امروز يك شنبه  ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
صداوسیما در آوردگاه ملی دوازدهمین انتخابات مجلس نقش‌آفرینی می‌کند
صداوسیما در آوردگاه ملی دوازدهمین انتخابات مجلس نقش‌آفرینی می‌کند

قابی برای مشارکت

مشاهده ۳۲۵
۱۴۰۲/۱۰/۲۴- ۱۰:۲۸
تعداد بازدید:325

عمر چهارساله مجلس یازدهم رو به پایان است و برگزیدگانی پس از برگزاری انتخابات در روز یازدهم اسفند امسال، راهی بهارستان می‌شوند تا در دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی‌به نمایندگی از مردمشان حضور یابند و با وضع قوانین و ریل‌گذاری دقیق، منسجم و همه‌جانبه مسائل اساسی کشور را سامان دهند.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، در 40 و اندی سال گذشته، انتخابات مختلف در کشور ما به عنوان آوردگاه مردم برای حمایت و پشتیبانی از نظام و عرصه مشارکت سیاسی مطرح بوده و در مقاطع حساسی توانسته پیام روشنی از اتحاد و همدلی مردم را به جهان مخابره کند. مشارکت مردم و افزایش شور انتخاباتی در اسفند امسال نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و رهبر حکیم انقلاب نیز درماه‌های اخیر بر این مهم با در نظر گرفتن چهار راهبرد «مشارکت»، «امنیت»، «رقابت» و «سلامت» تاکید کره‌اند.

رسانه ملی به طور جدی و از 16 فروردین با تشکیل ستاد انتخابات به طور جدی پا به میدان انتخابات گذاشته  تا به عنوان مهم‌ترین دستگاه فرهنگی کشور و پوشش گسترده‌ای که در نقاط مختلف کشور از پایتخت گرفته تا دورافتاده‌ترین بخش‌ها دارد رسالت خود را در ترغیب مردم به مشارکت در انتخابات و برگزاری هرچه باشکوه‌تر ایفا کند. به‌خصوص آنکه رسانه ملی ابتکار عمل را به دست گرفته و قصد دارد با 200 شبکه ویژه انتخابات در 200 حوزه انتخابیه بستری را برای تبلیغات نامزدها  ایجاد کند.

رئیس رسانه ملی و معاونانش در هفته‌ای که گذشت، جلسه‌ای با محوریت موضوعی انتخابات با اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی داشتند. در ادامه ضمن مروری بر مهم‌ترین اظهارات دکتر جبلی و معاونانش، گفت‌وگوهای کوتاهی که در حاشیه این نشست با چند تن از نمایندگان مجلس شورای اسلامی صورت‌گرفته تقدیم می‌شود.

 بسیج امکانات رسانه ملی برای تبلیغات انتخابات

رئیس سازمان صداوسیما با بیان اینکه برای نخستین مرتبه در تاریخ صداوسیما، علاوه بر شبکه‌های ملی و استانی، 245 فرستنده محلی برای پوشش حدود 200 حوزه‌ انتخابیه مستقر خواهندشد و فعالیت خواهندکرد، گفت: قرار است نامزدهای انتخاباتی از طریق شبکه‌های محلی با مردم سخن بگویند و تبلیغ کنند.

پیمان جبلی با اشاره به اینکه مسئولیت هدایت فرهنگی جامعه، طبق فرمایش رهبر معظم انقلاب، برعهده صداوسیماست، اما یکی از پشتوانه‌های ما نمایندگان مجلسند که یاری‌رسان ما در ایفای مأموریت‌های محوله‌اند، گفت: الان مهم‌ترین مأموریت رسانه ملی پیشبرد انتخابات است.

            

وی به توجه ویژه رهبر انقلاب به موضوع انتخابات و تعیین چهار راهبرد«مشارکت»، «امنیت»، «رقابت» و «سلامت» نیز اشاره کرد و گفت: 16 فروردین جاری و یک روز پس‌از فرمایش‌های رهبری در جمع کارگزاران نظام، ستاد انتخابات رسانه ملی تشکیل شد و تاکنون بیش از 50 جلسه داشته‌است که در مقایسه با دوره‌های قبل، نشان از عزم پیگیرانه‌تر رسانه ملی در این دوره دارد.

جبلی افزود: به‌موجب مصوبه جدید قانون انتخابات، بهره‌برداری از امکانات برودکست برای تبلیغات نامزدهای انتخابات امکان‌پذیر شد و فضای خوبی را فراهم‌کرد تا نقش موثرتری در مقایسه با دوره‌های قبل برای تقویت مشارکت در انتخابات ایفا کنیم.

وی توضیحاتی نیز درباره راه‌اندازی 200 شبکه انتخاباتی داد و اظهار کرد: ما 33 شبکه استانی، بیش از 20 شبکه ملی و تعدادی شبکه برون‌مرزی داریم، اما در تاریخ صداوسیما برای نخستین مرتبه است که به‌جز این شبکه‌ها، 245 فرستنده محلی نیز برای پوشش حدود 200 حوزه‌ انتخابیه مستقر می‌شوند و فعالیت خواهندکرد.

رئیس سازمان صداوسیما با بیان اینکه به‌موجب قانون، مجاز به انجام این کار بودیم، اما خودمان را مکلف کردیم عدالت انتخاباتی را در سطح حوزه انتخابیه میان نامزدها برقرار کنیم، عنوان کرد: به‌لحاظ فنی باید پهنای باند را به‌گونه‌ای تغییر می‌دادیم که کیفیت شبکه‌های ملی و استانی افت نکند. برای این منظور، تجهیزاتی تأمین و مستقر شده‌است که به تحقق اهداف مندرج در سند تحول فنی سازمان نیز می‌انجامد و علاوه‌بر کارکرد انتخاباتی، به ارتقای کیفیت پخش شبکه‌های استانی هم کمک خواهدکرد.

 بازنمایی خدمات مجلس شورای اسلامی

علیرضا خدابخشی، معاون سیاسی رسانه ملی با بیان اینکه تحول از دو سال گذشته در معاونت سیاسی آغاز شد و سه محور اصلی داشت، گفت: نخست مدیریت سندمحور بود که معاونت سیاسی ضریب ویژه‌ای به اسناد و  قوانین بالادستی بدهد. دوم تخصصی شدن و تشکیل گروه‌های تخصصی در خبرگزاری صداوسیما بود. در همین خصوص 45 گروه تخصصی تشکیل دادیم و هرکدام مشغول انجام عملیات حول سندمحوری شدند و سوم پیگیری ادامه‌دار موضوعات بود.

وی افزود: در گذشته هم به اسناد و مصوبات می‌پرداختیم، اما پیگیری نمی‌کردیم. اکنون حدود 50 اولویت سندی داریم که همکاران ما ملزم به پیگیری‌اند که برخی محقق شده از جمله صدور مجوزها، پرونده ساحل‌خواری، پنجره واحد خدمات الکترونیک دولت و... که به اذعان خود دستگاه‌ها اگر رسانه ملی پیگیری نمی‌کرد، محقق نمی‌شدند.

خدابخشی با بیان اینکه برای مجلس سه کار اصلی انجام شده؛ نخست پخش زنده مذاکرات مجلس، دوم سندمحوری و پیگیری قوانین مصوب مجلس و سوم کار ویژه بر روی موضوع انتخابات است که راه‌اندازی 200 کانال انتخاباتی شکل و معنای تازه‌ای به آن بخشیده است، گفت: به این ترتیب برخی مشکلات گذشته درباره نوع تبلیغات نامزدهای انتخاباتی چون گمنام بودن و ... در این دوره برطرف می‌شود.

وی افزود: تلاش کرده‌ایم خدمات مجلس را بازنمایی کنیم که سلسله گزارش‌های«تصویب شد» از این جمله است و همچنان استمرار دارد.

 تلوبیون به هر نامزد انتخابات یک صفحه اختصاصی می‌دهد

غلامرضا نوری، معاون فضای مجازی رسانه ملی با اشاره به اینکه سند تحول معاونت فضای مجازی دو هدف کلان دارد؛ نخست معماری و ایجاد رسانه ملی جدید در فضای مجازی با توجه به گستردگی و رشد فضای مجازی و دوم ایجاد هم‌افزایی با محور کار قرارگاهی برای تولید محتواست، گفت: در انتخابات ریاست جمهوری به تعداد نامزدها یک استودیو و شبکه در تلوبیون در اختیارشان قرار دادیم که یک تجربه تازه بود.

وی افزود: باتوجه به تعداد نامزدها در انتخابات مجلس به آن شکل امکان پیاده‌سازی نداشتیم، اما بستری شبیه به آن و از منظری حتی گسترده‌تر ایجاد و امکانی در تلوبیون برای نامزدها فراهم شده‌است که به ازای هرکدام از نامزدهای تایید شده، یک صفحه ویژه اختصاص دهیم که مجموعه این‌ها یک شبکه اجتماعی تخصصی انتخابات را شکل می‌دهد و هر نامزد یک صفحه در تلوبیون خواهدداشت.

نوری با بیان اینکه تلوبیون، سکویی فراگیر با زیرساخت عالی و 25 میلیون کاربر در کل کشور است که می‌خواهد در خدمت انتخابات باشد، گفت: در صفحه جدید، نامزد خودش را معرفی می‌کند و می‌تواند ویدئوهای کوتاه به اندازه 10 ساعت بارگذاری کند. به‌جز این‌ها می‌تواند اخبار مربوط به خودش را هم لینک‌گذاری کند و نشانی صفحات تبلیغاتی‌اش را نیز در شبکه‌های اجتماعی در اختیار کاربران بگذارد.  به این ترتیب سوابق نامزدها در اینجا ثبت می‌شود. 

10هزار دقیقه فضای تبلیغات تلویزیونی

علیرضا شریفی، معاون توسعه و فناوری رسانه با بیان اینکه قرار شد معاونت توسعه و فناوری رسانه حسب دستور رئیس سازمان برای ایجاد فضای رقابتی میان نامزدهای انتخابات به صورت مویرگی در حوزه‌های انتخابیه کانال ایجاد کند، گفت: این یک کار بدیع است که پیش از این تجربه‌ای درباره آن نداشتیم.

وی افزود: با تلاش شبانه‌روزی همکاران، این شبکه طراحی شد و اکنون در حال بهره‌برداری هستیم.

شریفی با بیان اینکه مردم می‌‌توانند با جست‌وجوی مجدد به کانال اختصاصی انتخابات دسترسی یابند، گفت: یک بازه زمانی هفت روزه برای تبلیغ نامزدها از سوی ستاد انتخابات کشور در نظر گرفته شده‌است که روی هم رفته 10 هزار دقیقه می‌شود. محتوای تولیدشده برحسب تعداد نامزدها برنامه‌ریزی و سه نوبت در هر روز پخش خواهدشد.

 شروعی خوب برای انتخابات آتی

حجت‌الاسلام و المسلمین مرتضی آقاتهرانی، رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی‌با بیان اینکه اقداماتی در رسانه ملی در حال انجام است تا بر شور و نشاط انتخاباتی بیفزاید، گفت: قطعا میزان آرا به هر اندازه بیش‌تر باشد به تثبیت موقعیت نظام کمک می‌کند.

وی افزود: قرار است در شبکه‌های ویژه انتخابات به تعداد حوزه‌های انتخابیه بستری فراهم شود تا نامزدها با مردم سخن بگویند و برنامه‌شان را ارائه دهند. این یک اقدام نو و شروع بسیار خوبی برای انتخابات آتی است و تحول جدی در ورود به انتخابات محسوب می‌شود که مردم بدانند به چه کسی رای می‌دهند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی ضمن تاکید بر اینکه اگر مردم باور داشته‌باشند که مجلس کارآمد است قطعا پای صندوق‌های رای می‌آیند، گفت: در این میان رسانه می‌تواند نقش مهمی ایفا کند. اعتماد مردم به رسانه ملی بالاست و قطعی‌ترین اخبار را از صداوسیما دریافت می‌کنند. در موضوع اطلاع‌رسانی پیرامون انتخابات هم همین‌طور خواهدبود.

 رسانه ملی در مسیر افزایش نشاط انتخابات

زهره سادات لاجوردی، عضو هیئت رئیسه کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی درخصوص راه‌اندازی 200 کانال انتخاباتی در استان‌ها گفت: صداوسیما کار بسیار خوب و پسندیده‌ای در این دوره انجام داده تا آنتن در اختیار نمایندگان آینده باشد و بتوانند از این طریق خود را به مردم معرفی کنند.

وی افزود: البته این کارکرد در دوره‌های قبل به شکل محدود وجود داشته، اما امسال با توجه به اینکه تعداد کانال‌ها بسیار بیش‌تر شده، ممکن است اثرگذاری خوبی داشته‌باشد که نامزدهای انتخابات مجلس بتوانند برنامه‌های خود را معرفی کنند.

این نماینده مجلس این اقدام رسانه ملی را در بهبود شرایط و ایجاد شور و نشاط انتخاباتی بسیار مؤثر دانست و با بیان اینکه ما شاهد فعالیت‌های رسانه‌های بیگانه هستیم، افزود: آن‌ها تلاش می‌کنند مردم را ناامید و شور انتخاباتی را کمرنگ کنند. صداوسیما می‌تواند با برنامه‌های مفید و مؤثر و مخاطب‌پسندی که تولید می‌کند مردم را آگاه و ترغیب کند.

لاجوردی تأکید کرد: در مجلس یازدهم قوانین بسیار خوبی تصویب شده، اما بسیاری از مردم آگاهی ندارند و اگر این‌ها درست تبیین شوند می‌تواند کمک‌کننده باشند.

 نقش امیدآفرینانه صداوسیما در انتخابات

امیرحسین بانکی‌پور، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، نقش صداوسیما را در انتخابات بی‌بدیل خواند و گفت: تا به امروز نقش صداوسیما در ایجاد شور و هیجان و ارتقای مشارکت‌ها جدی بوده‌‌ است.

وی افزود: رسانه ملی اکنون با دست پر به میدان آمده‌است و پیشنهاد می‌کنم با رویکردی که دارد، آثار و قوانین موثری که به نتیجه رسیده را نیز به نمایش بگذارد.

بانکی‌پور در خصوص راه‌اندازی 200 شبکه محلی گفت: کار خوبی است به شرطی که زمینه‌سازی از حالا شروع شود و مردم را با هدف آگاهی‌بخشی، امیدآفرینی و ایجاد شور و هیجان برای زمان تبلیغات و انتخابات آماده کند.

 اقدامی مؤثر در کاهش هزینه‌های گزاف تبلیغاتی

حجت‌الاسلام محمدرضا مبلغی، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی نقش صداوسیما را در انتخابات مهم ارزیابی کرد و گفت: صداوسیما نقش موثری در انتخابات گذشته همچون مجلس خبرگان رهبری، ریاست جمهوری و شورای اسلامی داشته‌ است.

وی در باره راه‌اندازی 200 شبکه محلی انتخاباتی در سراسر کشور تصریح‌کرد: به‌کارگیری 200 شبکه محلی که اجازه می‌دهد نامزدها مستقیماً نظرات خود را بیان کنند، قطعا شور و نشاط خوبی ایجاد خواهدکرد.

مبلغی ادامه‌داد: تاثیرات قبلی برنامه‌های تبلیغاتی را از صداوسیما دیده‌ام و امیدوارم طرح جدید شور و نشاط بیش‌تری ایجاد کند و در اطلاع‌رسانی پیش‌قدم شود. از اینکه شبکه‌های محلی امکانات مساوی برای همه نامزدها فراهم می‌کند و جلو هزینه‌های گزاف را می‌گیرد، خوشحالم.

 جسارت صداوسیما در ایجاد زیرساخت‌های تبلیغاتی ستودنی است

احمد راستینه، سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به راه‌اندازی 200 شبکه انتخاباتی از سوی صداوسیما گفت: اقدامات زیرساختی سنگینی صورت‌گرفته و خوشحالیم چنین ظرفیتی ایجاد شده و جسارت اجرای تحول زیرساخت‌گرایانه را داشته‌اید که معتقدم نیازِ امروز جامعه ماست و می‌تواند در جذب مشارکت موثر باشد و باید آن را پرقدرت انجام دهیم.

وی با بیان اینکه باید در دو ماه باقی‌مانده به جای تمرکز صرف بر برنامه‌های تحلیل‌محور سیاسی به سمت برنامه‌های هنری امیدآفرین برویم، گفت: آنچه که امروز برای افزایش مشارکت نیاز داریم امیدآفرینی مثبت در انتقال پیام قدرت جمهوری اسلامی و اتفاقات مثبتی است که رخ داده و ظرفیت‌های بی نظیری که به وجود آمده‌است.

راستینه از نقش مهم صداوسیما در زمان انتخابات نیز سخن گفت و ادامه‌داد: صداوسیما نقشی طلایی در این حوزه دارد. صداوسیما به عنوان مجموعه‌ای که مورد اعتماد مردم است، نقش بسزایی در افزایش شور و نشاط انتخاباتی دارد.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی‌گفت: هر موقع صداوسیما با طرح‌های دقیق و برنامه‌هایی که نقش اساسی در افزایش امنیت و رشد اقتصادی کشور دارد، به میدان آمده، در معرفی و تبیین اهداف موفق و اثرگذار بوده‌است.

 ظرفیت منحصربه‌فرد رسانه ملی در خدمت انتخابات

بیژن نوباوه، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی‌بااشاره به اقدامات و دستاوردهای کمیسیون فرهنگی مجلس و اثرگذاری رسانه ملی در پیشبرد قوانین مصوب گفت: رسانه ملی نقش مهمی در زمینه اطلاع‌رسانی ایفا می‌کند و در این خصوص خوب ظاهر شده‌ است.

وی افزود: اساس اطلاع‌رسانی انتخابات نیز وظیفه صداوسیماست و کار بسیار سنگینی برای راه‌اندازی شبکه‌های انتخاباتی محلی انجام داده‌است.

نوباوه درباره اقدام رسانه ملی برای راه‌اندزای 200 کانال انتخاباتی گفت: روشی که صداوسیما انتخاب کرده بی‌بدیل و البته سخت و پیچیده‌ است. سازمان صداوسیما اجرای این طرح را پذیرفته، ولی آن چیزی که سختی و پیچیدگی دارد، مدیریت آن در کلان‌شهرهاست که نیاز به بررسی بیش‌تر دارد.

عضو ناظر مجلس در شورای نظارت بر صداوسیما درخصوص راه‌اندازی 200 شبکه محلی و رابطه آن با عدالت‌گستری در جامعه و بین نامزدها گفت: آگاهی‌بخشی و اطلاع‌رسانی حق همه افراد جامعه است و با این اقدام، عدالت‌گستری در جامعه جان می‌گیرد.

 همه موظفیم درحد توان امیدآفرینی کنیم

سیداحسان قاضی‌زاده‌ هاشمی، عضو ناظر مجلس در شورای نظارت بر صداوسیما از راه‌اندازی 200 شبکه محلی ابراز خرسندی کرد و گفت: با این اقدام فرهنگی امیدوارم شاهد انتخابات متفاوت‌تری نسبت به دوره‌های قبلی باشیم.

وی ادامه داد: این طرح با در نظر گرفتن همه جوانب کار، در بستر ستاد انتخابات کشور و همکاری هیئت مرکزی انتخابات و هیئت مرکزی نظارت منجر به ایجاد شور و شوق اجتماعی و مردمی در اقصی نقاط کشور می‌شود.

وی افزود: مردم برنامه‌ها را می‌بینند و با هم مقایسه می‌کنند و دست آخر به جمع‌بندی مورد نظرشان می‌رسند. در سطح محلی راه‌اندازی این تعداد شبکه، تجربه جدیدی است و با تدابیر و با تجربه‌هایی که از حوزه‌های مختلف تبلیغات سیاسی به دست آمده، امیدوارم شاهد انتخابات پرشور باشیم.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس هدف اصلی این طرح را حضور مردم پای صندوق‌های رای دانست و ادامه داد: همه موظفیم در حد توان امیدآفرینی کنیم و فضای مشارکت اجتماعی مردم را بالا ببریم. اگر مردم به این امر واقف باشند که انتخاب آنان نقش اساسی در آینده خود و کشورشان دارد به صورت فعال به میدان می‌آیند و مشارکت خواهندکرد.

 تریبونی برای رساندن صدای نامزدها به مردم

محمد کوثری، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی از ابتکار جدید صداوسیما قدردانی کرد و گفت: راه‌اندازی شبکه‌های انتخاباتی کاری ابتکاری و اثرگذار از سوی صداوسیماست، مخصوصاً برای آن‌هایی که می‌گویند نمی‌توانیم صدایمان را به مردم برسانیم.

وی افزود: امیدواریم این اقدام باعث شود مردم با امیدواری به صحنه بیایند. با راه‌اندازی 200 شبکه محلی، مردم حرف نامزدها را می‌شنوند و با توجه به پاسخی که از آن‌ها دریافت می‌کنند، انتخاب خود را به سرانجام می‌رساند.

 

 

 

امتیاز شما