امروز پنج شنبه  ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳

تلویزیون، باید فرصت های نوین را برای جامعه مستندساز فراهم کند

مشاهده ۲۱۶
۱۴۰۰/۰۹/۰۹- ۰۸:۲۳

معاون سیما در پنجمین جشنواره تلویزیونی با اشاره به تاثیرگذار بودن قالب مستند تاکید کرد: نگاه بومی و اندیشه اسلامی و خاستگاه دینی -ملی همراه با تحقیق و پژوهش و سوژه یابی باید در ساخت آثار مستند مدنظر قرار گیرد.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، دکتر حمیدشاه آبادی ضمن خیرمقدم به مهمانان پنجمین جشنواره تلویزیونی مستند و تقدیر از مستندسازان و برگزارکنندگان‌ این جشنواره گفت: جای خرسندی است که جشنواره مستند تلویزیونی به گام پنجم رسید و با موفقیت های بدست آمده می توان گفت پرچم این جشنواره همچنان با اقتدار بالاست.

دکتر شاه آبادی تاکید کرد: ساختار مستند یکی از تاثیرگذارترین، ماندگارترین و پرنفوذترین قالب ها برای تولید آثار هنری است. تلویزیون در این سال ها، خانه مستندسازان بوده و بزرگترین حامی آن‌ها بوده و مهم ترین و وسیع ترین حوزه برای نشر و پخش تولیدات مستند بوده است.

معاون سیما افزود: به جرات می توان گفت تلویزیون یکی از مهمترین ابزار برای پخش آثار مستند است و ما خوشحالیم از این ظرفیت در برنامه سازی به درستی بهره می‌گیریم و البته باید کمک کنیم این فضا را بهتر از گذشته، پیش ببریم.

وی افزود: آن چه که به دنبالش هستیم با یک نگاه بومی و اندیشه اسلامی، از یک‌ پایگاه وطنی، یک خاستگاه دینی - ملی، آثاری در تراز جهانی مطابق با استاندارهای روز دنیا خلق کنیم و البته به لطف خدا به این نقطه بسیار نزدیک شده ایم.
دکتر شاه آبادی تاکید کرد: بعضی از مستندها به درستی دیده می‌شود و تاثیرگذار است و پیام را عمق می‌بخشد و در دل مخاطب می نشیند.
صداقت، راستی و حس نزدیک بودن به ذهن مخاطب در بسیاری مستندهای تولیدی دیده می‌شود و به خاطر ویژگی که این قالب دارد برای مخاطب بیش از هر قالب برنامه ای باورپذیر است.
معاون سیما گفت: باورپذیری این حوزه بسیار برای ما مهم و مورد توجه است و ما در این مسیر باید نقطه عزیمت درستی را انتخاب کنیم.
وی با اشاره به اهمیت سوژه یابی در ساخت مستند ، گفت : سوژه یابی یکی از فاکتورها و معیارهای مهم برای پیشرفت در تولید آثار مستند است.

وی ادامه داد: ما هم اکنون از حیث کمیت در تولیدات مستند در نقطه مطلوب و مناسبی قرار داریم و آنچه که نقطه تمایز ما می تواند باشد و برای تلویزیون نیز بسیار مهم است سوژه یابی است که مستندساز باید انجام دهد.

دکتر شاه آبادی ادامه داد: تحقیق و پژوهش باید مورد توجه ویژه مستندسازان قرار گیرد. هر مستندی که در جان مخاطب نشسته و برای او به عنوان یک سند ، پذیرفته شده ، مشخص است تحقیق ، پژوهش و تلاش صورت گرفته عامل مهم موفقیت و دیده شدن مستند بوده است.

وی خاطرنشان کرد : مستندها باید مشکلات و مسائل ما را حل کند. ما در برنامه سازی‌ها ، ناخودآگاه به سمت موضوع محوری رفتیم و حرکت از سوژه‌های موضوع محور به مساله محوری یکی از دغدغه‌های ماست.

دکتر شاه آبادی ادامه داد: هر مستند باید بتواند یک مساله را در ذهن مخاطب باز کند و بپردازد و این ظرفیتی است که با نگاه تیزبینانه مستندسازان قابل انجام است.

دکترشاه آبادی خاطرنشان کرد: مسائل و موضوعات مهم و تاثیرگذار در جامعه کم نیستند و اگر سوژه یابی درست و تحقیقات جامعی صورت گیرد و مساله محور با موضوعات برخورد کنیم ، آثار ماندگاری در حوزه مستند خلق خواهیم کرد.

دکتر شاه آبادی خاطرنشان کرد: تلاش جدی شما عزیزان مستندساز همیشه دیده شده اما این حوزه نیازمند توجه و دقت نظر بیشتر است. آن چه که در تلویزیون و سیما باید به آن توجه کند این است که فضا را برای انتشار کار مستندسازان فراهم کند و حوزه انتشار مستند نیازمند بازنگری و تحول است.
نماینده رئیس سازمان در امور سیما افزود: در کمیت تولیدات هم‌ اکنون به نقطه ای رسیدیم که قدرت انتخاب داریم و باید جدول پخش و انتشار را بازبینی کنیم و با مدیریت جدید ، بالاترین تاثیرگذاری را در این حوزه به وجود آوریم.

معاون سیما تاکید کرد: جشنواره مستند یک نقطه عزیمت است برای کسانی که در حتی به تازگی در این حوزه فعالیت دارند ولی برای سیما یک تکلیف و مسئولیت است و رسانه باید فرصت های نوین را برای جامعه مستندساز خلق کند و ما با تمام ظرفیت تلاش می‌کنیم این مهم‌ محقق شود.

امتیاز شما