امروز شنبه  ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
به همت عوامل فنی در رسانه ملی صورت گرفت:
به همت عوامل فنی در رسانه ملی صورت گرفت:

طراحی و تولید نخستین ماژولOLED

مشاهده ۲۰۴
۱۴۰۱/۰۶/۱۲- ۱۰:۱۳
تعداد بازدید:204

حساس ترین و ضروری ترین نقاطی است که همواره بایستی تغییرات آن مورد توجه قرار گیرد،‌ زیرا پس از این، استودیوهای فنی پخش با فرمت مرسوم و متداول کنونی، توانایی پشتیبانی از استانداردهای رو به رشد تولید و پخش صدا و تصویر را نداشته و نگهداری و تعمیرات سیستم های فرسوده با هزینه‌های گزاف همراه خواهد بود. به همین منظور در معاونت توسعه و فناوری رسانه پروژه ای براساس سازگار نمودن نمایشگرهای متداول در بازار، با نمایشگر اصلی سیستم تعریف شد.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، در این طرح از یک رابط سخت افزاری برای ترجمه پروتکل های کنترلرهای مختلف OLED(فناوری پیشرفته در نوع استفاده از نورها در پس زمینه نمایشگرها برای دستیابی به کیفیت بهتر) به یکدیگر استفاده شده است و ماژول های OLED موجود با این واسط، به جای ماژول اصلی نصب می‌شود که با از کارافتادن OLED پیام های روی آن بایستی در نمایشگر جایگزین شده نمایش داده شوند. در این طرح، به دلیل ناهمسان بودن کنترلر این نمایشگرها، از یک واسط سخت افزاری برای ترجمه این داده‌ها به داده‌های قابل نمایش بر نمایشگر جدید استفاده شده است.
در این پروژه که توسط امور صدای اداره کل فنی صدا و تصویر و با همکاری عوامل فنی اداره کل فنی پخش به سرانجام رسید، سعی شد تا ساختار شکست کار و زمانبندی برای اجرای آن استخراج شده و تا حد امکان فعالیت هایی همچون، مطالعه و بررسی داده‌های ارسالی، ذخیره سازی سیگنال های ارتباطی و استخراج داده‌ها، نهایی شدن پردازشگر مناسب برای ارسال و دریافت سیگنال، نوشتن برنامه مترجم، انجام تست، عیب یابی و رفع اشکالات موجود، براساس زمانبندی پیشرفت داشته باشند.
گفتنی است، پس از تامین قطعات الکترونیکی مورد نیاز و تجهیزات آزمایشگاهی، ساخت نمونه مهندسی این پروژه همراه شد با استخراج و طراحی شماتیک نهایی مدار، طراحی PCB مدار، سفارش قطعات و مونتاژ بردها و همچنین تست نمونه تولید شده و رفع اشکالات احتمالی.
همچنین لازم به ذکر است از ابتدای تعریف این پروژه، هدف، ساخت یک نمونه قابل تولید بوده است، لذا در این پروژه تلاش شده تا مراحل مختلف این طرح، از جمله انتخاب سخت افزار و نمونه سازی آن و همچنین تجهیزات و ملزومات ساخت، از امکانات موجود در اداره کل فنی صدا و تصویر و با حداقل هزینه تأمین شود تا در صورت تایید نمونه‌های آزمایشگاهی و مهندسی، برنامه ریزی برای ساخت، با تعداد بالاتر و با کمترین هزینه انجام گیرد که توجیه فنی و اقتصادی نیز داشته باشد.
خاطرنشان می‌شود، در خصوص برخی از دستاوردهای این پروژه می توان به پشتیبانی از  صد دستگاه میکسر مورد نظر و بازگشت آنها به چرخه کار و صرفه جویی مالی 80 درصدی نسبت به راه حل شرکت سازنده اشاره کرد.

امتیاز شما