امروز يك شنبه  ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
کارشناس مسائل منطقه:
کارشناس مسائل منطقه:

مقابله با اشغالگری صهیونیست‌ها و آمریکایی‌ها فصل مشترک نیروهای مقاومت در منطقه است

مشاهده ۱۶۵
۱۴۰۲/۱۱/۰۴- ۱۳:۲۴
تعداد بازدید:165

حسین افراخته از فصل مشترک نیروهای مقاومت گفت و اظهار کرد: مقابله با اشغالگری نقطه مشترک جریان و جبهه مقاومت در منطقه است و در واقع نیروهای مقاومت برای مقابله با رژیم صهیونیستی و آمریکا ایجاد شدند.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، برنامه «گفتگوی سیاسی» رادیو گفت‌وگو با موضوع نحوه مواجه نظامی جبهه مقاومت در جنگ غزه و با حضور دکتر حسین افراخته کارشناس مسائل منطقه به روی آنتن رفت.

حسین افراخته به حمله آمریکا به افغانستان و عراق اشاره کرد و گفت: پس از سقوط حکومت بعثی و اشغال بغداد، شاهد ایجاد گروه‌های مقاومت در عراق و مقابله با اشغالگری بودیم و مجموع عملیات‌هایی که از ۲۰۰۶ تا ۲۰۰۹ توسط مجموعه این گروه صورت گرفت، منجر به تصمیم آمریکا برای خروج کامل نیروهای آمریکایی از عراق شد؛ زیرا در طول آن شش سال نزدیک به پنج هزار کشته به آنها وارد آمد و به همین جهت، این بازه زمانی یک نقطه عطف برای مقاومت محسوب می‌شود.

وی به نقطه عطف دیگر مقاومت اشاره و بیان کرد: مبارزه با تروریسم تکفیری و داعشی از سال ۲۰۱۴ در عراق و مدتی قبل از آن در سوریه تا پایان داعش نقطه عطف دیگری بود به خصوص آنکه محدود به ملیت عراق نبودند و از کشورهای افغانستان، پاکستان، ایران و مسلمانان شیعه دیگر کشورها حضور داشتند.

این کارشناس مسائل منطقه در مصاحبه با رادیو گفت‌وگو از فصل مشترک نیروهای مقاومت گفت و اظهار کرد: مقابله با اشغالگری نقطه مشترک جریان و جبهه مقاومت در منطقه است و در واقع نیروهای مقاومت برای مقابله با رژیم صهیونیستی و آمریکا ایجاد شدند و به همین جهت دولت‌هایی که جانب‌داری سیاسی ندارند، گروه‌های مقاومت را تحت عنوان جنبش‌های آزادی‌بخش که طبق منشور سازمان ملل مشروع هستند می‌شناسند.

افراخته راهبرد آمریکا و غرب در مواجه با نیروهای مقاومت در حوزه جنگ روانی و تبلیغاتی را توضیح داد و بیان کرد: آنها سعی دارند بگویند اهداف و برنامه‌هایی که گروه‌های مقاومت در کشورهای غرب آسیا دنبال می‌کنند ضد ملیت و منافع ملی کشورشان است؛ اما ضد این مسئله در عمل بارها ثابت شده است و مثال‌های عینی و روشنی هم دارد. جریان‌های دولتی و غیردولتی که سازش کرده‌اند خروجی مشخصی دارند؛ اما جریان‌هایی که سازش نکرده‌اند خروجی متفاوتی داشته‌اند که روشن‌ترین مثال آن تشکیلات ساف و مرحوم یاسر عرفات است.

وی با بیان اینکه مقاومت درون جوامع خود در کشورهای مختلف غرب آسیا مشروع، معتبر و صاحب احترام هستند، گفت: عین همین مسئله در مورد حزب‌الله و لبنان هم وجود دارد و هیچ‌کس امروز مناقشه‌ای ندارد که حزب‌الله بازیگر معتبر و محترم در صحنه سیاسی این کشور به‌حساب می‌آید. همچنین در عراق نیز گروه‌های مقاومت منبعث از لایه‌های زیرین مردم در جامعه هستند و خواسته‌های مردم عراق را نمایندگی می‌کنند.

وی از معادله وارونه بر خلاف پروپاگاندای رسانه‌های غربی گفت و تصریح کرد: سید عبدالملک حوثی رهبر انصارالله می‌گوید اگر امروز با اسرائیل برخورد و مقابله می‌کنیم، خواسته ملت یمن است و اگر کسی باور نمی‌کند به تظاهرات میلیونی هر جمعه نگاه بیندازد. عین همین شرایط را هم در عراق شاهد هستیم؛ البته واضح است که کل عراق واحد اقدامات مقاومت را تأیید می‌کنند؛ اما خواسته اکثریت در عراق و همچنین در لبنان همین نگرش است.

این کارشناس مسائل منطقه از همراهی جریان‌های مختلف در عراق با گروه‌های مقاومت گفت و اشاره کرد: گروه‌های سنی در عراق به‌مرورزمان با مقاومت همراهی کردند؛ زیرا خود این گروه‌ها و مردم آنها بزرگ‌ترین آسیب را از اشغالگری خوردند.

وی با اشاره به اتهاماتی که به دولت جمهوری اسلامی ایران توسط پروپاگاندای غرب وارد می‌شود، گفت: آنها همان اتهامی‌که به گروه‌های مقاومت در منطقه می‌زنند را به جمهوری اسلامی هم وارد می‌کنند و مدعی هستند دولت ایران ضد منافع ملی مردم اقدام می‌کند و اگر مانند برخی از کشورهای منطقه مصالحه کند، توسعه پیدا خواهد کرد؛ اما مثال‌های متعددی وجود دارد که خلاف آن را ثابت می‌کند و مصر نمونه بارز آن است؛ زیرا علی‌رغم اتحاد با آمریکا و اسرائیل درگیر مشکلات فراوانی اقتصادی، سیاسی و اجتماعی است.

امتیاز شما