امروز چهارشنبه  ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳
سروش، منتشر کرد
سروش، منتشر کرد

کتاب «دیجیتالی شدن دیپلماسی عمومی» منتشر شد

مشاهده ۲۵۱
۱۴۰۰/۰۷/۲۰- ۱۰:۳۵
تعداد بازدید:251

چاپ نخست کتاب «دیجیتالی شدن دیپلماسی عمومی» تألیف ایلان مانور با ترجمۀ بابک دُربیکی و بهاره دُربیکی در انتشارات سروش منتشر شد.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، کمتر حوزه‌ای از زندگی‌ انسان را می‌توان برشمرد که از دیجیتالی شدن تأثیری نپذیرفته باشد. حتی خصوصی‌ترین امور زندگی فردی نیز با دیجیتالی شدن، دستخوش دگرگونی شده‌اند و بدیهی است جای شکی برای تأثیر آن در زندگی اجتماعی و از جمله سیاست و دیپلماسی باقی نمی‌ماند. کتاب حاضر که نوشته یکی از پژوهشگران به‌نام حوزه دیپلماسی در دانشگاه آکسفورد است، با استفاده از ده‌ها پژوهش میدانی و تجارب عینی به بررسی تأثیر این پدیده فراگیر بر دیپلماسی عمومی‌کشورهای مختلف پرداخته است. دقت، تیزبینی و تلاش نویسنده برای درنظر گرفتن ابعاد مختلف این تأثیر بر حوزه روابط بین‌المللی و دیپلماسی عمومی‌با توجه به تسلط وی به رسانه‌های نوین، شبکه‌های اجتماعی و روش‌شناسی پژوهش، باعث شده است تا کتاب فراتر از بیان تجارب یا نتایج پژوهش‌ها رفته، به خواننده فرصت طرح پرسش‌های جدید بدهد، به‌طوری‌که مخاطب بتواند با استفاده از روش‌های به‌کار گرفته شده در کتاب به پژوهش‌های جدید دست زده و به افزایش دانش در این حوزه پیچیده کمک کند. در واقع این کتاب می‌تواند یک راهنمای پژوهشی در حوزه دیپلماسی نیز قلمداد شود.

شایان ذکر است که منظور نویسنده از دیپلماسی عمومی، نه فعالیت‌های نهادهای مدنی، سازمان‌های غیردولتی و نظایر آن در جهت تأثیر بر افکار عمومی در سایر کشورهاست، بلکه نویسنده، به دلایلی که در کتاب شرح می‌دهد، صرفاً بر عملکرد وزارت‌خانه‌های امور خارجه و سفارت‌خانه‌های کشورها برای تأثیرگذاری بر افکار عمومی در سایر کشورها، ایجاد تصویر مناسب از خود، یا ارتباط با جمعیت دور از وطن، متمرکز شده است. این کتاب از آنجا که مبتنی بر تجارب و پژوهش‌های با ارزش از فعالیت‌های نهادهای متولی امور خارجی در حوزه دیپلماسی عمومی و تأثیرات فضای دیجیتالی بر این حوزه است، نه تنها به پژوهشگران، استادان، دانشجویان و علاقمندان این حوزه توصیه می‌شود، بلکه حاوی نکات جالبی است که قطعاً به کار دیپلمات‌ها، رایزنان و فعالان دولتی حوزه امور خارجه خواهد آمد. همچنین مطالعه این کتاب نحوه نگاه یک پژوهشگر دانشگاهی اروپایی به برخی از موضوعاتی که به دستگاه سیاست خارجی کشور ما و نیز حوزه نفوذ و فعالیت‌های آن مربوط می‌شود را نیز نشان می‌دهد که امید است برای خوانندگان مفید باشد. 

چاپ نخست این کتاب در 470 صفحۀ وزیری، شمارگان 500 نسخه و با قیمت 140.000 تومان توسط انتشارات سروش در اختیار علاقمندان این حوزه قرار گرفته است.

علاقه‌مندان برای تهیه این کتاب می‌توانند از طریق فروشگاه با شمارۀ 88310610 و یا فروشگاه اینترنتی با شمارۀ 66415401 تماس بگیرند. همچنین از طریق پیام‌رسان واتس‌اپ انتشارات سروش به شماره 09921605119 و یا با مراجعه به سایت سروش www.soroushpub.com، برای تهیه کتاب اقدام کنند.

تصاویر

امتیاز شما