پخش سریال 18 قسمتی سوران که از هفدهم خردادماه آغاز شده بود شب گذشته به پایان رسید؛ روایتی از عشق و حماسه مردمان دیار کردستان در برشی از تاریخ معاصر کشور که شاید پیش از این کمتر به آن پرداخته شده بود.
به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، سوران را که با حمایت رسانه ملی و از سوی مرکز سریال سوره به تهیهکنندگی مجتبی فرآورده و کارگردانی سروش محمدزاده در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه مهمان مخاطبان تلویزیون از شبکه اول سیما بود، میتوان از چندجنبه حائز اهمیت دانست؛ نخست آنکه اثری اقتباسی و قصه آن برگرفته از کتاب «عصرهای کریسکان» بود؛ کتابی که بر اساس خاطرات امیر سعیدزاده و به قلم کیانوش گلزار راغب به رشته تحریر درآمده و یکی ازپرفروشهای چند سال اخیر در حوزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس به شمار میرود.
این کتاب سرگذشت امیر سعیدزاده ملقب به سعید سردشتی را که بیش از شش سال در زندانهای گروه کومله و دموکرات شکنجه شد و تنها نجاتیافته از زندان وحشتناک کریسکان بود، به رشته تحریر درآورده است و پیوند سینما با ادبیات را که عمدتاً در شاهراه اقتباس رخ میدهد، تقویت کرد.
بُعد دیگر مهم بودن این سریال را میتوان بازخوانی وقایع تاریخی کردستان در سالهای منتهی به انقلاب و پس از آن و درگیری نیروهای انقلابی با ساواک از یکسو و حضور گروههای دموکرات کومله و تلاش آنها در زمینه تجزیهطلبی در اولین سالهای پیروزی انقلاب از سوی دیگر دانست؛ اتفاقاتی که غافلماندن از آنها در قاب رسانه، فراموشی ریشهها و هویت دشمنانه این گروه تروریستی و نظایر آن را در پی خواهد داشت و «سوران» با بازنمایی مجدد آن، به ماندگاری این خاطرات و شناخت از دشمنان در حافظه تاریخی جامعه کمک کرد و در راستای یکی از دو محور مهم تحول در رسانه ملی قرار گرفت؛ یعنی «هویتمحوری».
«سوران» از یک بعد دیگر، ضمن آنکه از مسائل و دغدغههای پایتختنشینانه فاصله گرفت و هموطنان کردمان را سوژه ساخت اثری داستانی کرد، بدون بهرهگرفتن از بازی چهرههای مشهور و دادن بیشترین سهم به چهرههای کمبرخوردارتر از شهرت در این عرصه، عزم خود را برای دادن فرصت به همه هنرمندان ثابت کرد و از این رهگذار نیز در طول دیگر محور مهم تحول قرار گرفت که با عنوان «عدالتگستری» میشناسیمش.
فاطمه اسماعیلی