امروز دوشنبه  ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳

مستند فرهنگ از صهبای قمشه ای می‌گوید

مشاهده ۲۱۸
۱۴۰۲/۰۲/۱۶- ۰۹:۳۰

برنامه «مستند فرهنگ» امروز به روایت مستندی از زندگی میرزا محمدرضا صهبای قمشه‌ای، از حکما و عرفای شیعه در قرن سیزده اختصاص دارد.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، در برنامه «مستند فرهنگ‌» که شرح کوتاهی از زندگی مفاخر ادبی و فرهنگی کشورمان است، امروز 16 اردیبهشت بخش هایی از داستان زندگی میرزا محمدرضا صهبای قمشه‌ای، از حکما و عرفای شیعه در قرن سیزده روایت می‌شود.
میرزا محمدرضا صهبای قمشه‌ای (۱۲۴۱-۱۳۰۶ق)، از حکما و عرفای شیعه در قرن سیزده هجری قمری بود. وی را به خصائص نیکوی باطنی و مقامات عالیه ستوده‌اند. وی شخصیت برجسته علمی در رشته حکمت و عرفان داشت که از اساتید بزرگی مانند محمدجعفر لاهیجی، میرزا حسن نوری و سید رضی لاریجانی کسب علم کرده بود. رساله ولایت، رساله موضوع الخلافة الکبری، رساله در شرح حدیث زندیق، رساله فی الفرق بین الاسماء الذات و الصفات، رساله در شرح اسفار اربعة، رساله در موضوع علم، حواشی بر اسفار، تعلیقات بر شواهد الربوبیة، رساله در تحقیق معانی جوهر در لسان اهل اللّه، حواشی بر فص محمدی و فص نوحی و فصوص دیگر، حواشی بر کتاب تمهید القواعد ابن ترکة، حواشی بر مفتاح قونوی، رساله وحدة الوجود، دیوان اشعار با تخلیص صهبا، رسالة فی الرد علی الاعتراض علی دلیل الامتناع امتزاج مفهوم واحد من الحقائق المختلفة، رساله جوابیه در شرح فقره (اللهم انی اسئلک مِن بهائک بابهاه و کل بهائک بهی) از تألیفات این حکیم و عارف الهی است. ایشان در سال 1306 در تهران وفات یافت.

برنامه‌ «مستند فرهنگ» از گروه تولید و تامین است که ساعت۱۴:۳۰ روی موج اف ام ردیف ۱۰۶ مگاهرتز از رادیو فرهنگ پخش می‌شود.

امتیاز شما