امروز شنبه  ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
از شبکه نسیم روی آنتن رفت
از شبکه نسیم روی آنتن رفت

« 1و2» اولین مجموعه کمدی انتخاباتی

مشاهده ۴۱۵
۱۴۰۲/۱۱/۲۹- ۰۸:۴۹
تعداد بازدید:415

برنامه‌ای با عنوان«1 و 2» در 20قسمت ۳۰ دقیقه‌ای از 19 بهمن تا روز انتخابات 11 اسفند سال 1402 هر شب از شبکه نسیم پخش می‌شود. این برنامه در قالب طنز به موضوع انتخاب و انتخابات پرداخته‌ و کاری از گروه تولید نمایش مرکز سیمرغ معاونت سیماست.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، برنامه«1و2» اهمیت مشارکت در انتخابات و فرهنگ مسئولیت‌پذیری را در قالبی طنز بیان می‌کند. گفت‌وگویی با عوامل این برنامه داشتیم که در ادامه می‌خوانید.

 شوخی با انتخابات

 آرمین قاسم‌زاده، کارگردان برنامه «1و2» با اشاره به اینکه اتاق فکری که پشت این جریان بود تصمیم گرفت طنز 20 قسمتی«یک دو» را با موضوع انتخابات و شوخی با نامزدهای نمایندگی مجلس شروع کند، افزود: نزدیک انتخابات مجلس است و ذات برنامه هم طنز است. در این برنامه می‌کوشیم نحوه انتخاب درست را فرهنگ‌سازی کنیم و به بینندگان نشان دهیم .

وی ادامه داد: بازیگران اصلی این 20 قسمت، زن و شوهری هستند که یک دفتر مشاوره دارند و در 20 قسمت می‎خواهند به نامزدهای مجلس مشاوره بدهند.

قاسم‌زاده در خصوص اینکه متن‌ها چطور نوشته می‌شوند، گفت: با توجه به اینکه مسائل، به‌صورت روزانه پیش می‌آید، ما یک گروه هفت نفره شامل پژوهشگر، سردبیر و... داریم که به‌طور گروهی پژوهش می‌کنند و به ما می‌گویند چطور مطالب را بیان کنیم بهتر است. یک گروه  چهار نفره از نویسندگان هم داریم و با آنان  پیش‌نگارش را پیش می‌بریم و در نهایت متن‌ها چندین بار بازبینی می‌شوند.

وی افزود: یک گروه هشت نفره مدام مسائل روز سیاسی کشور را بررسی و با طنز آمیخته می‌کنند و آن را به صورت فیلم‌نامه به گروه می‌دهند. «1و2» ترکیبی از کمدی موقعیت، کمدی کلامی و پس‌زمینه است تا بینندگان از این کار استقبال کنند.

 ارتقای فرهنگ انتخاب 

 محسن رفیعی، تهیه‌کننده اول برنامه «1و2» درباره نحوه گزینش بازیگران گفت: از بازیگران طنز تلویزیون انتخاب کردیم که تجربه حضور در سینما و تلویزیون را با هم دارند؛ از جمله سیروس همتی، آرش نوذری، مهدی امینی‌خواه، بهراد خرازی، امیر زری‌وند و کسانی که مردم آن‌ها را در عرصه طنز به عنوان بازیگر می‌شناسند در 20 قسمت پیش رو، میزبانشان هستیم.

وی در پاسخ به اینکه روی صحبت این برنامه با چه کسانی است، افزود: هم افرادی که می‌خواهند نمایندگان را انتخاب کنند و هم کسانی که قرار است مسئولیتی را عهده‌دار شوند، بدانند که وظیفه آن‌ها چیست. ما می‌خواهیم به هر دو طرف گوشزد کنیم حواسشان باشد چه کسی را انتخاب می‌کنند و هم به افرادی که قرار است انتخاب شوند، بگوییم که شما قرار است چه کاری را انجام دهید. آیا این قابلیت‌ها را در خود می‌بینید؟

رفیعی هدف ساخت این برنامه را ارتقای فرهنگ انتخاب دانست و گفت: دلمان می‌خواهد مردم یاد بگیرند که چطور باید انتخاب کنند. حالا این انتخاب ممکن است در هر موضوع و زمینه‌ای باشد که انسان‌ها در مراحل مختلف زندگی با آن‌ها سر وکار دارند.

 این تهیه‌کننده در پاسخ به اینکه چه میزان دست عوامل و بازیگران را برای داشتن ایده و خلاقیت باز گذاشته‌اید، افزود: بازیگران مجموعه، خیلی پایبند به متن نیستند و اجازه دادیم خلاقیت و استعدادهای نهفته‌شان را به نمایش بگذارند و البته توجه داریم از چارچوب‌ها، قوانین و خط قرمزها رد نشویم.

 انتخابات در قالب طنز

 رسول صانعی، ناظر کیفی و سرپرست گویندگان «1و2» در پاسخ به اینکه ایده اولیه برنامه چگونه شکل گرفت، افزود: مهم‌ترین موضوع امسال ما که در سرنوشت همگی‌مان تأثیر دارد انتخابات است. به همین خاطر انتخاب و انتخابات را به عنوان ایده اولیه در نظر گرفتیم و قالب طنز را انتخاب کردیم تا بتوانیم پیام‌های در مدنظرمان را چه مربوط به مردم و چه مربوط به نامزدها به صورت طنز بگوییم.

وی ادامه داد: طرح اولیه آماده و به شبکه نسیم ارائه شد و آن‌ها نیز استقبال کردند. یکی دو ماه درباره محتوا گفت‌وگو کردیم و در نهایت سازمان برای تولیدش به مرکز سیمرغ ارجاع و مرکز هم آن را سریع در دستور کار خود قرار داد. با توجه به نزدیکی به انتخابات، متن‌ها را امیرعضد، سرپرست نویسندگان نوشت ‌و گروه ناظر مرکز سیمرغ آن‌ها را بررسی ‌کرد.

صانعی افزود: در این 20 قسمت طنز موضوعات مختلفی را که در مورد نامزدها قبل از رأی آوردن وجود دارد از جمله بداخلاقی‌های انتخاباتی، قول و قرارها، شرایط احراز صلاحیت و ورود یک نامزد برای رفتن به مجلس تا روز رسیدن به زمان انتخابات توسط زن و شوهری که منزلشان را برای ساخت فیلم‌های تبلیغاتی برای نامزدهای فرضی مجلس آماده کردند بیان می‌کنیم.

 

امتیاز شما