امروز شنبه  ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
نگاه مدیران ارشد رسانه ملی به دستاوردهای بیستمین اجلاس فناوری رسانه؛
نگاه مدیران ارشد رسانه ملی به دستاوردهای بیستمین اجلاس فناوری رسانه؛

امیدآفرین و روشنگر

مشاهده ۳۲۱
۱۴۰۲/۱۰/۲۴- ۱۳:۰۶
تعداد بازدید:321

اجلاس سراسری فناوری رسانه ملی در گام بیستم با شعار تحول و توسعه پایدار از تاریخ ۱۱ تا ۱۳ دی سال جاری در محل مرکز همایش‌های بین المللی صداوسیما برگزار و در این رویداد تازه‌ترین دستاوردهای حوزه فنی رسانه ملی و شرکت‌های دانش بنیان ارائه شد. برگزاری نشست‌های تخصصی و کمیسیون‌های فنی و برپایی نمایشگاه صنعت رسانه نیز از دیگر برنامه‌های این اجلاس بود. از بخش‌های مهم و جذاب اجلاس، انتخاب برترین‌ها و اهدای سپاس‌نامه و تندیس اجلاس به آنان بود که در آیین اختتامیه این نفرات برتر مورد قدردانی قرار گرفتند.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، به همین مناسبت، برای آشنایی با برترین‌های حوزه فنی رسانه ملی و اطلاع از آثار ایشان، به سراغ آنان و همچنین برخی مخاطبان و مهمانان ویژه اجلاس رفتیم که گزارش پیش رو حاصل این گفت‌وگوهاست.

 نویدبخش جهش فناورانه در مراکز استانی

حسن عابدینی، معاون امور استان‌ها

حسن عابدینی، معاون امور استان‌ها با بیان اینکه حوزه تلویزیون دارای سه مؤلفه اصلی هنر زیبایی‌شناسی تصویری، فن بیان، فن انتقال پیام به مخاطب و دانش برقراری ارتباط با مخاطب است، گفت: وقتی که در این نمایشگاه شرکت کردم یکی از اصلی‌ترین مؤلفه‌ها را در این زمینه شاهد بودم که آن هم چگونگی انتقال پیام از منطقه تولید شده به مخاطب است که شاهد پیشرفت‌های شگرفی در این زمینه هستیم.

وی افزود: هم‌اکنون در حوزه سیگنال‌رسانی و فرستنده‌های تلویزیونی به خودکفایی و خوداتکایی در شرکت‌های دانش‌بنیان رسیده‌ایم. به طور مثال در حوزه نور و استفاده از تجهیزات آن به‌راحتی این امکان وجود دارد که هوشمندانه نور استودیوهای مختلف تنظیم شود و در حوزه واقعیت افزوده و استودیوهای مجازی نیز بازدید از این نمایشگاه نشان می‌دهد دانشمندان حوزه ارتباطات و مهندسان در این زمینه بسیار فعال هستند و گام‌های بلندی را برداشته‌اند. البته این امر زمانی مؤثر واقع می‌شود که دانشگاه‌های حوزه ارتباطات هم افرادی را تربیت کنند که بتوانند پیام‌های مناسبی را در اختیار شبکه‌های انتقال پیام قرار دهند.

عابدینی در خصوص حضور شرکت‌هایی که در حوزه هنر زیبایی‌شناسی تصویری حضور داشتند ابراز خرسندی کرد و گفت: دنیای تلویزیون در قرن 21 در حال جهش فناوری است و اگر نتوانیم همگام با جهش فناوری پیش برویم بی‌تردید متضرر می‌شویم و مخاطبان به جای ما دیگران را انتخاب می‌کنند.

معاون امور استان‌های صداوسیما در ادامه بیان کرد: بخشی از تلویزیون پیام و محتوا و قسمت دیگر زیبایی‌شناسی بصری است. این پیام باید هنرمندانه با استفاده از زیباشناسی بصری در اختیار مخاطب قرار بگیرد و تلفیق فناوری و هنر را در این زمینه باید ارج نهیم. مراکز دانش بنیان باید تلاش کنند با بهره گیری از تجهیزات فناوری زمینه انتقال پیام را هنرمندانه فراهم کنند.

وی با بیان اینکه بسیاری از نیازهای ما در حوزه رادیو و تلویزیون با برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی برطرف می‌شود، گفت: خوشبختانه رسانه ملی با 33 مرکز در سراسر کشور و استفاده از این تجهیزات یک جهش فناورانه را برای تمام مراکز می‌تواند به دنبال داشته‌باشد و این امر کرامت انسانی را برای مخاطب در پی دارد.

عابدینی اضافه کرد: حق مخاطب است که تصاویر را با بالاترین و بهترین کیفیت ممکن ببیند و چنین نمایشگاهی این زمینه را فراهم خواهدکرد.

 پل تعامل پرثمر دانشگاه و معاونت فنی

 شهاب اسفندیاری، رئیس دانشگاه صداوسیما

اجلاس فناوری رسانه، یکی از جلوه‌های همکاری دیرینه دانشگاه صداوسیما و معاونت توسعه و فناوری رسانه از سال‌های دور است. در واقع اقدام بسیار خردمندانه‌ای بود که مدیران ارشد حوزه فنی رسانه ملی، بنای این اجلاس را با همکاری دانشگاه و استادان دانشگاه و دانشجویان دانشگاه گذاشتند. در ادوار مختلف، طرح‌های پژوهشی استادان دانشگاه و دانشجویان دوره تحصیلات تکمیلی در این اجلاس ارائه شده‌است و همواره از مقاله‌ها و پروژه‌های برتر، دانشجویان و استادان، قدردانی شده‌است، لذا این اجلاس یک نشانه بسیار مهم از تعامل بسیار خوب بین معاونت توسعه و فناوری رسانه و دانشگاه صداوسیما به شمار می‌رود.

امسال این تعامل با حضور برخی از اعضای هیئت علمی دانشگاه در سمت‌های مدیریتی ارشد معاونت، خصوصاً حوزه‌های پژوهشی و تحقیقاتی همچون اداره کل تحقیقات و جهاد خودکفایی با همت و درایتی که جناب مهندس شریفی تقویت شد و ما امیدواریم که نقش‌آفرینی استادان و دانشجویان در طرح‌های تحقیقاتی معاونت بیش از گذشته ثمربخش باشد.

این اجلاس، میزبان شرکت‌هایی است که در رفع نیازهای فنی به سازمان صداوسیما کمک می‌کنند، خصوصاً در اوضاع تحریم که لازم است قدر این شرکت‌ها و زحماتی را که در این زمینه می‌کشند بیش از پیش دانسته شود و با حمایت از آن‌ها، در حد مطلوب و مورد نیاز به خودکفایی در تأمین محصولات و فناوری‌های مورد نیازمان برسیم. در بیستمین اجلاس فناوری رسانه و همچنین نمایشگاه صنعت رسانه، نیز نمونه‌های بسیار امیدبخشی از پیشرفت در حوزه فناوری رسانه را شاهد بودم که به مهندس شریفی و همکارانشان خدا قوت عرض می‌کنم و امیدوارم در این زمینه هر روز شاهد پیشرفت و تعالی فعالیت‌های علمی و فناوری باشیم. جوانان و دانشجویان دانشگاه صداوسیما نیز با روحیه و انرژی بالا آماده نقش آفرینی در این مسیر هستند.

 مرجعی برای تبیین سند تحول فنی

  محسن نصرپور، مدیرکل صداوسیمای خراسان رضوی

 بی‌تردید یکی از ارکان اصلی فعالیت‌های رسانه‌ای، بعد فناورانه آن است. در واقع عصر ارتباطات زاییده تغییرات و توسعه فزاینده دانش فنی و ابزارهای حوزه رسانه‌ است و بنا به فرمایش مقام معظم رهبری، «صدا وسیما مجموعه پیچیده فنی، هنری، سیاسی است» و لذا اقدام جهادی معاونت‌ توسعه و فناوری رسانه  در اجرای منویات رهبر معظم انقلاب و اجرای دستور رئیس محترم سازمان  برای زمینه‌سازی حضور گسترده مردم شریف ایران و از جمله راه‌اندازی شبکه‌های جدید تلویزیونی در حوزه‌های انتخابیه سراسر کشور (بیش از ۲۰۰ شبکه) شایسته سپاس است.

شعار بیستمین اجلاس فناوری رسانه «تحول و توسعه پایدار» بود؛ یعنی تحول و توسعه در حوزه فنی باید به همراه پایداری سیگنال باشد. در برخی از رسانه‌های جهان از فناوری‌های سهل الوصول همراه با دسترسی آسان استفاده می‌کنند، ولی شرط استفاده از فناوری در آنتن صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران، پایداری آن است. بنابر این، طراحی و تنظیم سند راهبردی در معاونت توسعه و فناوری رسانه کاری سخت و پیچیده‌ است. هر فناوری جدیدی پس از چندین مرحله بررسی و بازبینی آزمایشگاهی زیر نظر کارشناسان و متخصصان و اخذ تاییدات لازم، برای آنتن صداوسیما قابل استفاده خواهدبود.

در یک سال گذشته، طرح‌های زیادی در حوزه‌های مختلف فنی در ستاد سازمان و در مراکز مختلف استان‌ها به بهره‌برداری رسیده که با وجود محدودیت‌های اعتباری و تحریم‌ها فقط با روحیه انقلابی و تلاش‌های شبانه روزی همکاران فنی سراسر کشور و با برنامه‌ریزی شایسته و هماهنگی و همدلی مدیران و کارکنان پرتلاش فنی میسر شده‌است.

بر اساس گزارش همکاران و بازدید حضوری این‌جانب از اجلاس از نقاط قوت آن می‌توان به حضور فعال شرکت‌های دانش‌بنیان، عرضه فناوری‌های جدید، افزایش کمّی و کیفی طرح‌ها و مقالات، برگزاری نشست‌ها و کمیسیون‌های تخصصی برای تمام حوزه‌های فنی، شنیدن نظرات، مشکلات و راهکارهای همکاران فنی استان‌ها و به‌ویژه تشریح موضوعات کاری مهم از قبیل سند تحول راهبردی معاونت توسعه و فناوری رسانه، راهکارهای عملیاتی فنی برای راه‌اندازی کانال‌های انتخاباتی، پدافند غیرعامل و تهدیدات سایبری و... اشاره کرد.

کارگروه‌های مختلف اجلاس به ریاست معاون محترم توسعه و فناوری رسانه و متشکل از نمایندگان تمام ادارات کل ستادی، عملکرد یک ساله صداوسیمای استان‌ها را مورد ارزیابی قرار می‌دهند.

مواردی از قبیل نحوه تعامل دوسویه و خدمات‌دهی مناسب تمام واحدهای فنی و معاونت فنی صداوسیمای استانی با سایر معاونت‌ها، نحوه تعامل و همکاری صداوسیمای استان با معاونت توسعه و فناوری رسانه و ادارات کل ستادی، سرویس و نگهداری مناسب تجهیزات، پایداری سیگنال از چرخه تولید و پخش محتوا تا انتقال و انتشار آن، پیگیری اعتبارات استانی و ملی و تلاش برای افزایش اعتبارات و تخصیص حداکثری و نحوه صحیح جذب آن، مدیریت صحیح دارایی‌های مشهود و نامشهود و ارتقای کیفی و کمّی تجهیزات و...، در طول یک سال ارزیابی می‌شوند و سطح واحدهای فنی و معاونت و در نهایت تراز صداوسیمای استان مشخص می‌شود.

 در این میان، با استعانت از پروردگار متعال و عنایات حضرت علی‌بن‌موسی‌الرضا (ع) و تلاش همکارانم در طول یک سال گذشته صداوسیمای  خراسان رضوی بیش‌ترین امتیاز کارگروه اجلاس را در بین استان‌ها کسب کرد و تندیس اجلاس را به دست آورد.

 کاوش در پدیده‌های نوظهور فناورانه

علیرضا آینه‌دار، مدیرکل صداوسیمای خراسان جنوبی

انتخاب عنوان«تحول و توسعه پایدار» برای شعار بیستمین اجلاس فناوری رسانه متناسب با محتوای متنوع و مفید بیستمین اجلاس فناوری رسانه بود. بر خود لازم می‌دانم به نمایندگی از همکاران صداوسیمای استان‌ها از تمام دست‌اندرکاران و عوامل اجرایی و پشتیبانی اجلاس قدردانی کنم.

دو ویژگی مهم، همکاران صداوسیمای خراسان جنوبی را جزو بهترین مخاطبان و بهره‌برداران این اجلاس قرار داد.  ویژگی اول اینکه گرچه خراسان جنوبی به نسبت اغلب استان‌ها نوپا به شمار می‌رود و به لحاظ تجهیزات، نیروی انسانی و زیرساخت‌های فنی فاصله زیادی با سایر استان‌ها دارد، اما همکاران فنی ما در سال‌های اخیر با تلاش جهادی و خلاقیت‌های فنی به دنبال حل مشکلات و رفع کمبودها بودند و اجازه ندادند این کمبودها مانعی بر سر راه اقدامات حوزه‌های تولید و پخش و انتشار باشد و بحمدالله اجلاس بیستم فناوری رسانه فرصت جدیدی بود تا بخشی از تلاش‌ها و خلاقیت‌هایشان دیده و تقدیر شود.

ویژگی دوم، زمینه‌سازی دیدار چهره به چهره عوامل اثرگذار در گستره فنی مراکز و حوزه‌های ستادی بود. اهمیت مضاعف این موضوع برای ما به دلیل بعد مسافت نسبت با سایر استان‌هاست که چنین فرصت‌هایی را با محدودیت مواجه می‌سازد.

یکی از بخش‌های بسیار ارزشمند اجلاس بیستم، نمایشگاه دستاوردهای شرکت‌های دانش‌بنیان و شرکت‌های مرتبط با صنعت صداوتصویر و انتقال و انتشار بود و بخش خاص رونمایی از طرح‌های برتر فنی که باعث آشنایی همکاران با امکانات موجود در بازار داخلی شد، چراکه مشاهده و بررسی تجهیزات از نزدیک باعث اعتمادسازی و ترغیب به خرید تجهیزات با کیفیت داخلی و کاهش هزینه‌های جاری سازمان صداوسیما می‌شود.

همچنین برگزاری نشست‌های تخصصی کیفی و کمیسیون‌های فنی در موضوعات مرتبط با حوزه کاری که به صورت حضوری و رایان‌نشست برگزار شد باعث ارتقای سطح دانش همکاران، تبادل اطلاعات و شناسایی نقاط قوت و ضعف مراکز می‌شود که این موضوع در بهبود نقاط ضعف و تقویت نقاط قوت برای مراکز بسیار حائز اهمیت است.

بنده اعتقاد دارم علاوه بر ارزیابی کمیته‌های داوری از واحدهای فنی تابعه که باعث ایجاد انگیزه و رقابت سالم بین همکاران مراکز و تشویق عوامل برتر می‌شود نوعی خودارزیابی هم اتفاق می‌افتد، چراکه شرکت‌کنندگان از مراکز با شرکت در بخش‌های مختلف اجلاس و مقایسه طرح‌ها و فکر‌های برتر سایر استان‌ها می‌توانند به نوعی ارزیابی اولیه از توانمندی همکاران خود برسند و با برنامه‌ریزی، حمایت از طرح‌های جدید را رقم بزنند.

دو مورد از دستاوردهای بومی صنعت رسانه در اجلاس فناوری رسانه که برای بنده جالب بود و در ذهنم باقی ماند «روبات اطلاع‌رسان راهنمای برنامه‌های صداوسیما» و«دستگاه سوئیچ اضطراری و تأخیردهنده صدا» است که به دلیل دغدغه‌مندی و درک از نزدیک مسائل که حاصل سال‌های ابتدایی مدیریتم به عنوان مدیر پخش سیما و معاونت سیماست برایم جذاب بود.

مباحث مربوط به هوش مصنوعی به عنوان انقلاب چهارم صنعتی، طراحی استودیو تولید مجازی و امن‌سازی چرخه اتوماسیون تلویزیونی نیز که امسال مطرح شد مبتنی بر نیازهای روز و ضروری رسانه است که بسیار مفید بود.

با توجه به وسعت استان خراسان جنوبی و گستردگی فرستنده‌ها، کمیسیون مشترک اداره کل فرستنده‌های رادیویی و تلویزیونی با ادارات کل مرتبط در خصوص مسائل و معضلات ایستگاه‌های رادیویی و تلویزیونی سراسر کشور که با حضور معاونان فنی و مدیران فرستنده‌های رادیویی و تلویزیونی ستاد و صداوسیمای استان‌ها برگزار شد نیز بسیار مورد توجه قرار گرفت.

در بخش قدردانی از همکاران استان‌ها نیز انتخاب موضوعی خلاق با عنوان غیرتمندی و صیانت از دارایی‌های رسانه ملی باعث فرهنگ‌سازی و ارزش‌گذاری بسیار زیادی در بین همکاران می‌شود. از مسئولان و متصدیان برگزاری اجلاس قدردانی می‌کنم.

 کارکرد صحیح زیرساخت‌های تبلیغات انتخابات

 کیوان الوندی، مدیرکل صداوسیمای همدان

امروزه با تغییر و تحول در سبک زندگی و ابزارهای نوین، مقوله مهم فناوری جزو جدایی‌ناپذیر زندگی روزمره شغلی انسان‌ها و سازمان‌ها به شمار می‌رود. فناوری، بدنه‌ای از دانش است که در خدمت مدیریت دانش، خلق ابزار، پردازش امور و استخراج علم و فن به کار می‌رود. با پیشرفت‌های نوین علمی و فنی و به روز شدن چرخه فناوری، رسانه ملی و استانی نیز از فناوری در رسانه ‌باید به طور مطلوب برای پیشبرد اهداف کمّی وکیفی، سیگنال‌رسانی و تولید محتوا بهره ببرد.

با ورود هوش مصنوعی در عرصه فناوری نوین رسانه‌ای، تهدیدهای سایبری، پیشرفت‌های صدا و تصویر در حوزه فنی، ابزارهای جدید رسانه‌ای، برای هم‌قدم شدن با فناوری‌های نوین، رسانه ملی و استانی نیز در این زمینه‌ها گام‌های بسیار مطلوب و موثری برداشته‌است.

برگزاری بیستمین اجلاس فناوری رسانه با شعار«تحول و توسعه پایدار» در حوزه‌های فنی، سیگنال‌رسانی، ساختمان و تاسیسات، فناوری اطلاعات، صدا و تصویر، فرصت بسیار مغتنمی‌برای به‌روز رسانی و بهره‌مندی از فناوریی‌های نوین در رسانه ملی و استانی در راستای تحول و توسعه پایدار بود.

همچنان که تمام بخش‌های رسانه ملی و استانی با مفاد و محورهای«سند تحول» با چشم‌انداز افق تحولی سازمان تلاش می‌کنند، در بخش فنی نیز با رویکرد تحول در نگهداری و زیر ساخت‌ها و همچنین بهره‌مندی از تجهیزات بومی، فعالیت‌های چشمگیری صورت گرفته‌است.

بخش نمایشگاهی صنعت رسانه و رونمایی از طرح‌های برتر فنی در حاشیه بیستمین اجلاس فناوری رسانه، گام موثری در کاربردی شدن، افزایش بهره‌وری و کاهش هزینه‌های فنی و جاری رسانه ملی و استانی بود.

یکی از مهم‌ترین موضوعات در بخش فنی رسانه، حفظ و ارتقای پایداری و امنیت زیرساخت و سیگنال‌رسانی و همچنین پدافند غیرعامل، با رعایت اصول ایمنی و فنی برای ارتقای سیگنال‌رسانی صدا و تصویر در نقاط مختلف کشور است که در دوره تحول رسانه این موضوع مهم با بهره‌مندی از فناوری‌های نوین و دست پر توان مهندسان و کارشناسان فنی رسانه در حال اجراست.

یکپارچه‌سازی زیرساخت‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری، حضور مؤثر و بهنگام در فضای مجازی و شبکه‌های اطلاعات، با توسعه سکوهای هوش مصنوعی در فناوری رسانه نیز از دستاوردهای مهم این اجلاس به شمار می‌رود.

رقابت با هدف پیشرفت و بهره وری از امکانات موجود بین شبکه‌های سراسری و مراکز استان‌ها نیز یکی دیگر از اهداف این اجلاس بود که به‌خوبی توانست با نگاه ویژه به مراکز استان‌ها، توانمندی‌ها، ظرفیت‌ها و استعدادهای فنی و زیست‌بومی را در تمام نقاط کشور احصا و شناسایی کند.

استفاده و بهره‌گیری از مقالات علمی و پژوهشی با موضوع فناوری رسانه با نگاه تحول و توسعه پایدار می‌تواند نقش بسزایی در ارتقای فناوری رسانه داشته‌باشد که خوشبختانه رسانه ملی و استانی از متخصصان فنی و صاحب‌نظران در این حوزه بهره جسته‌اند.

یکی دیگر از موضوعات خلاقانه و نوآورانه مهم در بخش فنی در بیستمین اجلاس فناوری رسانه، توجه به زیرساخت برای ایجاد شبکه‌های موقت در ایام تبلیغات دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و ششمین مجلس خبرگان رهبری است تا فرصتی برابر برای نامزدها و فرصت انتخاب اصلح برای مردم عزیز کشورمان با هدف«عدالت گستری» و«هویت محوری» ایجاد کند.

در ارزیابی‌های معاونت توسعه و فناوری رسانه، صداوسیمای  همدان، عناوین«مدیر کل برتر»، «مدیر برتر ساختمان و تاسیسات»، «مدیر برگزیده ارتباطات زمینی و ماهواره‌ای، «ایده برگزیده‌»، سپاس‌نامه و تندیس بیستمین اجلاس فناوری رسانه را کسب کرد. برخود لازم می‌دانم از دست‌اندرکاران برگزاری اجلاس قدردانی کنم.

 

 

امتیاز شما