امروز دوشنبه  ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
همراه با نگاه تحولی در رادیو اقتصاد
همراه با نگاه تحولی در رادیو اقتصاد

سایه روشن‌های اقتصاد روی موج امیدآفرینی

مشاهده ۳۷۳
۱۴۰۲/۰۹/۲۰- ۰۸:۴۵
تعداد بازدید:373

رادیو اقتصاد توانسته با هدف اطلاع‌رسانی مؤثر و آگاهی‌بخش جایگاهی مهم در بازار‌های مختلف اقتصادی و فضای کسب و کار پیدا کند. این شبکه رادیویی ابزاری موثر در ایجاد ارتباط بین مردم و صاحبان مشاغل و مسئولان اقتصادی فراهم آورده‌است و با تقویت انگیزه‌های فردی و جمعی برای حضور اثربخش در عرصه فعالیت‌های اقتصادی تلاش می‌کند.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، برنامه‌های شبکه رادیویی اقتصاد از ارائه الگوهای موفق در زمینه توسعه اقتصادی کشور، تجارت داخلی و خارجی، کمک به توسعه و رونق کشاورزی، گسترش فرهنگ بازرگانی در کشور و کمک به رونق اقتصادی در بخش دولتی و خصوصی از طریق ارائه الگوهای موفق در زمینه توسعه اقتصادی کشور، تا کمک به کارآفرینی و همچنین به‌کارگیری روش‌های بهینه در جهت افزایش ظرفیت و کارایی بخش‌های اقتصادی روی موج FM، فرکانس ۹۸ می‌رود تا صدایش سدی در برابر تحریم‌های اقتصادی و نیز امیدآفرینی در میان مردم باشد. با نگاهی به موضوعات تحولی در رسانه ملی و معاونت صدا با دست اندرکاران و برنامه‌سازان این شبکه تخصصی گفت‌وگو کرده‌ایم.

آگاهی‌بخشی از بازار سرمایه و شناخت کسب و کار

 اسماعیل علی‌پناه فارغ‌التحصیل مقطع کارشناسی ارشد تهیه‌کنندگی رادیو از دانشگاه صداوسیما با اولین تجربه برنامه‌سازی در رادیو اقتصاد نامش در میان تهیه کنندگان رادیو ثبت شد. او با برنامه «تدبیر» در سال 1393 مشوق کارآفرینان بود و فضایی را برای مشاوره و راهنمایی کسانی که می‌خواهند وارد کسب و کار شوند ایجاد کرد. علی‌پناه این برنامه را با هدف بررسی توسعه و پیشرفت اقتصادی در جامعه و آگاهی بخشی مردم نسبت به حقوق اقتصادی در معاملات و کسب و کار روی آنتن برد.

وی این برنامه را آغاز دگراندیشی ذهنی‌اش درباره اقتصاد دانست و گفت: پیش از ورود به رادیو اقتصاد تجربه زیستی من در حوزه فرهنگ و هنر بود و تجربه برنامه‌سازی در این حوزه نداشتم. با کسب تجربه‌هایی در این حوزه، بیش‌تر فعالیت‌های برنامه‌سازی من معطوف به برنامه‌هایی شد که در زمینه آموزش و ترویج کسب وکار و شناساندن فرصت‌ها و ظرفیت‌های مختلف کارآفرینی بودند.

این تهیه‌کننده با اشاره به اینکه کسب و کار دغدغه اصلی این روزهای خانواده‌ها و جوانان است اظهار داشت: تهیه دو برنامه با این موضوع بر عهده من است. برنامه«شب آفتابی» با هدف تشویق اشتغال‌زایی و کارآفرینی در کشور روی آنتن می‌رود. این برنامه شب‌نشینی رادیویی است که با محوریت ارائه مشاوره به کسب و کارها، صاحبان مشاغل را تشویق به کارآفرینی و توسعه کاری می‌کند.

وی ادامه داد: «شب آفتابی» با اجرای بابک مینایی، هماهنگی نرگس سادات تقوی، ارتباطات سامان حافظی، گزارشگری لیلا علاقه‌مند و با آیتم‌هایی که مهدخت نعمت زاده می‌سازد، شنبه تا چهارشنبه ساعت ۲۲ تا ۲۴ به طور زنده روی آنتن می‌رود.

علی پناه درباره برنامه«سرای سرمایه» اظهار داشت: در این برنامه بازارهای مالی و سرمایه‌ای را رصد می‌کنیم تا آخرین قیمت‌ها و تحلیل این بازارها را به مخاطب ارائه بدهیم. در واقع تلاش می‌کنیم مرجعی باشیم در حوزه رسانه تا اخبار و اطلاعات مورد نیاز سرمایه‌گذاران، کسبه و کسانی را که به نوعی اخبار بازارهای مالی، بخشی از برنامه‌ریزی‌های اقتصادی زندگی‌شان است پوشش بدهیم.

به گفته این تهیه‌کننده، اجرای این برنامه که شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۱۴:00 روی آنتن می‌رود برعهده نوشین تاجداری است.

وی با اشاره به تغییر جدول پخش و گروه‌های برنامه‌ساز در دوره جدید گفت: در این دوره امکان ارتقای برنامه‌سازان فراهم شده و همکارانی که سال‌ها تهیه‌کننده بودند با تجربه‌ای اندوخته بر مسند مدیر گروهی نشسته‌اند‌ تا با آگاهی از نیازهای برنامه‌سازی همراه و همگام مخاطبان باشند.

علی‌پناه متذکر شد: سرمایه رادیو مخاطب و شنوندگانش هستند که از سر آگاهی شبکه‌ای را انتخاب می‌کنند. برای ماندگار کردن مخاطب و پایدار شدنشان باید کیفیت برنامه‌ها حفظ و نیاز مخاطب برآورده شود. انگیزه بخشی و به‌روز رسانی آموزشی عوامل برنامه‌ساز یکی از راه‌های ارتقای شبکه است که امیدوارم ادامه داشته‌باشد.

بیان مطالبات مردم، رمز موفقیت

 لیلا امید یگانه، تهیه‌کننده از مجله‌ صبحگاهی«بامداد۹۸» تا دورهمی عصرانه«پاتوق اقتصادی» و برنامه‌های«خدمت بی‌منت» و«روستای ما» تا مجموعه رادیویی«چشم‌انداز» در رادیو اقتصاد حضور داشته و سال‌ها در این فضا تجربه اندوخته‌است. وی با اشاره به فصل جدید مدیریت این شبکه و رویکردهای نوینی که در طول حدود یک سال اخیر اتخاذ شده گفت: یکی از دستاوردهای درخور توجه در برنامه‌سازی یک سال گذشته رادیو اقتصاد برقراری ارتباط با صاحبان کسب و کار به منظور آشنایی با دغدغه‌های شغلی‌شان و تلاش برای راه حل رفع مشکلات آن‌ها بوده‌است.

تهیه‌کننده گروه کارآفرینی و کسب‌وکار اظهار داشت: ما در این گروه به این باور رسیدیم که مشکلات صاحبان کسب و کار درواقع مشکلات خودشان محسوب می‌شود و در همین خصوص و با پیگیری از مسئولان، تعدادی از این پرونده‌ها را رفع کردیم و توانستیم اعتماد مخاطبان را به برنامه جلب کنیم.

وی افزود: اکنون تهیه برنامه‌های مختلفی را به عهده دارم. از جمله برنامه«به قید فوریت» با هدف شناسایی و اقدام عملی برای رفع موانع تولید و مشکلات کارآفرینان، مجموعه مستندهای«ما می‌توانیم» که با هدف امیدبخشی و آشنایی مخاطبان با ظرفیت‌های عظیم اقتصادی و علمی‌کشورمان و اقدامات بزرگی که در این عرصه صورت گرفته‌اند پخش می‌شود و مجموعه مستندهای کوتاه«کلاه سایبری» با همکاری پلیس فتا و با هدف ارتقای آگاهی‌ مخاطب از آسیب‌های مناسبات و تعاملات اقتصادی در فضای سایبری تولید می‌کنیم.

یگانه از «مسابقه بالابرو» نام برد و گفت: با بهره‌گیری از توان علمی‌پارک‌های علم و فناوری در حوزه کارآفرین‌ها و در قالب جذاب این مسابقه به منظور حمایت از جوانان در کسب و کارهای نوپا تهیه و تولید شده‌است. همچنین دو مجله صبحگاهی«روزیِ نو» و عصرگاهی «گذربازار» نیز دو برنامه مستمر شبکه هستند که با طرح مسائل و مشکلات اقتصادی روز، در فضایی مفرح و جذاب سعی در بیان دقیق و صحیح مطالبات و نیازهای اقتصادی عموم مردم دارند.

این تهیه‌کننده با بیان اینکه کار رسانه کار بسیار دقیق و مشکلی است، گفت: تنها چیزی که می‌تواند بر این سختی‌ها غلبه کند یک گروه منسجم و همدل است و افتخار می‌کنم به جوان‌هایی که در یک گروه همراه با یکدیگر کار را جلو می‌بریم.

 همراهی برای اطلاع رسانی در فضای مجازی

 میترا نیکفر، مدیر فضای مجازی رادیو اقتصاد، فضای مجازی را بستری برای افزایش اطلاعات اقتصادی مخاطبان عنوان کرد و گفت: فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی این فرصت را به برنامه‌سازان می‌دهد تا ضمن بالا بردن اطلاعات اقتصادی مخاطبان، با انعکاس وقایع خوب اقتصادی در حوزه‌های کسب و کار، اشتغال، امیدآفرینی را در جامعه گسترش دهند.

وی که در مدیریت پیشین رادیو اقتصاد، مدیرگروه کشاورزی بود، افزود: فضای مجازی رادیو اقتصاد در زمینه طرح تحول سازمان صداوسیما و تغییرات ساختاری معاونت صدا به صورت مدیریتی مجزا با هدف امتداد پیام، انعکاس برنامه‌های شبکه و محیطی برای تبادل آرا و نظرات کارشناسان و مسئولان در حوزه‌های مختلف اقتصادی از بهمن سال ۱۴۰۱ ایجاد شده‌است.

نیکفر رادیو نمای اقتصاد را فرصتی برای دیداری کردن آنچه مخاطب می‌شنود، دانست و افزود: در رادیو نمای اقتصاد با توجه به جدول‌پخش شبکه، اسلایدهایی با هویت و شناسه برنامه‌ها برای آشنایی مخاطبان با زیرنویس برای انعکاس موضوعات و ساعت برنامه‌ها تهیه می‌شود.

مدیر فضای مجازی رادیو اقتصاد با اشاره به سایت این شبکه به نشانی radioeqtesad.it گفت: از ابتدای سال ۱۴۰۲ تغییراتی در طراحی و بخش‌های مختلف ایجاد کرده‌ایم تا مخاطبان رادیو اقتصاد با بهره‌گیری از خبرها، پیش‌خبرها، بارگذاری قطعاتی صوتی و تصویری، پادکست برنامه‌ها و پشت صحنه‌ فعالیت همکاران رادیو اقتصاد، نمایی از برنامه‌های آنتن شبکه را در اختیار داشته باشند. در بخشی از وبگاه شبکه، برای برنامه‌های تعاملی فرصتی ایجاد شده تا مخاطبان بتوانند ضمن ارائه مسائل، دغدغه‌ها و ایده‌های خود، با تهیه‌کنندگان در ارتباط مستمر باشند.

وی ادامه داد: رادیو اقتصاد دارای پنج کانال رسمی‌به نشانی radioeqtesad@ در پیام‌رسان‌های داخلی است که هر روز ضمن ارائه خبرهای مهم اقتصادی کشور، موضوعات و ساعت پخش برنامه‌ها را اطلاع‌رسانی می‌کند و به پخش آنونس، پرومو و قطعاتی از صدای کارشناسان مهمان در برنامه‌ها می‌پردازد. البته تعاملاتی هم با مسئولان مجازی و رسانه‌ای سازمان‌ها و نهادها برقرار شده تا ضمن گرفتن اخبار موثق از آن‌ها، انعکاس دهنده محتوای کانال رادیو اقتصاد در کانال‌های خود باشند.

 توجه به اقتصاد خانواده

 ولی‌الله مهری، مدیر طرح و برنامه‌ریزی رادیو اقتصاد با اشاره به اهداف این شبکه رادیویی گفت: آنچه در طرح و برنامه شبکه برای ما اهمیت دارد تبیین و تشریح سیاست‌های کلان، قوانین و آیین‌نامه‌های اجرایی اقتصادی است که طی ارتباط مستمر با نهادهای اقتصادی، بخش خصوصی و اتحادیه‌ها و انجمن‌های تخصصی آن را محقق می‌کنیم.

وی تمرکز بر اقتصاد خانواده به‌عنوان کانون تصمیم‌سازی اقتصاد خرد کشور را مهم دانست و آن را یکی از اهداف رادیو اقتصاد در طرح و برنامه‌ریزی عنوان کرد.

مهری با اشاره به رصد و پایش تحولات اقتصاد جهانی و جایگاه ایران در تجارت بین‌الملل در این رادیو متذکر شد: در کنار این منظر سعی می‌کنیم چشم‌اندازی دقیق و علمی و امیدبخش از تحولات اقتصاد ایران ارائه دهیم و با القائات منفی مقابله کنیم تا مخاطب در ورطه ابهام و ناامیدی نیفتد.

مدیر طرح و برنامه‌ریزی به تعداد 34 عنوان برنامه زنده و ضبطی در جدول پخش شبکه اقتصاد اشاره کرد و متذکر شد: با توجه به گستردگی و موضوعیت گروه اقتصاد و جامعه، این گروه 42 درصد تولیدات شبکه را برعهده دارد و پس از آن گروه حکمرانی اقتصادی که از تلفیق دو گروه کشاورزی و صنعت سر برآورده، 28 درصد برنامه‌‌ها را از آن خود کرده‌است. گروه کارآفرینی و کسب و کار نیز با تولید برنامه‌‌های مربوط به بازار، سهم 22 درصدی را از آن خود کرده‌است.

وی با اشاره به مهم‌ترین محورهای برنامه‌سازی این شبکه در شش ماهه اول سال گفت: 822 ساعت برنامه با محوریت شعار سال، 1103 ساعت برنامه با محوریت بیانیه گام دوم انقلاب و 1535 برنامه با محوریت اقتصاد مقاومتی، روی آنتن این شبکه رفته‌است.

مهری درباره برنامه‌های جدید در شش ماهه اول سال گفت: با تغییراتی که در جدول پخش شش ماه اول سال داشتیم، توانستیم برنامه‌های«بارکد»، «نشان آبادی»، «کنکاش»، «نبض پیشرفت»، «بالابرو»، «کلاه سایبری» و«عصرانه کاری» را روی آنتن بفرستیم.

مدیر طرح و برنامه‌ریزی رادیو اقتصاد از طرح‌های جدید برای شش ماهه دوم سال 1402 خبر داد و افزود: برنامه‌های‌های«شنیدنی‌های تاریخ»، «اوصاف الاصناف»، «سفر شنو»، «اول ایمنی»، «نقشه گنج»، «مسجد بازار»، «اقتصاد جهان» و«زنگ اقتصاد» آماده تولیدند و در دو فصل پایانی سال روی آنتن خواهندرفت.

 اهمیت چابکی و انعطاف پذیری در پخش شبکه

 محمدرضا سعیدی، مدیرپخش و نظارت رادیو اقتصاد که پیش از این مسئولیت گروه صنعت و بازرگانی را برعهده داشته، مهم‌ترین وظیفه‌اش را نظارت بر محتوا دانست و گفت: اهم وظایف مدیریت پخش و نظارت استفاده از برنامه‌سازان توانمند و با تجربه در امور پخش و نظارت است تا با نظارت دقیق و مستمر برنامه‌ها بر اساس ضوابط و سیاست‌های سازمان محتوای مناسبی روی آنتن برود.

وی ادامه داد: تلاش من بر این است که با گروه‌های برنامه‌ساز تعاملی بهینه و موثر داشته‌باشم و برای حفظ استانداردهای کمّی و کیفی برنامه‌ها تلاش کنم.

سعیدی این بخش را نقطه اتصال شبکه با بخش‌های فنی عنوان کرد و افزود: تعامل با بخش فنی در خدمات‌دهی به برنامه‌های زنده و نگهداری از تجهیزات استودیویی پخش مربوط می‌شود. همکاران ما با نظارت مستمر بر وضعیت دریافت صدای شبکه در کشور احاطه دارند و در صورت بروز مشکلات احتمالی آن را پیگیری می‌کنند تا نظم و آرامش در این محیط برقرار شود. مدیرپخش و نظارت با اشاره به یکی از ویژگی‌های پخش و نظارت موفق گفت: چابکی و انعطاف‌پذیری پخش شبکه در شرایط حساس و تحولات پیش بینی نشده بسیار اهمیت دارد. این امر با تقویت سطح علمی همکاران میسر خواهدشد که ما آن را برای تحقق اهداف شبکه دنبال می‌کنیم.

 

امتیاز شما