امروز يك شنبه  ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
نگاه چندوجهی به احوال جام جم در هفته‌ای که گذشت
نگاه چندوجهی به احوال جام جم در هفته‌ای که گذشت

در باب مغالطه‌های پهلوان‌پنبه‌ای

مشاهده ۳۲۱
۱۴۰۲/۱۰/۱۰- ۱۰:۴۱
تعداد بازدید:321

اختصاص به اکنون ندارد. رسانه ملی و خروجی آنتن آن همواره زیر تیغ تیز نقد بوده و آن را به جان خریده است، چون می‌داند در غیاب نقد، رشد و بهبود و تعالی نیز با زبانی الکن و نارس، مسیرش را آهسته می‌پیماید و چه‌بسا که ابتر بماند یا به بیراهه رود. حضور چندباره رئیس رسانه ملی در کانون صریح‌ترین منتقدان صداوسیما، یعنی دانشجویان دانشگاه‌ها نشان از همین اعتقاد و التزام دارد، آن‌هم در برهه‌ای از مدیریت رادیو و تلویزیون که بحث «تحول»، رسانه ملی را بیش از پیش و با روش‌های جدی‌تری از نقد روبه‌رو کرده؛ بازخوردها و انتقادها و مطالباتی که هم در دایره رسانه‌ها نمود می‌یابد، هم ازجانب مخاطبان ابراز می‌شود و هم زیر ذره‌بین کارشناسان داخلی و بیرونی قرار می‌گیرد.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، در نوشتار پیش رو تلاش کرده‌ایم با بررسی فراگیرترین اخبار منتشره پیرامون موضوعات مرتبط با رسانه‌ها و همچنین پیامک‌ها و تماس‌های دریافتی مردم در سامانه ارتباط مردمی 162 در هفته گذشته، شمایی کلی از جایگاه و وضعیت سازمان را در بیرون از مجموعه ترسیم کنیم.

 بودن یا نبودن، مسئله این است

در هفته‌ای که گذشت، اخبار، وقایع، حواشی و برنامه‌های تامینی و تولیدی روی آنتن سازمان صداوسیما در گونه‌ها و موضوعات مختلف، بازتاب‌هایی در رسانه‌های مختلف داشت. در ادامه مروری اجمالی بر پرتکرارترین موضوعات خبری منتشر شده حول محور رسانه ملی در خبرگزاری‌ها، پایگاه‌های خبری و مطبوعات کشور خواهیم‌داشت.

 از اینجا به‌بعد را نیستیم...

پس از آنکه اظهارات علی فروغی، مدیر شبکه سه سیما در نشست تبیینی«رسانه‌ و سلبریتی‌ها» منتشر شد، حاشیه‌ای جدید برای اظهارات  این مدیر رسانه ملی ایجاد شد. حرف فروغی حرف تازه‌ای نبود. او ضمن بیان اینکه ممکن است با برخی سلبریتی‌ها اختلاف‌سلیقه وجود داشته‌باشد، از باز بودن آغوش صداوسیما برای تمام هنرمندانی که می‌خواهند برای مردم و نظام کار کنند، سخن گفته بود و اینکه ممنوعیتی در این زمینه وجود ندارد، اما یک کارگردان، تهیه‌کننده و فیلم‌نامه‌نویس جمله‌ای بدان افزود که بازخوردهای منفی بسیاری آفرید. او با نسبت دادن جمله«سلبریتی‌ها باید توبه کنند» به علی فروغی و تاختن به مدیر شبکه سه با یک ویدئوی تند اعتراضی، موجی از یک خبرسازی بی‌پشتوانه از سوی برخی رسانه‌ها را برانگیخت که خیلی ‌زود  شبکه سه بدان واکنش نشان داد و مشخص شد فروغی چنین جمله‌ای نگفته، اما نکته جالب این بود که وزن انعکاس ویدئوی نامبرده بسیار وسیع‌تر از وزن انعکاس حقیقت ماجرا بود و وقتی پای بیان واقعیت به میان آمد، شمار منتشرکننده‌ها چه در برخی رسانه‌ها و چه در فضای مجازی، کاهش یافت!

 همیشه محبوب

نتایج بررسی پرشمارترین کلمات و عبارات جست‌وجوشده ازسوی ایرانیان با موتور جست‌وجوی گوگل در آذر1402، عبارت «یوسف پیامبر» را در این فهرست برجسته می‌سازد. می‌دانید که آی‌فیلم به‌تازگی این سریال ارزشمند تاریخ تلویزیون را بازپخش کرد و علت وجود عبارت«یوسف پیامبر» در جست‌وجوهای گوگل از طرف ایرانی‌ها نیز نمایش دوباره این سریال عنوان شده‌است.

ازسوی دیگر، شبکه خبر در اقدامی جالب اذان‌گویی پیرمردی پاکبان در میدان ولی‌عصر(عج) تهران را به‌صورت زنده روی آنتن برد که بازتاب وسیعی در رسانه‌ها یافت و موردتوجه مخاطبان قرار گرفت.

 الگوی قابل‌ تبلیغ انتخابات در جهان

محمدجواد لاریجانی، سیاستمدار سرشناس نیز در هفته‌ای که گذشت، در برنامه «صف اول» حاضر شد و در گفت‌وگویی تفصیلی با این برنامه، اقدام رسانه ملی برای فراهم کردن بستر رقابت انتخاباتی برای نامزد‌ها را ستود و گفت: با ابتکار رسانه ملی همه نامزد‌ها در سراسر کشور می‌توانند برنامه‌های خودشان را در فضای صداوسیما اعلام و تبلیغ کنند.

او افزود: صداوسیما  بستری را آماده می‌کند که اگر حرفی داری بیا بزن. اگر این را پیش ببریم، یک تجربه عظیم جهانی داریم، یک الگوی قابل تبلیغ در سطح جهانی است که در جمهوری اسلامی یک نامزد انتخابات در یک شهری که پولی هم ندارد، می‌تواند به‌راحتی مواضعش را بیان کند و همه نیز مواضعش را بشنوند.

 خودکامگان دست از کار نمی‌کشند

در هفته گذشته، خبر درگذشت یکی دیگر از استوانه‌های گویندگی و صداپیشگی کشور غافلگیرمان کرد. دو هفته بیماری و بستری‌شدن استاد ناصر طهماسب در بیمارستان، به‌خواست خانواده و به‌احترام نظر این هنرمند بنام در سکوت گذشته بود و ناگهان با خبر فقدان و حتی خاکسپاری او  در شرایطی غیرمتناسب با تصور معمول از مراسم وداع هنرمندانی این‌گونه، روبه‌رو شدیم.

اندک زمانی نگذشت که فاشسیت‌های خودمدافع‌آزادی‌‌انگار باز دست به کار شدند و فضای مجازی را از هجمه‌های ناروا به این خالق صداهای ماندگار تاریخ سینما و تلویزیون لبریز کردند و گرچه دیگر نمی‌توانستند مشابه زخم‌زبان‌هایی را که با اشاره به مراسم تشییع مرحومه پروانه معصومی روانه فضای مجازی کردند، تکرار کنند، طهماسب را هم بابت ایستادن در سوی مردم و گویندگی آثاری حاوی رویکردها و محتواهایی مخالف جریان برانداز و معاند و افشاکننده جنایات منافقین و دشمنان ملت ایران محاکمه کردند.

رسانه‌ها ولی ساکت نماندند و نوشتند کسی که آن‌ها به همین راحتی مورد هجومش قرار می‌دهند، علاوه بر بازی در سریال‌هایی چون «مرگ تدریجی یک رؤیا» و«کلانتر» و...، در زمان حیاتش صاحب ترازی بالا در کار حرفه‌ای صداپیشگی و گویندگی بود. شاید کم‌تر کسی بداند که به‌عنوان نمونه، طهماسب با آن قدرت خارق‌العاده صداسازی تیپیکالش، در«هزار دستان» به‌جای هشت شخصیت دیالوگ گفته است. مردی که حجم، رنگ و وسعت صدایش، در سال‌های رواج بیش‌تر دوبله فیلم‌های روی پرده سینما و قاب تلویزیون این اجازه را به هنر-صنعت دوبله ایران داد تا شگفتی‌سازی حنجره‌هایی چون حنجره او را ضمانت هویت‌یابی این پدیده و میدان جدید هنری کند.  

بازتاب مطالب رسانه‌ها درباره این گوینده و صداپیشه مشهور تلویزیون و سینما حاکی از آن بود که وقایع تلخ بعد از درگذشت زنده-یاد پروانه معصومی و استاد ناصر طهماسب نشان داد ادعاهای اخلاق‌مداری و مردم‌محوری این افراد و جریان‌ها چیزی نیست جز سرابی فریبنده که ریشه و بنیانی ندارد. همین که وطن‌فروش‌های برانداز و تجزیه‌طلب به ناصر طهماسب و پروانه معصومی حمله کردند، نشان می‌دهد طهماسب‌ها و معصومی‌ها در سمت درست تاریخ ایستاده بودند، کمااینکه داوود نماینده، گوینده سرشناس هم گفت: ناصر طهماسب هرچه که بود مثل بعضی‌ها وطن‌فروش نبود، بلکه ایشان وطن‌پرست بود و مقابل جنایات منافقین و غربی‌ها ساکت نماند.

 کدام نظریه اقلیت وفادار؟!

برگزاری یلدای 1402 در قاب تلویزیون نیز ازجمله نقاط پررنگ توجه رسانه‌ها به عملکرد رسانه ملی بود که پس از انتشار دیدگاه‌های متفاوت در مطبوعات و خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری‌وتحلیلی، در جریان مناظره محمد زعیم‌زاده، سردبیر روزنامه فرهیختگان با محمدرضا خوشرو، مدیر شبکه نسیم سیما و رئیس کارگروه سرگرمی سیما به اوج رسید.

محور این گفت‌وگو بررسی نقاط قوت و ضعف برنامه‌های تلویزیون در بلندترین شب سال بود و درحالی‌که برخی رسانه‌ها از رویکرد تلویزیون دفاع کردند که بساط بازیِ مهاجمانِ همیشه بهانه‌گیرِ مخالف با هر نوع پیوند مخاطب با صداوسیما را به هم ریخته و نه‌تنها تن به انفعال در برابر رویکردهای ضدونقیض آنان نداد که فعالانه به میدان آمد و از حضور نخبگان و استادان دانشگاهی و ستاره‌هایی از دل مردم و خانواده‌های ایرانی تا اقوام ایرانی و چهره‌های مشهور سینما و رادیو و تلویزیون و افراد شناخته‌شده فضای مجازی بهره گرفت تا سلیقه طیف وسیع مخاطبانش را پاسخ گوید، به نماینده یکی از رسانه‌های منتقد مسیر تحولی صداوسیما نیز تریبون داد تا نظراتش را در برنامه زنده«جام جم» بیان کند. 

زعیم‌زاده در جریان گفت‌وگو با خوشرو، بارها رویکرد صداوسیما در قبال سلبریتی‌ها را نقد کرد و سیاست رسانه ملی در قبال مخاطب را نیز«نظریه اقلیت وفادار» خواند که فقط یک اقلیت خاص از جامعه را هدفگذاری کرده و بر آن است تا الگوی برنامه‌سازی مصادیق معینی چون «پاورقی» و «سیدخندان» را به برنامه‌سازان تحمیل کند. خوشرو نیز که برخی خوانش‌ها از موضوع تحول در رسانه ملی را «مغالطه‌های پهلوان‌پنبه‌ای» توصیف می‌کرد، با ذکر مصداقی برنامه‌های ویژه بلندترین شب سال، از 59 برنامه یلدایی به‌مدت حدود 135 ساعت با حضور 251 میهمان نام برد و گفت: یک بخشی را چارچوب‌بندی می‌کنید و احتمالاً سانسور! ما از زمین‌شناس میهمان داشتیم تا مداح و روحانی، بازیکن فوتبال و بازیگر سینما، تلویزیون، نمایش‌خانگی و خواننده از پاپ و گروه‌های سرود و موسیقی اقوام. استادان دانشگاه، نخبگان و فعالان مجازی که در صحنه زندگی اجتماعی کشور نمود داشته-اند، به تلویزیون آمدند. ما تلاش کردیم فضایی شاد و بانشاط و متناسب با انواع سلیقه‌ها را برای مردم ایجاد کنیم، اما با تزریق انرژی منفی از سوی برخی رسانه‌ها همچون شما مواجه می‌شویم.

 

 

 

 

امتیاز شما