امروز شنبه  ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۳
نگاهی چندوجهی به احوالات جام‌جم در هفته‌ای که گذشت
نگاهی چندوجهی به احوالات جام‌جم در هفته‌ای که گذشت

این واژگان فرنگی و نقطه‌نظرهایی که رئیس فرهنگستان داشت

مشاهده ۱۴۹
۱۴۰۳/۰۲/۰۹- ۰۹:۴۷
تعداد بازدید:149

در بازه زمانی 29 فروردین تا ششم اردیبهشت ماه نیز رویداد‌ها، اخبار مهم فرهنگی و رسانه‌ای و برنامه‌های روی آنتن سیما، با ابعاد گوناگونی که داشتند، بازار اخبار و گزارش‌های رسانه‌ها را درباره متن و حاشیه صداوسیما گرم کردند.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، پربسامدترین خبرها و تحلیل‌های منتشرشده پیرامون سازمان صداوسیما در رسانه‌ها را در این روزها باید در ادامه نقد و بررسی سریال‌ها و برنامه‌های مناسبتی رسانه ملی در ایام نوروز و ماه مبارک رمضان، تحلیل و واکاوی سیاست‌های تلویزیون در برنامه‌سازی‌ها، مصاحبه‌های کارشناسان، هنرمندان و برنامه‌سازان پیرامون مجموعه‌های نمایشی روی آنتن به‌ویژه «نون‌خ 5» و گمانه‌زنی پیرامون پخش مجموعه‌های نمایشی جدید تلویزیون از جمله «مهیار عیار»، «بدل» و «رخنه» دید که در ادامه مروری اجمالی بر مهم‌ترین آنها خواهیم داشت.

گلایه رئیس فرهنگستان درباره استفاده از واژگان فرنگی

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی در گفت‌وگویی با خبرگزاری صداوسیما که در روز اول اردیبهشت منتشر شد از به کاربردن فراوان واژه‌های فرنگی در برنامه‌های صداوسیما انتقاد کرد و گفت: «استفاده از واژگان فارسی به جای فرنگی به مطالبه‌ای مردمی تبدیل شده‌است. بازخورد اقدام خبر 20:30 در پاسداشت زبان فارسی، در جامعه مثبت بوده و مردم در مواجهه با ما، برنامه‌ریزی بیشتر و دقیق‌تر فرهنگستان را برای کاهش استفاده از واژگان فرنگی طلب می‌کنند. اما مجموعه‌های نمایشی و فیلم‌های سینمای خانگی به لحاظ استفاده از کلمه‌های بیگانه نیز وضع مناسبی ندارند.»

غلامعلی حدادعادل از برنامه‌های ورزشی و پزشکی صداوسیما هم به سبب استفاده زیاد از واژه‌های فرنگی انتقاد کرد و گفت: حسن گزارش زبان معیار خبر 20:30 این است که رویکرد سوگیرانه ندارد و حتی از خود برنامه‌های صداوسیما هم انتقاد می‌کند.

روزنامه ابتکار در روز دوم اردیبهشت در گزارشی با عنوان « «لهجه» چالش سریال‌های ایرانی » از گلایه اقوام در نوع به تصویر کشیدن شهرشان در مجموعه‌های نمایشی چون نون‌خ، پایتخت و سرزمین مادری از سنوات گذشته تا کنون نوشته است.

مجریان رسانه ملی از دیروز تا امروز

روزنامه وطن امروز هم در روز دوم اردیبهشت در یادداشتی به وضعیت مجریان صداوسیما پرداخته است و مروری بر اجراهای تلویزیونی از دهه 70 تا کنون داشته و در پایان‌بندی این گزارش آورده است: «در پایان آنچه بسیار مهم است، اهتمام ویژه سازمان صداوسیما به عنوان متولی برنامه‌سازی به تربیت و کشف استعداد‌های جوان برای اجرا در برنامه‌هاست که می‌توان امیدوار شد باز هم شاهد دوران طلایی اجرا در سیما باشیم.»

گلایه‌های عموقناد

مجید قناد تهیه‌کننده، کارگردان و مجری کودک و نوجوان در صداوسیما که مهمان برنامه تلویزیونی «برمودا» شده بود بعد از 10 سال از برخی اتفاقات مربوط به جدایی فیتیله‌ای‌ها سخن گفت که در رسانه‌های مختلف مورد توجه قرار گرفت.

 برای خانه‌ات بجنگ!

روزنامه جام‌جم نیز در هفته گذشته به سراغ بازیگر پیش‌کسوت احمد نجفی رفت و در آستانه 76 سالگی‌اش با او به گفت‌وگو نشست. او در بخشی از این مصاحبه که با عنوان «برای خانه‌ات بجنگ!» به چاپ رسیده گفته است: «من سال‌ها در کوچه‌پس‌کوچه‌های خرمشهر زندگی کردم، اما وقتی تیرمی‌آمد، فهمیدم خاک وکوچه وشهر یعنی چه!‌ دست به دیوارهای شهر می‌کشیدم و لب شط، آبی به صورتم می‌زدم و معنای خاک و وطن و زادگاهم را با ذره‌ذره وجودم درک می‌کردم. این سرزمین جای بزرگی است. آنچه یاد گرفتم نه از سر حزن که از سر قدرت است. کار را با بخشنامه نه، بلکه با فرهنگ پیش ببریم،‌ زیرا این انقلاب، انقلاب فرهنگ است. بوی خوش خاک این وطن را حس کنیم.گوشه‌گوشه و جای‌جای این وطن برای ما خاطره است، باید آن را حفظ کنیم و توسعه دهیم و باورش کنیم.»

وی تأکید کرده است: «ما باید آثار فاخری بسازیم تا خرمشهری و آبادانی و هموطن کُرد ما بعداز۳۰،۴۰سال بداند برای چه جنگیده است. شاید این بزرگ‌ترین ندای سریال سنجرخان باشد که می‌خواست بگوید: «برای خانه‌ات بجنگ!» جنگ جز نکبت و بدبختی و فلاکت چیز دیگری ندارد، اما دفاع و مبارزه جنس دیگری دارد که جنگ را گاه اجتناب‌ناپذیر می‌کند و دفاع‌مقدس ما ازاین جنس بود. باید از مردم خودمان بپرسیم آیا تاریخ نکبت‌بار قاجار را فراموش کرده‌ایم؟ آیا بذل و بخشش بحرین‌ها و اروند و سیستان وبلوچستان(که خیلی‌ها از آن بی‌خبرند) را از یاد برده‌ایم؟ کسی که خود سرتاپا انتقاد است، چگونه به خود اجازه می‌دهد که از دیگران و از مملکت خودش انتقاد کند.»

امتیاز شما