امروز شنبه  ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
در کانال کردی شبکه جهانی سحر؛
در کانال کردی شبکه جهانی سحر؛

زبانگردانی کتاب «از چیزی نمی ترسیدم» از سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی

مشاهده ۲۳۵
۱۴۰۲/۰۹/۲۲- ۰۵:۵۳
تعداد بازدید:235

ترجمه و تولید محتوای اثری فاخر از سردار سپهبد شهید «حاج قاسم سلیمانی» در دستور کار کانال رادیو وتلویزیون کردی شبکه جهانی سحر قرار دارد.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، تولید آثار فاخر و ارزشمند هنری و رسانه‌ای پیرامون شخصیت و منش اخلاقی و رفتاری سردار سپهبد شهید «قاسم سلیمانی» از مهم‌ترین رسالت‌های رسانه ملی به‌ویژه در سال‌های اخیر بوده است و پس از شهادت ایشان که بسیاری از رسانه‌های غربی و معاند تلاش کردند تا با داستان‌پردازی، وجهه ایشان را مخدوش کنند، خلق آثار برجسته، فاخر و درخور توجه اهمیت بیشتری یافته است.

شهید سردار سلیمانی نمونه‌ای مردمدار، فرمانده‌ای مقتدر، زمان‌شناس، مدیر و مدبر و مطیع ولایت است و معرفی چنین شخصیتی که در همه زمینه‌ها الگو بوده، به نسل‌های امروز و آینده کاری با اهمیت و ماندگار است. نقش سردار سلیمانی در مبارزه با داعش و همراهی با مردم کردزبان اقلیم کردستان عراق در این راه، جایگاه ایشان در منطقه و رشادت‌های ایشان به عنوان الگویی با نام مدافعان حرم و به‌عنوان طلایه‌دار جبهه مقاومت، رسالتی است که رسانه ملی در رویکرد خود به آن توجه ویژه دارد.

در راستای این مهم و باتوجه به لزوم تحول محتوایی و ساختاری در رسانه محل، همچنین نقش اثرگذار، فعالیت‌ها و کارهای شاخص "سردار سلیمانی" در مبارزه با تکفیری داعش و همچنین ارتباط نظامی و سیاسی سردار با منطقه عراق و به‌ویژه جایگاه "سردار سلیمانیگ در میان کرد زبانان منطقه جغرافیایی مخاطبان هدف؛ ترجمه اثری از ایشان و تولید محتوایی فاخر با عنوان «از چیزی نمی‌ترسیدم» به زبان اساطیری و حماسی کردی، در دستور کار کانال رادیو و تلویزیون سحر کردی معاونت برون مرزی رسانه ملی قرار گرفت.

 کتاب «از چیزی نمی‌ترسیدم»، زندگینامه خودنوشت سردار سلیمانی است که توسط انتشارات مکتب حاج قاسم منتشر شده است. این کتاب که شامل دست‌نوشته‌های شخصی شهید سلیمانی از دوران کودکی و زندگی در روستای قنات ملک کرمان تا میانه مبارزات انقلاب در سال ۵۷ است؛ شرح زندگی مردی از دل روستایی دورافتاده در کرمان است که چند دوره از زندگی ساده و کوتاهش را روایت کرده و نشان می‌دهد که چگونه از چوپانی به جایگاه بلندی رسید. آنان که سردار سلیمانی را فقط با لباس نظامی دیدند خوب است ببینند که او چگونه پرورش یافته است.

شرح رشادت‌ها و شجاعت‌های سردار سلیمانی بر کسی پوشیده نیست اما انتخاب نام کتاب در واقع برگرفته از داستانی است که خود ایشان در کتاب نقل می‌کند.

این کتاب که به زبانی ساده، روایت داستانی از زندگی شخصی سردار سلیمانی است، با یادداشتی از رهبر معظم انقلاب پیش از مطالعه کتاب زندگی‌نامه خودنوشت شهید سلیمانی همراه شده است.

متن یادداشت رهبر معظم انقلاب (مدظله العالی) بدین شرح است:

"بسمه‌تعالی

هر چیزی که یاد شهید عزیز ما را برجسته کند، چشم‌نواز و دلنواز است.

یاد او را اگرچه خداوند در اوج برجستگی قرار داد و بدین‌گونه پاداش دنیائی اخلاص و عمل صالح او را بدو هدیه کرد ولی ما هم هرکدام وظیفه‌ئی داریم.کتاب حاضر را هنوز نخوانده‌ام اما ظاهراً می‌تواند گامی در این راه باشد.

رزقناالله ما رزقه من فضله

سیّدعلی خامنه‌ا ی

  "1399/10/7

زینب سلیمانی، دختر شهید سردار سلیمانی در مقدمه کتاب «از چیزی نمی‌ترسیدم» درخصوص یادداشت رهبر معظم انقلاب بر این کتاب می‌نویسد:

«صبح روز چهارشنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۹، خداوند مهربان توفیق زیارتِ رهبر معظم انقلاب را که جانم فدایشان باد، روزی‌مان فرمود. دیدار معظمٌ‌لَه با اعضای ستاد بزرگداشت شهید قاسم سلیمانی و ما افراد خانواده‌اش بود. من، به‌نمایندگی از پدرم، برای ایشان هدیه‌ای برده بودم. این هدیه، زندگی‌نامه‌ای بود به‌قلم حاج‌قاسم که قصد داشتیم به‌مناسبت سالروز شهادتش، در قالب کتابی منتشر کنیم. آنچه همراهم بود، در واقع ماکِت یا نمونه اولیه‌ای از کتاب بود. در پایان دیدار، متن را تقدیمِ آقا کردم. ایشان پرسش‌هایی درباره آن پرسیدند و این هدیه را با مِهر پذیرفتند.

چند روز بعد از آن دیدار و در دقایق پایانیِ نهایی‌شدن کتاب، متنی از دفتر رهبر معظم انقلاب به دستم رسید. ایشان منّت گذاشته و قبل از مطالعه، یادداشتی به‌یاد «سرباز وفادار» خود نوشته بودند. متنی بود پُر از عطوفت و بزرگواری که چون روح بر کالبدِ این کتاب نشست.»

در آستانه نزدیک شدن به 13 دی‌ماه و هم‌زمان با چهارمین سالگرد شهادت سردار سلیمانی، کانال رادیو و تلویزیون سحر کردی کتاب زندگی‌نامه خودنوشت «از چیزی نمی‌ترسیدم» را که به چندین زبان زنده دنیا نیز ترجمه شده است را برای ترجمه به زبان کردی در دست اقدام دارد.

ترجمه این کتاب که به همت «هوشنگ شیخی» درحال انجام است، هم‌زمان با چهارمین سالگرد شهادت سردار در معاونت برون‌مرزی سازمان صدا و سیما رونمایی خواهد شد. همچنین مقرر است 13 فراز از بیانات ایشان در قالب نمایشنامه رادیویی در رادیو سحر کردی با حضور دوبلورهای مجرب کردزبان، تولید و پخش شود که مخاطبان کردزبان می‌توانند این مجموعه‌برنامه را به‌صورت هم‌زمان از طریق رادیو، تلویزیون و فضای مجازی کانال که شامل وب سایت شبکه و رادیو نما «رادیو تصویری سحر کردی» است، مشاهده کنند.

گفتنی است ترجمه کردی این کتاب، پس از رونمایی، با همراهی بنیاد «مکتب حاج قاسم» حفظ و نشر آثار شهید سپهبد قاسم سلیمانی به مرحله چاپ و انتشار می‌رسد.

امتیاز شما