محمدعلی غلامرضایی که امسال سکان هدایت اداره کل تامین و رسانه بینالملل سیما را از محسن برمهانی تحویل گرفت، میدانست باید بیشتر از هر یک از گذشتگان خود برای مدیریت این مجموعه تلاش کند، چراکه بر صندلیای تکیه میزند که معاون کنونی سیما پیش از او آنجا بوده و با خموچم امور این اداره کل بهخوبی آشناست و توقع کارکردی درخشان دارد.
به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، غلامرضایی از برنامههای تحولی در این اداره کل میگوید و تصریح میکند: رویکرد حمایتی و همراهی مجموعه و مدیران ارشد، توفیقات در خور توجهی را نصیب این مجموعه کردهاست که به طور میانگین بیش از 30 درصد محتوای آنتن شبکههای سیما را تامین میکند.
اداره کل تامین از مجموعههای باسابقه سازمان است. در دوران تحولی چه اتفاق ویژهای در ساختار این مجموعه افتاده است؟
امسال واحد دوبلاژ به اداره کل تامین و رسانه بینالملل سیما اضافه شد. این تغییر یکی از رویدادهای خوبی بود که با نگاه مساعد و حمایت معاون سیما و شناخت دقیقی که از زنجیره تامین، آمادهسازی و نهایتا رساندن محتوا به آنتن داشتند، اتفاق افتاد. این تحول، موجب نظم و سرعت بیشتر در تدارک آثار تامینی شدهاست، به گونهای که زبانگردانی فیلمهای نوروزی 1402 نسبت به نوروز سال پیش 28.5 درصد رشد داشتهاست.
برای نوروز امسال تدارک ویژهای دیدهاید؟
یکی از مقاطع پرکار اداره کل تامین و رسانه بینالملل سیما، ایام نوروز است که امسال با ماه مبارک رمضان همزمان شدهاست. اداره تامین برنامه برای نوروز امسال با توجه به تاریخ شروع جشنواره نوروزی شبکهها که در هر شبکه متغیر خواهدبود، بین150 تا 170 فیلم سینمایی تخصیص داده و در حال آمادهسازی است. نگاه متفاوتی برای تدارک این آثار لحاظ کردهایم که در جهت سیاستهای تحولی است، به گونهای که سهم متناسبی از این آثار از مناطق جغرافیایی مختلف جهان در نظر گرفته شدهاست. برای نمونه، امسال تعداد آثار آسیایی زیاد است و نه تنها از نظر کمّیت، بلکه از نظر کیفیت، تنه به تنه آثار غربی میزند. باید تاکید کنم این آثار شرقی، بهترین آثاری است که در این کشورها در یکی - دو سال اخیر تولید شده و هدفمان آشنا کردن هر چه بیشتر مخاطبان با فرهنگها و هنر مشرقزمین است که در مقایسه با غرب، علقه و اشتراکات بیشتری با جامعه ایرانی دارند.
در اداره تامین همچنین بخش جدیدی با عنوان رصد عمیق را راهاندازی کردهایم که به غنای یافتهها درباره کشورهای مختلف در عرصههای مختلف کمک میکند. همین یافتهها منجر به ماموریت جدید برای اداره کل تامین در جهت تولید برنامههای ویژهای برای شناساندن کشورهای مختلف شدهاست. رویکرد این برنامه، استفاده از مواد و مطالبی است که منشاء و مبدا آن همان کشورهای هدف هستند، نه آنچه غرب و رسانههای غربی تلاش میکنند از آن کشورها روایت کنند. بهزودی برنامههای تولیدی اداره کل تامین و رسانه بین الملل سیما با نام «جهانگرد» از شبکههای مختلف روی آنتن میرود که امیدواریم برای مخاطبان افقهای جدیدی ترسیم کند و شناخت بهتری از دنیا فراهم آورد.
یکی دیگر از وظایف اداره کل تامین و رسانه بینالملل سیما، فروش آثار سازمان در عرصه بینالمللی است. آیا با وجود تحریمها این کار اتفاق افتاده است؟
این وظیفه بر عهده اداره رسانه بینالملل ماست. در حالی که دشمنان انقلاب تلاش داشتند با ابزارهای گوناگون، از جمله وضع تحریمهای جدید در اتحادیه اروپا علیه سازمان صداوسیما یا منع حضور نمایندگان سازمان در بازار فیلم اروپایی در برلین، رسانه ملی را منزوی کنند، اما خوشبختانه در این دوره، هم به لحاظ آمار فروش و عرضه بینالمللی، نمره قابل قبولی کسب کردهایم، هم مذاکرات گستردهای برای عرضه و واگذاری حقوق پخش پویانماییها، مجموعههای تلویزیونی و مستندها با برخی کشورهای همسایه، اروپایی، روسیه و قفقاز پیگیری شده و به نتیجه رسیدهاست. علاوه بر این، این اداره مسئولیت آمادهسازی و حضور محصولات سازمان در جشنوارهها را هم بر عهده دارد و امسال سه مستند«پرسپولیس - شیکاگو»، «دختر عشایر» و «هه رمان» با پیگیری و تلاش اداره کل تامین و رسانه بینالملل سیما موفق به کسب جوایز بینالمللی شدند.
واحد مانیتورینگ در یک سال اخیر چه نقشی در اداره کل تامین و رسانه بینالملل سیما داشته است؟
این مجموعه به صورت شبانهروزی در حال رصد و پایش جهان پیرامونی و تشخیص و تبیین روندها و الگوهای جنگ نرم دشمن است. در همین حال، راهکارها و شیوههای متناسب را برای مقابله با این جنگ نرم تدوین و عرضه میکند. این واحد همچنین در ماموریت و رویکردی جدید، به گردآوری و ارائه ایدههای نو در خصوص تولیدات رسانهای مشغول است که کمک شایانی برای تولید برنامه در سیما خواهد بود.