امروز جمعه  ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
همراه با برنامه پرنشاط «راهی به آبادی» رادیو ایران
همراه با برنامه پرنشاط «راهی به آبادی» رادیو ایران

صدای روستایی‌ها هستیم

مشاهده ۳۶۴
۱۴۰۰/۰۷/۱۹- ۰۸:۱۵
تعداد بازدید:364

برنامه«راهی به آبادی» با هدف معرفی جاذبه‌‌های گردشگری و صنایع‌دستی و محصولات و ظرفیت‌های اقتصادی روستاها به‌صورت گزارش مستند روزهای زوج ساعت 22:05 از رادیو ایران پخش می‌شود.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، این برنامه که از اسفند سال 1396 روی آنتن رفته است تابه‌حال به بسیاری از نقاط روستایی دور و نزدیک سفرکرده و به معرفی روستا و روستاییان موفق پرداخته است. در گذشته‌ای نه‌چندان دور علی‌اصغر نادر پور گزارشگری این برنامه را بر عهده داشت. او در ابتدایی‌ترین روزهای تولید این برنامه به قزوین و همدان رفت و با کشاورزان و دامداران گفت‌وگو کرد.

  صدای آب، صدای زندگانی

 پیچ رادیو که باز می‌شود عباس سنجری گزارشگر پیش‌کسوت رادیو ایران با طمأنینه و آرامش خاصی در آن موقع شب با مخاطب خود صحبت می‌کند: دوستان برنامه «راهی به آبادی» هم‌صدایی با شماست. شنیدن کلام گرم و سخنان محبت‌آمیز شماست. این بار من عباس سنجری قصد دارم به روستای زیبای جلیزجند از توابع بخش مرکزی شهرستان فیروزکوه استان تهران سفر کنم تا ضمن دیدار و تهیه گزارشی رادیویی در کنار روستاییان باشم. پای صحبت گرم آن‌ها بشینم. گل بگیم و گل بشنویم و سعی بکنیم با این خوبان ارتباط عاطفی بسیار خوبی برقرار بکنیم. باید خدمتتان عرض کنم روستای جلیزجند در مسیر تنگه واشی قرارگرفته است لطفاً با ما از طریق امواج برنامه«راهی به آبادی» با رادیوی ایران همراه باشید.

 رادیو ایران صدای روستا

 عباس موسایی سنجری (عباس سنجری) متولد سال ۱۳۳۸ است و از سال ۱۳۶۰ به‌عنوان گزارشگر با رادیو ایران همکاری داشته‌ است. او که اول مهر سال 1361 وارد رادیو شده از همان زمان، فعالیت حرفه‌ای خود را در برنامه‌هایی چون«راه شب»، «سلام صبح‌به‌خیر»، «وضعیت قرمز» و ... آغاز کرد. سنجری در زمانی که نه اینترنت بوده نه موبایل، با مشقت خاصی همراه با دیگر همکاران خود، صدای جوانان برومند نظام را به گوش ملت رسانده است. او که خود یادگاری از جنگ است و سال 1361 در منطقه عملیاتی فاو شیمیایی شده تا امروز جوایز متعددی را از جشنواره‌های متعدد از آن خود ساخته است؛ کسب مقام اول در اولین جشنواره رادیو، مقام برتر در چهاردهمین جشنواره بین‌المللی رادیو، انتخاب او در مقام سفیر سلامت از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، کسب مقام اول در جشنواره شهری، جشنواره کتاب و رسانه، جشنواره‌های دفاع مقدس و همچنین جشنواره برنامه‌های منتخب رادیو ایران و جشنواره قصه‌گویی استان گلستان از نمونه‌های بارز آن است.

این مجری و گزارشگر پیش‌کسوت رادیو ایران، می‌گوید: گزارشگری در«راهی به آبادی» کاری دلی و پر از عشق است. صبح ساعت هشت که حرکت ‌کنید، بعد از طی مسیر 150 کیلومتری در بین استان تهران و مازندران وارد منطقه‌ای کوهستانی به‌عنوان‌مثال بابا یرده می‌شوید. بعد از 20 دقیقه در یک جاده سربالایی صعب‌العبور راهت را ادامه می‌دهی تا می‌رسی به سیاه‌چادری که عزیزان عشایر در آن زندگی می‌کنند.

این عشایر و کشاورزان و باغ‌داران آن‌قدر خوب، مهربان و باصفا هستند که واقعاً زبان من قاصر است که از محبت آن‌ها صحبت کنم. بلافاصله وقتی وارد شدید، با احترام جمع می‌شوند، یک سفره‌ای پهن می‌کنند آنچه دارند سر سفره می‌آورند از سرشیر و ماست و کشک گرفته تا دوغ؛ هرچه که دارند می‌آورند و از شما پذیرایی می‌کنند. اینجاست که من باید خودم را به‌عنوان نماینده رسانه طوری مطرح بکنم که آن‌ها جذب بشوند و حرف‌هایشان   را به گوش مسئولان برسانیم. او ادامه می‌دهد: از چیزهایی که خیلی برای من مهم است همین داشتن رادیوی بدون برق یا رادیوی باتری دار است. خیلی از عشایر خیلی از دامداران در بیابان‌ها زندگی می‌کنند و این‌ها حتی در فصل سرما برق و گاز ندارند و از مشکلاتشان برای ما صحبت می‌کنند.

یکی از مشکلاتی که در منطقه کوهستانی و صعب‌العبور روستاهای فیروزکوه به چشم می‌خورد نداشتن گاز، برق یا آب آشامیدنی است. این عزیزان به خاطر اینکه بتوانند چرخه اقتصاد کشورمان را به گردش دربیاورند کار می‌کنند و تلاش می‌کنند و می‌کوشند با همه نارسایی‌ها و کمبودها بسازند، ولی آنچه وظیفه من عباس سنجری به‌عنوان گزارشگر برنامه «راهی به آبادی» است، این است که من می‌روم کنارشان می‌نشینم، با آن‌ها صحبت می‌کنم، این صحبت گاهی با پدر و یک مادر پیر است، با کسی است که مشغول تهیه لبنیات است. کارآفرینی می‌کنند، گلیم و قالی می‌بافند. کاری را که در چرخه‌ کارشان هست، انجام می‌دهند. وقتی من صادقانه گزارش را بیاورم و گزارش پخش ‌شود. این عزیزان از طریق برنامه«راهی به آبادی» که روی موج AM ردیف 558 کیلوهرتز پخش می‌شود، صحبت‌هایشان را گوش می‌دهند.

خیلی اوقات شده وقتی با این عزیزان صحبت می‌کنم، وظیفه خودم می‌دانم که زنگ بزنم یا پیامک بفرستم به فرماندار. می‌گویم آقای فرماندار امشب ساعت 22:05 شب به‌طور مثال صدای روستای شاد دهند پخش می‌شود. صحبت اهالی منطقه کوهستانی بابا یرد پخش می‌شود، گوش بدهید و توجه کنید که این‌ها چه مشکلاتی دارند. مگر چی از شما می‌خواهند؟ در بعضی جاها مثلا جاده ناهموار است یا یکی از مشکلات مناطق مختلف به‌ویژه مناطق کوهستانی این است که این عزیزان از خدمات رفاهی و بهداشتی محروم هستند و اگر خدای‌نکرده یک زن بخواهد زایمان کند شاید وسط راه هم خودش و هم نوزادش تلف بشود.

لذا مسئولان دستور می‌دهند در جاهایی خانه بهداشت بگذارند  که ما بتوانیم در مسیر مستقیم خودمان کار و تلاش بکنیم تا بتوانیم آن بیمار را برسانیم به مقصد. به‌هرحال من می‌خواهم بگویم رادیو نقشی مهم دارد و من این افتخار را دارم که روزبه‌روز در روستاها شنونده‌های برنامه«راهی به آبادی» رادیو ایران را بیش‌تر و بیش‌تر می‌کنم. در بعضی از مواقع مسئولان توجه ویژه‌ای به رفع مشکلات نشان داده‌اند و بعضی‌اوقات هم ممکن است نتوانند، ولی وظیفه و رسالت من است که اعلام بکنم و خوشبختانه خیلی از جاها این اتفاقات افتاده است. بیماری کرونا که همه‌گیر شد ما به دیدار خیلی از عزیزان دست‌اندرکار سلامت بهداشت و خانه‌های بهداشت یا مکان‌های تزریق واکسن رفتیم و گزارش گرفتیم و آنان خیلی از کار ما خرسند شدند. سنجری در خصوص گزارش از روستاها می‌گوید: من می‌خواهم بگویم که این کار خیلی کار سختی است و شما ساعت هفت صبح ناشتایی نخورده در فصل‌های مختلف سال راه بیفتی و بروی و گزارش تهیه کنی. تا امروز این توفیق را داشته و توانسته‌ام که این گزارش‌ها را بگیرم و این گزارش‌ها خیلی خوب و موثر بوده است و خیلی از مخاطبان آن را دوست دارند.

 عکس در حین گزارش رادیویی

او ادامه می‌دهد: گاهی شده برای تهیه گزارش به جایی رفته‌ام که تا زانو پر از گل‌ولای بوده وپیرمردی در آنجا مشغول کار بوده است. باهاش مصاحبه کرده و عکس گرفته‌ام. یکی از کارهای قشنگی که من انجام می‌دهم این است که عکس می‌گیرم و مستند کار می‌کنم.

سنجری تصریح می‌کند: می‌توانم به‌جرئت بگویم، یکی از برنامه‌های پرشنونده رادیو ایران برنامه«راهی به آبادی» است.

او ادامه می‌دهد: خیلی از آدم‌ها من را می‌شناسند از استاندار و فرماندار گرفته تا دهیار. چون بیش از ۴۰ سال است که در رادیو کارکرده‌ام.۴۰ سال عمر کمی نیست و این توفیقی است که با مردم می‌توانم ارتباط برقرار کنم و واقعاً از این بابت خرسند هستم. او خطاب به جوانانی که می‌خواهند کار اجرا و گزارشگری را ادامه بدهند می‌گوید: شما باید برای تهیه گزارش برای مردمی‌کار کنی که ولی‌نعمت ما هستند. وقتی‌که عباس سنجری 200 کیلومتر راه می‌رود، می‌رسد به یک روستا و می‌بیند که عزیزانی هستند که مشغول کار هستند. همان‌جا میکروفون را می‌گیرد  و برنامه تهیه می‌شود. سنجری می‌گوید: من عاشق کارم هستم. انسانی که عاشق کارش باشد راه‌های سخت را طی می‌کند.

او به تماس‌هایی که گاهی حین تهیه گزارش مدیر شبکه با او می‌گیرد اشاره‌ می‌کند و می‌گوید: از اینکه مدیران شبکه با من تماس می‌گیرند و من را سر ذوق  می‌آورند خیلی خوشحال می‌شوم. وقتی کسی مدیر خوبی داشته باشد به‌طور یقین می‌تواند کار انجام بدهد.

او در پایان خاطرنشان می‌کند: تقاضای من از مسئولان رادیو این است که در بعضی جاها آنتن نداریم و عزیزان صدای ما را نمی‌شنوند. خیلی از عزیزان ناراحت می‌شوند و می‌گویند ما نمی‌توانیم«راهی به آبادی» را گوش کنیم. خواهش می‌کنم کاری کنید  که همه هم‌وطن‌ها بتوانند برنامه رادیو ایران،به‌ویژه«راهی به آبادی» را در روستاها بشنوند.

 بیان ظرفیت‌های اقتصادی و گردشگری

 راضیه حسینعلی، تهیه‌کننده جوان برنامه«راهی به آبادی» که افتخارات زیادی در جشنواره‌های بین‌المللی رادیو، آسیا - اقیانوسیه (ABU) نانو و جشنواره‌های کشوری کسب کرده است، می‌گوید: این برنامه به معرفی ظرفیت‌های اقتصادی و گردشگری روستاها می‌پردازد. با توجه به اینکه روستاها در اقتصاد ما نقشی مؤثر دارند، ولی خیلی به آن‌ها توجهی نمی‌شود ما در هر قسمت برنامه، روستایی را معرفی می‌کنیم. البته به خاطر شیوع ویروس کرونا این مهم محدود به اطراف استان تهران شده است، ولی قبل از همه‌گیری کرونا گزارشگر برنامه به همه روستاها اعزام می‌شد و گزارش می‌گرفت.

او معرفی کشاورزان و دامداران موفق، همچنین افراد موفق روستاها، جاذبه‌های گردشگری، محصولات و صنایع‌دستی و اشتغال‌زایی‌هایی ویژه روستاها را از مهم‌ترین اهداف برنامه می‌داند و می‌گوید: اگر روستاییان مشکلی داشته باشند، ما مشکل آنان را به مسئولان انتقال می‌دهیم. حسینعلی تصریح می‌کند: اتفاقاً از زمان شیوع ویروس کرونا، روستاها خیلی خوب عمل کرده‌اند و خود روستاییان به هم کمک ‌می‌کنند. آنان در زمان بروز مشکلات معیشتی یا بیماری به هم کمک می‎کنند واین همدلی‌ها در روستاها وجود دارد و ما این‌ها را هم پوشش می‌دهیم. حسینعلی با اشاره به موضوع  واکسیناسیون ادامه می‌دهد: خدمات خانه‌های بهداشت و آزمایش‌هایی که انجام می‌دهند در روستاها رایگان است.

سپیده سعادت

 

 

امتیاز شما