امروز سه شنبه  ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
با عوامل مینی سریال «حورا» که از شبکه سه سیما پخش شد
با عوامل مینی سریال «حورا» که از شبکه سه سیما پخش شد

جمع جوانان و کارکشته‌ها در یک سریال

مشاهده ۵۷۴
۱۴۰۰/۰۱/۲۹- ۱۲:۰۰
تعداد بازدید:574

مینی سریال «حورا» با حضور بازیگران بااستعداد و کم‌تر دیده شده تئاتری در کنار بازیگران حرفه‌ای و توانایی همچون فاطمه گودرزی و ایرج نوذری در 10 قسمت روانه آنتن شبکه سه سیما شد که با وجود تعداد کم قسمت‌هایش در این زمان خالی بعد از پخش سریال نوروزی «گاندو» تا پخش سریال «یاور» توانست مخاطبان را به خود جلب کند.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، اوضاع کرونایی و محدودیت زمانی از جمله دغدغه‌های عوامل این سریال بود. در گزارش پیش رو با رضا کمالی، کارگردان، جواد فرحانی، تهیه‌کننده و حسام خلیل‌نژاد، یکی از بازیگران این سریال گفت‌وگو داشته‌ایم. 

اندکی به بازتاب‌های مثبت شک کردم

رضا کمالی، دانش‌آموخته رشته کارگردانی، کارگردان مینی سریال «حورا» که سابقه 20 سال همکاری را با سازمان در بخش کارگردانی برنامه‌های متخلف دارد، با اشاره به پیشنهاد ساخت این سریال می‌گوید: در طول این سال‌ها دو فیلم تلویزیونی ساخته‌ام و دوست داشتم فیلم سینمایی یا سریال بسازم، طرح‌های متعددی را خواندم که به دلیل سختگیری‌هایم خیلی راضی‌کننده نبود، در نهایت طرح «حورا» را پسندیدم و بعد از چند مرحله بازنویسی، کار تولید را شروع کردیم.

وی درباره سختی‌های کار در هنگامه شیوع ویروس کرونا توضیح می‌دهد: ما باید سریال را خیلی زود برای پخش آماده می‌کردیم؛ یعنی درست در زمان کلید زدن کار گفتند که سریال باید 15 فروردین پخش شود و من هم پذیرفتم و با تلاش و همت عوامل در مدت یک ماه و نیم به شکل فشرده و سخت فیلم‌برداری کردیم. سعی کردم در این مدت کوتاه، سریال را با بهترین کیفیت آماده کنم.

کارگردان سریال «حورا» با بیان اینکه فیلم‌نامه هنگام کلید زدن کار آماده نبود و باید بازنویسی می‌شد، ادامه می‌دهد: سختی کار برایم شیرین و 90 درصد بازتاب‌ها خوب بود، اندکی به بازتاب‌های مثبت شک کردم و 10 درصد باقی مانده هم انتقاد بود.  وی افزود: انتخاب بازیگر، سخت‌ترین کار در آثار نمایشی است و ما در هر رده سنی بازیگران خیلی کمی داریم. سال‌های گذشته، بهمن، اسفند و فروردین، ماه‌های مرده‌ای برای آثار هنری بود، ولی امسال خیلی عجیب بود، چون ما از اواسط بهمن کار را آغاز کردیم. همه گروه‌ها به صورت فشرده فیلم و سریال می‌ساختند و خوشبختانه در این اوضاع کرونایی همه همکاران سر کار بودند. دوست داشتم از بچه‌های تئاتر برای کارم استفاده کنم و خوشبختانه بیش از 75 درصد بازیگران از تئاتری‌های نخبه بودند که دیده نشده یا کم‌تر دیده شده‌اند و نخستین تجربه بازی‌شان در مقابل دوربین بود.

کمالی در پایان سخنانش اضافه می‌کند: وقتی بازی را شروع می‌کنی باید قواعد آن را رعایت کنی؛ یعنی وقتی اثری را به جشنواره فیلم فجر می‌دهی اگر اثرت را قبول نمی‌کنند نباید سر و صدا کنی که چرا فیلم من قبول نشده است، یا اگر قبول شد و جایزه ندادند نباید اعتراض کنی. وقتی قبول می‌کنی با سازمان صداوسیما همکاری کنی آن‌ها شرایط خاصی دارند و ممکن است هر شورا و مدیری هم برای خودش مقررات خاصی داشته‌باشد و شما در این میانه می‌پذیری که همکاری کنی یا خیر. من پذیرفتم با سازمان صداوسیما با توجه به اهداف، علایق و سلیقه‌ها کار کنم. معتقدم برد تلویزیون را هیچ رسانه دیگری ندارد و خیلی‌ها که تلویزیون نگاه نمی‌کنند این سریال را دنبال کردند که این نوعی توفیق است.

 

تجربه متفاوت کار با کارگردان اولی

جواد فرحانی، تهیه‌کننده برنامه‌های در حال پخش «ستاره ساز»، «محاکات» و سریال «حورا» هم با بیان اینکه پیشنهاد تهیه این اثر از سوی آقاى آذرپندار، مدیر گروه فیلم و سریال شبکه سه داده شد، می‌گوید: از آنجاکه من با آشنایی و اشراف ایشان به داستان و قصه مطلع بودم و ایشان و دوستان قصد دارند از کارگردان اولی‌ها براى کارشان استفاده کنند استقبال کردم و پذیرفتم که این همکارى شکل بگیرد. وی اضافه می‌کند: انسان در هر قدمى که برمى‌دارد، اگر با حساسیت و جدیت کار کند حتماً تجربه‌هایی کسب مى‌کند. وی با بیان اینکه همکارى و همفکرى با شبکه سه به‌خصوص آذرپندار از نکات مثبت براى او بوده‌ است، اظهار داشت: اختلافات زیادى در بودجه این کار و دیگر آثار نمایشی نبود و با توجه به اینکه شوراى ساخت، بودجه را تعیین کرد و اعضای این شورا از همکاران، استادان و تهیه‌کنندگان مجرب هستند و نگاهشان حرفه‌ای است، بودجه این سریال با سایر سریال‌ها تفاوتى نداشت. فرحانی اضافه می‌کند: شاید تنها نکته آن همین باشد که با توجه به تعداد کم قسمت‌ها، کار بیش‌تر از رقم‌هاى برآورد شده بود که به نظرم طبیعى است. در هر صورت این کار محدودیت بودجه‌اى نداشت.

این تهیه کننده تصریح می‌کند: شاید ما از اولین گروه‌هایی باشیم که از زمان شیوع ویروس کرونا در اواخر سال ٩٨ و اوایل سال ٩٩ کارهاى مختلفی را روی آنتن برده‌ایم. ما با فضاى کرونا آشنا شدیم و با رعایت شیوه‌نامه‌ها به صورت منظم و دادن آزمایش‌های پی‌درپی توانستیم کارها را انجام دهیم که سریال «حورا» هم شامل همین اوقات و مراحل بود.

وی با بیان اینکه براى تهیه یک مینى سریال، فرصت ٥٠ تا ٥٥ روزه برای تصویربردارى و انجام مقدمات، زمان مناسبى است و ما طبیعتا محدودیت زمانی برای ساخت این اثر نداشتیم، می افزاید: خدا را شکر با برنامه گروه فیلم و سریال و همکارى و تدبیر دوستان، هیچ مشکل و محدودیتی در زمان نداشتیم و هم‌زمان کار موسیقى متن و صداگذارى و تدوین پیش می‌رفت.

 

بازخوردها خیلی آبرومندانه بود

حسام خلیل نژاد، بازیگر «مختارنامه»، «پادری»، «سر دلبران»، «قسم»، «چهار راه استانبول» و «صفر بیست و یک» و دستیار کارگردان آثاری همچون «یلدا»، «شاهگوش»، «جاده قدیم»، «تنهایی لیلا»، «ماجان» و «دختر عمو، پسر عمو»  درباره بازی‌اش در سریال «حورا» و تجزیه و تحلیل خود در خصوص نقش می‌گوید: وقتی دعوت به کار شدم برای بازی در نقش امیر، وکیل و حقوقدان قصه «حورا»، متن به شکل کامل نگارش نشده بود، ولی وقتی متوجه شدم شخصیت وکیل است، پذیرفتم، چون خودم نیز  فوق لیسانس حقوق بین الملل دارم و دوست داشتم ببینم در حوزه تصویر چه اتفاقی رخ خواهدداد. هر چه قصه پیش رفت شخصیت را پر رنگ‌تر کردند. امیدوارم بینندگان او را پسندیده باشند؛ شخصیتی که هم محرم خانواده است و هم رسالت و حرفه‌اش ایجاب می‌کند که در رفتارش صداقت داشته‌باشد و مسیر درست را برود و با رعایت خط قرمزها در حد توانش به موکلش کمک کند.

وی با اشاره به اثرگذاری رشته تحصیلی‌اش در بازی در نقش امیر قصه «حورا» توضیح می‌دهد: لیسانس حقوق و فوق لیسانس حقوق بین‌الملل دارم؛ البته فضای کار وکالت با حقوق فرق می‌کند، ولی پایه آن و کلماتی که در دوران تحصیل ‌خوانده‌بودم مشترک بودند؛ اینکه به عنوان یک فرد که بخواهم این تخصص را جلو دوربین بیاورم، برای خودم چالش برانگیز بود؛ سعی کردم یک وکیل جوان و صادق را مانند خیلی از وکلا به نمایش بگذارم و امیدوارم که در بازی‌ام موفق شده باشم؛ یعنی سعی کردم درصدی از اندوخته دوران تحصیلم را در شخصیت امیر به کار بگیرم. خیلی از دوستان دوران کارشناسی ام اکنون وکیل هستند و رفتارها، شیوه صحبت کردن و نحوه پوشش آن‌ها را نیز بررسی کردم.

خلیل نژاد با بیان اینکه در این فضای کرونایی واقعا شیوه‌نامه‌ها را رعایت می‌کردیم، ادامه می‌دهد: در فیلم سینمایی «دختر عمو، پسر عمو» هم دستیار بودم که در آن خانم گودرزی بازی می‌کرد و از آنجا ارتباطم با او حفظ شد، شناخت قبلی‌مان خیلی در بازی به ما کمک کرد. ایرج نوذری رفتاری خیلی گرم و صمیمانه در کار داشت و گروه جوان و بسیار پر نشاطی داشتیم.

بازیگر نقش امیر سریال «حورا»تصریح می‌کند: امیدوارم بینندگان، سریال را دوست داشته‌باشند. احساس می‌کنم اتفاق خیلی خوبی افتاد و با اینکه «حورا» مینی سریال بود، بازخوردها خیلی آبرومندانه بود. در اینجا از همه عوامل این سریال تشکر می‌کنم.

وی می‌گوید: بازیگری و در لحظه بازی کردن را دوست دارم و در حد توانم نیز پیشنهادهایی به  رضا کمالی، کارگردان و احسان سجادی حسینی، سرپرست گروه کارگردانی می‌دادم و استقبال هم می‌شدکه جا دارد از این دو عزیز به واسطه حمایت‌ها و راهنمایی‌هایشان تشکر ویژه کنم. بهنام کریمی، یکی از بهترین مدیران فیلم‌برداری و با توجه به سنش هنرمند با تجربه‌ای است. همچنین از مدیران سازمان و مدیر شبکه سه سیما نیز تشکر می‌کنم. در سال‌های اخیر جوانان اهمیت ویژه‌ای برای این مدیران با درایت داشته‌اند و این عزیزان زمینه پیشرفت را برایشان فراهم کرده‌اند.

 

امتیاز شما