امروز شنبه  ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳

«جماران» رسانه اختصاصی حضرت امام (ره) در رسانه ملی

مشاهده ۲۷۲
۱۴۰۲/۱۰/۱۰- ۰۹:۰۰

جماران یکی از برنامه‌های تلویزیونی است که به طور اختصاصی از خرداد سال 1402 به ابعاد مختلف زندگی امام راحل می‌پردازد. تاکنون دو فصل از این برنامه به روی آنتن رفته که فصل نخست به ضرورت بازخوانی اندیشه‌های حضرت امام و فصل دوم به سویه‌های تاریخ شفاهی و کسانی که تجربه زیسته با ایشان داشته‌اند، پرداخته است.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، «جماران» همکاری مشترکی است از گروه معارف اسلامی‌شبکه یک سیما و مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) که هر هفته چهارشنبه‌ها ساعت 23:00 پخش می‌شود. 

 به مناسبت سالگرد ولادت بنیانگذار انقلاب اسلامی، 13 دی، گفت‌وگویی با تهیه‌کننده این برنامه داشتیم.

مصطفی موسی‌پسندی، تهیه‌کننده برنامه جماران با اشاره به اینکه فصل اول برنامه در پنج قسمت از خرداد سال 1402 هم‌زمان با سالگرد ارتحال حضرت امام(ره) پخش شد افزود: در این پنج شب برنامه زنده با اجرای حسن رحیم‌پور ازغدی داشتیم و سعی کردیم در پنج قسمت که به مناسبت سالگرد ارتحال پخش شد روی ضرورت بازخوانی سیره و اندیشه امام (ره) تمرکز کنیم و بگوییم که چرا می‌بایست این فضا بازخوانی شود؟ و چرا باید برویم به سمت امام (ره) و ایشان را مطالعه و بررسی و به آن بپردازیم.

وی با تأکید بر اینکه ایده ما این بود که یک آنتن زنده، مستمر، ثابت و هفتگی درباره حضرت امام در شبکه‌های سیما داشته باشیم ادامه داد: تا پیش از برنامه جماران پرداخت مستمر نسبت به اندیشه امام در شبکه‌ها نداشتیم. ما سعی کردیم این آنتن ثابت و همیشگی را متناسب با فضای روز در شبکه یک سیما داشته و هر هفته این فضا را پیش ببریم.

تهیه‌کننده برنامه جماران خاطرنشان کرد: بعد از پنج قسمت فصل اول، فصل دوم این برنامه به طور دائمی چهارشنبه‌ها ساعت 23:00 از شبکه یک سیما پخش می‌شود. تا کنون 25 قسمت پخش شده که به موضوعات مختلفی حول اندیشه حضرت امام خمینی (ره) پرداخته است، بعد از پنج قسمت ما سعی کردیم به صورت مناسبتی و موضوعی به موضوعات مختلف از منظر حضرت امام خمینی (ره) بپردازیم.

موسی‌پسندی با بیان اینکه در فصل دوم برنامه به سراغ تاریخ شفاهی و پرداختن به امام (ره) و موضوعات روز جامعه از منظر کسانی که مستقیم تجربه زیسته با حضرت امام «ره» داشته‌اند رفته است افزود: فصل دوم، مجری تغییر کرد و محمدرضا کائینی به عنوان میزبان به برنامه ملحق و حرکت برنامه به سمت وسوی تاریخ شفاهی‌اش جدی‌تر شد برای اینکه ما می‌خواستیم یک روایت معتبر و دسته اول از کسانی که با حضرت امام (ره) در ارتباط بودند حول سوژه‌هایی که در دسترس بود داشته باشیم.

وی در ادامه به تیتراژ برنامه اشاره کرد و گفت: تیتراژ یک بخشی از بیانات رهبر انقلاب درباره بنیانگذار انقلاب اسلامی است که فرمودند امام خمینی (ره) میراث فرهنگی نیست! و از مدت‌ها پیش برای ما یک سوژه جدی بود که امام (ره) می‌بایست در زندگی ما جاری و ساری باشد وهر چه داریم از امام داریم و این فضا باید ادامه پیدا کند.

تهیه‌کننده برنامه جماران خاطرنشان کرد: سعی کردیم برنامه متفاوت از برنامه‌های جاری باشد و این تفاوت در پرداخت، تیتراژ، آیتم‌ها، تیزر و دکور لحاظ شود. همچنین به سمت قصه‌گویی رفتیم تا برای مخاطب جذاب‌تر باشد. ارائه روایت‌های تاریخی که بعضاً روایت‌های بکری است و کم‌تر به آن پرداخته شده برای مخاطب عام جذاب‌تر و قابل استفاده تر است.

موسی‌پسندی افزود: مهمان‌های مختلفی داشتیم که خاص‌ترینشان شیخ زکزاکی بود که اولین مصاحبه تلویزیونی‌اش در برنامه ما انجام شد. 

وی با بیان اینکه فصل اول ودوم برنامه با مشارکت مؤسسه تنظیم ونشر آثار حضرت امام (ره) طراحی شد افزود: قرار بر این است این برنامه به صورت هفتگی چهارشنبه‌ها ساعت 23:00 تا سالگرد حضرت امام (ره) ادامه پیدا کند. یک فهرست ۱۰۰ نفره مهمان تنظیم و در حال رفت و برگشت برای تأیید هماهنگی‌ها هستیم تا این برنامه را ادامه دهیم.

تهیه‌کننده برنامه جماران با بیان اینکه بنای ما بر این بود که هر هفته به امام خمینی (ره) در صداوسیما پرداخته شود افزود: برای ما اهمیت داشت، رسانه‌ای مختص حضرت امام (ره) jamaran_tv1 داشته باشیم که هر روز محتوایی مرتبط با ایشان منتشر کند.

موسی‌پسندی ادامه داد: محتوای فضای مجازی برنامه شامل عکس نوشت و بریده‌هایی از قسمت‌های کامل برنامه، موضوعات روز مرتبط با حضرت امام (ره) است و سعی می‌کنیم تولید در صفحات اجتماعی بالاتر رود، «جماران» رسانه اختصاصی برای حضرت امام (ره) به دور از فضاهای سیاسی و جناحی با محوریت ایشان است.

 

تصاویر

امتیاز شما