه دو نیست. مسئله حائز اهمیتی از گذشته تا حال بوده است و متأسفانه آن طور که باید و شاید مورد توجه مسؤلان این حوزه قرار نگرفته است.

معاون حقوقی و امور مجلس رسانه ملی تأکید کرد: موضوع محیط زیست موضوعی جهانی همانند توسعه اقتصادی و امنیت است که باید به آن توجه خاصی شود. در سال 1400 حدود 310 هزار و 440 دقیقه در شبکه‌های سراسری، استانی، خبری، رادیویی و تلویزیونی به مقوله محیط‌زیست پرداختند.

وی افزود: موضوع حیات‌وحش، محیط زیست با هدف حفاظت از محیط زیست، مقابله با تخریب زیست بوم و مصرف بهینه، مهم‌ترین رویکردهای برنامه‌سازی بوده است که در همه معاونت‌ها مورد تأکید قرار گرفته است.

گروسی در همین حال بر ضرورت رفع مشکل تامین اعتبار برنامه‌های حوزه محیط زیست تاکید کرد.

 

کمک «سریال افرا» به فرهنگ‌سازی

مجید زین العابدین، مدیر شبکه یک سیما نیز در این نشست گفت: سریال افرا سال 1399 به مدت یکسال در شرایط سخت کرونا تولید شد و خوشبختانه مورد اقبال عمومی قرار گرفت.

وی ادامه داد: این سریال 40 قسمتی توانست در میانه پخش از شبکه یک سیما به هدف خود که همان توجه به مسئله محیط زیست و شرایط سخت زندگی محیط‌بانان است، دست یابد و لایه‌های اقتصادی و اجتماعی را برای مخاطب باز کند.

زین العابدین با ابراز خرسندی از اینکه مسئله محیط زیست در چند سال گذشته مورد توجه جدی نمایندگان مجلس و فراکسیون محیط زیست مجلس قرار گرفته است، گفت: توجه به
محیط‌زیست به عنوان سرمایه ملی کشورمان، حراست و صیانت از حافظان محیط زیست و اختصاص ردیف بودجه برای محیط‌بانان از جمله فعالیت‌هایی است که فراکسیون محیط زیست مجلس برای این شغل در نظر گرفته است.

مدیر شبکه یک سیما با تأکید بر اینکه یکی از نکات مثبت سریال افرا، توجه به فرهنگ بومی و مردم گیلان با یک قدرت بزرگی تاریخی بود، افزود: خوشبختانه سریال افرا به عنوان یک سریال غیرتوریستی در بافت فرهنگ بومی منطقه گیلان مورد اقبال مردم این منطقه قرار گرفت و بیشتر بازیگران و عوامل این سریال غالباً یا در گیلان زندگی می‌کردند یا اهل گیلان و دغدغه‌مند به مسائل محیط زیست بودند.

وی ادامه داد: سیر تحول سریال افرا حاوی تلخی و شیرینی‌هایی بود، سریال افرا می‌بایست کجی‌ها را نشان می‌داد تا از دل این کجی‌ها قهرمان‌ها تجلی پیدا کنند. گذشت مقابله کینه معنا پیدا کند! اصلاح تربیت در قالب کار نمایشی نمایان شود که خوشبختانه این سریال توانست پاسخ مناسبی به همه این ویژگی‌های انسانی دهد.

زین العابدین تأکید کرد: بازیگران و عوامل سریال افرا هنرمندانه مضامین دینی چون کشاکش قصاص و عفو، مسئله سقط جنین و ابعاد پزشکی و دینی آن و ... را مورد توجه قرار داد و به تصویر کشید.

وی با تأکید بر اینکه در بخش‌هایی از این سریال در حوزه قضایی شأن قاضی، وکیل و دادستان و مدیران بیمارستان به تصویر کشیده شد، افزود: این سریال نشان داد کادر مدیریتی پزشکی کاملاً دلسوزانه نسبت به جامعه رفتار می‌کنند، مسئولان محیط‌بانی استان گیلان پدرانه با کارمندانش رفتار می‌کند، در بخش مدیریت خانواده پدر مقتدری را به تصویر بکشاند که در عین اینکه پدری مهربان و دلسوز است، خطای رفتاری از او سر می‌زند که سرآغاز فجایع غیرقابل‌جبرانی می‌شود. این سریال سعی کرد آثار تربیتی خوبی را در جامعه بر جای گذارد و به فرهنگ‌سازی جامعه کمک کند.

 

اختصاص ردیف بودجه برای محیط‌بانان و محیط زیست برای اولین بار

سمیه رفیعی، نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر، پردیس در مجلس شورای اسلامی و رئیس فراکسیون محیط زیست  هم در این نشست گفت: «سریال افرا» در نوع خود بی‌نظیر است. بهرنگ توفیقی در کسوت کارگردان این سریال توانست دغدغه‌مندانه به مسائل محیط زیست و مشکلات و سختی قشر محیط‌بانان بپردازد.

وی افزود: در مجلس می‌گفتند «سریال افرا» سریال تلخی است! اما این تلخی واقعیت زندگی محیط‌بانان در حوزه کاری و شخصی‌شان است، خوشبختانه نقش‌ها خوب از آب درآمد و عوامل و بازیگران سریال توانستند به خوبی به قشر محیط‌بان بپردازند.

رفیعی خاطرنشان کرد: نقش رسانه در افزایش سواد محیط‌زیستی نقش بی‌بدیلی است، ما سعی می‌کنیم در بودجه سال 1400 برای اولین بار برای محیط‌بانان و محیط زیست ردیف بودجه اختصاص دهیم.

وی تصریح کرد: محیط‌بانان پیش قراولان محیط زیست هستند. هرگاه کار به آنان واگذار شده به بهترین شکل از محیط زیست حفاظت کرده‌اند. محیط‌بانان تریبون می‌خواهند تا دغدغه‌های واقعی محیط زیست را به دنیا انعکاس دهند.

 

«سریال افرا» عمق دغدغه محیط زیستی گیلان

حجت الاسلام والمسلمین محمد صفری ملک میان، نماینده مردم شهرستان‌های رودسر، املش هم در این نشست گفت: از همه عوامل تولیدی و بازیگران فاخر «سریال افرا» بابت اینکه توانستند عمق دغدغه محیط زیستی در استان گیلان را به تصویر بکشانند از طرف مردم گیلان تشکر می‌کنم.

 

تاکید «سریال افرا» بر مسائل دینی

مجید مولایی، تهیه کننده «سریال افرا» هم در این نشست گفت: من بیشتر در حوزه نرم‌افزاری و فیلمنامه‌نویسی مشغول بودم و بار بیشتر کار بر روی محمدکامبیز دارابی، تهیه‌کننده دوم سریال افرا بود.

وی ادامه داد: نقدهایی را مخاطبان به این سریال داشتند و اینکه چرا سریال بخش‌های تلخ و آزاردهنده‌ای چون مرگ پیمان را به دنبال داشت، به نظر می‌آید در فرهنگ ما معمولاً مردم با مضامین جدی مشکل دارند این سریال مانند داروی تلخی است که برای سلامتی جامعه سودمند است.

مولایی خاطرنشان کرد: مخاطبان «سریال افرا» اگر قدری صبر کنند ما در زیر لایه‌های قصه
می‌گوییم که مرگ پیمان پیامد رفتار غلط حاج محمود پدر خانواده است که اگر درست رفتار می‌کرد این فجایع رخ نمی داد، گاهی یک رفتار ساده و تشعشات آن تأثیرات مخربی بر خانواده و جامعه می‌گذارد.

تهیه کننده «سریال افرا» تأکید کرد: «سریال افرا» به شدت بر مسائل دینی تأکید دارد بدون آنکه مستقیم به آن بپردازد، حاج محمود پدر خانواده در طول سریال در مراحل مختلف آزمون و خطا قرار می‌گیرد و در نهایت راه نجات را در پناه به قرآن و عمل به دستورات آن می‌یابد.

 

دغدغه‌های محیط زیستی و موضوع محیط‌بانان

بهرنگ توفیقی، کارگردان «سریال افرا» هم درباره این سریال گفت: اساساً در کارهایم دغدغه‌ام مردم سرزمینم هستند. با ساخت این کار که حرف و دغدغه‌هایم درباره محیط زیست و قشر زحمتکش محیط‌بانان است، به آرامش رسیدم.

وی افزود: «سریال افرا» برایم دغدغه ویژه‌ای بود، سختی کار تولید را به جان خریدم و هم حرف‌ها و دغدغه‌های طبیعت دوستان استان گیلان و اهل فرهنگ را در این سریال به تصویر کشیدم.

کارگردان «سریال افرا» خاطرنشان کرد: برخی‌ها بابت تند خو بودن شخصیت مسعود محیط‌بان سریال به من خرده می‌گرفتند! شخصیت محیط‌بان درام است و درام در شرایط سخت شکل می‌گیرد و با وجود چنین شخصیت خشنی هدف اصلی در سریال نمایان می‌شود.

 

«سریال افرا» جلوه زندگی محیط‌بانان و سختی کار آن‌ها

 پژمان بازغی، بازیگر نقش وحید، کارگر حاج محمود در «سریال افرا» گفت: سال 1397 به عنوان محیط‌بان افتخاری برگزیده شدم و در فیلمی‌به نام پاییز نقش محیط‌بان را بازی کردم، دغدغه شخصی‌ام حفاظت از محیط زیست و پویش حفظ گونه‌های گیاهی در حال انقراض از آستارا تا بابل است، چرا که چهل گونه گیاهی به خاطر وجود شیرابه‌ها در جنگل از بین رفته است.

بازغی ادامه داد: یکی از ویژگی‌های «سریال افرا» این بود که محیط‌بان خشنی داشتیم که بسیار به قطع و نابودی درختان در جنگل و شکار حیوانات کمیاب تعصب داشت، در این سریال زندگی محیط‌بان و سختی کارشان به خوبی به تصویر کشیده شد.

 

افتخار بازی در نقش محیط‌بان

روزبه حصاری، بازیگر نقش مسعود در «سریال افرا» گفت: پوشیدن لباس محیط‌بان و ظاهر شدن در قامت محیط‌بان در این سریال برایم افتخار بزرگی بود، زمانی که با دغدغه‌ها و مسائل محیط‌بانان آشنا شدم، می‌بینم در دوران مدرن و پسا مدرنی زندگی می‌کنیم که خیلی‌ها برای سرمایه‌های محیط زیستی و منابع طبیعی کشورمان دندان تیز کرده‌اند.
وی ادامه داد: من ایرانی‌ام و بعد از بازی در نقش محیط‌بان در این سریال همیشه بغضی درباره این قشر مظلوم که هیچ گاه از آنان سخن گفته نمی‌شود، با من است!

وی تأکید کرد: باید حواسمان به خاک و منابع طبیعی‌مان باشد و امیدوارم با ایفای نقش مسعود در این سریال نماینده خوبی برای این قشر زحمت‌کش و گمنام باشم و خیر دنیا و آخرت را به دست آورم.

سریال افرا به کارگردانی بهرنگ توفیقی و تهیه‌کنندگی محمدکامبیز دارابی و مجید مولایی هر شب از شبکه یک سیما روی آنتن می‌رود. پخش این سریال که از 5 شهریور آغاز شده است، با استقبال مخاطبان همراه بوده است.

امتیاز شما