امروز شنبه  ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
خاک‌دامن در رادیو گفت‌وگو:
خاک‌دامن در رادیو گفت‌وگو:

قانون جهش‌ تولید دانش‌بنیان جلوی رقابت دولت با بخش‌خصوصی را می‌گیرد

مشاهده ۱۳۶
۱۴۰۲/۱۱/۱۱- ۱۲:۲۵
تعداد بازدید:136

مشاور معاون علمی، فناوری و اقتصادی دانش بنیان رئیس جمهور گفت: رهبری دستورِ جلوگیری رقابتِ دولت با بخش خصوصی را صادر کردند و به واسطه قانون جهش تولید دانش بنیان زیرساخت قانونی را برای جلوگیری از این رقابت پیش‌بینی کرده‌ایم.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، علیرضا خاک دامن در مصاحبه تلفنی با برنامه گفتگوی اقتصادی با اشاره به بازدید مقام معظم رهبری از نمایشگاه زنجیره‌های صنعتی گفت: این نمایشگاه سال گذشته برگزار شد و امسال بر حضور شرکت‌های دانش بنیان در زنجیره‌های بزرگ صنعتی تمرکز داشت و نقش این شرکت‌ها را افزایش بهره وری و افزایش عمق و پیچیدگی اقتصاد دانستیم و معتقدیم این مهم خود را در اشتغال، رنگین شدن سفره مردم و دیگر شاخص‌های اقتصادی نشان می‌دهد و تصور می‌شود در زمینه‌های مختلف نظیر اطلاع‎رسانی ضعف‌هایی داشته و داریم ولی هدف ما در معاونت علمی هماهنگی‌هایی است تا دستگاه‌ها در ارزش و ثروت آفرینی برای مردم استفاده کنند و این بزرگ ترین تبلیغ و دلگرمی‌برای مردم است.

مشاور معاون علمی، فناوری و اقتصادی دانش بنیان رئیس جمهور در بخشی دیگر از سخنان خود اظهار کرد: هرچه نقش بخش خصوصی را پررنگ‌تر کنیم و به عنوان حامی این بخش، موانع را بر طرف کنیم، موفق‌تر خواهیم بود. در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری طی یک دهه روی حمایت از شرکت‌های خصوصی تمرکز کردیم و بالای ۹۰ درصد از این بخش حمایت کردیم و درصدی هم از بخش دولتی حمایت می‌کنیم که به منظور اقدامات ویژه و ایجاد زیرساخت‌های ارتباطی با بخش خصوصی می‌باشد و یا بحث هوشمندسازی دولت را در نظر داریم.

خاک دامن ادامه داد: از یک جنبه علاوه بر حمایت‌های مالی حمایت معنوی را در دستور کار داریم که دو راسته اصلی را در نظر دارد؛ بحث اول ایجاد بازار در دستگاه‌های دولتی است و به هر حال باید در زمان اکنون زندگی کنیم و بدانیم بخش اعظم بازار کشور در اختیار وزارتخانه‌های مختلف و شرکت‌های دولتی است و در این بین باید با تشویق و جبر بازار را در اختیار نخبگان قرار دهیم و در این راستا اتفاقات خوبی رقم خورده است.

مدیرکل حوزه ریاست معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با اشاره به قراردادهای بارِ اول گفت: ترک تشریفات مناقصه برای محصولاتی در نظر گرفته شده که برای نخستین بار در کشور تولید شدند و در این بین بیش از ۲۴۰ میلیون دلار پروژه مصوب در یکی دو سال گذشته در این حوزه داشتیم و نزدیک به ۱ و ۴ دهم میلیارد دلار صرفه جویی ارزی صورت دادند. یعنی به ازای هر یک دلار که به تولید داخل اعتماد کردیم، حدود ۱۵ دلار از مصارف ارزی کم شده و همین بازار سازی در دستور کار دولت است.

خاک دامن به رادیو گفت‌وگو گفت: رهبری دستورِ جلوگیری رقابتِ دولت با بخش خصوصی را صادر کردند و به واسطه قانون جهش تولید دانش بنیان زیر ساخت قانونی را برای جلوگیری از این رقابت پیش بینی کرده‌ایم. از این رو مواردی واقعی در اختیار داریم که اگر در دولت محصولی تولید می‌شود که بخش خصوصی هم به کفایت در تولید آن نقش دارد، دولت را از بازار خارج سازیم و بازار به بخش خصوصی سپرده شود. نکته دیگر ناظر بر افزایش سرمایه گذاری مردمی است که با حمایت از پلتفرم‌های مختلف، خدمات جمع سپاری مالی را ارائه می‌دهیم و امروز در عرض چند ساعت پروژه‌ای چند میلیاردی بر روی سکوهای تامین مالی و با حضور جمعی مردم تامین مالی می‌شوند و سعی داریم این مسئله را به سمت بورس هم سوق دهیم تا مردمی سازی اقتصاد رقم بخورد.

امتیاز شما