امروز شنبه  ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳

مشق نمایندگی مجلس از روی «کتاب قانون»

مشاهده ۲۹۴
۱۴۰۲/۱۱/۰۸- ۰۹:۲۳

«کتاب قانون» ویژه‌برنامه اختصاصی انتخاباتی رسانه ملی است که پخش آن از چندی پیش آغاز شده و تا حوالی انتخابات ادامه دارد. با محمدحسین سعادتی، تهیه‌کننده مجموعه کتاب قانون درباره جزئیات ساخت آن گفت‌وگو کردیم.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، وی رویکرد برنامه را آگاهی‌بخشی، جذب حداکثری مخاطب و آماده کردن آنان برای شرکت در انتخابات پیش رو دانست و گفت: در این مجموعه بر این امر تاکید داریم که مردم متوجه شوند در مجلس چه اتفاقاتی می‌افتد و نمایندگان چه کارهایی انجام می‌دهند. در قدم بعدی نشان می‌دهیم که انتخاب و حضور نماینده‌ای که دلسوز مردم است، تا چه حد می‌تواند به زندگی مردم کمک کند تا نماینده‌ای که فقط به فکر منفعت‌طلبی خود است.

وی همراه کردن جامعه را با مقوله انتخابات از جمله اهداف آشکار و نهان کتاب قانون دانست و گفت: برای رسیدن به این هدف و بالا بردن مشارکت مردم در پای صندوق‌های رای، گروه تحقیق و پژوهش بر این شد که کار به صورت مجموعه نمایشی ساخته‌شود.

تهیه‌کننده کتاب قانون افزود: با گنجاندن بخش‌های نمایشی جذاب و داستان‌های کوچک در دل هر قسمت، برنامه شکل گرفت.

سعادتی با اشاره به زبان طنز برنامه گفت: در کتاب قانون با بهره‌گیری از زبان و شخصیت‌های طنز سعی کردیم مخاطب با این ادبیات ارتباط بگیرد تا در پس آن مفاهیم سیاسی روز را درونی‌سازی کنیم. وی به بازیگران این مجموعه نمایشی اشاره کرد و گفت: در کتاب قانون دو هنرپیشه شناخته شده داریم. فخر‌الدین صدیق شریف در نقش رئیس مجلس و سیروس همتی در نقش آبدارچی مجلس.

تهیه‌کننده کتاب قانون در خصوص آگاهی‌بخشی کتاب قانون به مردم با درون‌مایه طنز گفت: به عنوان مثال شفافیت آرا موضوع قسمت سوم برنامه بود که آن را به زبان کاملا ساده آبدارچی برای مخاطبی که شاید تاکنون از روند این طرح بی‌اطلاع بوده توضیح دادیم.

تهیه‌کننده این برنامه ادامه داد: بازیگرهای این مجموعه از بین تئاتری‌ها انتخاب شده‌اند و چون نمی‌خواستیم از چهره‌های شناخته شده استفاده کنیم، به بهترین شکل ممکن به عنوان نماینده مجلس در مجلس نمادین ما حضور یافتند.

سعادتی در بخش دیگری از سخنانش از نقش محوری کارگردان مجموعه قدردانی کرد و گفت: سعید ابوطالب، هنرمندی متعهد و خوش‌فکر است و در حوزه‌های مرتبط آثار ماندگاری تولید کرده‌است. دلیل اصلی انتخاب ابوطالب حضور وی در کسوت نمایندگی مجلس شورای اسلامی در سال‌های قبل بود.

وی اضافه کرد: ابوطالب به خاطر اینکه قبلا نماینده مجلس بوده تجربه‌های قابل لمس‌تری برای ثبت در قاب دوربین پیشنهاد می‌دهد به حدی که نیاز به چند مشاور را مرتفع کرده است.

سعادتی سیر داستانی کتاب قانون را نیز این گونه تشریح کرد: در هر قسمت یک موضوع محوری چون سربازی، آب‌وهوا، ازدواج جوانان و وام ازدواج را داریم که به صورت طرح در صحن علنی مجلس بحث می‌شود. این طرح اگر رای آورد، در کمیسیون به صورت تخصصی به آن پرداخته و شفاف‌سازی می‌شود.

 وی ادامه داد: همه این مراحل با این دید که آیا این طرح به نفع مردم است یا خیر به زبان ساده و طنز گفته می‌شود.

تهیه‌کننده کتاب قانون به سه گروه تخصصی نویسندگی، محتوا و تحقیق و پژوهش این مجموعه نمایشی اشاره کرد و گفت: این سه گروه به صورت جداگانه و در نهایت به صورت مکمل یکدیگر کار می‌کنند. اتفاقات مجموعه از مسائل روزمره، اما در لایه‌ای از پیچیدگی قرار دارد؛ یعنی اتفاقات به تصویر کشیده دم دستی نیست که نویسنده‌ای به نگارش درآورد و ما ضبط کنیم، بلکه مسائل جامع کشوری است و اهمیت بالایی دارد.

 سعادتی ادامه داد: به همین منظور گروه پژوهش چهار ماه روی آن کار کرد و موضوعات ملموس مردم را پیش پای ما گذاشت. بعد از تحقیق از خود مجلس و صحبت با کارشناسان مختلف، مطالب به دست نویسنده رسید و نگارش نهایی شکل گرفت.

وی در آخر به همکاری خوب مسئولان و همکاری سازنده آنان اشاره کرد و گفت: کتاب قانون برنامه‌ای محتوامحور و رئالیتی‌شوست و بسیاری اتفاقات به شکل واقعی داخل برنامه رخ می‌دهد. از کارشناسانی که بحث کارشناسی را به بهترین شکل ممکن بیان می‌کنند تا وزیر، معاون وزیر و معاون امور مجلس رئیس جمهور که داخل برنامه به موضوع محوری برنامه پاسخ می‌دهند.

رئالیتی شو«کتاب قانون» به تهیه‌کنندگی محمدحسین سعادتی و کارگردانی سعید ابوطالب روزهای فرد ساعت ۱۹:00 از شبکه یک سیما روی آنتن می ‌رود و ساعت ۲۳:00 بازپخش می‌‌شود.

 

 

تصاویر

امتیاز شما