امروز دوشنبه  ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
رئیس خانه صنعت معدن و تجارت جوانان استان تهران:
رئیس خانه صنعت معدن و تجارت جوانان استان تهران:

انتفاع بخش خصوصی از ظرفیت بریکس درگرو حمایت دولت است

مشاهده ۸۱
۱۴۰۲/۰۹/۲۹- ۰۹:۰۱

امیدوار تجریشی اظهار کرد: بخش خصوصی به شرطی از ظرفیت بریکس منتفع می‌شود که دولت هیئت‌های تجاری را با خود همراه کرده و برای برطرف کردن موانع تلاش کند و البته اتاق‌های مشترک هم باید فعال‌تر شوند.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، رضا امیدوار تجریشی رئیس خانه صنعت معدن و تجارت جوانان استان تهران در برنامه «گفتگوی اقتصادی» رادیو گفت وگو پیرامون فواید عضویت ایران در اتحاد بریکس پلاس از منظر توسعه اقتصادی اظهار کرد: عضویت در این گروه اقتصادی برای تبادلات مالی و بانکی در مواجهه با معضلات عرصه بین الملل به ویژه در حوزه دلار بسیار مفید است.

وی از اتحاد بریکس به عنوان یک قدرت نوظهور در مقابل اتحادیه اروپا و ناتو نام برد و افزود: استفاده از اقتصادهای نوظهور مانند عربستان، امارات، آرژانتین و کشورهای در حال توسعه می‌تواند زنجیره کاملی را بین آسیای شرقی و میانه و خاورمیانه و آمریکای جنوبی برقرار کند.

رئیس خانه صنعت معدن و تجارت جوانان استان تهران معتقد است که این پیمان در حوزه بانکی یک مسیر موازی را با سوئیفت ایجاد می‌کند و به دلیل اینکه در مقابل ابزارهای فشار آمریکا و کشورهای اروپایی قرار می‌گیرد نقش بسزایی در توسعه اقتصادی کشورهای عضو خواهد داشت.

تجریشی خاطرنشان کرد: اخیراً یک تبادل مالی بین ایران و روسیه در قالب یک کانال پولی دیگر و خارج از سوئیفت برقرار شده که می‌تواند به کشورهای دیگر گسترش پیدا کند البته این اتفاق برای چین و روسیه هم افتاده و در آینده می‌تواند تکمیل شود.

وی در پاسخ به این پرسش که تشکیل معاهده‌ها و اتحادها و پیمان‌ها چه کمکی به اقتصاد ایران می‌کند گفت: تا زمانی که ساختارهای اقتصادی و مجازی و قوانین تجارت خارجی کشورمان را اصلاح نکنیم و فضا را برای سرمایه گذاری داخلی و خارجی و البته با در نظر گرفتن شرایط محیط زیست باز نگذاریم عملاً به توفیق خاصی نمی‌رسیم.

رئیس خانه صنعت معدن و تجارت جوانان استان تهران، در مصاحبه با رادیو گفت وگو پیگیری اجرایی شدن اینگونه معاهدات را از سوی دولت بسیار حائز اهمیت خواند و تصریح کرد: ما باید ناترازی‌ها را در حوزه انرژی برطرف کنیم تا سرمایه گذاران خارجی هم اطمینان خاطر پیدا کرده و امکان و انگیزه لازم برای سرمایه گذاری را داشته باشند.

تجریشی اصلاح نظام پولی و بانکی را نیز برای تسهیل در روابط تجاری و پولی ضروری دانست و گفت: ما در حوزه لجستیکی و جغرافیایی در یک شاهراه قرار داریم اما از این موقعیت رایگانی که خداوند در اختیارمان قرار داده به بدترین شکل ممکن استفاده می‌کنیم و کمترین سرعت را هم داریم.

وی همچنین در پاسخ به این پرسش که بخش خصوصی چگونه می‌تواند از ظرفیت بریکس استفاده کند گفت: بخش خصوصی به شرطی از این ظرفیت منتفع می‌شود که دولت هیئت‌های تجاری را با خود همراه کرده و برای برطرف کردن موانع تلاش کند و البته اتاق‌های مشترک هم باید فعال تر شوند.

رئیس خانه صنعت معدن و تجارت جوانان استان تهران استفاده از ظرفیت استارت آپ‌های نوین و فناوری محور و حمایت‌های معنوی دولت را نیز در تقویت بخش خصوصی واقعی موثر و الزامی دانست و بر آن تأکید کرد.

امتیاز شما