امروز شنبه  ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
ثروتی در رادیو گفت‌وگو:
ثروتی در رادیو گفت‌وگو:

امروز محور مقاومت، منطقه را مدیریت می‌کند

مشاهده ۱۲۴
۱۴۰۲/۱۱/۰۷- ۱۱:۳۱
تعداد بازدید:124

کارشناس مسائل غرب آسیا با بیان این که منطقه با مدیریت محور مقاومت پیش می‌رود، گفت: کشورهای عربیِ منطقه به حاشیه رفته‌اند.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، هادی ثروتی در مصاحبه با برنامه صبح و گفتگو با اشاره به اصول و قواعدی که بر نظام بین‌الملل حاکم است، گفت: برخی از این مسائل در قالب همکاری‌های منطقه‌ای تعریف می‌شود و قدرت‌ها برای مناطق مختلف راهبردهایی را در راستای امنیت ملی خود، تعریف کردند.

وی با بیان این که زور مداران فضای کنونی را مدیریت می‌کنند، گفت: بازیگران منطقه‌ای هم بر اساس منافع ملی خود حرکت می‌کنند تا تحولات در راستای شرایط منطقه رقم بخورد و ازاین‌رو قدرت‌های منطقه‌ای تأثیرات متقابلی بر الگوهای جهانی خواهند گذاشت.

ثروتی ادامه داد: برخی همکاری‌های منطقه‌ای در قالب پیمان‌های سیاسی صورت می‌گیرد که جهت‌دهنده اهداف منطقه‌ای هستند. به‌عنوان‌مثال همکاری‌های منطقه‌ای در شرق آسیا تعاریف مشخصی دارند و پیمان‌هایی که آسیا و شرق آسیا را در بر دارد، تأمین‌کننده منافع ملی همه کشورهای منطقه است.

این کارشناس مسائل سیاسی اضافه کرد: همکاری‌های منطقه‌ای تأمین‌کننده نوعی منافع است که همه بازیگران منطقه‌ای منتفع می‌شوند؛ البته قدرت‌ها بیش از سایرین در منطقه سود خواهند برد.

وی با اشاره به شرایط منطقه پس از طوفان الاقصی اظهار کرد: در این چند دهه تحولاتی عمده اتفاق افتاده است و در دهه ۶۰ و ۷۰ که ناسیونالیسم در جهان عرب حرف اول را می‌زد، سوریه، مصر، عراق و اردن تصور می‌کردند با چنین ایده‌ای منطقه بر اساس منافع آن‌ها تعریف شده و فلسطین آزاد می‌شود اما چون این کشورها با قدرت‌ها در ارتباط بودند، نتوانستند منافع جهان عرب را همراه با تعصب و غیرت تأمین کنند. در این راستا مصری‌ها بازی‌خورده و اولین جرقه‌های خیانت برایشان نمایان شد.

ثروتی با اشاره به معضلات پیش روی دیگر کشورهای عربی گفت: عربستان به‌عنوان یک بازیگر در اتحادیه عرب با امریکایی‌ها وارد عمل شد و ترکیه نیز در قالب ناتو خود را تعریف کرد و تحولات موجب فراموش‌شدن فلسطینی‌ها بود.

وی با بیان این که کمک‌های مادی هم رفته‌رفته از سوی اعراب برای فلسطین رنگ باخت، خاطرنشان کرد: فلسطینی‌ها در دو دهه اخیر معادلات جدیدی را در منطقه تعریف کرده و دریافتند از عرب‌ها آبی گرم نمی‌شود. ازاین‌رو در دهه ۷۰ خورشیدی در قالب محور مقاومت و خط انقلابی، افقی را تعریف کرده و بر همین اساس پیش رفتند و ازاین‌رو یک بلوک قدرت تعریف شد که بر کل منطقه خاورمیانه تاثیر می‌گذارد و ترک‌ها و عربستانی‌ها در نقطه پایینی قرار گرفته و اعضای محور مقاومت در قالب اتحادهای چند جانبه حضور دارند که حمله به یکی از آن‌ها به‌عنوان حمله به کل محور مقاومت تلقی می‌شود.

ثروتی ادامه داد: اسرائیل صرفاً با فلسطین روبه‌رو نیست و از عراق و یمن هم به سمت آن‌ها موشک پرتاب می‌شود و ازاین‌رو رژیم صهیونیستی با بلوکی به نام محور مقاومت روبه‌رو است که امریکا و غرب را هم عاجز کرده است.

وی با بیان این که منطقه با مدیریت محور مقاومت پیش می‌رود، گفت: کشورهای عربیِ منطقه به حاشیه رفته‌اند و توانی ندارند که برای فلسطینی‌ها تصمیم‌گیری کنند.

امتیاز شما