امروز شنبه  ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
رئیس دانشگاه صداوسیما از ارتقای علمی و تحول فرهنگی در دانشگاه می‌گوید
رئیس دانشگاه صداوسیما از ارتقای علمی و تحول فرهنگی در دانشگاه می‌گوید

طرح جامع فرهنگی مهم‌ترین گام‌ تحولی دانشگاه

مشاهده ۲۶۵
۱۴۰۳/۰۱/۰۴- ۱۲:۱۳
تعداد بازدید:265

دانشگاه صداوسیما، دو رسالت مهم پشتیبانی علمی و تأمین نیروی انسانی حرفه‌ای و متخصص سازمان صداوسیما را از سالیان گذشته تاکنون برعهده داشته و با معرفی فارغ‌التحصیلان توانمند و مستعد که بسیاری از آن‌ها در جایگاه شغلی خودشان از برنامه‌سازی، فیلم‌سازی و نویسندگی گرفته تا خبرنگاری و دیگر حیطه‌های تخصصی مورد نیاز رسانه ملی شناخته‌شده‌اند، خوش درخشیده است.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، با شهاب اسفندیاری، رئیس دانشگاه صداوسیما که خودش هم به واسطه بینش رسانه‌ای و نگاه علمی‌اش، حضور پررنگی در محافل هنری و فضای رسانه‌ای کشور دارد گفت‌وگویی انجام دادیم که در ادامه می‌خوانید.

 شهاب اسفندیاری در ابتدا با بیان اینکه دانشگاه صداوسیما 65 عضو هیئت‌علمی و حدود 900 دانشجوی در حال تحصیل دارد؛ درباره پذیرفته‌شدگان مهر سال 1402 توضیح داد: در سال 1402، 69 نفر پذیرفته‌شده در رشته‌های کارشناسی ارشد،۴ نفر در مقطع دکتری و 141 نفر در رشته‌های کاردانی و کارشناسی یعنی جمعاً ۲۱۴ دانشجوی جدید داشتیم که عمدتا در نوبت روزانه پذیرفته شدند و آمار ورودی‌های نوبت شبانه ما کم‌تر از 10 درصد است.

وی ادامه داد: در گروه هنر در مقطع کارشناسی امسال رتبه 3 کشوری را پذیرفتیم. در رشته تلویزیون و هنرهای دیجیتال رتبه‌‌های 53 ،111، 112و 116 در گروه هنر به دانشگاه ما آمدند. در مقطع کارشناسی ارشد در گروه هنر رتبه‌های کشوری ۶، ۲، ۷ و ۹ را در رشته‌های تهیه‌کنندگی تلویزیون، تهیه کنندگی پویانمایی و رادیو پذیرفتیم. در علوم ارتباطات رشته کشوری 3 و رتبه کشوری 8 و در مدیریت رسانه رتبه کشوری 9 را داشتیم. در مهندسی برق رتبه کشوری 60 و در هنرهای رایانه‌ای یک رتبه کشوری یک داشتیم که این‌ها رتبه‌های ممتاز ما در سال 1402 بودند که خودش نشانه‌ای دال بر ارتقای رتبه کلی دانشگاه، باعث افتخار و مایه امیدواری است.

رئیس دانشگاه صداوسیما درباره به‌روزشدن رشته‌های دانشگاه نیز توضیح داد و گفت: ما سال گذشته هفت مورد بازنگری داشتیم که بعضی از این رشته‌ها 15، بعضی 18 و برخی حتی 23 سال بود که بازنگری نشده‌بودند. رشته جدید «مدیریت رسانه خدمت عمومی» هم به فهرست رشته‌های ما افزوده و جایگزین رشته «مدیریت رسانه» شد تا هم‌سویی بهتری با نیازهای سازمان پیدا کند.

اسفندیاری از تأسیس رشته‌های جدید که موفق به اخذ مجوز شده‌اند نیز سخن گفت و اظهار کرد: امسال مجوز رشته کارشناسی ارشد جلوه‌های ویژه بصری را گرفتیم که البته موفق به پذیرش دانشجو نشدیم  چراکه به حد نصاب نرسید. امیدواریم سال آینده بتوانیم در این رشته دانشجو جذب کنیم.

وی اضافه کرد: سه طرح توجیهی رشته‌های جدید هم برای وزارت علوم ارسال کردیم که اگر تصویب شود، کار نوشتن سرفصل‌ها و شرح درس‌های این رشته آغاز می‌شود که از جمله آن‌ها می‌توان به «هوش مصنوعی و رسانه» که در دانشکده فنی و مهندسی اجرا می‌شود اشاره کرد. رشته دیگر هم کارشناسی «صدابرداری» است که طرح توجیهی‌اش نوشته‌شده، چون نیاز سازمان به صدابردار را شاهدیم. رشته سوم هم کارشناسی «فیلم‌نامه‌نویسی» است. فیلم‌نامه‌نویسی تاکنون به‌عنوان یکی از گرایش‌های سینما مطرح بوده و با توجه به فرهنگ ملی، میراث فرهنگی، ادبیات کهن، متون دینی و بحث‌های مربوط به اقتباس و همچنین با توجه به لزوم آشنایی نویسندگان فیلم‌نامه با گونه‌های مختلف از جمله سریال‌نویسی، نیازمند یک دوره آموزشی کامل بود که امیدواریم مجوزش صادر شود و در سال آینده بتوانیم دانشجوی فیلم‌نامه‌نویسی هم برای دانشگاه صداوسیما بپذیریم.

رئیس دانشگاه صداوسیما درباره مقطع دکترا و جذب دانشجویان دکتری برای رشته‌های مختلف دانشگاه صداوسیما عنوان کرد: اکنون دکتری «مطالعات رسانه رادیو و تلویزیون» ذیل دانشکده تولید دایر است و اکنون 12 دانشجوی دکتری داریم. ما مجوز ‌رشته «فرهنگ و رسانه» را هم در مقطع دکتری گرفتیم که مربوط به دانشکده ارتباطات است و توسط استادان دانشگاه صدا و سیما طراحی شده، ولی فعلاً برای اجرای آن رشته جمع‌بندی نهایی در سازمان انجام نشده است.

اسفندیاری درباره وضعیت تجهیزات دانشگاه هم توضیح داد و اظهار کرد: در خصوص تجهیزات و امکانات مشکلات جدی در این سال‌ها از حیث تامین بودجه و خریداری تجهیزات داشته‌ایم.در حالی که قیمت تجهیزات با توجه به نرخ ارز بالا می‌رود و  قیمت بسیاری از لوازمی‌که در استودیوها، کارگاه‌ها و آزمایشگاه مورداستفاده قرار می‌گیرد، چندین برابر شده‌است. لذا با بودجه‌های معمولی که برای تجهیزات در اختیار دانشگاه قرار می‌گیرد به‌هیچ‌وجه امکان نوسازی و تجهیز کارگاه‌ها و استودیوهایمان را نداریم.

وی افزود: آخرین بار که این آزمایشگاه‌ها و استودیوها نوسازی و تجهیز شدند 10 تا 15 سال پیش بوده‌است. سال گذشته گزارشی به ریاست سازمان و مرکز طرح و برنامه ارائه دادیم که برای نوسازی این آزمایشگاه و استودیوها نیازمند بودجه فوق‌العاده یک نوبته هستیم. امیدواریم در بودجه 1403 این نیاز ضروری با عنایت ریاست سازمان و رئیس جدید مرکز طرح، برنامه و بودجه تامین شود و این نوسازی را انجام بدهیم.

رئیس دانشگاه صداوسیما با بیان اینکه البته اقداماتی در زمینه نوسازی برخی فضاها و تجهیزات انجام شده، اما تکافوی نیاز دانشگاه را نمی‌کند گفت: امیدواریم سال 1403 سال تحول نرم‌افزار و نوسازی سخت‌افزار یعنی زیرساخت‌ها و تجهیزات آموزشی دانشگاه صداوسیما باشد.

اسفندیاری به طرح جامع فرهنگی دانشگاه صداوسیما هم به عنوان طرحی مهم و حیاتی اشاره کرد و گفت: چند سالی است یک طرح جامع فرهنگی داریم که به‌موازات برنامه آموزشی دانشجویان از ترم یک تا فارغ‌التحصیلی فعالیت‌های فرهنگی و فوق‌برنامه مهارتی، بازدید، سفرها و همه آن‌چه برای تک‌تک آموزش و تربیت تحصصی و فرهنگی آن‌ها لازم است، برگزار می‌شود که البته اجرای آن نیازمند حمایت گسترده‌تری است.

وی تأکید کرد که طرح جامع فرهنگی یکی از مهم‌ترین گام‌هایی است که در دانشگاه در زمینه سند تحول برداشته‌شده‌؛ چون در سند تحول تأکید شده است که باید نیروی انسانی برای اجرای سند تحول تربیت شود. امیدوارم با حمایتی که می‌شود بتوانیم این طرح جامع فرهنگی را کامل‌تر اجرا کنیم.

رئیس دانشگاه صداوسیما با بیان اینکه اتفاق نویدبخش دیگر این است که در سال جاری نمایندگان جدیدی از سازمان برنامه‌و بودجه در هیئت‌امنا و کمیسیون دائمی هیئت‌امنای دانشگاه معرفی شدند که جایگاه تصمیم‌گیر در سازمان برنامه‌وبودجه دارند و می‌توانند در توجه ویژه‌تر به بودجه دانشگاه موثر باشند اظهار کرد: الحمدلله امروز نظر مساعدی از سوی ریاست سازمان درباره ردیف بودجه‌ دانشگاه صداوسیما وجود دارد که یک مطالبه دیرین و 10 ساله دانشگاه از سازمان است. از سال 1392  که دانشکده به دانشگاه ارتقا پیدا کرد، باید ردیف بودجه مستقل پیدا می‌کرد، ولی در این ۱۰ سال متأسفانه به دلایلی مختلف این امر محقق نشد و خودش مانع رشد و توسعه دانشگاه بود. خیلی از دانشگاه‌ها وقتی بودجه در مجلس تصویب می‌شود، رایزنی می‌کنند و بودجه خود را افزایش می‌دهند. ما این فرصت را نداشتیم و در این سال‌ها از دانشگاه‌های دیگر عقب افتادیم. با حمایتی که دکتر جبلی کردند امیدواریم که دانشگاه صداوسیما صاحب ردیف بودجه اختصاصی شود.

اسفندیاری درباره مأموریت ویژه دانشگاه در سال پیش رو هم گفت: در سال 1400 برنامه پنج‌ساله‌ای برای دانشگاه در هیئت‌امنا تصویب‌شد که در حال اجراست. یکی از بخش‌های مهم این برنامه، طرح جامع فرهنگی است و معتقدم مهم‌ترین گامی‌که دانشگاه صداوسیما در مسیر اجرای سند تحول برداشته همین اصلاح فرایندهای پذیرش و ارزیابی دانشجو برای معرفی به سازمان است که در قالب فرایندهای مصاحبه ورودی و همچنین در قالب نظام امتیازبندی ایجاد شده و در دل طرح جامع فرهنگی تعریف شده است.

وی در ادامه اظهار کرد: ما از طریق نظام پذیرش دانشجو و نظام امتیازبندی ورودی و خروجی دانشگاه را در جهت تحول بازنگری کردیم. با اجرای طرح جامع فرهنگی دوره‌های تکمیلی آموزشی و معرفتی و فرهنگی برای دانشجویان در امتداد تحقق اهداف سند تحول طراحی کردیم تا دانشجویان با معرفت و بصیرت بالاتر و آمادگی بیش‌تر و مهارت بهتر برای اجرای اهداف ذکرشده در سند تحول فارغ التحصیل شوند. امیدواریم در این زمینه بتوانیم نیروهای توانمندی برای سازمان صداوسیما تربیت کنیم.

رئیس دانشگاه صداوسیما در پاسخ به این سوال که سهم تولیدات دانشجویی از آنتن ملی چقدر است؟ گفت: دانشجویان ما در دوره دانشجویی شاید به‌عنوان نیروی تولیدی حرفه‌ای شناخته نشوند، طبیعتاً از این فرصت برای افزایش مهارتشان استفاده می‌کنند و کار هم در شبکه اختصاصی دانشگاه «رویا» پخش می‌شود. ما در بسیاری از موارد شاهد بودیم که وقتی سه نمونه کار می‌سازند و در شبکه پخش می‌شود از طرف شبکه‌ها برای تولیدات جدید دعوت می‌شوند. بعضی از دانشجویان بعد از فارغ‌التحصیلی و برخی هم در حین تحصیل در شبکه‌های مختلف مشغول کار می‌شوند.

اسفندیاری پیرامون روند جذب فارغ‌التحصیلان دانشگاه در سازمان و مشکلاتی که در سال گذشته برای برخی دانشجویان در این زمینه به‌وجود آمده بود نیز گفت: مشکلات پیش‌آمده در مرحله جایابی بود، زیرا الگوی نیروی انسانی سازمان کاهش پیدا کرده‌بود. جلسه مشترکی به ریاست دکتر جبلی تشکیل و مسائل دقیق مطرح و بررسی شد. صورت‌جلسه‌ای هم از سوی حوزه ریاست سازمان ابلاغ شد و از آن زمان فرایند جذب فارغ‌التحصیلان با مشکلات کم‌تری ادامه یافت. آن افرادی هم که مشکل داشتند مشکلاتشان رفع شد و جذب شدند.

وی در پاسخ به این سوال که چه برنامه مهم و اقداماتی شاخص برای سال 1403 دارید، گفت: ما ازنظر علمی و پژوهشی یک همایش ملی با عنوان «دین، فرهنگ و رسانه‌های نوین» داریم که مهم‌ترین اقدام پژوهشی ماست و دانشکده دین و رسانه مسئولیت برگزاری آن را بر عهده دارد. سایر امور دانشگاه هم در مسیر کیفی‌سازی هرچه بیش‌تر در ابعاد مختلف پیش می‌رود.

رئیس دانشگاه صداوسیما در خاتمه گزارشی نیز از برخی اقدامات دانشگاه ارائه داد و گفت: درآمد قراردادهای پژوهشی ما در سال 1402 به هشت میلیارد و 200 میلیون تومان رسید. در بحث تجهیزات، 13 نورافکن حرفه‌ای برای کلاس‌ها خریداری شد. 14 کلاس به اسپیکر تجهیز و کیفیت نمایش صوتی و تصویری مطلوب شد. در بحث تأمین اینترنت پرسرعت با مشکلات بسیار زیادی مواجه بودیم که برطرف شده است. دو نشریه علمی‌پژوهشی داریم که امسال 9 شماره جدید منتشر کردند. مجوز یک نشریه انگلیسی‌زبان هم دریافت شده است.

اسفندیاری اضافه کرد: اردوهای مشهد، راهیان نور و زیباکنار هم با استقبال بسیار خوب دانشجویان روبه‌رو شد. همچنین سه بزرگداشت در طول سال برگزار کردیم که روز معلم، هفته پژوهش و روز کارمند از جمله آن‌هاست.

وی ادامه داد: ما امسال 14 عنوان کتاب جدید، 9 تألیف و پنج ترجمه داشتیم و پنج عنوان کتاب هم تجدید چاپ‌شده‌است. 13 دوره آموزش مجازی ویژه دانشجویان و داوطلبان آزاد و مجازی و سه دوره هم ویژه ساترا برگزار کردیم. 4هزار دقیقه تولید دانشجویی داشتیم. یک اتفاق خیلی خوب هم که سال 1402 افتاد اعطای هدیه ازدواج و فرزندآوری برای دانشجویان بود.

 

امتیاز شما