امروز شنبه  ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳

بسته‌های هویتی عاشورایی مختص کودکان و نوجوانان

مشاهده ۹۶۲
۱۴۰۲/۰۵/۰۲- ۱۶:۴۹

مدیر شبکه کودک تاکید کرد : یکی از بزرگ‌ترین دیونی که ما باید برای نسل جدید ادا کنیم، ارائه بسته‌‌های هویتی در جهت ارائه پاسخ‌های هویتی به آنهاست.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی،  محمدصادق باطنی مدیر شبکه‌هاى کودک و امید طی یادداشتی در خصوص لزوم ارائه پاسخ های هویتی به کودکان و نوجوانان تاکید کرد. 

یادداشت مدیر شبکه کودک و امید بدین شرح است: 

«یکی از بزرگ‌ترین دیونی که ما باید برای نسل جدید ادا کنیم، ارائه بسته‌‌های هویتی در جهت ارائه پاسخ‌های هویتی به آنهاست. کودکان و نوجوانان ما درگیر محتواهای فرهنگی شرق و غرب شده‌اند و ما در این شرایط باید محتوای هویتی خودمان را ارائه کنیم.

امام‌حسین‌(ع) با میراث فرهنگ عاشورایی و حسینی سال‌های بسیاری است که این خلأ را میان شیعیان پر کرده است و همه‌ساله می‌بینیم کودکان و نوجوانان وارد این وادی هویتی می‌شوند که ابا‌عبدا... پایه‌گذار آن بودند. ساختار هویتی که از رنگ لباس و نوع پوشش و آواهای محرمی و اشعار و ادبیات ویژه خودش شروع می‌شود تا آیین‌ها و مراسم و خوراک ویژه این حضور و حتی حوزه‌های نمایشی مثل تعزیه ادامه پیدا می‌کند.

امسال در دو شبکه کودک و امید ما تلاش کردیم تا در حد بضاعت خودمان آنتن رسانه‌ملی را در دو حوزه کودک و نوجوان متصل به این بسته هویتی حسینی حفظ کرده و نگهداری کنیم.

در شبکه کودک برنامه «سر سفره خدا» که یکی از پربیننده‌ترین برنامه‌های معارفی حوزه کودک صداوسیماست و توفیقات فراوانی را کسب کرده که البته بیشتر به ماه مبارک رمضان شناخته می‌شود اما در ماه محرم و اربعین هم ساخته شده و روی آنتن رفته است.

امسال هم این برنامه به‌صورت ویژه برای ایام محرم آماده شده است که از شب اول محرم آغاز شده و تا ۱۱ محرم ادامه خواهد داشت که در هر قسمت از برنامه احسان مهدی و حامد مدرس به تهیه‌کنندگی علی خواجه در موقعیت‌های مختلف هیات‌ها قرار می‌گیرند و از خادمان کودکان در این هیات‌ها مستندهایی می‌سازند و آنها را به مجموعه‌هایی از میان‌برنامه‌ها از جنس نقالی و مداحی و آیین‌های محرمی مزین می‌کنند. این برنامه هر روز ساعت ۱۷ و ۳۰ دقیقه از شبکه کودک پخش خواهد شد.

در شبکه امید هم ما امسال برنامه «نسل قاسم» را به میدان بردیم و هر روز از شب ششم محرم تا هفتم حضرت امام‌حسین(ع) یک صحنه عاشورایی در فرهنگسرای رازی تهران داریم که یک هیات نوجوانانه است و قرار است تعزیه‌خوان‌ها و نوجوانان خادم اهل‌بیت هر شب از ساعت ۹ تا ۱۰ شب ویژه‌ برنامه زنده روی آنتن بفرستند.

این برنامه نخستین هیات نوجوانانه تلویزیونی است. برنامه «احلی من‌العسل» هم عنوان برنامه دیگری است که همه‌ساله به‌عنوان یک سنت برگزار می‌شود و امسال در ششم محرم پوشش ویژه‌ای از آن خواهیم داشت. مجموعه برنامه‌های دیگری هم خواهیم داشت که به‌صورت نماآهنگ و ویژه‌برنامه‌های کودک و نوجوان و هیات‌های مختص آنها، آنتن را مزین خواهیم کرد. امیدواریم ما هم به‌قدر خودمان بتوانیم واسطه فیضی برای بهره‌مندی کودکان و نوجوانان از هویت حسینی باشیم.»

 

امتیاز شما