امروز شنبه  ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
یک دیدار و هزار خاطره به یادماندنی؛
یک دیدار و هزار خاطره به یادماندنی؛

27 سال از دیدار تاریخی رهبر انقلاب با کارکنان رسانه ملی گذشت

مشاهده ۱۳۶۵
۱۴۰۲/۰۵/۰۹- ۱۱:۵۴
تعداد بازدید:1365

هم‌زمان با روزهای سوگ سیدالشهدا(ع) و جلوه‌نمایی بیش از پیش تلاش همکاران صداوسیما برای انعکاس شایسته شور و شعور حسینی(ع) در پهنه‌ای به‌وسعت ایران اسلامی و جای‌جای جهان، عدد سالگشت‌های حضور رهبر فرزانه انقلاب در جمع فرزندانشان در رسانه ملی، امسال به 27 رسید.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، نهم مرداد1375 بود که بخش‌های مختلف سازمان صداوسیما مورد بازدید رهبر معظم انقلاب قرار گرفت. برنامه بازدید از اولین ساعات صبح آغاز شد و تا بعدازظهر آن روز به طول انجامید. ملاقاتی آنچنان اثرگذار و به‌یادماندنی که در یک سنت درون‌سازمانی هر سال از آن به‌عنوان «روز صداوسیما» یاد می‌شود.
حالا بال رسانه ملی گسترده‌تر از 27 سال پیش و آسمان پروازش آبی‌تر است. شبکه‌های تلویزیونی تخصصی پا به میدان گذاشته‌اند، مراکز استانی مختلف سپهر رسانه‌های گستره ایران را رنگین‌تر کرده‌اند، رادیوهای متنوع دیگری تأسیس شده‌اند و خانواده رادیو پرجمعیت‌تر و بالنده‌تر شده است.
در این مسیر، تجربه‌های بدیع در تولید به کارنامه  صدا و سیما افزوده شده و از تمرکز بر قالب‌های برنامه‌سازی نو تا توجه به اقشار مختلف مخاطب در ساخت برنامه‌های جدی تا طنز، ترکیبی و گفت‌وگومحور تا... فیلم و سریال و مستند و... را در کوله‌بار این 27 سال به دوش کشیده‌اند و تکامل یافته‌اند.
 در میدان خبر و برنامه‌های سیاسی نیز سازمان مسیری طولانی، پرچالش و دست‌به‌گریبان با مشکلاتی بسیار پیموده و همگام با تغییرات سیاسی، اجتماعی و اقتصادی جامعه، بافتار شکلی و محتوایی خودش را با اشکال نوین و روزآمد التزام به کارکرد اطلاع‌رسانی رسانه تنظیم کرده است.
صداوسیما حضور فعال و کنشگرانه‌اش در جبهه برون‌مرزی را هم در ساحت‌هایی نو آزموده و اکنون با شبکه‌هایی چون پرس تی‌وی ، العالم و... نقشی انکارناپذیر در معادله‌سازی‌های رسانه‌ای تحولات حوزه‌های مأموریتی خودش و پرچمداری رسانه‌ای خط مقاومت ایفا می‌کند.   
زمین بازی رسانه ملی در سال‌های اخیر با ظهور بازیگران جدیدی چون شبکه‌های اجتماعی گوناگون و سکوهای انتشار صوت و تصویر در فضای مجازی وسیع‌تر نیز شده است، رسانه ملی در این سال‌ها پیشرفت‌های زیرساختی و فنی پرشمار داشته و بنیان‌های حرکت در شاهراه تولید و توزیع محتوا در دو عرصه برودکست و برودبند تحکیم و تثبیت شده است.
صداوسیما از حدود یک ربع قرن پس از بازدید تاریخی رهبر انقلاب، وارد دوران تحول شد و اکنون آرام‌آرام به دومین سالگرد کلیدخوردن این دوره جدید نزدیک می‌شود. حرکتی در تداوم تلاش‌های ارزنده بدنه کاری و مدیریتی سازمان طی تمام سال‌های پس از انقلاب، اما با رویکردهایی نو و متناسب با شرایط امروزین زیست و زمانه مخاطب داخلی و خارجی.
«هویت‌محوری» و «عدالت‌گستری» فقط پربسامدترین واژه‌های بیان‌شده در این دوره از سوی هرم مدیریتی سازمان در پله‌های مختلف نبوده، آنچه در این قریب 22 ماه رخ داده، حائز نشانگانی روشن از حرکت روبه‌جلوی سازمان بوده است که با دورشدن از ساختارهای برساخته سلبریتی‌ها و تکیه به شهرت هنرمندان ‌نمود یافته و از تمرکز بر پایتخت و نهایتاً شهرهای بزرگ به حضور در دل شهرها و روستاهای کوچک، تکیه‌ها و مساجد محلات و جمع‌های کوچک در گوشه‌گوشه ایران متمایل شده است.
رسانه ملی در این دوره اسناد بالادستی کشور را وسیله مطالبه‌گری از ذی‌ربطان در حوزه‌های مختلف کرده تا احقاق حقوق مردم را مطالبه و تسهیل کند، در شناسایی و معرفی استعدادها و سرمایه‌های اجتماعی عظیم در دل مردم رویکردی تازه داشته و سیمرغ اقوام و اقشار مختلف را در این آسمان به پرواز درآورده است، با تمام توان پای زدودن آثار دوقطبی‌سازی حاصل تلاش معاندین ایستاده و وفاق ملی را در هر مناسبت و مجالی و به هر ابزار و لحن و لهجه‌ای یادآوری می‌کند و...
مجموعه بزرگ و همدل رسانه ملی در یک کلام، در دوران تحول تلاش می‌کند در این دریای آشوب‌ناک و طوفان‌زده بدخواهی و تحریم‌ها و سیاه‌نمایی‌ها علیه انقلاب و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، کشتی «ایمان» و «امید» را به ساحل هویت ایرانی-اسلامی، امنیت فرهنگی، انسجام ملی، خودباوری و پیشرفت برساند؛ همه دغدغه‌های مقدسی که رهبر انقلاب از آغاز تاکنون و از دیدار خاطره‌انگیز سال 1375 تاکنون بر تحقق آن‌ها تأکید داشته و دارند.

✍🏼 فاطمه اسماعیلی

امتیاز شما