امروز يك شنبه  ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
سفیر اسبق ایران در اردن:
سفیر اسبق ایران در اردن:

اسرائیل نباید شاخصی در روابط بین‌الملل ایران باشد

مشاهده ۹۹
۱۴۰۲/۱۱/۰۴- ۰۷:۲۸

مصطفی مصلح زاده با تأکید بر اینکه در روابط بین‌الملل نباید شاخص خود را اسرائیل قرار دهیم، اظهار کرد: موافقت و مخالفت اسرائیل نباید میزانی در روابط بین‌الملل باشد؛ زیرا این مسئله می‌تواند مورد سوءاستفاده اسرائیل قرار بگیرد.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، برنامه «بدون خط‌خوردگی» رادیو گفت‌وگو در خصوص نگرانی رژیم صهیونیستی از نزدیکی روابط تهران و قاهره با مصطفی مصلح زاده سفیر اسبق ایران در اردن به‌صورت تلفنی گفتگو کرد.

مصطفی مصلح زاده با بیان اینکه در روابط ایران با دولت‌های مختلف نباید نگاه کنیم که اسرائیل چه واکنشی دارد، گفت: ممکن است این واکنش‌ها از سوی صهیونیست‌ها، منطقی نباشد و ایران را به گمراهی بکشاند؛ کمااینکه در بازی برجام، اسرائیلی‌ها به‌گونه‌ای رفتار کردند به ما تلقین می‌شود که برجام خیلی به ضرر اسرائیل و به نفع ایران است. در داخل، عده‌ای تلاش می‌کردند به مخالفین برجام بگویند، چون اسرائیل با برجام مخالف است، پس برجام حتماً به نفع ایران خواهد بود.

وی با تأکید مجدد بر اینکه در روابط بین‌الملل نباید شاخص خود را اسرائیل قرار دهیم، اظهار کرد: موافقت و مخالفت اسرائیل نباید میزانی در روابط بین‌الملل باشد؛ زیرا این مسئله می‌تواند مورد سوءاستفاده اسرائیل قرار بگیرد و تلاش کند ایران را گمراه کند. ایران در روابط با دولت‌ها باید منافع ملی و محور مقاومت را بسنجد.

سفیر اسبق ایران در اردن در مصاحبه تلفنی با رادیو گفت‌وگو با اشاره به روابط ایران و مصر بیان کرد: بین ایران و مصر روابط دوجانبه و روابط منطقه‌ای مهمی مطرح است. طی بیش از ۴۰ سال گذشته عملا بارها و بارها ایران با مصر به سمت تجدید رابطه حرکت کردند؛ اما در نهایت این اتفاق نیافتاده است. در طول این سال‌ها بارها مذاکرات در این راستا صورت گرفته است و طی آن، گاها امید وصل روابط در آن وجود داشته است؛ اما عملا به نتیجه‌ای نرسیدند.

وی در تشریح عدم موفقیت در تجدید روابط با مصر اظهار کرد: به لحاظ تاکتیکی مسائل ایران و مصر قابل‌حل است؛ اما مباحثی همچون بازگشایی سفارت خانه‌ها و برقرارشدن پاسپورت قابل‌رفع است. اما یک مسئله استراتژیک هم در روابط ایران و مصر وجود دارد و آن اینکه مصر از نظر راهبردی در تضاد با منافع ایران و مقاومت قرار داشته است و این مسئله موجب شده است روابط ایران با این کشور با چالش روبرو شود.

امتیاز شما