امروز جمعه  ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
نشست عوامل برنامه «انارستان» در امور ارتباط با مخاطبان (162)
نشست عوامل برنامه «انارستان» در امور ارتباط با مخاطبان (162)

مشتاقان طب‌ سنتی در شبکه افق

مشاهده ۱۸۳۹
۱۴۰۱/۱۲/۰۲- ۲۲:۲۲
تعداد بازدید:1839

عوامل برنامه برنامه «انارستان» شبکه افق مهمان واحد امور ارتباط با مخاطبان (162) روابط عمومی صدا وسیما شدند.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، علی خواجه جوزم: تهیه کننده؛ حسین لطیفیان: سردبیر؛ آرمان غفاریان: مجری، و احمد فاتح، مجید اسد زاده، رامین تاجبخش و حسن یوسفی و مریم مقیمی: کارشناسان طب سنتی سه‌شنبه 2 اسفند در واحد امور ارتباط با مخاطبان و در نشست خبری با رسانه‌ها حضور پیدا کردند و درباره نظرات مخاطبان و روند تولید این برنامه با اصحاب رسانه گفت‌وگو کردند.
علی خواجه جوزم در ابتدای برنامه گفت؛ «انارستان» از کارشناسان طب سنتی دعوت می‌کند تا به سوال‌های مردم در زمینه طب سنتی ایرانی پاسخ داده آن‌ها را با خواص این نوع از علم طبابت آشنا کند. آیتم‌های این برنامه شامل «نون و نمک» با محوریت شیوه‌های صحیح خورد و خوراک، «مشت و مال» با موضوع اعمال یداوی، «حال و هوا» درباره مدیریت روح و روان و خواب و بیداری، «حرف و حدیث» شامل مشهورات حوزه طب سنتی و پزشکی و «خبر» که به اخبار روز در حوزه طب سنتی و پزشکی مدرن می‌پردازد هستند.

                

حضور ۷۰ درصد متخصصین طب سنتی دانشگاهی در برنامه
خواجه جوزم، تهیه‌کننده «انارستان» با اشاره به این‌که این برنامه تلویزیونی نزدیک به دو سال روی آنتن شبکه افق است، گفت: پخش «انارستان» با آغاز همه‌گیری کرونا آغاز شد. این برنامه سعی کرد با محوریت طب سنتی و نگاه به پزشکی مدرن، با حضور متخصصان طب ایرانی و پزشکان متخصص در حوزه‌های گوناگون، به ارائه راهکارهای عملی برای مقابله با بیماری‌ها و زندگی سالم بپردازد.
وی درباره اهداف برنامه و طراحی آن اظهار داشت: ما تلاش کردیم در قالب این برنامه، توصیه‌های حوزه پیشگیری درباره این بیماری، اصلاح سبک زندگی در مردم و ... از نگاه طب‌سنتی صحبت کنیم. درواقع به دور از این‌که بخواهیم برای مخاطب نسخه‌ای بپیچیم، درباره شیوه صحیح تغذیه برای سلامت‌شان در قالب صحبت با پزشکان به مردم آموزش‌های لازم را می‌دهیم.
 وی با بیان اینکه به دلیل استقبال مخاطبان برنامه از سه روز در هفته به پخش روزانه رسیده‌ است گفت: مخاطبان برنامه اغلب مطالب را یادداشت می‌کنند و از این رو تکرار برنامه نیز بسیار مورد استقبال قرار گرفته‌ است.
تهیه‌کننده «انارستان» با اشاره به ظرفیت چنین برنامه‌هایی در تلویزیون بیان کرد: طب‌سنتی مخاطبان خود را دارد و این ظرفیت آن‌قدر زیاد است که هرقدر درباره این طب بگوییم و برنامه بسازیم، باز هم به تکرار نخواهیم افتاد؛ زیرا بسیار مباحث گسترده‌ای دارد. ضمن این‌که تعداد بیماری‌ها و عارضه‌هایی که مردم با آن روبه‌رو می‌شوند، خیلی زیاد است.
وی تصریح کرد: انارستان» در هر فصل با ایده‌ها و بخش‌هایی تازه روی آنتن رفته است و در هر فصل شاهد تغییرات در آیتم‌ها بوده‌ و تلاش کرده‌ایم به خواست و نیاز مردم نزدیک‌تر شویم.
به گفته خواجه جوزم «انارستان» از شنبه تا چهارشنبه به صورت برنامه روزانه پخش می‌شود.
این تهیه کننده در تکمیل صحبت‌هایش متذکر شد: از ۳ آذر ۱۳۹۹ فصل ۴ این مجموعه را دست گرفتیم. تلاش کردیم با دعوت از حدود ۱۰۶ استاد مجموعه طب سنتی فضای متفاوتی به برنامه بدهیم و اکنون گروه متخصصان برنامه متشکل از ۷۰ درصد متخصصین طب سنتی دانشگاهی هستند و ۱۵ درصد پزشک و سایر تخصص‌ها و محقق در حوزه طب سنتی هستند و ۱۵ درصد آن‌ها به فراخور موضوعات دیگر تجربه دارند.

خواجه جوزم در بخش دیگری از صحبت‌هایش با بیان اینکه ظرفیت طب بالاست و ارائه خدماتش نیز بالاست گفت : زبان این برنامه زبان طب است و این دانش همیشه همین بوده است و بین مردم بوده و برای حفظ سلامت در حوزه‌های مختلف زندگی مردم تلاش کرده است. ما در واقع چیز جدیدی در «انارستان» نیاوردیم، صرفا مباحثی را فراموش شده بود را آوردیم و استقبال مردم هم به خاطر بخش عمده ای از این دانش است که در لایه فرهنگی وجود و ضرب المثل‌ها و اشعار و عادت‌هایی که به صورت نا آگاهانه توصیه می‌شود، وجود دارد.
وی افزود: مسئولین کشور برخی از امکانات را تعمدا فراهم نمی‌کنند و زیر ساخت‌های درستی هم وجود ندارد.

آگاهی دادن به مردم
حسین لطیفیان سردبیر «انارستان» نیز با اشاره به کارشناسان این برنامه گفت: در کنار کارشناسانی که به این برنامه دعوت می‌شوند، پزشکان و متخصصان نیز حضور دارند و درباره انواع درمان‌ها با طب سنتی برای مخاطبان از دیدگاه علم نوین پزشکی صحبت می‌کنند و اطلاعات لازم را در اختیار آن‌ها قرار می‌دهند.
وی افزود: یکی از دلایل اصلی تولید برنامه «انارستان» این است که مردم اطلاعات درست، موثق و کارشناسی شده درباره طب ایرانی اسلامی را از منبعی قابل اعتماد کسب کنند.
لطیفیان عنوان کرد: در این برنامه سعی کردیم تمام دستاوردهای حکما را به روش ساده طراحی کنیم و برای مردم بیان کنیم و این انتقال حاصل نشد مگر با مشورت خود اساتید و متخصصان. همچنین ما موضوعاتی را پیدا می‌کنیم که مردم با آن مواجه هستند، مثل آلودگی هوا و کرونا از جمله این مشکلات بود که برایشان راهکار پیدا و بازگو کردیم.

یک تجربه موفق
آرمان غفاریان مجری «انارستان» نیز درباره تجربه همکاری خود با این برنامه سلامت محور اظهار کرد: وقتی اجرای برنامه به من پیشنهاد شد، چند ماهی بود که روی آنتن رفته‌ بود، البته با یک مجری دیگر. زمانی که قرار شد اجرای برنامه انارستان را به عهده داشته‌ باشم، قسمت‌های قبلی آن را دیدم و مشتاق اجرا در این برنامه شدم.
وی با اشاره به ویژگی اجرا در برنامه‌های گفت‌وگو محور پزشکی بیان کرد: معمولا مجری‌ها دوست دارند حرف بزند و با حرف زدن شهرت پیدا کنند. اما «انارستان» برنامه ای است که برعکس دیگر برنامه‌های تلویزیونی مجری باید در آن ساکت و هوشمند باشد تا مسیر را درست هدایت کند و سر نقطه صحبت کند.
غفاریان ادامه داد: آن‌چه مرا جذب کرد فضای علمی‌برنامه بود که آن را دوست داشتم و احساس کردم طب‌ سنتی به عنوان یک طب قدیمی‌برای مردم خیلی آشنا نیست.
مجری «انارستان» دنیای برنامه را شگفت انگیز  توصیف کرد و گفت: پیش از اینکه اجرای این برنامه را بپذیرم هیچ اطلاعاتی درباره طب سنتی نداشتم اما مباحث برایم جذاب بود و شروع به تحقیق کردم و متوجه شدم طب‌سنتی تا چه میزان ابعاد مختلفی دارد و بهره‌ بردن از آن تا چه میزان به درمان بیماری‌ها کمک می‌کند. وقتی وارد کار شدم و هرچه بیشتر آشنا شدم دنیایش برایم جذاب تر شد و خودم را فراموش کردم. دیگر هدفم کمک بود و می‌دانستم خدمتی از این برنامه به سمت مردم روانه می‌شود و نگاه مقایسه و بیشتر دیده شدن برایم اهمیت نداشت.
در ادامه این نشست خبری کارشناسان این برنامه درباره تجربه همکاری خود با رسانه گفتند.

نیاز به حمایت داریم
احمد فاتح متخصص طب سنتی نیز با تشکر از برپایی این نشست عنوان کرد: طب ایرانی ظرفیت‌های بسیاری دارد و ناراحتم که کسانی مانند دکتر محمد مهدی اصفهانی برای این دانش تلاش کردند اما این روزها را ندیدند.
وی افزود: «انارستان» برنامه خوبی است و مخاطبان زیادی دارد. امروز در واحد ۱۶۲ همه تماس‌ها عمدتا از جاهای دور بود که به مراکز طب ایرانی دسترسی نداشتند و خوشحالم که توانستیم با این عزیزان صحبت کنیم.

وی افزود: حدود ۱۴ سال پیش که دانشکده‌های طب ایرانی تاسیس شد ما جز اولین گروه‌هایی بودیم که آن را بنا نهادیم و با افرادی شروع به درس کردیم که در آن زمان دانشجو بودند اما الان اساتیدی هستند که هیئت علمی‌شدند. ما در جایی کوچک و دور افتاده کار را شروع کردیم و به نقطه ای رساندیم که اکنون در چند دانشگاه علوم پزشکی از جمله ایران، تهران، شهید بهشتی، شاهد و ارتش دانشکده طب سنتی و ایرانی وجود دارد.

تلفیق علم و رسانه
مجید اسدزاده از دیگر متخصصان «انارستان» با بیان اینکه به نمایندگی از طب سنتی و تغذیه در این برنامه حضور دارم گفت: حضور در این برنامه برایم جالب بود و به نوعی ما را به زیرساخت‌ها نزدیک کرد. علمی‌که در دنیای امروز رواج دارد باید در دنیای رسانه جوابگو باشد. همچنین می‌بایست علم و رسانه باهم ترکیب شوند و خوشبختانه این ترکیبات، پشتکار، نظم و علاقه را در رسانه دیدم.
وی با اشاره به تماس‌هایی که پاسخ داد گفت: اصولا مخاطبان من را که می‌بینند یاد تغذیه می‌افتند و درباره لاغری و چاقی صحبت می‌کنند. گاهی اوقات مشکلات بزرگتری وجود دارد که ما با دید دیگر وارد می‌شویم و می‌توانیم راحت تر حلش کنیم. طب سنتی بنیادی و همه جانبه عمل می‌کند، مثل دو بال در طب سنتی در تغذیه سعی کردیم در خدمت مردم باشیم.

استفاده از تجربیات حکمای قدیمی
رامین تاجبخش نیز با تأکید بر ارتباط مردمی‌بین درمانگر و مردم گفت: اگر بتوانیم این ارتباط را بیشتر کنیم این چالش‌ها پر می‌شود. حکما و متخصصان تجربیات بالا و ارزنده ای دارند که ما باید بیشتر از آن‌ها استفاده کنیم.
وی افزود: کسانی را در طب سنتی داریم که گمنام هستند و چیزی نمی‌گذرد که قبرستانشان می‌شود، محل دفن علم و این درست نیست. ما در تحریم هستیم و باید این فرهنگ و دانش را به پایگاه‌ها و مساجد برسانیم.

طب سنتی را باید وارد رسانه کرد
مریم مقیمی از دیگر متخصصان و کارشناسان برنامه عنوان کرد: باید طب سنتی وارد رسانه شود. تلویزیون با مردم و مخاطبان بیشتری در تماس است که کمک کننده است. بیشتر تماس گیرندگان واحد ۱۶۲ خانم بودند که یا مادرند یا دخترند. اگر مادر باشند که در گرداندن خانه نقش پر رنگ تری دارد و تغذیه و وضعیت روحی روانی را می‌توانند آماده کنند.
وی افزود: ما در برنامه بحث فرزندآوری که در طب سنتی می‌توان به آن کمک کرد را داشتیم و با همان چند توصیه ساده ناباروری را درمان کردیم . بسیاری از مخاطبان دوست دارند موضوعات حفظ سلامت مدام تکرار شود و می‌گویند باید آنقدر تاکید کنید تا این مباحث به نوعی فرهنگ تبدیل شود.

اهمیت طب تلفیقی
حسن یوسفی نیز با اشاره به حضورش در امور مخاطبان گفت: متأسفانه تمام تماس‌ها در ارتباط با درمان بود و تعداد زیادی از مخاطبانی که با ما صحبت کردند نشان دهنده آمار بالای بیماری‌ها در جامعه است. امروز موضوع سلامتی در کشور به صورتی است که در هر خانواده چهار نفره یک نفر بیمار است.
وی با اشاره به اهمیت جایگاه رسانه در بحث سلامتی افزود: هند، پاکستان و بنگلادش طب سنتی ایران را به صورت اکادمیک کار می‌کنند و بیمارستان دارند، در حالی که ما از آن‌ها عقب مانده‌ایم. جالب است که نسخه طب سنتی ما را به زبان اردو می‌نویسند و بیمار را در سلامت مرخص می‌کنند اما در ایران به این نسخ اعتمادی نمی‌شود.
یوسفی با بیان اینکه سطح علمی این برنامه با حضور کارشناسان آکادمیک و با جذب اساتید دانشگاه بالاتر آمده‌ است گفت: وابستگی و همکاری میان کسانی که تجربه دارند و حکیم هستند با پزشکان ارزش این کار و خروجی آن را بالا می‌برد و می‌تواند به ارتقای طب سنتی کمک کند و نشان دهنده علم و فرهنگ کشور است.
این کارشناس با بیان اینکه در دنیا طب تلفیقی، حرف اول را می‌زند و تاکیدشان روی هر چیزی است که به بیمار کمک کند اظهار داشت: رسانه خیلی توانسته به این موضوع کمک کند چرا که حرف‌ها شنیده می‌شود.

انارستان برنامه ای موفق
در پایان حسین قرایی، مدیر کل روابط عمومی سازمان ضمن قدردانی از حضور عوامل برنامه «انارستان» گفت: «انارستان» از برنامه‌های خوب صداوسیماست و جزو برنامه‌های پربیننده شبکه افق است که در بین مردم جا باز کرده است.
وی با اشاره به اهمیت استفاده از درگاه‌های مختلف برای ارائه محتوا به مخاطبان اظهار داشت: بهتر است علاوه بر شبکه افق از بسترهای دیگر صداوسیما برای پاسخگویی دلسوزانه به مردم استفاده کنید. به طور مثال «تلوبیون» بستر خوبی برای تعامل با مخاطبان است.
قرایی با اشاره به استقبال بالای مخاطبان از این برنامه متذکر شد: همین که حدود سه ساعت امروز وقت گذاشتید و به ۱۵۷ مورد تماس و همچنین به سوالات خبرنگاران  پاسخ دادید، ذوق و شوق و دلسوزی شما را نشان می‌دهد وظیفه داریم از برنامه موفق شما قدردانی کنیم.
وی در پایان جلسه از عوامل برنامه انارستان تقدیر کرد.

آلبوم تصاویر خبر را  اینجا ببینید

 

امتیاز شما