امروز سه شنبه  ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
همایش آئین و آواهای سوگواری بوشهر برگزار شد
همایش آئین و آواهای سوگواری بوشهر برگزار شد

مرثیۀ سنج و دمام بوشهر در سوگ حسین (ع)

مشاهده ۴۰۵
۱۴۰۱/۰۶/۲۱- ۱۲:۰۴
تعداد بازدید:405

در آستانه اربعین حسینی همایش آئین و آواهای سوگواری بوشهر در سالن کوثر سازمان صدا و سیما برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، به همت دفتر شعر و موسیقی و سرود سازمان، سومین همایش این دفتر با عنوان «آئین و آواهای سوگواری بوشهر» با حضور سوگواران حسینی و شش نفر از هنرمندان نامدار شروه خوان از خطه جنوب ایران یکشنبه بیستم شهریور برگزار شد. این همایش که با ورود نوازندگان طبل و سنج و دمام آغاز شد با خیر مقدم به هنرمندان بوشهری و شعرخوانی علیرضا قزوه مدیر دفتر شعر و موسیقی و سرود سازمان همراه بود.
محسن شریفیان پژوهشگر موسیقی و سرپرست گروه لیان پس از اجرای شروه‌خوانان پیشکسوت به معرفی این هنر موسیقیایی در ایران پرداخت.
وی با اشاره به زادگاهش بوشهر و فرهنگی که از آن متأثر است گفت: بوشهری که در ذهن مخاطبان است با بوشهر من تفاوت دارد. برای آن‌ها بوشهر مصادف است با ماهی و میگو، گرما و آدم‌های سیه چرده و یا عسلویه و پارس جنوبی اما برای من این شهر تداعی کننده نوای شروه، افسانه‌ها و قصه‌های صید مروارید و رئیسعلی دلواری است.
سرپرست گروه لیان افزود: بوشهر شهر غمگین‌ترین موسیقی‌ها و شادترین نواهاست که ریتم سنج و دمام آن غوغا می‌کند.
شریفیان نوحه‌های بوشهری را اصیل و تأثیرگذار دانست و گفت: این نوحه‌ها چنان سوزی دارند که اکنون به زبان عربی برگردانده شده‌اند و دیگر منحصر به بوشهر نیستند.
این پژوهشگر موسیقی آخرین نشان از شروه را لالایی‌های بوشهری دانست و گفت: اوج این لالایی را در سریال «مختارنامه» شنیدیم که جادوی شروه از آن به پا شد. و سبب آشنایی مخاطبان با لالایی‌های بوشهر که ریشه در فرهنگ اصیل این منطقه دارد، شد.
به گفته این هنرمند، در ایام محرم از هر کوچه در محله‌های قدیمی‌شهر بوشهر بگذری ندای سنج و دمام تو را فرا می‌خواند و ارکستری از سازهای کوبه‌ای و بادی در عزاداری‌ بوشهری‌ها برای فرزندان فاطمه (س) می‌نوازند.
در ادامه مصطفی گراشی، پولاد اسماعیلی و محسن سناسیری شروه خوانان پیشکسوت با اجرای شروه خوانی بخش‌هایی از هنر موسیقی بوشهر را به نمایش گذاشتند. همچنین محمدرضا احمدی فر و حسین دارند نیز با قرائت دوبیتی‌هایی در وصف شهادت امام سوم شیعیان، به عزاداری پرداختند.
در پایان این مراسم ضمن تکریم مصطفی گراشی، پولاد اسماعیلی و محسن سناسیری پیشکسوتان این سبک از آئین سوگواری، از محسن شریفیان پزوهشگر موسیقی، مهدی حیدری مدیرکل مرکز بوشهر و اکبر ابراهیمی مسئول واحد موسیقی بوشهر قدردانی شد.

امتیاز شما