امروز دوشنبه  ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
نگاهی چندوجهی به احوال جام جم در هفته‌ای که گذشت
نگاهی چندوجهی به احوال جام جم در هفته‌ای که گذشت

بی‌رحم نباشید!

مشاهده ۳۵۰
۱۴۰۲/۱۰/۱۷- ۱۱:۲۹
تعداد بازدید:350

سازمان صداوسیما افزون بر بازتاب‌دادن وقایع و تحولات روز جامعه و جهان، خود نیز به عنوان رسانه‌ای با گستره مخاطب و جامعه آماری‌ای به وسعت تمام ایران و ماموریت‌های بی‌شماری که برعهده دارد، همواره در معرض نقد، نظر و پرسش است و ضمن آنکه مطرح‌کننده مشکلات دستگاه‌ها و نهادهای بیرونی است، با مشکلاتی نیز مواجه می‌شود که گاه در دایره رسانه‌ها می‌چرخد، گاه به مخاطبان هم می‌رسد و در مواردی زیر ذره‌بین کارشناسان داخلی و بیرونی قرار می‌گیرد. در نوشتار پیش رو تلاش کرده‌ایم با بررسی فراگیرترین اخبار منتشره پیرامون موضوعات مرتبط با رسانه‌ها در بازه زمانی 5 تا 12 دی نگاهی کلی به جایگاه و وضعیت سازمان در بیرون از مجموعه بیفکنیم.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، در هفته‌ای که گذشت، اخبار، وقایع، حواشی و برنامه‌های تامینی و تولیدی روی آنتن سازمان صداوسیما در گونه‌ها و موضوعات مختلف، بازتاب‌هایی در رسانه‌های مختلف داشت. در ادامه، مروری اجمالی بر پرتکرارترین موضوعات خبری منتشر شده حول محور رسانه ملی در خبرگزاری‌ها، پایگاه‌های خبری و مطبوعات کشور خواهیم ‌داشت.

 من برگشتم، هفت سال دیرتر، هفت سال پیرتر!

در هفته گذشته آغاز پخش چند برنامه جدید در رسانه‌ها بازتاب داشت که از جمله آنها می‌توان به آغاز فصل جدید«کودک شو» شبکه نسیم با اجرای ملیکا شریفی‌نیا و فصل جدید «بسته پیشنهادی» با اجرای مژده لواسانی اشاره کرد که قرار شد از روز مادر به تلویزیون بازگردد و هر هفته پنجشنبه و جمعه شب‌ها از شبکه دو سیما پخش شود.

کامران نجف‌زاده هم جزو چهره‌های خبرساز بود. او پس از یک سال و نیم جدایی از خبر صداوسیما، حالا  با برنامه«برمودا» به شبکه نسیم خواهدآمد. در اولین تیزر رسمی این برنامه گفت‌وگومحور با حضور چهره‌های سرشناس حوزه‌های مختلف، کامران نجف‌زاده پس از فرود هواپیما، می‌گوید: «من برگشتم، هفت سال دیرتر، هفت سال پیرتر!»

پخش ویژه‌برنامه «سپهبد» هم به تهیه‌کنندگی محسن یزدی و با اجرای محمد دلاوری در آستانه چهارمین سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی از شبکه چهار سیما آغاز شد و رسانه‌ها به آن توجه کردند.

 همچنان راست‌ قامت و ممدوح

در روزهای گذشته ویدئویی از ناصر ممدوح، صداپیشه پیش‌کسوت در مراسم یادبود زنده یاد ناصر طهماسب در فضای مجازی پخش شد. خبرگزاری ایسنا در این باره نوشت: «تصویرش گویای باری نامرئی است که سال‌ها بر دوش کشیده و مدام هم سنگین‌تر می‌شود. کمر خمیده‌اش حاصل دردی است که از نبود عزیزانش بر او عارض شده و هر سال هم گزنده‌تر می‌شود. ناصر ممدوح، مرد راست‌قامت دوبله ایران با آن صدای خاصش در حالی چند روز قبل در مراسم یادبود ناصر طهماسب فقید شرکت کرد که وضعیت جسمی‌اش بسیاری از دوستدارانش را غافلگیر کرد. او به‌تازگی داغدار از دست دادن همسر مهربانش هم شده و البته عارضه‌ای در ناحیه کمر، او را رنجورتر از گذشته کرده‌است.»

فرشید شکیبا، مدیر دوبلاژ سازمان صداوسیما نیز در همین باره، یادداشتی در صفحه اینستاگرامی‌اش به این مضمون نوشت: «بی‌رحم نباشید! رحم کنید، اول به خودتان و بعد به تصویری که از دیگران می‌سازید! نمی‌دانم کدام انسان شریفی تصویر استاد نازنین و مهربان، ناصر ممدوح را در مراسم مرحوم استاد طهماسب ضبط و با تدوین و موسیقی حزن انگیزی منتشر کرده‌است.

می‌دانید این کار شما چه انرژی منفی‌ای منتقل می‌کند. کاش تدوین و صداگذاری این تصویر باعث دلگرمی می‌شد. استاد ممدوح ۸۰ ساله ما با قلبی مهربان روزهای سختی را پشت سر گذاشته، کاش به اینکه در این سن همچنان با صدای خاطره انگیزش برای مردم بهترین فیلم‌ها را دوبله می‌کند افتخار و برایش بهترین‌ها را آرزو کنیم. کاش یاد بگیریم برای هم تصاویر خوب همراه با مهربانی و امید ثبت کنیم!»

 خبر جذاب ساخت اولین استودیوی تلویزیونی روی آب

مدیرکل صداوسیمای بوشهر از طرح پیشنهاد ساخت اولین استودیوی تلویزیونی روی آب در کرانه خلیج فارس خبر داد. مهدی حیدری در نشستی که با مدیرکل بنادر و دریانوردی استان بوشهر داشت ضمن ارائه پیشنهاد طراحی و ساخت یک استودیو تلویزیونی روی آب از مجموعه اداره کل بنادر و دریانوردی استان خواست که برای تحقق این موضوع با صداوسیما همکاری کند.

مدیر کل بنادر و دریانوردی استان بوشهر نیز با استقبال از طرح استودیو دریایی در بوشهر، آمادگی اداره کل بنادر و دریانوردی استان را برای هرگونه همکاری در این زمینه اعلام کرد.

بنابراین به نظر می‌رسد با اعلام امادگی طرفین در آینده‌ای نه چندان دور، اولین استودیوی تلویزیونی روی آب را هم بر کرانه خلیج فارس ببینیم؛ اتفاقی که ....

 گپ با برکت شاعرها

در روزهای گذشته، امیراسماعیل آذر، در گفت‌وگو با خبرگزاری ایرنا گفته بود: «مدیران صداوسیما صلاح دانستند از تیم‌های گذشته کسی در برنامه‌های فعلی نباشد. برنامه ‌«مشاعره» پس از کنار گذاشته‌شدن توسط صداوسیما، قرار است با کمک کانون پرورش فکری یا مجازی تولید شود.» 

این مجری و استاد دانشگاه پیش‌تر به تسنیم گفته بود: «بنده برای فرهنگم و زبان فارسی همیشه آماده هستم و اگر مدیران صداوسیما از بنده بخواهند حتما مجدداً برنامه ‌«مشاعره» را از شبکه تلویزیونی از سر می‌گیریم.»

او تصریح کرده بود: «این برنامه تقریباً تنها برنامه ادب فارسی است و جایش خالی است و بنده بدون دریغ در خدمت ملت عزیز ایران هستم. مدیران جدید صداوسیما ما را جواب نکردند بله، کسی ما را تحویل نگرفت و در این زمینه کسی با ما صحبت نمی‌کند.»

پس از آن بود که حسین قرایی، مدیرکل روابط عمومی سازمان صداوسیما بعد از دیدار با مجری برنامه‌ «مشاعره» در صفحه اینستاگرامش خبر پخش این برنامه از تلویزیون را داد و نوشت: «دکتر امیر اسماعیل آذر شناخته شده ادبیات است، زلفش با شعر گره خورده و زلف مخاطبان رسانه ملی را هم به‌واسطه برنامه‌های ‌«مشاعره» با شعر و ادبیات منظوم پارسی گره زده‌ است. دکتر آذر در شب یلدا مهمان شبکه یک بود و این روزها برنامه مشاعره‌ای با عنوان «حریر سخن» را در شبکه رادیویی فرهنگ دارد و ان‌شاءالله برنامه ‌«مشاعره» تلویزیونی ایشان هم ادامه پیدا خواهد کرد.»

 بسته پیشنهادی پخش در نوروز

در هفته‌ای که گذشت خبرهای پراکنده‌ای پیرامون پخش سریال‌های نوروزی و ماه مبارک رمضان منتشر شد که واکنش رئیس مرکز سیمافیلم را به همراه داشت. مهدی نقویان منبع انتشار این اخبار را موثق ندانست و گفت: خبرگزاری‌ها برای اطلاع از اخبار مربوط به تلویزیون و پخش برنامه‌ها و سریال‌ها باید به درگاه‌های رسمی اطلاع‌رسانی سازمان همچون روابط عمومی و خبرگزاری صداوسیما مراجعه کنند و صرفاً شنیده‌ها در خصوص این گونه اخبار و زمان پخش را به عنوان منبع اطلاع‌رسانی در نظر نگیرند.

به گفته وی این اخبار در حالی از سوی برخی خبرگزاری‌ها منتشر شده که هنوز جدول پخش فیلم و سریال‌های نوروزی تلویزیون قطعی نشده و انتشار این‌گونه اخبار باعث سردرگمی مخاطبان و بینندگان تلویزیون خواهد شد. برنامه‌های نوروز، طبق روال هر ساله در نشست خبری آخر سال معاون سیما با خبرنگاران تشریح می‌شود. سریال‌های«نون خ ۵» به کارگردانی سعید آقاخانی، «رستگاری» به کارگردانی مسعود ده‌نمکی، «آقای قاضی۲» به کارگردانی سجاد مهرگان، «فراری» به کارگردانی امیر داسارگر، «بدل» به کارگردانی علی مسعودی، «زیرخاکی۴» به کارگردانی جلیل سامان و «مهیار عیار» به کارگردانی سیدجمال سیدحاتمی‌به عنوان گزینه‌‌های پخش در رمضان و نوروز سال ۱۴۰۳ در نظر گرفته شده‌ است.

 خداقوت به وقت قدس

در آستانه به پایان رسیدن فصل اول برنامه «ساعت به وقت قدس» رئیس رسانه ملی با حضور در محل ضبط از عوامل این برنامه‌ وزین، حرفه‌ای و جذاب تقدیر و تشکر کرد و گفت: فضای بسیار مناسبی که این برنامه در افکار عمومی مخاطبان رسانه ملی و افکار عمومی ملت ایران ایجاد کرد، زمینه ساز پذیرش حماسه‌ بزرگ«طوفان الاقصی» بود.

 

 

 

امتیاز شما