امروز جمعه  ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳

آغاز تولید مستند «مادر خدیجه» در بوسنی هرزگوین

مشاهده ۲۷۷
۱۴۰۰/۰۵/۱۱- ۱۴:۴۰

با هماهنگی امور بین الملل سازمان، تصویر برداری اولین قسمت از مستند «مادران سربرنیتسا»، تازه‌ترین تولید دفتر نمایندگی سازمان صداوسیما در بوسنی و هرزگوین آغاز شد.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی،  سومین قسمت این مجموعه مستند با عنوان «مادر خدیجه» به داستان خانم «خدیجه محمد اویچ» یکی از مادران سربرنیتسا می‌پردازد. مادر خدیجه زنی روستایی با تحصیلات دیپلم که همسر ، دو پسر ، دو برادر ، چهار برادرزاده و خواهر زاده و تعداد زیادی از بستگان خود را از دست داد. او و تعدادی از مادران سربرنیتسا با فعالیت بی وقفه شبانه روزی ، حقیقت و ماهیت این نسل کشی را به گوش جهانیان رساندند. خدیجه فعال ترین این مادران بود. تاسیس انجمن مادران سربرنیتسا ، فعالیت های انسان دوستانه ، مبارزه برای دستگیری جنایتکاران جنگی ، سخنرانی در صدها مکان و در مقابل رهبران جهان ، راه اندازی تجمع های اعتراضی و پرچم داری جریان بازگشت آوارگان به سربرنیتسا؛ او را تبدیل به نمونه عالی از یک زن مبارز کرد . خدیجه زنی از خود گذشته، شجاع ، سخنور و عاقل بود. او حرکت مادران سربرنیتسا را تبدیل به یک حرکت مهم کرد و این جز با از خود گذشتگی امکان نداشت.

این مستند به تهیه کنندگی و کارگردانی بهروز ناصری و به همت امور بین‌الملل سازمان صداوسیما ساخته می‌شود. در این مستند تلویزیونی در گفت وگو با افرادی چون منیره سوباشیچ، رئیس کنونی انجمن مادران سربرنیتسا؛ امیر سولیاگیچ، رئیس مرکز یادبود سربرینتسا؛ آمور ماشویچ، ئرییس کمیسیون جستجوی گورهای دسته جمعی؛ کامل دوراکویچ شهردار سابق سربرنیتسا؛ خانم فاضیلا ممشیوچ رئیس انجمن ملت های در خطر، مسئولین و مادران سربرنیتسایی به بررسی شخصیت و اقدامات مادر خدیجه پرداخته می‌شود.

دفتر نمایندگی رسانه ملی در سارایوو تاکنون در خصوص نسل کشی سربرنیتسا اقدام به تولید دو قسمت از مستند سه گانه با نام «سربرنیتسا مارش نامیرا» کرده است که هر دو قسمت طی سال گذشته و امسال به دفعات از شبکه‌های مختلف تلویزیونی پخش شد و قسمت دوم ازاین مستند سه گانه به زبان بوسنیایی درکنداکتور پخش از شبکه‌های تلویزیونی بوسنی و هرزگوین و برخی از کشور‌های منطقه بالکان نیز قرار گرفته است.

۲۶ سال پیش، اوایل جولای ۱۹۹۵ مسلمانان بوسنی و هرزگوین در مقابل چشمان باز سازمان ملل با وحشی گری و بربریت صرب‌های افراطی مواجه شدند و بدین گونه نسل کشی مسلمان‌ها در قلب اروپا برای همیشه در تاریخ ثبت شد که این اتفاق در مستند سه گانه «سربرنیتسا، مارش نامیرا» به تصویر کشیده شده است. این رویداد بزرگترین قتل عام در اروپا پس از جنگ جهانی دوم بود که از سوی دو دادگاه بین‌المللی به عنوان نسل‌کشی به رسمیت شناخته شده است.

امتیاز شما