امروز شنبه  ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
روایت محمدرضا کائینی از نخستین گفت‌وگوی استودیویی با شیخ زکزاکی؛
روایت محمدرضا کائینی از نخستین گفت‌وگوی استودیویی با شیخ زکزاکی؛

یک مهمان عزیز

مشاهده ۲۴۵
۱۴۰۲/۱۰/۰۳- ۰۸:۳۲
تعداد بازدید:245

شبکه یک سیما در دهه پایانی آذرماه، برای نخستین بار در تلویزیون میزبان حضوری شیخ ابراهیم زکزاکی، رهبر جنبش اسلامی نیجریه در استودیوی برنامه«جماران» بود. او چندی پیش به ایران آمد و به مناسبت سالگرد حادثه تلخ زاریا مقابل دوربین این برنامه نشست و به پرسش‌های محمدرضا کائینی پاسخ گفت.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، وی در این برنامه تلویزیونی به بیان ناگفته‌هایی از نحوه آشنایی و دیدار با امام خمینی(ره) و تأثیر ایشان در شکل‌گیری جنبش اسلامی نیجریه، تبیین عملکرد و شرایط جنبش اسلامی در نیجریه و قاره آفریقا، جزئیاتی از دیدار با رهبر انقلاب و همچنین حادثه تلخ زاریا و نحوه دستگیری‌اش و... تا شهادت فرزندانش پرداخت.

شیخ ابراهیم زکزاکی، رهبر شیعیان نیجریه است که با تأثیر از انقلاب اسلامی ایران و پس از دیدار با امام خمینی(ره) شیعه شد و با تأسیس جنبش اسلامی نیجریه، 300 مدرسه اسلامی در آن کشور و کشورهای همسایه تأسیس و تبلیغ دینی در نیجریه را تنها با جذب ده‌ها نفر آغاز کرد، در حالی که امروز تعداد پیروان اهل‌بیت(ع) در این کشور با تلاش‌های او به بیش از ۱۰ میلیون تَن رسیده‌ است.

محمدرضا کائینی، مجری برنامه تلویزیونی«جماران» که با هدف بازخوانی سیره و اندیشه‌ حضرت امام خمینی (ره) و به تهیه‌کنندگی مصطفی موسی‌پسندی به روی آنتن شبکه یک سیما می‌رود، در گفت‌وگویی با هفته‌نامه صداوسیما توضیحاتی پیرامون قسمت اخیر این برنامه با حضور شیخ زکزاکی ارائه و عنوان کرد: از وقتی خبر سفر شیخ زکزاکی به ایران منتشر شد پیگیر اخبار بودم و تمایل داشتم در برنامه جماران حضور یابد. اما گفته شد شیخ، برنامه مصاحبه در سفرش ندارد و صرفا به برنامه‌های رسمی و از پیش‌تعیین شده بسنده خواهدکرد. بااین‌حال کمی‌بعد، امکان حضور او در برنامه به ترتیبی فراهم و بنا شد تنها یک مصاحبه با رسانه‌ها داشته‌باشد که طبیعتا باتوجه به اینکه به امام(ره) بسیار علاقه داشت، به «جماران» آمد.

وی با بیان اینکه مصاحبه در یک شب ضبط و در دو شب متوالی پخش شد، درباره بازتاب‌ این حضور گفت: این قسمت برنامه در رسانه‌ها نسبت به سایر بخش‌های«جماران» بازتاب گسترده‌ای داشت و اخبار آن منعکس شد. این مصاحبه تنها گفت‌وشنود شیخ زکراکی در سفرش به ایران است و در آینده جزو اسناد زندگی و پژوهش درباره شیخ به شمار خواهدرفت.

کائینی افزود: تلاش کردم سوالاتی را مطرح کنم که پاسخ‌های شیخ ایرانیزه باشد و آنچه که در نیجریه بر او و پیروانش گذشته قدری به درک عمومی ایرانیان نزدیک‌تر باشد؛ چراکه تفاوت فرهنگ وجود دارد و موجب می‌شود ما از آنچه در این کشور پهناور در شرق آفریقا و حاشیه اقیانوس اطلس رخ داده درک دقیقی نداشته باشیم.

مجری برنامه «جماران» در پاسخ به اینکه کدام بخش از اظهارات شیخ زکزاکی در طول مصاحبه برای شما جالب توجه بود، عنوان کرد: شاید آنچه برای من جالب توجه بوده برای دیگران نبوده‌باشد؛ اما ترجیح می‌دهم برای پاسخ به این سوال از ویژگی‌های شخصیتی شیخ بگویم که شاید برای مخاطب جالب باشد: نخست هوش بالای ایشان بود که با وجود تفاوت زبانی، قبل از ترجمه هم‌زمان، احساس می‌کردم از زبان بدن من برخی سخنان و سوالات را قبل از ترجمه، درک می‌کند. به همین دلیل او را دارای یک هوش بالاتر از حدمتعارف دیدم و بی‌جهت هم نیست که توانسته است چنین تاثیری در کشور خودش برجا بگذارد.

وی اضافه کرد: نکته دوم شوخ طبعی و روح پرنشاط و طراوتش بود. از فردی که سال‌ها در زندان به سر برده، شش فرزندش در برابر دیدگانش به شهادت رسیده‌اند، سکته قلبی و  مغزی داشته، گلوله‌هایی به بدنش اصابت کرده و ترکش‌هایی در بدنش دارد این شوخ طبعی را دور می‌دانستم و جزو سوالات پیش‌بینی نشده‌ام بود که وقتی با آن روبه‌رو شدم، پرسیدم چگونه با این همه مصائب همچنان روحیه خود را حفظ کرده‌اید و چه پیامی‌برای کسانی دارید که عبوس هستند، اما یک صدم مشکلات شما را هم تحمل نکرده‌اند. طبعا پاسخی که ایشان داد نیز بسیار آموزنده بود.

 

 

امتیاز شما