امروز جمعه  ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
دکتر نجفی سولاری:
دکتر نجفی سولاری:

فناوری‌های آینده، تولید پیام را سریع‌تر، خلاقانه‌تر و کیفی‌تر می‌کنند

مشاهده ۴۸۹
۱۴۰۲/۰۳/۰۸- ۱۹:۲۷
تعداد بازدید:489

نشست «آینده فناوری‌های تولید تلویزیونی» با حضور دکتر حسن نجفی سولاری، مدرس دانشگاه و پژوهشگر، در مرکز تحقیقات صداوسیما برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، در ابتدای نشست دکتر امید جهانشاهی، مدیر گروه آینده‌پژوهی مرکز تحقیقات، گفت: یکی از مهم‌ترین عوامل شکل‌دهنده به آینده، روندها هستند. کلان روندهایی که امروز بر جهان ما حاکم هستند و روندهایی که امروز شاهدیم نقش مهمی در شکل دادن به آینده دارند؛ مثل روندهای اجتماعی فرهنگی که الگوهای مصرف رسانه‌ای را تغییر می‌دهند و یا انتظارات و نگاه ما را نسبت به آینده می‌سازند و یا روندهای اقتصادی که میزان دسترسی ما را به ابزارهای دیجیتال کمتر و بیشتر می‌کنند. از میان روندها، روندهای فناوری نقش تأثیرگذارتری دارند. رسانه‌ها وارد اکوسیستم دیجیتال شده‌اند و دیجیتالیسم، مدام سایه خود را بر این صنعت بیشتر و جدی‌تر می‌کند.

وی افزود: فناوری‌های جدید و دیجیتال چند ویژگی دارند که یکی سرعت تحول است و دیگری پیچیدگی تحولات و سوم شدت غافلگیری. لذا ما باید مدام تحولات فناوری‌های جدید را رصد کنیم و برای آنها آماده باشیم. 

در ادامه دکتر حسن نجفی سولاری گفت: روند تحولات فناوری به سمتی می‌رود که در آن هرکس در هرجا و در هر زمان به هرچیز از طریق اینترنت وصل است.  امروز هوش مصنوعی از ایده تا دیده را می‌تواند در تولید پیام دربرگیرد. یعنی در گرفتن ایده، چک کردن اینکه ایده تکراری است یا خیر، سرقتی است یا خیر تا مراحل پیش از تولید و حین تولید می‌تواند نقش‌آفرینی کند؛ چون هوش مصنوعی می‌تواند اصول زیبایی‌شناسی را هم درک کند. اخیراً عکسی که با استفاده هوش مصنوعی تولید شده جایزه یک مسابقه عکاسی معتبر را گرفته است. با هوش مصنوعی می‌توان متن را به عکس تبدیل کرد و در ادامه این روند و توسعه فناوری می‌توان متن را به فیلم تبدیل کرد. یعنی ایده را بدهیم به هوش مصنوعی و بر اساس آن سناریویی را طراحی کند و بعد از تأیید ما آن را بنویسد و بعد خودش آن را بسازد. این‌ها قابلیت‌هایی است که در برنامه‌سازی ایجاد خواهد شد.

دکتر نجفی سولاری افزود: وب3 شرایطی را برای مخاطب ایجاد می‌کند که فراتر از ارتباط دوسویه و تعاملی است که وب2 در اختیار قرار می‌داد. با وب 2 ما رسانه‌های اجتماعی و تعاملی را داشتیم و با وب 3 نسخه‌های پیشرفته‌ای از بازی‌های سینمایی، چت سه‌بعدی، جستجوی هوشمند بدون محدودیت ورودی، گیم‌فیکیشن و ... را به‌طور فراگیرتر خواهیم داشت.

بعد از آن، با وب 4 که وب اتصال اشیاء و واقعیت الحاقی است، پیام‌ساز به‌طور گسترده مخاطبش را در دنیای مجازی خود شریک می‌کند و با وب 5 پیام‌ساز و مخاطبش هر دو به نوعی در فناوری هضم می‌شوند و دیگر این تفکیک کمرنگ است. دورانی آغاز می‌شود که در آن پروتزها و تراشه‌ها در بدن به کار می‌افتند و آواتارها، جهان جدیدی خلق خواهند کرد.  

این پیشکسوت صداوسیما و مدرس دانشگاه در مورد مهم‌ترین ویژگی‌های فناوری‌های آینده تولید پیام به هوشمندتر بودن، کاربرد آسان‌تر، سریع‌تر و کوچک‌تر بودن، کیفی‌تر بودن، ارزان‌تر بودن و متنوع‌تر و متکثرتر بودن اشاره کرد و افزود:‌ استانداردها یکسان‌تر ولی برای پیام‌سازان و کاربران بیشتر، حجم تولید زیادتر ولی پیدا کردن پیام آسان‌تر، شناسایی هویت دقیق‌تر ولی درجه صحت پیام کمتر خواهد شد. مخاطرات با وجود هزینه‌های ایمن‌سازی، بیشتر خواهد بود. چگالی پردازنده بیشتر ولی زمان مورد نیاز برای تولید کمتر خواهد شد. کنترل پیام بیشتر ولی حفظ حریم خصوصی کمتر خواهد شد. رمزنگارهای کوانتمی، حافظ حق تألیف تولیدکنندگان پیام خواهند بود.

نجفی سولاری گفت: به‌طور کلی فناوری‌های جدید و به سرعت در حال ظهور از جهات مختلف تولید پیام را متنوع‌تر و کیفی‌تر خواهند کرد و در هر سه مرحله پیش تولید، حین تولید و پس‌تولید می‌توانند نقش‌آفرینی کنند. فناوری‌های پیش‌تولید مثل فناوری‌های طراحی محصول به روش تولید صنعتی (مثل نرم‌افزارهای طراحی تولید و برنامه‌ریزی فرایندها، فناوری‌های پشتیبانی‌کننده برنامه‌ریز) و همچنین فناوری‌های شبیه‌سازی برای طراحی و تمرین در مرحله پیش‌تولید سیما و صدا مثل نور، لباس، تست گریم و همچنین فناوری‌های سه‌بعدی، مثل طراحی دکور، ماکت‌سازی انیمیشن، فناوری‌های حین تولید مثل تولید میکروفن‌های آینده با فناوری‌های زیستی و نانو و تکامل میکروفن‌های لمسی و چسبی و فناوری‌های آینده در حوزه موسیقی و همچنین افکت‌های صوتی و توسعه بانک اطلاعات افکت و مدیریت اصوات اکوستیکی و تحول در میزهای صدا با تولید میزهای هوشمند به تهیه و تولید پیام‌های تلویزیونی کمک‌های شایانی خواهند کرد.

دکتر سولاری در مورد فناوری‌های حین تولید ادامه داد: عدسی دوربین‌های آینده کاملاً متحول خواهد شد. شاهد توسعه متالنزها خواهیم بود که در واقع سطح صافی هستند که در آنها از نانوساختارها برای متمرکز کردن نور استفاده شده است و بنابراین یک سطح صاف می‌تواند جایگزین لنزهای منحنی بزرگ شود. همچنین شاهد تنوع دوربین‌های تصویربرداری و پردازشگرهای تصویر در آینده خواهیم بود. فناوری‌های تصویرساز مجازی و استودیوهای مجازی با ترکیب فناوری‌های دیگر مثل شبیه‌سازهای به مراتب پیشرفته‌تر از امروز، امکان خلاقیت و نوآوری فوق‌العاده‌ای را به پیام‌سازان می‌دهد. همچنین وسایل حرکتی تولید صداوتصویر مثل هوشمندسازی ترکینگ حسب پردازش تصویر و ابزارهای 360 درجه پن و تبلت و توسعه ابزارهای پرنده و پوشیدنی باعث ارتقای کیفی تولیدات تلویزیونی خواهد شد. در مورد فناوری‌های پس‌تولید می‌توان به فشرده‌سازی برای تسهیل تدوین تولید و ذخیره‌سازی پیام و همچنین همگرایی برودکست و برودبند در تولید 360 درجه و خلق رسانه هیبرید و نیز دسترسی آسان‌تر به آرشیو و مراکز داده محتوا همراه فراداده، اشاره کرد.    

 

امتیاز شما