امروز يك شنبه  ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
همراه با بیستمین اجلاس فناوری رسانه
همراه با بیستمین اجلاس فناوری رسانه

از ترسیم نقشه راه حوزه فنی تا معرفی تلاشگران برگزیده

مشاهده ۳۴۸
۱۴۰۲/۱۰/۱۷- ۱۱:۰۹
تعداد بازدید:348

بیستمین اجلاس فناوری رسانه کار خود را از 11 دی با افتتاح نمایشگاه صنعت رسانه در مرکز همایش‌های صداوسیما با حضور معاون توسعه و فناوری رسانه و رئیس دانشگاه صداوسیما آغاز کرد و در روز سوم با اعلام برگزیدگان و نفرات ممتاز طی آیین اختتامیه در مرکز همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما به کار خود پایان داد.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، نشست‌های تخصصی، نمایشگاه صنعت رسانه، ارائه مقالات، معرفی طرح و ایده‌های خلاقانه، ارزیابی حوزه فنی صداوسیما، کمیسیون‌های ادارات کل معاونت توسعه‌وفناوری رسانه با حوزه‌های فنی صداوسیمای استان‌ها و همچنین رونمایی از محصولات بومی صنعت رسانه از مهم‌ترین بخش‌های اجلاس بیستم فناوری رسانه بود.

در بخش نمایشگاه حدود 40 شرکت فعال در حوزه صنعت رسانه که با صداوسیما همکاری دارند بخش‌های صداوتصویر، سیگنال‌رسانی و انتشار، فناوری اطلاعات و همچنین ساختمان و تاسیسات، دستاوردهای حوزه برودکست و فنی خود را عرضه کردند.

همچنین در بخش نشست‌های تخصصی با برگزاری 15 نشست علمی و با حضور25 استاد به موضوعات روز دنیا و پیشرفت‌های حوزه صنعت رسانه پرداخته شد.

پانزده نشست تخصصی در بیستمین اجلاس فناوری رسانه توسط 25 کارشناس حوزه فنی رسانه ملی برای همکاران ارائه شد که از جمله آن‌ها می‌توان به تبیین سند تحول معاونت توسعه و فناوری رسانه، اهداف، چالش‌ها و دستاوردهای معاونت توسعه وفناوری رسانه در رویداد WRC2023، ملاحظات ارتباط مراکز با نودال مرکزی و الزامات کیفیت تصاویر تحویلی، رهیافت امن‌سازی چرخه اتوماسیون تلویزیونی، کاربردهای هوش مصنوعی مولد در صنعت رسانه و تسخیص صوت جعلی، چالش‌های سامانه‌های مدیریت حقوق دیجیتال در صنعت رسانه و چالش‌های رمزنگاری در عصر کوانتومی و هوش مصنوعی، زیرساخت‌های هوشمند برای توسعه پایدار و پردازش هوشمند سنجشگری‌های صنعتی، فناوری تولید مجازی با روش ICVFX و Rendering ویدئو در تولید مجازی با روش ICVFX، رهیافت ارسال سیگنال IP از طریق پخش زمینی و ماهواره‌ایDVB_NIP  و مفهوم رادیو در آینده و تحولات پیش رو، هوش مصنوعی مولد و آینده آن، رهیافت‌ها و چالش‌های امنیت سایبری از نگاه EBU Cybersecurity، رهیافت‌های نوین تولید برنامه از نگاه راه دورREMI  و نقش فشرده‌سازهای سبک و NDI در انتقال صدا و تصویر بر بستر IP، مدل‌های زبانی گسترده و سامانه‌های مدیریت فرایند کسب‌وکار هوشمند و تحلیل هوشمند محتوای ویدئویی، چرخه مدیریت بهره‌وری، Tanzu راهکار ارائه سرویس‌های ابری بر مبنای Kubernetes در دیتاسنترهای مجازی و رهیافتی بر انتخاب CPU و GPU در کاربردهای صنعت رسانه اشاره کرد.

تمام این ارائه‌ها شفاهی و به صورت زنده نیز از طریق وبگاه اجلاس IMTEC.irib.ir پخش و محتوای آن بر روی این سایت قابل تماشاست.

در بخش مقالات، ۱۴ مقاله از مقالات برگزیده بیستمین اجلاس فناوری رسانه به‌صورت زنده در سایت آموزش معاونت توسعه‌وفناوری رسانه در دسترس عموم همکاران قرار گرفت.

ارزیابی طرح‌ها و ایده‌های خلاقانه در بیستمین اجلاس فناوری رسانه، در مجموع تعداد 56 طرح و ایده‌ خلاقانه و نوآورانه از طریق سایت اجلاس دریافت شد که با هماهنگی‌های به عمل آمده در اداره‌‎کل تحقیقات و جهاد خودکفایی، ارزیابی آثار دریافتی در شش کمیته ساختمان و‌ تأسیسات، فرستنده‌های رادیویی و تلویزیونی، فناوری اطلاعات و امنیت، سیگنال‌رسانی، صداوتصویر و پدافند غیرعامل با مجموعه‌ای از معیارهای مشخص انجام شد و در نهایت از بین آثار دریافتی 37 طرح و 19 ایده پذیرفته شدند. پس از اتمام ارزیابی کمیته‎ها، 17 طرح و ایده ممتاز و برگزیده انتخاب شدند و از بین طرح‌های منتخب، یک طرح به عنوان طرح برتر از سوی معاون توسعه و فناوری رسانه در مراسم اختتامیه معرفی و تجلیل شد.

در بخش دیگر اجلاس، 16 طرح برتر از سوی معاون توسعه و فناوری رسانه رونمایی شد که عبارتند از کتاب سند تحول معاونت توسعه و فناوری رسانه، بات اطلاع‌رسان راهنمای برنامه‌های صداوسیما، پایش تنش‌های سازه‌ای دکل‌های فرستنده، دستگاه نورافکن LED نوع RGB استودیویی، دستگاه سوئیچ اضطراری و تأخیردهنده صدا، سامانه بازسازی مدل سه‌بعدی از روی تصاویر، سامانه تنظیم و کنترل دیش بزرگ گردان ماهواره (سه متری)، سامانه جامع اطلاعات طراحی شبکه برودکست، سامانه مدیر دارایی، سامانه یک‌سو کننده جریان داده (دیتا دیود)، کتاب دستورالعمل ارتقای کیفیت و تنظیم تصاویر در رویدادهای ورزشی مراکز استان‌ها، کتاب طراحی استودیو تولید مجازی مبتنی بر LED، کتاب فناوری دوربین‌های برودکست تلویزیونی، مانیتورینگ و تشخیص قطعی و مشکل در سیگنال RF، نرم‌افزار تحلیل دیتابیس‌های IFIC برای تهیه مکاتبات اعتراضی ارسالی به ITU و همچنین هد هیدرولیک ویدئویی 25.

مروری بر آنچه در کمیسیون‌های جنبی اجلاس گذشت

یکی از بخش‌های مهم بیستمین اجلاس فناوری رسانه کمیسیون‌های ادارات کل ارتباطات زمینی و ماهواره‌ای، فرستنده‌های رادیویی و تلویزیونی، ساختمان و تاسیسات، فنی صدا و تصویر، فناوری اطلاعات و زیرساخت مراکز داده و امنیت سایبری بود که توسط مدیران این مجموعه‌ها با همکاران حوزه‌های فنی صدا و سیمای استان به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد.

در کمیسیون ارتباطات زمینی به موضوعاتی همچون وضعیت سیگنال‌رسانی شبکه انتخابات، بحث مسائل فنی در حوزه انتخابات، بهره برداری و نگه‌داری بهینه از سامانه‌های سیگنال‌رسانی به ایستگاه‌های فاز اول و دوم، وضعیت فیبر اول و دوم مرکز و ضرورت ارتباط فیبر با ورزشگاه‌ها و همچنین دستاوردهای مانورهای پدافند غیرعامل که طی سال برگزار شده اشاره و با توجه به حساسیت سیگنال‌رسانی بر رعایت نکات پدافندی تاکید شد.

در کمیسیون فرستنده‌های رادیویی و تلویزیونی موضوعاتی چون اتخاذ تمهیدات لازم برای اجرای دقیق پلان شبکه انتخابات در ایستگاه‌های تلویزیونی و رادیویی اف‌ام، تکمیل پوشش فرستنده‌های تلویزیونی دیجیتال و بررسی و گزارش در خصوص برنامه‌های تعمیر و نگه‌داری در ایستگاه‌های رادیویی و تلویزیونی بررسی شد.

برنامه‌ریزی و بررسی آخرین وضعیت الگو و ساختار مراکز و ایستگاه‌ها، بررسی عملکرد بودجه‌های جاری و عمرانی استان‌ها در حوزه فرستنده‌های رادیویی و تلویزیونی، بررسی وضعیت جذب دکل‌بندان مورد نیاز مراکز و ستاد و همچنین بررسی راهکارهای برون‌سپاری نگه‌داری و بهره‌برداری از ایستگاه‌های رادیویی و تلویزیونی نیز از دیگر مباحث مطرح شده در این کمیسیون بود.

در کمیسیون صدا و تصویر به موضوعاتی چون محورهای راهبردی سند تحول معاونت در حوزه صدا و تصویر همچون مباحث MCR و واحدهای سیار پرداخته شد.

 HD سازی، تجهیز برای انتخابات، بودجه استانی، تجهیز و همچنین موضوع آموزش از دیگر موارد مورد بررسی در این نشست بود.

در کمیسیون ارزیابی فنی به موضوعاتی چون تبیین برنامه راه‌اندازی مانیتورینگ جامع در تهران و مراکز در دو فاز یک و دو پرداخت و همچنین به فعالیت‌های جدید و جدی پیرامون مبحث صدور مجوز از جمله برگزاری کمیته‌های منظم هفتگی برای بررسی قبوض و صورت‌حساب‌های فنی صداوسیمای استان‌ها اشاره شد.

در کمیسیون ساختمان و تاسیسات به موضوعاتی از قبیل مدیریت دارایی، مدیریت انرژی، هوای پاک و استانداردسازی موتورخانه‌ها و HSE پرداخته شد.

در کمیسیون فناوری اطلاعات و زیرساخت مراکز داده به ارائه راهکارهای مناسب در طراحی، نگه‌داری و توسعه سرویس‌ها و سامانه‌ها، ارتقای زیرساخت‌های سخت‌افزاری و هوشمند کردن فرآیندهای اجرایی سازمان، کمیسیون مشترک فناوری اطلاعات و زیرساخت با هدف یکسان‌سازی و جلوگیری از موازی‌کاری در سطح سازمان پرداخته شد.

در کمیسیون امنیت سایبری نیز درباره موضوعاتی چون حمله‌های سایبری و تهدیدات امنیتی به شبکه‌ها و سامانه‌ها صحبت شد.

 قدردانی از مدیران فنی برگزیده و برتر صداوسیمای استان‌ها

در ساعت‌های پایانی دومین روز از برگزاری بیستمین اجلاس فناوری رسانه، از مدیران برگزیده و برتر حوزه فنی صداوسیمای استان‌ها قدردانی شد.

علیرضا شریفی در این مراسم در سخنانی برگزاری اجلاس فناوری رسانه را بهانه‌ای برای قدردانی از زحمات یک‌ساله همکاران حوزه فنی در بخش‌های مختلف کشور برشمرد و با اشاره به خدمات تلاشگران گمنام حوزه فنی در امر سیگنال‌رسانی گفت: این مدل کوشش بی‌وقفه و دلسوزانه همکارانم، کار ما را در ارزیابی و انتخاب نفرات برتر بسیار سخت کرده است.

معاون توسعه و فناوری رسانه بر ضرورت ارزیابی‌های دوره‌ای منظم عملکرد کارکنان تاکید کرد و افزود: با ارزیابی و استخراج صحیح آن، آسیب‌ها به راحتی شناسایی می‌شوند که این امر، پیشرفت در حوزه کاری را به دنبال دارد. وی با بیان اینکه حوزه فنی صداوسیما همواره در ماموریت‌های خود سربلند بوده است اظهارکرد: با این وجود لازم است همواره با هم‌افزایی و بهره‌گیری از امکانات موجود و تجارب دیگر همکاران، برای رفع مشکل یکدیگر تلاش کنیم.

شریفی در بخش دیگر سخنان خود، طرح راه‌اندازی 200 کانال انتخاباتی را مورد توجه قرار داد و از همکاران خود در حوزه فنی در جای جای ایران خواست تا در اجرای این طرح که قرار است طی هفت روز برگزاری انتخابات برقرار شود، تمام توجه و دقت عمل خود را به کار بگیرند تا در پایداری سیستم و سیگنال‌رسانی خللی وارد نشود.

همچنین در این مراسم از مدیران فنی برگزیده و برتر در صداوسیمای استان‌ها و همچنین معاونین فنی استان‌ها و مدیران کل معاونت قدردانی شد. لوح تقدیر اجلاس بیستم فناوری رسانه و رتبه‌ برتر ارائه مقاله در نشریه علمی تخصصی موج از مقاله امنیت در سامانه‌های محتوا مبتنی بر IP از حسین امید و زهرا سادات مرتضوی قدردانی شد.

رتبه‌های برتر حوزه‌های فنی صداوسیمای استان‌ها به شرح ذیل اعلام شد:

حوزه پشتیبانی فنی و فناوری اطلاعات: رتبه برتر (گروه الف) به علیرضا صادقی مدیر پشتیبانی فنی و فناوری اطلاعات صدا و سیمای فارس تعلق گرفت. رتبه برتر (گروه ب) به جواد احمدی‌نژاد، مدیر پشتیبانی فنی و فناوری اطلاعات صداوسیمای ایلام اهدا شد. رتبه برتر (گروه ج) اکبر کشاورز صالح مدیر پشتیبانی فنی و فناوری اطلاعات صداوسیمای قزوین اهدا شد.

در حوزه فرستنده‌های رادیویی و تلویزیونی: رتبه برتر فرستنده‌های رادیویی و تلویزیونی (گروه الف) به رحیم علیزاده مدیر فرستنده‌های رادیویی و تلویزیونی صداوسیمای آذربایجان شرقی اهدا شد. رتبه برتر فرستنده‌های رادیویی و تلویزیونی (گروه ب) به میثم نیکوکار، مدیر فرستنده‌های رادیویی و تلویزیونی صداوسیمای یزد اهدا شد. رتبه برتر ایستگاه تلویزیونی (گروه الف) به مسعود تاج بخش، مسئول ایستگاه تلویزیونی ثامن‌الائمه صداوسیمای خراسان رضوی اهدا شد. رتبه برتر ایستگاه تلویزیونی (گروه ب) به سجاد کرمی‌نژاد، مسئول ایستگاه تلویزیونی کوه‌پنجه صداوسیمای اصفهان، اهدا شد. رتبه برتر ایستگاه رادیویی (پرقدرت) اسماعیل قرل‌سفلی مسئول ایستگاه رادیویی گنبد صداوسیمای گلستان تعلق گرفت. رتبه برتر ایستگاه رادیویی (متوسط قدرت) به علیرضا فروغ عامری، مسئول ایستگاه رادیویی جوپار صداوسیمای کرمان تعلق گرفت. رتبه برتر ایستگاه رادیویی (کم‌قدرت) به جلال خضری، مسئول ایستگاه رادیویی دریاس صداوسیمای مهاباد اهدا شد. رتبه‌ برتر ایستگاه تلویزیونی استان تهران به احمد ودودی آرانی، مسئول ایستگاه تلویزیونی جماران اهدا شد. همچنین رتبه‌ برتر ایستگاه رادیویی استان تهران به مهدی ثنایی، مسئول ایستگاه تلویزیونی سیرجان اهدا شد.

در حوزه ارتباطات زمینی و ماهواره‌ای: رتبه برتر (گروه الف) به محمدرضا صمدی، مدیر ارتباطات زمینی و ماهواره‌ای صداوسیمای قزوین تعلق گرفت. رتبه برتر (گروه ب) به جلال خضری، مدیر ارتباطات زمینی و ماهواره‌ای صداوسیمای مهاباد اهدا شد. رتبه برتر محور آپلینک به اسماعیل کاظم‌وند، مدیر ارتباطات زمینی و ماهواره‌ای صداوسیمای آذربایجان شرقی اهدا شد. رتبه برتر محور ارتباطات زنده به صادق خورشیدی، مدیر ارتباطات زمینی و ماهواره‌ای صداوسیمای ایلام اهدا شد.

در حوزه ساختمان و تاسیسات: رتبه برتر (گروه الف) به عباس افضلی، مدیر ساختمان و تاسیسات صداوسیمای خراسان رضوی اهدا شد. رتبه برتر (گروه ب) به نبی رشیدزاده، مدیر ساختمان و تاسیسات صداوسیمای ایلام اهدا شد. رتبه برتر (گروه ج) به جعفر الماسی، مدیر ساختمان و تاسیسات صداوسیمای همدان اهدا شد.

در حوزه ارزیابی فنی: رتبه برتر ارزیابی فنی (گروه الف) به محمد سلمانی دلشاد، مدیر ارزیابی فنی صداوسیمای قم اهدا شد. رتبه برتر ارزیابی فنی (گروه ب) به ابوذر کمرکی فراهانی، مدیر ارزیابی فنی صداوسیمای مرکزی اهدا شد. رتبه برتر ارزیابی فنی محور مونیتورینگ به ایمان جوادپور، مدیر ارزیابی فنی صداوسیمای فارس اهدا شد.

 

تصاویر

امتیاز شما