امروز شنبه  ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳

برای تحول، آدم‌های اهل تحول لازم است

مشاهده ۱۰۹۹
۱۴۰۲/۰۴/۱۷- ۱۴:۳۳

مهدی حاجی‌سیاری؛ مدیرکل آموزش سازمان صدا و سیما در نوشتاری مختصر به واکاوی راهکارهای دستیابی به سند تحول رسانه ملی پرداخته است.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، مهدی حاجی‌سیاری ، مدیرکل آموزش سازمان صدا و سیما در این نوشتار آورده است:

بدون فهم مفهوم تحول، تحول امکان‌پذیر نیست. شرط تحقق اندیشه تحول و عملیاتی شدن آن همراه کردن نخبگان و همه افرادی است که در پیاده‌سازی و نهادینه کردن آن باید ایفای نقش کنند. تحول فقط در مشهودات و ابعاد ملموس نیست، بلکه نیازمند تغییر از درون نیز هست. در واقع تحول، داستان پیدایش پروانه است، داستان زندگی است، وقتی رسش و بالندگی در وجود به حدی رسید، قالب عوض می‌شود. این دو از هم جدا نیستند. در نظام‌های اجتماعی که سازمان‌ها نیز نوعی از آن هستند، تحول نیازمند رسش است که در خواست و اراده قاطع اعضای شکل‌دهنده سازمان که همانا انسان‌ها هستند تبلور می‌یابد. با همه این‌ها، تحول، مفهومی سهل ممتنع است؛ سهل است، چون می‌توان با تغییر نگاه و نگرش در نرم‌افزار سازمان به‌طور خودکار عرصه‌هایی را که تاکنون بی‌مورد به آن‌ها بی‌توجهی شده‌است مورد توجه قرار داد و حرکت ایجاد کرد و ممتنع است اگر بخواهیم آن را در پیچ‌وخم نگاه‌های گذشته‌نگر و قدیمی و در قالب‌های سفت‌وسخت نامناسب با زمان دنبال کنیم.

بی‌تردید تحول، امری حتمی و مدیریت‌پذیر است و با عزم و اراده خود انسان‌ها به وجود می‌آید. البته باید توجه داشت که در مسیر صحیح و درست اتفاق بیفتد. تحول سنت لایتغیر الهی است و اگر اراده انسان‌ها بر آن باشد، لاجرم، مدد الهی هم همراه خواهدشد. «ان الله لایغیر ما بقوم حتی یغیروا ما بانفسهم» (سوره رعد /11).

تحول در نظام طبیعت به‌صورت طبیعی متناسب با سنن و نوامیس لایتغیر رخ می‌دهد، اما در مورد مخلوق متفکر، مختار و با اراده آزاد، تحول نیازمند انتخاب، پالایش و عمومیت یافتن به اشکال مختلف است. سند تحول رسانه ملی، سندی آینده‌نگرانه بوده و در پی آن است که با بهره‌گیری از مبانی و مفاهیم عمیق و متعالی جوشیده از  تفکر امامین انقلاب به‌ویژه بیانیه گام دوم انقلاب و اعتقادات و باورهای ریشه‌ای اسلامی، به ساخت و شتابدهی به آینده محتوم اسلامی و دینی کمک کند. بر این اساس هر چقدر، نرم‌افزار رسانه از حیث بازگشت به باورها و ارزش‌های اصیل انقلاب اسلامی تقویت شود، برخلاف تصورات غلط، بازگشت مخاطب واقعی و میل به رسانه بیش‌تر خواهدشد. 

در کنار اقدامات و تلاش‌های ارزشمند ستاد تحول سازمان و برگزاری جلسات همفکری و هم‌افزایی بین مدیران و نخبگان سازمان، به‌منظور فعال‌سازی و تسهیل پیاده‌سازی سند تحول رسانه ملی در افق 1405، کارگاه‌های آموزشی مختلفی در حوزه‌های سیما، صدا و خبر به‌منظور غنا بخشی و ایجاد ذهنیت مشترک از سند تحول با همکاری و مشارکت ستاد تحول رسانه ملی برنامه‌ریزی و در حال برگزاری است. در مراکز استان‌ها نیز با هماهنگی معاونت امور استان‌ها و مدیران کل محترم مراکز، رویداد تربیت مربی سند تحول برنامه‌ریزی‌شده و در حال اجراست. این رویداد در امتداد برنامه جامع تربیت مربی تحول است که ان‌شاءالله بتواند آدم‌های مبلّغ تحول بیافریند.

در این کارگاه‌ها، مسئولان کارگروه‌های تخصصی ستاد تحول محورهای تحول در محتوا را با رویکرد تبیینی، مشارکتی و تعاملی ارائه می‌کنند. بعد از اتمام کارگاه‌های آموزشی، افراد موفق در کارگاه‌ها به‌عنوان مربیان و مدرسان اداره کل آموزش با هماهنگی و هدایتگری ستاد تحول، مسئولیت ترویج و پیاده‌سازی سند تحول در مراکز استانی سازمان صداوسیما بر عهده خواهندداشت. بعد از اتمام فرایند آموزشی و فعال شدن مربیان، بر اساس رصد عملکرد، کارگاه‌های آموزشی و توانمندسازی به‌طور فراگیر ادامه خواهدیافت.

برای ارتقای اثربخشی مداخلات آموزشی و توانمندسازی، لازم است حوزه‌های مختلف سازمان که در هر شکل و قالبی وظایف رصد، نظارت و ارزیابی ابعاد مختلف تولیدات رسانه‌ای را بر عهده ‌دارند، برش‌ آموزشی از گزارش‌های خود را به حوزه متولی آموزش ارائه کنند. این ارتباط و تعامل چرخه بازخورد دقیق و به‌موقع را فعال خواهدکرد تا بتوان با اصلاح روش‌ها و رویکرد‌ها در امتداد این فرایند جذاب و سخت و پیچیده، به رسانه‌ای رسید که آحاد جامعه خود را در آن بیابند و در امتداد امواج آن عدالت، پیشرفت و هویت ایرانی- اسلامی ترویج شود

مهدی حاجی‌سیاری/ مدیرکل آموزش سازمان صدا و سیما.

 

امتیاز شما