امروز جمعه  ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
با عوامل سریال «شرم» که این شب‌ها روی آنتن شبکه سه سیما رفته است
با عوامل سریال «شرم» که این شب‌ها روی آنتن شبکه سه سیما رفته است

تاوان یک گناه

مشاهده ۹۰۷
۱۳۹۹/۱۰/۰۶- ۱۳:۱۸
تعداد بازدید:907

شبکه سه سیما این شب ها سریال «شرم» را روی آنتن دارد.این سریال در ابتدای شیوع ویروس کرونا با حضور زنده یاد سیروس گرجستانی در نقش «عزیز آقا» کلید زده‌ شد و بعد از درگذشت این هنرمند پیش‌کسوت سیاوش طهمورث جایگزین او شد. احمد کاوری بر صندلی کارگردانی این اثر نشست تا با تعدادی از بازیگران کهنه‌کار و جدید، قصه یک گناه را از زاویه اجتماعی و عاشقانه به تهیه‌کنندگی امیرمهدی پور وزیری روایت کند.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، یما نادری، بازیگر نقش «بهزاد»، سیاوش طهمورث، بازیگر نقش «عزیز آقا» و تهیه‌کننده سریال در گزارشی از ویژگی کار خود و نقششان در این سریال سخن گفته اند که می خوانید:

 شباهت «شرم» با «زیر تیغ»

امیرمهدی پوروزیری، دانش‌آموخته دانشگاه صداوسیما، فیلم‌نامه‌نویسی و کارگردانی خوانده‌است. او درباره دلایل نخستین تجربه تهیه‌کنندگی‌اش بعد از کارگردانی سریال «مینو» این‌گونه می‌گوید: بعد از آن تجربه دریافتم که تلویزیون، رسانه تهیه‌کننده است تا کارگردان؛ البته کارگردانی را ادامه خواهم داد.

وی ادامه می‌دهد: هر کارگردانی باید تجربه حضور در چند سریال مثل این اثر را داشته باشد، چون تاثیر خیلی مثبتی را در پی خواهد داشت، ولی کلاً بعد از تحقیق درست و تجربه «مینو» به این نتیجه رسیدم که تلویزیون بیش‌تر از آن که از کارگردان برای یک ‌اثر خوب تاثیر بگیرد، از تهیه‌کننده تاثیر می‌گیرد.

تهیه‌کننده سریال «شرم» ادامه می‌دهد:‌ مدیر شبکه سه سیما، فیلم‌نامه نوشته سعید فرهادی را به من پیشنهاد داد. فیلم نامه بدی نبود، از من خواستند تهیه‌کننده سریال شوم. وقتی پیشنهاد کار داده شد، دیدم فیلم‌نامه ایده جذابی دارد و برای تهیه کنندگی آن ترغیب شدم.

وی در خصوص انتقادات اخیر نویسنده این سریال توضیح می‌دهد: درباره تغییر نام سریال چند مرتبه از سعید فرهادی تقاضا کردیم که همکاری کند. نویسنده‌ها تصوری از اثر خود دارند که پشت میز آن را خلق کرده‌اند و وقتی فیلم‌نامه تصویری می‌شود، تغییرات زیادی پیدا می‌کند. در ابتدای امر قرار بود این سریال را خود فرهادی کارگردانی کند و بنا به دلایلی نشد، چون او روی این اثر خیلی عِرق داشت و ظاهراً تمام پلان‌ها را در ذهن خود ساخته بود، البته تغییر فاحشی در فیلم نامه اتفاق نیفتاد و بیش‌تر در رویکرد کارگردانی بود و چون ذهنیت آقای کاوری با آقای فرهادی تفاوت داشت، انتقاد کرد.

پور وزیری با بیان اینکه داستان «شرم» درباره گناهی است که در گذشته اتفاق افتاده و سال ها بعد گریبانگیر فرد می‌شود، درباره حضور بازیگران قدیمی و پیش‌کسوت در کنار بازیگران جدید می‌گوید: بازیگران قدیمی‌برکت کار ما هستند. «شرم» قصه‌های خاطره‌انگیزی در خود دارد و حضور ابوالفضل پورعرب، اردلان شجاع کاوه، زنده یاد سیروس گرجستانی، فریبا متخصص، فاطمه گودرزی و مهرداد ضیایی وزنه سنگینی برای سریال ماست، یعنی حضور آن‌ها تضمینی برای این بود که بسیاری از  نقش های ما قوی و  ماندگار خواهد شد.

وی ادامه می دهد: از آن سو جوانانی را انتخاب کردیم که قرار است میدان پیدا کنند و امیدوار بودیم که این ترکیب، برنده باشد. میلاد میرزایی بازیگر با اراده‌ای است و برای رسیدن به نقشش در ۲۴ روز ۱۴ کیلو وزن کم کرد!

وی درباره همکاری با زنده یاد سیروس گرجستانی در قسمت‌های ابتدایی سریال می‌گوید: همیشه به خصوص در زمان پخش سریال به یادش هستیم. وقتی من و زنده یاد گرجستانی بیرون بودیم ابراز لطف مردم را می‌دیدم که چقدر دوستش دارند و از دست دادنش ضایعه بزرگی بود. چنین اتفاقی می توانست یک سریال را کلاً زمین گیر کند و ادامه سریال منتفی شود، ولی سعی کردیم از همه این‌ها بگریزیم و حتی یک روز کار را عقب نینداختیم و هم قسم شدیم که بعضی‌ها اگر کار را به احترام درگذشت یکی از اعضا تعطیل می‌کنند، ما به احترام زنده یاد گرجستانی کار کنیم.

به گفته این تهیه‌کننده، خود زنده یاد گرجستانی کمک کرد که جانشینش انتخاب شود. دوستی او با آقای طهمورث سبب انتخابش برای بازی در نمایش «معرکه در معرکه» شده بود و خدا را شکر مخاطب هم سیاوش طهمورث را پذیرفته است.

 پور وزیری در پاسخ به این پرسش که در ایام قرنطینه و شیوع ویروس کرونا در پخش سریال های شبکه‌های مختلف سیما بحث رقابت مطرح است، توضیح می‌دهد: همه شبکه‌ها بهترین سریال‌ها را پخش می‌کنند و حتی آی فیلم هم سریال «پایتخت» را بازپخش می‌کند. در این شب ها که شما از ماجرای کرونا و قرنطینه حرف می‌زنید می‌خواهم ادای احترام کنم به بچه‌های این سریال که گروهی 100 نفره هر روز در کنار هم با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی، کار می‌کردند. تعداد زیادی از عوامل این پروژه در حدود هفت ماه فیلم‌برداری به کرونا مبتلا شدند و لحظات سختی را گذراندند و از جان خود مایه گذاشتند.

وی ادامه می‌دهد: تدوینگرهایمان هم کرونا گرفتند و مجبور شدیم در لحظات آخر با گروه دیگری کار کنیم و آن لحظه گفتم که فکر کنید که در راه خدا جهاد می‌کنید. شما برای بیننده‌ای که در خانه نشسته در این شرایط کار می‌کنید تا او راحت‌تر خانه را تحمل کند و این شب ها را بگذراند.

 این تهیه‌کننده اضافه می‌کند: واقعیت این است که میزان مخاطبی که سازمان دارد با هیچ رسانه دیگری قابل مقایسه نیست. البته کار کردن با سازمان سختی‌هایی دارد، ولی واقعاً مسئولان آن با من در مقام تهیه‌کننده اولین سریالم همکاری کردند. این همه سال، این قدر سریال تولید کردن و مخاطب شبانه روزی داشتن از عهده یک ‌نهاد بسیار قدرتمند برمی‌آید. معتقدم سازمان بیش‌تر از همه ما آنتن را می‌شناسد و با مخاطب در ارتباط است. بنابراین هم از نظر مالی و هم از نظر هنری و رسانه ای بیش‌ترین تجربه را دارد.

وی با بیان اینکه ممکن است سریال نواقصی داشته باشد، ولی ما هر چه را که داشتیم در طبق اخلاص گذاشتیم، با اشاره به روایت مثلث عشقی حسام، بهزاد و لعیا، توضیح می‌دهد: اندکی که قصه جلو برود مثلث عشقی جایش را به گناهی می‌دهد که در گذشته اتفاق افتاده‌است. شاید شما «شرم» را شبیه «زیر تیغ» تصور کنید؛ یعنی بین دو نفر عشقی وجود دارد و یک طرف حالا می‌بیند که پدرش به دست مادر طرف مقابل از دنیا رفته و موقعیتی بحرانی به وجود می آید.

تهیه‌کننده سریال«شرم» با اشاره به مشکلات تولید می‌گوید: برآوردم را برای تهیه سریال در سال 98 انجام داده بودم و در اوج شیوع ویروس کرونا کار را شروع کردیم که نمی‌توانستیم به سفر برویم. هیچ هتلی هم به ما اجازه ورود نمی‌داد ولی به هر حال قسمت‌های اول سریال را در تهران ساختیم. وقتی شما برآوردتان بر اساس دلار 8 تا 10 هزار تومان باشد و بعدا دلار به 33 هزار تومان برسد همه چیز تغییر می‌کند و کار بسیار سخت می‌شود.

 «عزیز آقا» خاکستری نیست

سیاوش طهمورث، بازیگر پیش‌کسوت سینما، تئاتر و تلویزیون که در مجموعه‌های تلویزیونی «گرگ‌ها»، «آینه»، «در پناه تو»، «شلیک نهایی»، «وکلای جوان»، «به سوی افتخار»، «آبی مثل دریا»، «فکر پلید»، «معصومیت از دست رفته»، «بانو»، «شهر دقیانوس»، «زیر تیغ»، «برابر اصل»، «معمای شاه» و «نابرده رنج» به نقش‌های منفی و خاکستری جان بخشیده، اکنون در نقش «عزیز آقا» جایگزین زنده یاد سیروس گرجستانی شده‌است. وی با بیان اینکه انتخابش برای نقش «عزیز آقا» اتفاقی بود، می‌افزاید: با من تماس گرفتند، نمی‌خواستم کار کنم، ولی گفتند غیر از شما کسی را نداریم که این نقش را بازی کند و من هم پذیرفتم و در حد توانم کار کردم.

طهمورث، نقش «عزیز آقا» را متفاوت با نقش‌های گذشته‌اش می‌داند و اضافه می‌کند: نقش‌های قبلی، ایست به خصوصی داشت که این شخصیت نداشت. به هر حال مردم باید این روی بازی‌ام را هم می‌دیدند.

وی این شخصیت را خاکستری نمی‌داند، بلکه نقش را مثبت ارزیابی می‌کند و می‌گوید: اگر تا آخر، سریال را ببینید متوجه می‌شوید که این حالت و خصوصیات را ندارد.

طهمورث اضافه می‌کند: همدستی با پوران، دلیل نمی‌شود که «عزیز آقا» شریک جرم باشد و اگر حرف پوران را گوش می‌دهد دلیلش این است که عاشق اوست. «عزیز آقا» کارمند اوست و به دلیل اینکه عاشقش است این کار را می‌کند، به همین دلیل است که گاهی عصبانی می‌شود و بسیار ناراحت است. یکی از دلایلی که این حالت‌ها به او دست می دهد این است که نمی‌خواهد پوران را لو دهد.

این بازیگر پیش‌کسوت تصریح می‌کند: «شرم» شباهتی به سریال «زیر تیغ» ندارد، عامل آن یک اتفاق است و وقتی صورت می‌گیرد تصور می‌کنیم که این همان است در صورتی که این گونه نیست. آیا شما تصور می‌کنید که شیرین، فرهاد و خسرو هم این گونه هستند و این طور برداشت می‌شود؟ قصه «زیرتیغ» حرف دیگری داشت و «شرم» روال و ماجرای دیگری دارد و با هم فرق دارند.

 بدون قضاوت بهزاد را ببینید

نیما نادری، فرزند علیرضا نادری، فیلم‌نامه‌نویس و برادرزاده مهدی نادری، کارگردان و فیلم‌نامه‌نویس تاکنون در سریال‌های «تعبیر وارونه یک رویا» و «در مسیر زاینده‌رود» بازی کرده و فیلم‌نامه «درخونگاه» را نوشته‌است. او درباره دلایل پذیرش نقش بهزاد قصه «شرم» با اشاره به دعوت احمد کاوری، می‌گوید: شناخت خوبی از کاوری داشتم و در گذشته تئاتر خوب و دو فیلم جذاب از او دیده بودم، بنابراین بازی در این نقش را پذیرفتم.

به گفته نادری، متن و داستان جذاب بود و کاوری به من گفت که انتخابم را کرده‌ام، انتخاب تو کدام نقش است؟ که پاسخ دادم اصولاً دوست دارم دیگران آدم خوب باشند و من نقش آدم بد را بازی کنم و گفت که من هم تو را برای بازی در نقش بهزاد در نظر گرفته‌ام .

وی با بیان اینکه نمونه شخصیت بهزاد را در جامعه زیاد داریم، ادامه می‌دهد: مخصوصاً در این سال‌ها که به دلایل زیادی فقر و فاصله طبقاتی بیش‌تر شده، بهزادهایمان بیش‌تر شده‌اند و به این خاطر این ماجرا برایم جالب بود.

او می‌گوید: بدون قضاوت بهزاد را ببینید که به عنوان یک ‌انسان هم بدی و هم خوبی دارد.

 

امتیاز شما