امروز جمعه  ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
حمایت نمایندگان مجلس از افزایش بودجه رسانه ملی با همکاری معاونت حقوقی؛
حمایت نمایندگان مجلس از افزایش بودجه رسانه ملی با همکاری معاونت حقوقی؛

اعتباراتی متناسب با تکالیف برنامه هفتم

مشاهده ۳۱۴
۱۴۰۲/۱۱/۱۵- ۱۰:۴۳
تعداد بازدید:314

طرح موضوع سه برابر شدن بودجه سازمان صداوسیما، آن هم در شرایطی که نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی لایحه بودجه سال 1403 و مطابق با بندهای تصویب شده برنامه هفتم، اقدام به افزایش 43 درصدی به علاوه اضافه سنواتی بودجه رسانه ملی کرده‌اند، اظهارنظرهای متفاوتی در پی داشت.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، به همت معاونت حقوقی و امور مجلس، در نوشتار پیش‌رو با جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی‌گفت‌وگو کرده و از دلایلشان برای لزوم افزایش بودجه این سازمان و روند قانونی تنظیم بودجه سازمان صداوسیما براساس برنامه هفتم  توسعه پرسیده‌ایم.

 افزایش بودجه صداوسیما براساس تکالیف برنامه هفتم است

 حمیدرضا حاجی بابایی گفت: دولت لایحه بودجه را با حدود دو میلیون و ۴۶۲ هزار میلیارد تومان به مجلس شورای اسلامی تقدیم کرد که ما لایحه بودجه را با منابع عمومی‌بالغ بر دو میلیون و ۵۶۲ هزار میلیارد تومان در مجلس شورای اسلامی مصوب کردیم؛ یعنی تفاوت در ۱۰۰ همت است که آن هم به معنای اضافه شدن بار مالی بر دوش دولت نیست، بلکه ما به صورت دقیق حساب کتاب کردیم و به مبلغ منابع عمومی یعنی دو میلیون و ۵۶۲ هزار میلیارد تومان رسیدیم.

وی درباره اینکه آیا افزایش فوق‌العاده خاص و بودجه صداوسیما به معنای تحمیل بار مالی به دولت نیست، اظهار کرد: منابعی برای تامین فوق‌العاده خاص مربوط به فروش اموال است. وی اضافه کرد: در باره بودجه صداوسیما ما براساس تکالیف برنامه هفتم توسعه عمل کرده‌ایم که مقرر شده در سال اول اجرای برنامه هفتم ۲۰ درصد به اضافه ۴۳ درصد به بودجه صداوسیما اضافه شود. درباره بودجه قوه قضاییه هم طبق برنامه هفتم قرار است ۲۰ درصد به علاوه ۳۰ درصد اضافه شود.

حاجی‌بابایی در پایان تصریح‌کرد: افزایش بودجه صداوسیما هم ربطی به حقوق ندارد، بلکه باید صرف مواردی همچون ساخت برنامه‌ و فیلم‌های فاخر شود که این‌ها هم در برنامه هفتم توسعه آمده‌است.

 صداوسیما، تریبون اصلی نظام

 حجت الاسلام نصرالله پژمان‌فر در خصوص اظهارنظرهای مرتبط با بودجه صداوسیما گفت: صداوسیما تریبون رسمی نظام است و این تریبون رسمی در صورتی که بخواهد هم خبرهای داخلی و هم جایگاه جمهوری اسلامی را در خارج از کشور پوشش دهد و هم در بخش خبر و بخش‌های دیگر تولیدات  و سریال‌ها و... فعال باشد نیاز به حمایت جدی دارد.

نماینده مردم مشهد در مجلس افزود: شاید متاسفانه برخی از سلایق که سلایق سیاسی خاصی هستند و نظراتشان را در صداوسیما مشاهده نمی‌کنند اینگونه نسبت به صداوسیما موضع‌گیری دارند، حال آنکه این سیاست درستی است و صداوسیما باید حرف نظام را بزند نه حرف افراد را، زیرا تریبون نظام است، نه یک جریان سیاسی. پژمان‌فر تصریح کرد: طبیعتاً این افراد باید منصفانه به موضوع نگاه کنند و توجه کنند اگر جایگاه صداوسیما را تضعیف کنیم و نتوانیم نیازمندی‌های لازم را برای صداوسیما پیش‌بینی کنیم وضعیت خوبی نخواهدبود به‌خصوص در فضای فعلی که رسانه‌های گسترده‌ای از لحاظ محتوای فرهنگی، اجتماعی  و... تولید محتواهای مختلف دارند.

تقویت صداوسیما در جنگ رسانه‌ای

 جبار کوچکی‌نژاد، عضو کمیسیون تلفیق لایحه بودجه در واکنش به اظهارنظرها نسبت به افزایش بودجه صداوسیما گفت: افزایش بودجه سازمان‌هایی مانند صداوسیما و برخی از نهادها بیش‌تر در حوزه زیرساخت است. افزون بر این ما در یک جنگ رسانه‌ای قرار داریم و باید صداوسیما را تقویت کنیم. منابعی که به صداوسیما اختصاص می‌دهیم، بسیار محدود است درحالی که کار سنگین و هزینه‌آوری دارند. از این رو سعی می‌کنیم به صداوسیما و برخی از دستگاه‌های امنیتی و نظامی‌کمک ویژه داشته‌باشیم.

کوچکی‌نژاد افزود: صداوسیما به عنوان یک رسانه ملی در بسیج مردم نقش دارد. اکنون در بحث انتخابات صداوسیما دارد تلاش می‌کند و به صورت فنی ورود پیدا کرده تا مشارکت مردم را بالا ببرد.

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در مقابل رسانه‌های بیگانه که مدام به تحریم انتخابات می‌پردازند ضروری است که صداوسیما در این جنگ رسانه‌ای مجهز باشد و به باور من عملکرد خوبی هم داشته‌است.

 اسناد بالادستی حکم به افزایش بودجه صداوسیما می‌کند

 احمد راستینه، سخنگوی کمیسیون فرهنگی و عضو کمیسیون تلفیق برنامه بودجه مجلس در واکنش به اظهارات برخی درباره افزایش بودجه صداوسیما و تحمیل بار مالی از طرف مجلس به دولت، عنوان کرد: افزایش سهم بودجه فرهنگی سال 1403 براساس مصوبات برنامه هفتم توسعه و اسناد بالا دستی است و طرح موضوعاتی از قبیل اینکه افزایش سهم حوزه فرهنگ باعث کسری منابع دولت شده‌است، یک فرار به جلو توسط برخی مسئولان در دولت است.

عضو کمیسیون تلفیق برنامه بودجه مجلس اضافه کرد: ما در برنامه هفتم توسعه مصوب کردیم که سهم اعتبارات سازمان صداوسیما باید به یک درصد بودجه عمومی‌برسد. در بودجه سال 1403 هم تلاش کردیم با افزایش اولیه اعتبارات صداوسیما، این مصوبه برنامه هفتم محقق شود.

راستینه توضیح داد: در برنامه هفتم مصوب شد که در سال اول اجرای این برنامه یعنی سال 1403، باید 43 درصد افزایش اعتبارات در حوزه صداوسیما اتفاق بیفتد، آن هم نه برای موارد جاری، بلکه صرفاً برای تحقق جدولی که در آن تولید آثار فاخر تلویزیونی، سریال‌های الف ویژه، برنامه‌های محتوایی با محوریت کودک و نوجوان و... پیش‌بینی و تکلیف شده‌است.

 لزوم نمایش دستاوردها

 فریدون عباسی دوانی، نماینده مجلس در خصوص اهمیت افزایش بودجه سازمان صداوسیما گفت: صداوسیما سازمانی است که می‌تواند در نمایش دستاوردهای کشور به هم‌وطنان و سایر کشورها مفید باشد و در مسیر پیشرفت موثر واقع شود. از طرفی، این سازمان می‌تواند کارکرد فرهنگی در جهت قوام خانواده داشته‌باشد و با تقویت و تولید فیلم‌های مورد نیاز، در این حوزه هم موثر واقع شود. به همین خاطر است که نیاز به بودجه مناسب دارد.

به نظرم در سال‌های گذشته بودجه لازم برای این سازمان تخصیص پیدا نکرده‌بود و گاهی بی‌مهری‌هایی نسبت به آن صورت می‌گیرد. الان لازم است گذشته جبران و این سازمان بیش‌تر از قبل تقویت شود. عباسی عنوان کرد: مخالفت یک جریان خاص با افزایش بودجه بیش‌تر به این دلیل است که صداوسیما در جهت اهداف آن‌ها حرکت نمی‌کند. این جریان که بیش‌تر غرب‌گراست، تنها در صورتی از رسانه‌ملی حمایت می‌کنند که ببینند صداوسیما طبق اهداف آن‌ها جلو می‌رود‌.

صداوسیما حیثیت ماست

 حسن نوروزی، نماینده مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون تلفیق با اشاره به اینکه باید بودجه بیش‌تری به صداوسیما اختصاص داده‌شود، بیان می‌کند: ما معتقدیم صداوسیما یک رسانه ‌ملی است و به همین دلیل باید از آن حمایت شود، چون اگر بیش‌تر به آن توجه شود، همه چیز بهتر می‌شود و می‌تواند رسانه اثرگذاری باشد.

وی ادامه می‌دهد: به هر حال صداوسیما یکی از مهم‌ترین نهاد‌های فرهنگی جامعه است و از این رو اساس جامعه، خبر جامعه، صنعت و کشاورزی جامعه محسوب می‌شود. می‌خواهم بگویم صداوسیما از چنین اهمیتی برخوردار است؛ بنابراین اگر ما بودجه آن را 100درصد هم افزایش بدهیم، کار اشتباهی نکرده‌ایم.

نوروزی همچنین در باره دلیل برخی مخالفت‌ها و جبهه‌گیری‌ها نسبت به این موضوع هم می‌افزاید: آن‌هایی که مخالف افزایش بودجه صداوسیما هستند، متوجه اهمیت این رسانه نیستند. نمی‌دانند صداوسیما، حیثیت ملی ماست. این رسانه ‌ملی ماست که از هویت و فرهنگ ما دفاع می‌کند، نه رسانه‌های خارجی؛ لذا باید در حد توان به رسانه‌ملی کمک و از آن حمایت کنیم.

 افزایش بودجه با توجه به برنامه‌های تعریف شده

 حجت‌الاسلام حسین جلالی، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به اینکه انتقاد‌ها از افزایش بودجه صداوسیما درست نیست، عنوان کرد: اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس در بررسی‌های خود به این نتیجه رسیدند که صداوسیما برای اجرای برنامه‌هایی که برایش در نظر گرفته شده‌است به بودجه نیاز دارد، زیرا اجرای برخی برنامه‌ها به دلیل بودجه متوقف شده بود.

وی با اشاره به اینکه ساخت برنامه‌های مناسب در گرو هزینه‌های درخور توجهی است، ادامه داد: برای نمونه آقای میرباقری چند سال است که ساخت سریال«سلمان فارسی» را شروع کرده‌اند و خلق چنین آثاری با هزینه‌های معمولی امکان‌پذیر نیست.

‌عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با یادآوری این نکته که ساخت و اجرای برنامه‌هایی که برای صداوسیما تعریف شده نیازمند بودجه مناسب است، تاکید کرد‌: بودجه‌ای که برای صداوسیما در نظر گرفته می‌شود باید متناسب با برنامه‌های رشد، ارتقا و توسعه کمّی و کیفی تعریف شده برای این سازمان باشد.

حجت‌الاسلام حسین جلالی عنوان کرد: چنانچه بخواهیم آثاری فاخر و در تراز کشور‌های منطقه خلق کنیم، باید برای این مهم به‌درستی سرمایه‌گذاری شود. به همین دلیل، توسعه برنامه‌های صداوسیما نیاز به افزایش بودجه دارد.

وی ادامه داد: این درحالی است که بودجه در نظر گرفته شده برای این سازمان با بودجه‌ای که کشور‌های منطقه در این خصوص اختصاص می‌دهند، قابل مقایسه نیست و به عبارت دیگر ما با حداقل‌ها صداوسیما را اداره می‌کنیم.

 

 

امتیاز شما